Groot dilemma

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loess3108
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-05-13

Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 18:49

Hoi,

Zoals de titel al zegt, ik zit met een groot dilemma. Enkele weken geleden heb ik een leuke merrie gezien. Gelijk een afspraak gemaakt en een paar dagen later ben ik gaan kijken. De merrie was precies wat ik zocht, lief en aanhankelijk maar toch een tikje eigenwijs. Ik heb er bewust voor gekozen om niet gelijk de eerste bezichting te gaan rijden, ik wou eerst kijken of de 'klik' er was. (lees of het dier me aansprak) Ik heb dus niet gereden maar we zijn wel een stuk langs de weg gelopen. Ze was super braaf, keek niet om van verkeer wat langs kwam. Ze liep gewoon heel vrolijk met ons mee. Ik wist gewoon dat dit het paard was wat ik zocht!

Afgelopen zondag ben ik nog een keer die kant op geweest, dit keer om wel te rijden. Mijn instructrise was ook mee zodat zij mij advies kon geven over het paard. Het begon allemaal veelbelovend. De merrie was braaf bij het poetsen en opzadelen. Ook het opstijgen ging prima, ze gaf geen kik. Maar toen we eenmaal in de bak waren, leek het ineens een heel ander paard dan 2 minuten eerder. Ze was heel erg gespannen en na 1 rondje had ze mij uit het zadel gegooid! (de landing was niet bepaald zacht) De eigenaresse heeft de merrie iets kunnen kalmeren en ging er toen zelf even op. Ook zij had de grootste moeite om de merrie enigzins rustig te krijgen en om zelf in het zadel te blijven. Ik ben er daarna nog een keer opgestapt maar ze bleef heel angstig. Toen ik er eenmaal af was, liep ze als een mak lammetje achter me aan.

Mijn instructrise raad me af om de merrie te kopen (vanwege het angstige gedrag onder het zadel), de eigenaresse is bereid haar op proef mee te 'geven'. Ik was eigenlijk al verkocht toen ik de merrie voor de eerste keer zag. En de keren dat ben wezen kijken heb ik twee verschillende paarden gezien. Nu zit ik in dubio: moet ik het advies van mijn instructrise opvolgen of volg ik mijn eigen gevoel en geef ik de merrie een kans gedurende de proefperiode? Tussendoor nog even op en neer naar het adres waar ze nu staat is geen optie, tis meer dan 2 uur met de auto rijden.

Bedankt voor het lezen en voor jullie advies!

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:51

Je kan er aan werken. Als ze voor de rest goed is.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:52

Ik denk dat je ze op proef neemt en dan kan je nog beslissen of je ze koopt of niet.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:03

Ik zou het niet doen. Kan ook een medische oorzaak hebben. Er zijn nog veel meer leuke paarden te koop.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:51

Ik zou kijken hoe ze het bij jou doet in de proeftijd. Als ze zo gespannen blijft, zou ik haar niet nemen. Maar wie weet na een aantal keer rijden gaat het al veel beter! Als je het niet probeert weet je het ook niet, en wie weet loop je dan toch zomaar je droompaardje mis :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:53

Ik zou me vragen stellen bij de gezondheid van een paard dat zo braaf is aan de hand enz en zó om slaat onder het zadel.. en dan ook weer helemaal terug veranderd zo snel je er weer af bent. Zou die eerst eens heel goed laten keuren..

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:53

Ayasha schreef:
Ik zou me vragen stellen bij de gezondheid van een paard dat zo braaf is aan de hand enz en zó om slaat onder het zadel.. en dan ook weer helemaal terug veranderd zo snel je er weer af bent.


Dat was ook mijn gedachte inderdaad

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:54

Ik dacht idd ook aan medisch... Persoonlijk zou ik het niet doen.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:54

batfull schreef:
Ik zou kijken hoe ze het bij jou doet in de proeftijd. Als ze zo gespannen blijft, zou ik haar niet nemen. Maar wie weet na een aantal keer rijden gaat het al veel beter! Als je het niet probeert weet je het ook niet, en wie weet loop je dan toch zomaar je droompaardje mis :)


Volledig mee eens! :) wel stellen dat als ze angstig / gespannen blijft je haar niet koopt,

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:58

Waarom wordt het paard verkocht? Misschien wel omdat ze zo moeilijk te rijden is?
Waar dat door komt, kan iets medisch zijn of doordat ze verkeerd gereden is.
Als de merrie verder helemaal goed en gezond is, zou je haar op proef kunnen nemen.
Maar ik zou eerst de merrie laten keuren, zodat je van te voren weet waar je aan begint.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:22

mika11 schreef:
Waarom wordt het paard verkocht? Misschien wel omdat ze zo moeilijk te rijden is?
Waar dat door komt, kan iets medisch zijn of doordat ze verkeerd gereden is.
Als de merrie verder helemaal goed en gezond is, zou je haar op proef kunnen nemen.
Maar ik zou eerst de merrie laten keuren, zodat je van te voren weet waar je aan begint.

Ik zou haar, net zoals mika11 ook zegt, wel laten keuren. Maar ik zou dat persoonlijk na een eventuele proefperiode doen. Stel het gaat beter in die proefperiode en je wilt overgaan tot koop, laat haar dan goed keuren zodat je medische gebreken wel uitsluit.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:43

Is het ondenkbaar dat het paard spanning opbouwde, omdat ze jou spanning aanvoelde toen je er op stapte? Of was jij volledig op je gemak en ontspannen?

Loess3108
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 09:52

Bedankt voor jullie reacties! Een klinische keuring was ik zo ie zo al van plan om medische problemen uit te sluiten. De merrie wordt verkocht omdat er nu zo veel met haar gedaan word. En financiële problemen spelen ook wel een rol wat ik begreep van de eigenaar.Tijdens het rijden was ik niet echt zenuwachtig, misschien een lichte spanning.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:01

Wat lastig! Kan me voorstellen dat je gevoel en verstand even niet op 1 lijn komen zo :)
Het scheelt dat ze op proef mag, dan heb je nog even tijd om te kijken of het beter word.
en ook zou ik haar inderdaad wel laten keuren.
ik denk dat ik zou kijken waar ik het meeste aan twijfel. Juist wel of juist niet doen.. En als je echt teveel "nee" denkt gewoon niet doen. Je moet er nog een tijdje mee doen :)
Succes!

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:24

Ik zou naar je instructrice luisteren. Zij weet hoe jij bent met rijden en ook of jij dit opgelost krijgt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:04

Ik denk dat ik verder zou kijken naar een ander paard. Je wilt tenslotte met het paard gaan rijden neem ik aan.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:09

mika11 schreef:
Waarom wordt het paard verkocht? Misschien wel omdat ze zo moeilijk te rijden is?
Waar dat door komt, kan iets medisch zijn of doordat ze verkeerd gereden is.
Als de merrie verder helemaal goed en gezond is, zou je haar op proef kunnen nemen.
Maar ik zou eerst de merrie laten keuren, zodat je van te voren weet waar je aan begint.

mijn gedachte :j

Roos1610

Berichten: 76
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:11

mika11 schreef:
Waarom wordt het paard verkocht? Misschien wel omdat ze zo moeilijk te rijden is?
Waar dat door komt, kan iets medisch zijn of doordat ze verkeerd gereden is.
Als de merrie verder helemaal goed en gezond is, zou je haar op proef kunnen nemen.
Maar ik zou eerst de merrie laten keuren, zodat je van te voren weet waar je aan begint.


Precies mijn gedachten

toedelou
Berichten: 118
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Vreeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:22

Misschien heeft ze last van haar rug (of is er iets anders medisch/klinisch aan de hand). En dat ze dus zo omsloeg toen ze onder het zadel liep, terwijl er aan de hand niets mis mee is.

Lastig!

Als je goede afspraken kunt maken over de periode op proef, is dat natuurlijk een goede optie. Even kijken hoe ze bij jou thuis is. Mocht ze nu net zo lastig zijn dan, dan maakt het de keus er misschien niet minder makkelijk op, of juist wel.

Keuren lijkt me inderdaad wel handig, maar ik lees dat je dat toch al van plan was.

Nu is dit natuurlijk niet het enige paard dat momenteel te koop is. Is het echt je droompaard? Dan wil je dat natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Maar misschien zijn er wel meer paarden waarmee je een klik hebt, en die wel ook prettig onder het zadel zijn. (Ik zou denken: natuurlijk zijn er meer paarden waarmee je een klik hebt! Maar dat is voor iedereen toch anders :) )

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:30

ben je op zoek naar een moeilijk paard waar je heel veel tijd in moet stoppen om lekker ontspannen mee je ding te gaan doen (als dat lukt ooit) of wil je een leuk paard waar je gelijk lekker mee aan het werk kan zonder al te veel aanpassingen etc.?

deze keuze zegt al alles lijkt mij

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:39

En dus ook niet betalen als je haar op proef mee krijgt. Kan wel eens zijn dat je haar dan alsnog niet terug kan brengen. Hoe vervelend ook, je kan in de paarden wereld niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik zou het persoonlijk al helemaal niet doen. Zoek lekker verder, er zijn meerdere paarden waar je zomaar een klik mee kunt hebben, en die dit gedrag niet vertonen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:48

Wat zei de eigenaresse er eigenlijk over dat de merrie ineens zo omsloeg? Is dat "normaal" gedrag van het paard?
Dat lees ik niet terug in je OP en niet in je reactie. En dat is toch een belangrijk punt was dit volgens de eigenaar echt eenmalig of is het paard al heel lang zo.
Je instructrice ziet het blijkbaar niet zo zitten en ik denk dat zij jouw wel het beste kent of dit gaat werken. Ik zou het paard niet zomaar op proef nemen. Je zou nog 1x kunnen gaan rijden en dan je keus maken. Verder zou ik zeker goed laten nakijken want het toch vreemd dat ze pas omslaat als je er op zit. Hoeft niet medisch te zijn maar als het er ingereden is dan krijg je dat er ook niet heel makkelijk uit zeker niet als het al een hele poos is. De vraag is denk ook voor jezelf mocht je het er zelf niet uit krijgen ben je dan bereidt om kosten te maken om het door een goede ruiter te laten doen.....
Als je wel de proeftijd overweegt alles goed op papier zetten niet dat je straks voor een verassing komt te staan als je het paard toch niet wil na de proeftijd.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:55

Ik denk dat dit paard wat aan de rug mankeerd, omdat ze dit blijkbaar alleen doet als er iemand op zit.
Of het zadel past niet goed of haar rug zit vast of erger, iets als ks ofzo.
Vraag of de verkopende partij misschien een osteopaat wil laten komen en daarna misschien nog eens proberen.
Ik zou zo zeker niet tot koop over gaan.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Groot dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:56

Ik weet trouwens niet of met alleen een klinische keuring dit euvel naar voren komt.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:04

Wellicht reageert het paard zo omdat er zo weinig mee gedaan wordt? Hoe lang werd ze al niet meer regelmatig bereden en getraind? Mijn merrie is ook erg gespannen als ze een week niets gedaan heeft. Daarbij:hoe wordt het paard gehouden? Komt ie genoeg buiten?
Er zijn nog behoorlijk wat dingen die ik zou afwegen voordat ik definitief nee zou zeggen... (En inderdaad even vragen hoe het voorheen altijd is gegaan met rijden!)