KWPN -Merrietesten: is dat weggegooid geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

KWPN -Merrietesten: is dat weggegooid geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 14:17

Citaat:
KWPN -Merrietesten: is dat weggegooid geld?


Op dit moment zijn de eerste merrietesten van het KWPN weer begonnen.
Zo ook het klaar maken voor de IBOP-proeven.

Maar wat doen ze eigenlijk op zo'n merrietest.

Is het een werkgelegenheidsprojekt voor aankomende ruiters die de kans krijgen om op betere paarden voor niks te rijden.

Is het weggegooid geld .

Eerlijk ik weet niet wat ik er van moet denken daar ik er totaal geen ervaring mee heb.

Wie kan er meer over vertellen en heeft ervaring.

Laten we deze topic dan ook beperken tot het onderwerp merrietest.
En niet over te gaan op IBOP.!!!!!

Moet je maar een andere topic over starten

[Edit] CapsLock uit titel verwijderd [/edit]

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:28

Mijn hengstenhouder vertelde me dat die meer heil zag in de prestatie-aanleg test zoals ze die tegenwoordig hebben voor merries, dan voor de Ibop. Ibop is in verhouding meer een soort loterij waarbij de vorm van de dag heel sterk mee speelt. Een prestatie-aanlegtest zou een breder beeld geven.

Ik vind het beide keren een beetje kostbaar. Als je met je paard in de sport leuk meerijdt, zijn dezelfde predikaten ook wel bereikbaar zonder die specifieke tests.

Ik kan me goed voorstellen dat merriehouders er niet aan mee doen...ik vind de testen op zich tamelijk kostbaar. En kwa investering schiet het niet op, want het is met de verkoop van veulens niet echt makkelijk terug te verdienen omdat het prijsverschil tussen 'gewone' merrie en 'geslaagde test' merrie niet zo heel groot is. Dus waarom eigenlijk?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 14:34

Citaat:
Als je met je paard in de sport leuk meerijdt, zijn dezelfde predikaten ook wel bereikbaar zonder die specifieke tests.


Maar dat is het nu juist.

Citaat:
Met de sport leuk meerijden.


Maar als je nu fokt en je hebt niemand om je paarden uit te brengen.
"Wat ook geld kost"
En je wilt een beetje beslagen op de keuring komen.

b.v. je merrie is onlangs aangewezen voor voorlopig keur.
dan heb je toch niet veel keus dan ze maar 5 weken weg te sturen.
Anders weet je op voorhand dat je in de toekomst niet mee mee doet.

Er zijn er honderden getest en de komende testen zitten weer vol.
Zijn die mensen NUTS?

Ik denk dat het een gedwongen zaak is ,zoals hierboven omschreven.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 14:45


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 15:10

Dees:

Citaat:
want het is met de verkoop van veulens niet echt makkelijk terug te verdienen omdat het prijsverschil tussen 'gewone' merrie en 'geslaagde test' merrie niet zo heel groot is


Waarom wil men dan toch veulens uit een predikaten moederlijn.

Kom je toch op termijn bij de merrietest uit.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:12

Tip: je kunt je eigen berichten ook editen. Bericht na bericht van jezelf onder elkaar leest niet zo fijn.

BVD

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 15:14

Citaat:
Tip: je kunt je eigen berichten ook editen. Bericht na bericht van jezelf onder elkaar leest niet zo fijn.

BVD


Ik zal wel nuts zijn

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:22

Nu niet nuts, maar wel dwars....
Mmmmm nuts....idee!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:24

hee naamgenote houdt ook van snoepen....
Dus eigenlijk zouden die test veel minder prijzig moeten. En dan hebben ze wel zin.

De hond is de betere mens

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 15:27

Citaat:
Dus eigenlijk zouden die test veel minder prijzig moeten. En dan hebben ze wel zin.


Ze geven wel 1000 Euro all-inn voor welke hengst ook uit.

Maar om de waarheid onder ogen te zien (merrietest?)
is ineens 1000 Euro te veel.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:46

Troef schreef:
Citaat:
Dus eigenlijk zouden die test veel minder prijzig moeten. En dan hebben ze wel zin.


Ze geven wel 1000 Euro all-inn voor welke hengst ook uit.

Maar om de waarheid onder ogen te zien (merrietest?)
is ineens 1000 Euro te veel.


Je kunt die 1000 euro maar 1 keer uitgeven, dus waarom dan niet gokken op die dure hengst ipv te ontdekken wat je merrie in zich heeft voor hetzelfde geld??

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:40

We've got the same problem... Boos!

merrietest? ibop? of gewoon voorlopig keur laten Verward

Vooropgesteld: persoonlijk zou ik nooit een merrie waarvan je verwacht dat die ietsje heet of lastig is naar de merrietest doen.
Even een mening over hoe het 8 t/m 3 jaar geleden eraan toeging in het fpc (ik verwacht eigenlijk niet dat er de laatste tijd veel veranderd is):
De ruiters van het fpc zijn naar mijn mening behoorlijk handig in het rijden van jonge paarden. Maar de paarden staan grofweg een dikke 23 uur op stal en in 1 (half) uurtje per dag moeten ze wat rondjes lopen. De hetere of lastigere paarden pikken dit niet. De ruiters zijn handig genoeg om allerhande gekkigheid de kop in te drukken, maar dit mag niet ten koste gaan van het laten zien van de kwaliteit en beweging van de paarden. In de weekenden staan ze 2 dagen op stal, met uitzondering van de zondag waarin ze zich 10 min. los mogen uitleven. Een relaxed paard met drie normale gangen en voldoende springvermogen zal dus hoger scoren dan een heet paard dat een beetje gestressed en hackney-achtig rondjes draaft. De paarden worden meestal in groepjes gereden, is er 1 paard dat minder of meer tijd nodig heeft, dan is dat natuurlijk lastig te regelen. Maar nogmaals... dit kan veranderd zijn.


Voordeel van de ibop is dat je ze bij 1 ruiter kan neerzetten, die zelf kundig genoeg moet zijn om aan te geven dat het paard eraan toe is om een goede proef te zetten. Zelf geloof ik niet zo erg in dat off-day verhaal bij paarden. Jonge paarden hebben wel eens een moeilijke periode/ dip bij het inrijden, maar dit slaat vaak niet van de ene op de andere dag om en anders dan wordt de ibop maar later gereden. De ruiter moet zo eerlijk zijn om toe te geven dat een ibop op dat moment niet zo'n goed idee is. Een risico misschien, omdat de eigenaar hem dan misschien onder een andere ruiter wel de ibop laat lopen, maar dat is dan ook geen paardenman... Een goede ruiter/trainer zorgt ervoor dat zijn paard goed voorbereid, zonder spierpijn naar de dag toegaat. Fysieke problemen zal de ruiter/trainer tijdig moeten onderkennen en anders dan laat je de ibop die dag niet lopen!

Mijn eigen mening? Een relaxed paard dat waarschijnlijk door het meten van verschillende momentopnames waarin het paard (door zijn karakter) steeds verbeterd.... de merrietest.
Een spectaculair, goed paard, dat ook wel eens uit de slof kan schieten... de ibop.

Als fokker zeg ik dit, als ruiter kies ik altijd voor de ibop. Voordeel is: 1 ruiter die precies kan bepalen hoeveel zware/ lichte arbeid dat paard op dat moment nodig heeft. Misschien is zelfs nog weidegang, dagelijks los in de paddock etc. te regelen.

Paard in de sport uit laten brengen is natuurlijk het summum, maar helaas bijna onbetaalbaar.

Wel moet je je afvragen of het predikaat 'keur' zoveel toevoegd aan het predikaat 'voorlopig keur'. Bij ons gaan de veulens van veulenboek- of gewone stamboekmerries net zo gemakkelijk van de hand als van de andere merries.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 17:39

Ons probleem zit hem in het feit dat we met onze reg. A merries vastlopen.

Vandaar dat we eventueel naar de 5 weekse test gaan .

Een verschil

de ene is 6 jaar en de andere 4.

Zijn netjes aangereden en worden nu 3 x in de week gereden
Zodat we zelf al weten hoe ze zijn.

Maar we willen met de kinderen ook verder
dus zijn we gedoemd om te testen.
Ze zijn dit jaar toch leeg.

Citaat:
Wel moet je je afvragen of het predikaat 'keur' zoveel toevoegd aan het predikaat 'voorlopig keur'. Bij ons gaan de veulens van veulenboek- of gewone stamboekmerries net zo gemakkelijk van de hand als van de andere merries.


Bovenstaande van goed verkopen is niet relevant

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:37

Het is heel makkelijk troef wanneer je een merrie hebt die echt goed is doe dan de IBOP, maar als je een merrie hebt met een makkelijk karakter en niet echt opzienbarende talenten en gangen, dan kan ze het beste naar Deurne. Tussen de ruiter s zitten soms goede. Een dochter van een VLD hengst en een innige vriendschap met sjefke wil ook wel helpen. Een merrie met pit, karakter en temperament is daar niet echt op zijn plaats, maar een gewone wordt er niet slechter van. Dus het is aan jezelf om jouw merries te beoordelen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:44

Mijn idee? Heb je een echt goede merrie, stuur het dier dan naar een proffesionele ruiter, kost ook wat duiten, maar goed, laat die de merrie uit brengen in de sport, tot gewenst nivo, en op die manier kun je er ook predikaten bij krijgen/

Merrie test, is een geldlapperij verhaal, naar mijn mening. De leerlingen van deurne betalen om naar school te gaan, rijden gratis de paarden ( * rijden*) en de eigenaren betalen ook nog een klapt geld.

Ze kunnen er beter melkertbanen van maken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:03

Het maakt allemaal niks uit waar je voor kiest, als je je paard uiteindelijk keur wilt hebben zal ze een verrichting moeten laten zien. De merrietest is volgens mij niet veel duurder dan het laten uitbrengen in de sport door een beetje ruiter. Daar moet zo'n paard dan ook een hele periode staan en dat doen ze ook niet voor niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:06

fabienne schreef:
Het maakt allemaal niks uit waar je voor kiest, als je je paard uiteindelijk keur wilt hebben zal ze een verrichting moeten laten zien. De merrietest is volgens mij niet veel duurder dan het laten uitbrengen in de sport door een beetje ruiter. Daar moet zo'n paard dan ook een hele periode staan en dat doen ze ook niet voor niks.


Het verschil is alleen, dat de merrie bij een goede ruiter wat gaat presteren, in deurne presteren ze niets, ze worden gereden en beoordeelt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:07

Ja maar ook een goede ruiter kan uit een gewone geen wonderen halen en Deurne is eenheidsworst waar iedere zaterdagochtend (brr zo vroeg) de jury de paarden 5 weken lang komt bekijken. En als er progressie is (en die is er altijd bij een gewone) betekend dat punten. Je moet eenvoudig kunnen denken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 20:22

Maar een Ibop is toch een moment opnamen.

Trouwens mijn vraag, hebben jullie er ervaring mee of is het net als zoveel dingen op bokt: Een mening van horen zeggen?

Mijn vraag is gericht aan personen die er werkelijk een ervaring mee hebben.

Of komen die niet op bokt?

Met een een IBOP is het in mijn ogen de triks van het laten zien.
En wanneer je over een goede ruiter beschikt kom je al een heel eind.

Een merrietest is een observatie over de langere termijn.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:26

wat een arrogantie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:56

Troef 5 weken is niet echt langere termijn.
En het enige wat telt is toch dat je merrie dan keur kan worden?
Anders lijkt me dat je ze beter in de sport kan laten uitbrengen.....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 22:02

Citaat:
En het enige wat telt is toch dat je merrie's dan keur kan worden?


Juist ja.

Want dat wil het publiek toch.

en PROK Cert. Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:04

publiek je bedoelt de eigenaar, maar dat belang is niet altijd (understatement) die van de jury

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:09

Troef jij wou toch je merries de merrietest laten doen? De enige reden die je hiervoor kan bedenken is het eventuele keurschap.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 22:12

Citaat:
Troef jij wou toch je merries de merrietest laten doen? De enige reden die je hiervoor kan bedenken is het eventuele keurschap.


Ja klopt.

Ze krijgen me waarschijnlijk met mijn A-registers (duitsbloed etc.
toch in het spoor Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers