Kokosmelk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:03

Ik dacht vandaag een curry te maken met boemboe en cocosmelk.
Toen ik het pakje open deed zat hier een heldere vloeistof in en een dikke witte massa. Ik heb beide in de curry gegooid en met roeren werd het redelijk homogeen.

Ik vond de geur echter echt walgelijk... En een hapje geprobeerd. Nou, laat ik zeggen: ik ga zo de pizzaboer bellen, blergh |(

Is dit hoe kokosmelke r uit hoort te zien? Of was het gewoon bedorven?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:06

Je moet het schudden voor gebruik. Dus het kan kloppen dat het bovenste waterig was.
Maar of het bedorven was, kan ik je niet zeggen.... maar ik denk dat je het voorlopig niet weer probeert. :)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:09

Of als het in een pak zit zoals bij een pak boter dan is het een harde witte blok en dan wordt het zachter en gaat het smelten als het warm is geworden in een koekenpan op vuur, ik vind het een lekker spul, neem er zelfs graag een hap lepel van haha.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:11

Brrrr, ik heb nog nooit zoiets vies geproeft. Mijn man nog geroepen "schat, hoe vindt jij dat het smaakt"
Heel voorzichtig hapje, hij kijkt me aan "mwah.... Gaat wel.."
"Schat, ik vind het echt heel vies..."
Opgelucht gezicht mijn kant op "oh gelukkig, ik wilde het niet zeggen, maar ik eigenlijk ook"
:o

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:13

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:14

:')

If you think sunshine brings you happiness, then you haven’t danced in the rain.


This world sucks, So I made my own.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:14

Heb je er niet te veel van ingedaan.
Cocos is vrij overheersend. Ik denk niet dat t bedorven is geweest. Samenstelling als omschreven kan

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:15

Pizzaboer is onderweg. Volgende keer een curry zonder kokosmelk.
Dacht ik nog wel eens een dag vegetarisch hier in huis te introduceren. Jammerlijk mislukt...
Morgen wel eieren op brood, die had ik er nog niet bijgedaan. Zonde van de rest, maar helaas...

Carina: een goede scheut. Volgens het recept moest het hele pakje er bij, maar dat surfde ik niet aan toen ik het rook... Ik denk ongeveer 150ml...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:16

Ragdollcat schreef:
Of als het in een pak zit zoals bij een pak boter dan is het een harde witte blok en dan wordt het zachter en gaat het smelten als het warm is geworden in een koekenpan op vuur, ik vind het een lekker spul, neem er zelfs graag een hap lepel van haha.

Dat wat jij bedoelt is kokosolie. Dit is hard en als het verwarmd wordt wordt het een olie.



Kokosmelk is een waterachtige melk substantie. Dit moet wel geschud worden voor gebruik maar voor zover ik weet is het niet overduidelijk 2 delen. Dus dan ben ik bang dat je toch een verkeerd potje of pakje had...

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:19

Het ene had de substantie van boter buiten de koelkast. Dus zacht, maar niet gesmolten.
Het andere was doorzichtig en waterig. En niet lekker dus...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:22

secricible schreef:
Het ene had de substantie van boter buiten de koelkast. Dus zacht, maar niet gesmolten.
Het andere was doorzichtig en waterig. En niet lekker dus...


Heb je misschien eens een plaatje van de verpakking?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:23


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:25

Normaal moet je het niet zo proeven. Ik vind kokos en kokosmelk echt smerig, maar in curry vind ik het geen probleem want je proeft het niet zo erg. Tenzij je er teveel in doet natuurlijk. Ik doe meestal maar iets van 50 ml.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:26

Het klopt volgens mij wel dat het die consistentie kan hebben. Dat had ik de laatste keer ook. Verder heb ik er niet veel verstand van, want ik gebruik het liever niet voor hartige gerechten omdat ik dat sowieso gewoon niet zo lekker vind.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:29

Volgende keer dus minder toevoegen. In alle recepten van ah lees ik dat ze 200ml cocosmelk combineren met een kruidenboemboe, dus volgens ah moet het kunnen.
Eerst weer heel lang moed verzamelen voor ik nogmaals een curry ga maken, of misschien een keer van 0 af aan zelf maken.
Ik maak bijna nooit dingen met cocos of cocosmelk er in, dus het was iets nieuws voor mij. Misschien houden we allebei gewoon niet van cocos...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:32

Karin92 schreef:
Ragdollcat schreef:
Of als het in een pak zit zoals bij een pak boter dan is het een harde witte blok en dan wordt het zachter en gaat het smelten als het warm is geworden in een koekenpan op vuur, ik vind het een lekker spul, neem er zelfs graag een hap lepel van haha.

Dat wat jij bedoelt is kokosolie. Dit is hard en als het verwarmd wordt wordt het een olie.



Kokosmelk is een waterachtige melk substantie. Dit moet wel geschud worden voor gebruik maar voor zover ik weet is het niet overduidelijk 2 delen. Dus dan ben ik bang dat je toch een verkeerd potje of pakje had...


Denk eerder dat ze santen bedoeld.
Daar moet je nog wel wat water bij doen en dan is t ook kokosmelk!

a red sun rises, blood has been spilled tonight...

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:57

Dat pakje heb ik ook wel eens gehad maar niet in de vorm die jij beschrijft ts.
Kan he niet terugkijken of het nog wel goed was?
Ik ben geen kokosfan. Maar kwak zonder problemen een heel pakje kokosmelk in m'n curry.
Proef daar niets raars aan.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:59

Het was nog goed, tot begin 2014.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:01

Heb het ook weleens gehad hoor dat de kokosmelk echt ranzig was. Gebruik het zelf regelmatig en had het gauw in de gaten . Toen zat het helaas ook al door het eten en heb dat ook weggegooid,was echt niet te doen.
Ik koop ook wel van die kleine blikjes van 100(?)ml lichtgroen met zwart. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Wat hierboven ook gevecht was, je kan ook santen gebruiken maar dat vind ik wat onhandig werken. Er bestaat ook kokosmelkpoeder in een zwart zakje ( weet het merk niet) die heeft ook nooit een ranzige smaak

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:49

Kan geen kwaad hoor, als het in 2 laagjes zit.
Maar wat raar dat het je gerecht zo heeft verpest. Ik denk eerlijk gezegd richting aanbranden, als dat gebeurt wordt het echt Heel Vies.
Wat was het recept? Het lijkt me zo bijzonder dat het van de kokos komt...

:)ddd Wie laat zich niet koeioneren :)ddd

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 23:22

Aangebrand was het zeker niet. Op het moment dat ik het toevoegde stonk het al heel erg en heb ik vrijwel direct geproefd :)

Ik heb een uitje gefruit, daar flink wat spinazie bij totdat het geslonken was. Daarna boemboe voor rode curry er in en daarna dus de kokosmelk. Aanbranden lijkt me uitgesloten...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:06

Dat het stonk is wel erg raar. Vooral als zo'n pakje geschud is ruik je gewoon een wat weeige kokoslucht. Ik ben zelf niet zo'n fan van santen en ik gebruik voor mijn curry's eigenlijk altijd zo'n vast blok van nutco. Daar schraap je wat van af, wat vocht erbij en is eigenlijk altijd goed. Daarbij is het blok lang houdbaar (wij zijn maar met z'n tweetjes en een heel blik kokosmelk gaat bij ons gewoon niet op).

When nothing goes right,

go left.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:06

je hoort idd wel een kokoslucht te ruiken, kan zelfs redelijk penetrant luchtje zijn
maar stinken hoort het niet te doen :n
beetje twee laagjes komt ook veel voor, meer bij blikken dna bij pakjes, maar het komt voor(flink schudden voor gebruik, of als je de hele verpakking gebruikt, kun je hem gewoon leegkiepen en door je gerecht roeren.
maar als ik jouw berichten zo lees, vrees ik toch dat het bedorven was :?

blok waar stukje terug over gesproken word is idd geen olie, maar santen, is ook weer heel wat anders.

andere manier is trouwens kokosschaafsel (ik koop kilozakken bij de toko met geraspte kokos)
kopje rasp, twee koppen water en even de staafmixer er op, zeven en voila, kokosmelk.
dan kun je altijd precies de juiste hoeveelheid maken en zit je niet met halve pakken en blikjes.

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Maaikietje
Berichten: 833
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:09

Ik heb vandeweek NOG van Conimex de groene curry gemaakt met kokosmelk, roerbakgroente, witvis en garnalen.
EN LEKKER DAT HET WAS!!! *\o/* *\o/* *\o/*

...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:13

Geen idee hoe bedorven kokosmelk smaakt, maar als dat lijkt op hoe een bedorven kokosnoot smaakt (die bovendien te lang in zeewater heeft gelegen), dan is het een ranzige smaak die je nog heel lang blijft proeven.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lindo en 74 bezoekers