Hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:28

Hallo,

ik lees overal dat een paard best onbeperkt hooi kan hebben.
Nu staat mijn paardje op de manege en krijgt hij 's morgens en tegen 16u redelijk wat hooi maar tegen 21u is dit steeds op.
Ik geef hem nu in de winter dus iedere avond goed hooi bij en ‘s morgens is dat op. Hij is een luchtzuiger en ik zie duidelijk dat wanneer ik hem meer hooi geef, hij veeeel minder lucht zuigt.
Hij is geen type dat snel dik wordt.
Nu zei er gisteren iemand op de manege echter dat ik hem ‘ kapot ging maken met zoveel hooi’ maar als ik het goed begrepen heb, kan je ze met mais of krachtvoer wel koliek doen krijgen maar kan hooi over het algemeen toch weinig kwaad en is het, in tegendeel, zelfs heel goed om ze extra hooi te geven, niet?
Zijn extra hooi dat ik hem geef, is ‘s morgens om8u altijd helemaal op dus dan heeft hij het toch nodig of zie ik dat verkeerd.
Mijn paardje is al ouder en valt snel af maar met het extra hooi dat hij krijgt ( hij krijgt ook wel krachtvoer en mais van de manege uit) doet hij het voorlopig prima.
Graag jullie mening.


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:31

Een wat ouder paard kun je volgens mij prima wat extra hooi geven. Paard gaat er echt niet zomaar kapot van, alleen even in het begin opletten of er dingen veranderen.

Zo te horen is het voor dit paard alleen maar goed om wat meer hooi te krijgen. Onbeperkt... Tja, daar houd ik niet zo van, vooral omdat de mijne gewoon nooit stopt, maar een redelijk paard zal toch rustiger gaan eten of stoppen lijkt me.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:34

dat leek me ook. Ik vind het vooral opvallend dat ik hem totaal niet meer heb zien luchtzuigen.
Ook niet na wortelen of een appel.
Enerzijds is dit natuurlijk wel logisch omdat hij meer speeksel produceert en daardoor de zuurtegraad in zijn maag omlaag haalt maar ik vind het wel opmerkelijk gezien het feit hij al zeker 10 jaar ( dat we weten) luchtzuigt en ik het hem de laatste week niet meer zie doen.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:39

Eventueel ( uiteraard in overleg omdat je op een stalling staat) een fijnmazig hooinet ophangen... 3 x 3 is een mooi maat.. Hier doet hij uren mee, kan de verveling , luchtzuigen etc prima reduceren.
Zo komt hij de hele nacht makkelijk door met een net.

Mijn dag begint pas goed met een Tinker groet....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:40

Zei die persoon ook waarom je hem 'kapot zou maken' met zoveel hooi? Het is onzin namelijk. ;)
Wedden dat wij betere argumenten hebben? Om te beginnen, krijgt een paard al na 4 tot 6 uur een lege maag te hebben (misschien zelfs eerder) maagklachten. Combineer dat met stalarrest, en je luchtzuiger zal verslaafd blijven.

Edit: een paard is van nature een grazer.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 29-11-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:41

Bontekontje schreef:
Eventueel ( uiteraard in overleg omdat je op een stalling staat) een fijnmazig hooinet ophangen... 3 x 3 is een mooi maat.. Hier doet hij uren mee, kan de verveling , luchtzuigen etc prima reduceren.
Zo komt hij de hele nacht makkelijk door met een net.


dat kan ik inderdaad vragen maar is het echt nodig? Als ik hem 's avonds genoeg geeft om de nacht mee door te komen en hij krijgt 's morgens opnieuw?
kan hij koliek krijgen van teveel hooi?
Ik vind persoonlijk dat hij er nog nooit zo goed heeft uitgezien :)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:42

Gewoon lekker hooi blijven geven. Wat een onzin dat je je paard "kapot maakt" als je hem 3x hooi voert. De paarden die na 16:00 geen hooi meer krijgen, zullen eerder koliekgevoelig zijn dan jouw paard.
Ik ben zelf een enorme tegenstander van een hooinet ophangen.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:44

Locanda schreef:
Zei die persoon ook waarom je hem 'kapot zou maken' met zoveel hooi? Het is onzin namelijk. ;)
Wedden dat wij betere argumenten hebben? Om te beginnen, krijgt een paard al na 4 tot 6 uur een lege maag te hebben (misschien zelfs eerder) maagklachten. Combineer dat met stalarrest, en je luchtzuiger zal verslaafd blijven.


super! ben ik ook helemaal van overtuigd. Liever hooi dan al de rest, ware het niet dat hij zijn krachtvoer wel nodig heeft omdat hij anders geen energie heeft.
Dus ik kan rustig verder hooi blijven geven?
Vrouw kraamt inderdaad de grootste onzin uit hoor maar ik wou het gewoon even dubbel checken :)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:46

Jientis, Lekker hooi blijven geven!! :))

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:47

Is het een gretige eter , of een bedachtzame eter?
Is zijn gebit goed? dus niet al te gladde kiezen?

Als het gebit goed is , en het is een bedachtzame eter , dan is er absoluut geen probleem om het hooi zonder net te voeren , als je zeker weet dat hij maximaal dan 4 uur zonder staat.

Is het een gretige eter , met een minder gebit[ vanwege zijn leeftijd] zou ik zeker kiezen voor een slowfeeder ivm slokdarmverstopping of koliek.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:47

Paarden zijn er op gebouwd om 24 uur per dag te eten. Dat is hét argument om een paard onbeperkt hooi te geven. Enige reden om het niet te doen is als je paard een veelvraat is en zich tonnetje rond zou vreten. Maar er zijn paarden die zonder dik te worden rustig 20 kilo per dag wegstouwen, en daar krijgen ze niets van.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:49

Ibbel schreef:
Paarden zijn er op gebouwd om 24 uur per dag te eten. Dat is hét argument om een paard onbeperkt hooi te geven. Enige reden om het niet te doen is als je paard een veelvraat is en zich tonnetje rond zou vreten. Maar er zijn paarden die zonder dik te worden rustig 20 kilo per dag wegstouwen, en daar krijgen ze niets van.


Paarden zijn er op gebouwd om 24 uur per dag een gevulde maag te hebben , en continu te bewegen , wat slokdarmverstopping en koliek voorkomt.
In een stal staan ze stil.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:50

In tegenstelling tot wat de meerderheid op bokt altijd roept denk ik zeker dat je een paard teveel hooi kunt geven. Het ene hooi is het andere niet. Als je heel voedingsrijk hooi hebt kunnen paarden last krijgen van hoefbevangenheid en vooral ook overgewicht (het merendeel van de paarden in Nederland is te dik!)

De tip van een hooinet is denk ik wel een goede (denk wel goed na over de veiligheid dat je paard er niet met een ijzer of hoef in kan blijven haken). En kijk in combinatie daarmee even goed naar de kwaliteit van het hooi wat gevoerd wordt. Je kan dan beter wat "armer" hooi gaan voeren als je hem meer volume wil voeren.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 29-11-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:51

als hij meer hooi heeft zal hij zich minder snel vervelen.


Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 11:08

Hallo,

Ik kan het type hooi niet kiezen want dat wordt van de manege in gekocht.
Ik kan hem wel in het oog houden. Wordt hij te dik -> minder hooi.
Zijn voorste tanden zijn bovenaan afgesleten door het luchtzuigen maar achteraan lijkt alles goed te werken.
Ik geef hem ook 25ml lijnzaadolie per dag om verstopping en koliek te vermijden.
Voorlopig ben ik enorm verbaasd dat meer hooi zo recht evenredig werkt met minder luchtzuigen. Zelfs als ik 's avonds toekom en hij geen hooi meer heeft, zuigt hij geen lucht na zijn wortelen.
Best wel leuk.
Ik had wel al een tijdje een vermoeden dat hij soms last had van zijn maag en dat lijkt me nu met meer hooi en lijnzaadolie helemaal oke te zijn.
Te dik wordt hij helemaal niet snel maar een bedachtzame eter...tja, dat weet ik niet. Hij eet enkel wat hij wil dus bv als hij geen zin heeft in een appel of een peer, eet hij er niet van en de dag erna kan hij hem opschrokken maar mbt zijn hooi weet ik het niet.
Wat ik over een hooinet las, correct me if I'm wrong, is dat dat niet altijd zo goed is omdat een paard dan omhoog moet eten en eigenlijk gemaakt is om van de grond te eten.
Bovendien zou ik dan wel goedkeuring moeten vragen aan de manege wat weer net iets vervelender is.
Klopt het dat je hooi best niet uit elkaar schudt omdat ze er dan langer mee bezig zijn?
Ik doe het voorlopig wel nog omdat ik niet anders durf...
Moet nog heel veel leren maar dankzij bokt, weet ik al veel meer dan op het begin.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:17

"Een vrouwehand en een paardentand moeten altijd in beweging zijn"

oud boeren gezegde.

hooi is gedroogd gras, een paardenlichaam is ingesteld om 24 uur van de dag kleine porties gras te verwerken, het ligt er ook nog aan of een grasland bemest is voor koeienhooi of voor paardenhooi.

jij wordt ook naar als je een lege maag hebt, lekker blijven voeren, je merkt vanzelf wel als het genoeg is want dan ligt er nog wat, krachtvoer is een andere zaak en met "kuil" moet je voorzichtig zijn.

het zou mooi zijn als het natuurhooi is, dat mag maar 1X per jaar bemest worden.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 11:20

volgens mij is het hooi dat ze zelfs gehooid hebben. Alles in de manege is van goede kwaliteit. Er wordt niet bespaard op dergelijke zaken zoals in sommige maneges het geval is.
Ik vind het al erg dat mijn paardje in de winter meer op stal staat, maar zolang hij hooi heeft, lijkt hij het helemaal niet zo erg te vinden dus ga ik hem dat zeker niet afpakken.
Daarbovenop probeer ik hem zoveel mogelijk lichaamsbeweging te geven, alleen en samen met vriendjes of mezelf ;-)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:23

Jientis schreef:
Wat ik over een hooinet las, correct me if I'm wrong, is dat dat niet altijd zo goed is omdat een paard dan omhoog moet eten en eigenlijk gemaakt is om van de grond te eten.

Precies.
Plus het risico dat hij er aan blijft hangen.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:40

Die fijnmazige hooinetten kun je zonder probleem ophangen hoor. Daar blijven ze niet zomaar in vast zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:28

Ja, maar het is het ophangen dat niet goed is. Een paard hoort van de grond te eten.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:34

Cowgirl schreef:
Die fijnmazige hooinetten kun je zonder probleem ophangen hoor. Daar blijven ze niet zomaar in vast zitten.


Kan altijd hoor, je kunt het zo gek niet bedenken. Daarom hebben wij het hooinet er ook weer uit gehaald.
En daarnaast is het trekken eraan niet goed voor de nek, dus hooinet zou ik echt afraden!

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

BarbaraNova

Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:29

Lekker blijven voeren hoor, is juist goed voor hem. En een net is niet nodig zo te horen en werkt alleen maar tegen omdat je paard zijn houding dan niet goed is, paarden zijn gemaakt om van de grond te eten, zo vallen de kiezen juist goed op elkaar. Met een hooinet schuift de kaak naar achteren.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:38

Agossie schreef:
Ja, maar het is het ophangen dat niet goed is. Een paard hoort van de grond te eten.



Een paard hoort ook niet opgesloten te staan en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Je moet het hooinet ook niet boven zijn hoofd hangen, borst hoogte is veel beter en als je ze goed bevestigd (envelop net) kun je ze nog lager hangen.

Dat er altijd iets kan gebeuren is mij ook wel duidelijk. Vorige week op stal het zoveelste paard vastgerold in de box en net op tijd ondekt. Het is ook wel eens anders afgelopen.

TS kan er ook voor kiezen om alleen de nacht voeding in een net te doen en de andere voedingen gewoon vanaf de grond te geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:00

Nammie schreef:
Is het een gretige eter , of een bedachtzame eter?
Is zijn gebit goed? dus niet al te gladde kiezen?


Ik weet dat paarden haken op hun kiezen krijgen, maar te gladde kiezen heb ik nog nooit van gehoord? Hoe werkt dat? Wat is hier aan te doen dan, en wat zijn de gevolgen van 'te gladde' kiezen?

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:50

Millanka schreef:
Nammie schreef:
Is het een gretige eter , of een bedachtzame eter?
Is zijn gebit goed? dus niet al te gladde kiezen?


Ik weet dat paarden haken op hun kiezen krijgen, maar te gladde kiezen heb ik nog nooit van gehoord? Hoe werkt dat? Wat is hier aan te doen dan, en wat zijn de gevolgen van 'te gladde' kiezen?


Te gladde kiezen kan komen van elektrisch vijlen.
Hier is niks aan te doen , behalve zorgen dat het paard langzaam eet zodat hij niet te dikke proppen doorslikt die niet goed vermalen zijn.
Gevolg kan zijn verstoppingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, Saaams, Vagabondo, Yffiejj en 58 bezoekers