Nederlanders asociaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:02

Allereerst, mocht het verkeerd zijn graag verplaatsen ik heb geen idee waar het anders moet..

Vanmorgen ging ik zoals gewoonlijk met de bus richting het station. Redelijk vroeg waardoor het ook flink druk was in de bus. Veel mensen en heel benauwd..

Mijn ritje naar station duurt ongeveer 20 minuutjes en na een kleine 10 minuten in de bus begon de jongen die voor me stond (hij stond en ik ook door de drukte) een beetje apart te doen. Ik kan niet zo goed uitleggen wat precies maar aangezien ik zelf regelmatig flauw val herkende ik het wel. Daarna liet hij zijn hoofd hangen waarna ik al alert stond om hem eventueel op te vangen. Toen volgende al snel de rest van zijn lichaam. Maarja ga al jongedame :o maar eens een breed gebouwde jongen opvangen.. Dat koste me al moeite maar ik kon hem rustig naar de grond brengen. Hoe en wat verder maakt niet uit maar waar het me om gaat is dat niemand iets deed....

De mensen die ook stonden hielpen niet om hem op te vangen terwijl ze wel kijken omdat ik al iets zei van 'o god die valt zo om'. Het enige wat ze deden was kijken.. Kijken hoe ik hem probeerde op te vangen en kijken wat ik daarna deed..

Slaat misschien nergens op maar ik vond het echt belachelijk dat niemand iets deed... En begrijp me niet verkeerd, ik doel er niet op dat de bus had moeten stoppen of iets dergelijks maar iemand die ernaast stond had op zn minst kunnen helpen met opvangen.

De reden van dit topic is dat ik het gewoon even van me wilde afschrijven omdat ik er toch best van geschrokken ben dat iemand zomaar instortte en misschien dat jullie me kunnen vertellen wat jullie mening is over het feit dat niemand iets deed behalve kijken.

Sorry voor het hele verhaal

Anoniem

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:05

Nou ja zeg wat achterlijk... Je ziet dat iemand zijn bewustzijn verliest en dat er een (wat ik uit je verhaal haal) niet bepaald geschikt persoon (kleiner, dunner, minder sterk) die jongen maar staat te redden!

Hoe is het met hem afgelopen?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:09

Dit heeft niks met aso zijn te maken, ik denk dat de mensen gewoon niet wisten hoe te handelen en aangezien jij wel gelijk reageerde hebben ze wellicht gedacht dat jij het wel wist? :)
Ik zou namelijk ook niet weten hoe ik daar op zou moeten handelen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:10

Jeetje, die jongen mag heel blij zijn dat jij er wel was :j

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:10

wat raar := Dat niemand hem een stoel aanbied, je ziet toch dat hij niet goed wordt. En dan als ie valt nog niks doen... lekker dan :\

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:10

Doanique, Nee ik ben een stuk dunner dan deze jongen en vast ook veel minder sterk!

Ik heb hem een koekje gegeven en heb hem gevraagd of ik mee moest lopen maar dat wilde hij niet zodra hij in de frisse buitenlucht stond voelde hij zich gelukkig al veel beter

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:11

DeSa schreef:
Dit heeft niks met aso zijn te maken, ik denk dat de mensen gewoon niet wisten hoe te handelen en aangezien jij wel gelijk reageerde hebben ze wellicht gedacht dat jij het wel wist? :)
Ik zou namelijk ook niet weten hoe ik daar op zou moeten handelen.


Nou... gewoon vragen of hij wil zitten als je merkt dat het niet goed gaat :? Dat lijkt me wel het minste, en met een beetje fatsoen in je lijf kan iedereen dat toch wel bedenken...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:12

Ik had ooit ook een vriendin die flauw viel en ik was toen degene die pal naast haar stond. Ik had alleen nog nooit van mijn leven iemand die flauwviel meegemaakt dus ik stond er maar een beetje bij te kijken. Gelukkig kwamen er dus volwassene helpen want ik had geen idee wat ik moest doen. Natuurlijk had ik wel ehbo les en zo gehad maar dat weet ik op zo'n moment even echt niet meer.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:13

Verharding van de maatschappij! En niet alleen in Nederland hoor, mijn partner heeft vanmiddag iemand geholpen die een hoestaanval kreeg en helemaal blauw aanliep en daar hielp ook niemand. Sta je binnen bij een bank in Duitsland , maar ze laten je mooi aan je lot over. Die is ook helemaal verbouwereerd dat er niemand hielp.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:14

Paar jaar terug ben ik in Maart koppie onder gegaan met mn paard in de zee. Ik lag onder water en paard lag bovenop me. Er stonden geloof ik 10 mensen bij en ze keken ernaar. Er is niemand geweest die gevraagd heeft of het wel goed ging met me, toen ik stond keken ze me na terwijl ze verder liepen. En toen moest ik mn paard weer zien te vangen, ben nog nooit zo bang geweest en tegelijk ook zo blij dat hij gewoon weer terug kwam rennen hinnikend en al. Kijk dat er niemand komt om dat paard van me af te halen, dat kan ik nog begrijpen als het geen paardenmensen zijn, maar gewoon vragen of het wel goed gaat lijkt me toch niet zo'n grote moeite.

Toen ik vroeger met de trein naar school moest was er altijd een man met een blinde geleidehond. Hij ging standaard op 1 van de stoeltjes vlakbij de deuren zitten. Op sommige tijden was het ook daar druk dus ik stond op voor hem, toen hij dreigde naast de stoel te gaan zitten heb ik hem geholpen om in de stoel te gaan zitten. En de mensen eromheen, die tikte elkaar aan en zeiden:"moet je kijken die blinde gaat bijna onderuit" Ik kreeg gewoon last van plaatsvervangende schaamte.

Ik begrijp dus heel goed wat je bedoeld en ik kan er ook echt niet bij met mn hoofd. Maar het is niet alleen Nederland hoor, het is overal zo. Mensen worden steeds meer op hun zelf en "bemoeien" zich met niemand.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:19

Tsja, ik heb ooit op een drempeltje gezeten (gaan zitten omdat ik me slecht voelde worden ik "herken" de symptomen ook onderhand) in het midden van de stad, met mijn hoofd tussen mijn knieën dus duidelijk "slecht" in mijn up en er was ook niemand die bij kwam.. :) En van de schrik zal het niet geweest zijn gezien mijn volle 1m en 52 cm aan lengte... :+ Ik denk dat mensen gelatener geworden zijn, te druk met hun eigen "sores" om zich om die van een ander te bekommeren... :) De wereld is voor vrijwel iedereen een moeilijke plek tegenwoordig..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:19

waarom wordt gelijk een heel volk, land of beroepsbevolking tot aso, stom of weet ik het wat bestempeld vanwege een ervaring met 1 persoon?

XxLiindsaYxX
Berichten: 551
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Halsteren (bergen op zoom) (noord brabant)

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:25

aparte mensen overal..
ben het wel met je eens, je ziet het steeds meer.. ze staan erbij en kijken ernaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:29

Mwa sammie ik denk dat het idé dat "we" in het algemeen wat harder/gelatener zijn geworden t.o.v onze omgeving niet echt overtrokken is... De wereld is door sociale media veel groter geworden dan 50 jaar geleden.. (figuurlijk dan) Als je wil overleven zal je móeten kunnen filteren want waar je vroeger enkel de ellende van Trien van op de hoek en Suus van de bakker mee kreeg word je nu bestookt met dieren die levend gevild worden, kinderen die bruutweg afgemaakt worden, oorlogen en noem maar op.. Je MOET op een gegeven moment, voor jezelf, gaan beslissen "wat vind ik belangrijk en wat niet" en het is niet onreëel dat men daar misschien wat ver in gaat. In hoeverre dat associaal te noemen is durf ik dan weer wel te betwijfelen hoewel in de pure zin des woords dat misschien wel de beste omschrijving is..

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:36

Ik denk dat het niet persee NL is, maar gewoon sommige (vooral rijkere) mensen in deze wereld.
Ik kan er ook echt niet tegen :n
Vind sommige mensen echt verschrikkelijk asociaal. Was een paar jaar geleden dat ik viel met de fiets (was in de winter, moest naar school fietsen. Lag allemaal ijs op de weg). Nouja, ik gleed dus uit en er liep net een man z'n hond uit te laten. Ik viel best wel hard en kon eerst ook ff niet op staan, kon ook niet normaal lopen op het begin. Helpt me niet, loopt gewoon rustig verder en zegt 'het is ook geen weer om te fietsen he' PARDON!? Denk dat ik dat nooit meer vergeet :')

En zaterdag fietste ik terug van m'n bijrijdpaard. Ik fiets dan over een landweggetje, waar je verder nergens heen kan. Het is dus 1 weg. Waren al een paar auto's die me voorbij gereden hebben en ook ingehaald. Kom ik op een gegeven moment op een stuk en er staat opeens een kalf op de weg. Ik vraag me dan af of echt niemand bedenkt om tenminste aan te bellen bij een boerderij om het te zeggen? Kan natuurlijk dat het kalf net precies was ontsnapt, maar dat lijkt me sterk aangezien het gat in het hek een stuk verder was dan waar het kalf stond zag ik vandaag. Hij had dus al een stukje gelopen over de weg. Ook best gevaarlijk, want het was al donker. Had dus ook makkelijk een ongeluk kunnen gebeuren als een auto dat niet ziet.
Ik heb zelf aangebeld bij een boerderij om dat te zeggen, hij zei dat hij wel ff ging kijken en het tegen de boer zou zeggen. Maar heb er nu spijt van dat ik niet verder ben gaan helpen, met de gedachte dat ik al moest opschieten omdat ik anders te laat zou komen voor werk :') Maarja, leermomentje voor de volgende keer :)

Maar er zijn ook nog genoeg die wél helpen. Volgens mij zijn die er toch nog meer dan mensen die asociaal zijn. Alleen vallen de momenten waar niemand helpt echt op. (Dit praat natuurlijk niks goed!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:53

Nou die meneer die van de tribune bij ajax vs barca was gesprongen, hulpverleners kwamen aan en die aso hooligans zaten alleen maar ''Opschieten kanker paasei'' etc te schreeuwen, en dan zit iedereen te zeiken over alle ''buitenlanders'' sorry hoor, maar ik kan me er gedeeltelijks wel in vinden dat ik onze bevolking steeds meer aso vind..

Een tijdje terug stond ik in de bus, er was geen plek meer en er kwam een oude meneer in de bus die zichtbaar moeite had met lopen. Niemand die ook maar die meneer ruimte gunde om er al langs te gaan laat staan ergens te laten zitten, ik heb toen iemand op zijn schouder getikt en gevraagd of ze niet even kon gaan staan, kan me er zo aan ergeren als mensen dat niet uit zichzelf doen...

(ik heb ook wel dingen die beter kunnen hoor, maar soms kunnen mensen wel een klein beetje meer behulpzaam zijn)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:53

Mensen kunnen tegenwoordig niet meer voor zichzelf denken lijkt het wel. Ik gok, dat als jij had geschreeuwd "iemand, help even! ik kan dit niet alleen" dat er echt wel iemand bij was gesprongen. Dit heeft iig niks met asociaal zijn te maken in mijn ogen... ...Maar als iemand een toeval krijgt recht voor mijn ogen zou ik absoluut wel helpen hoor :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:01

Nou inderdaad, het lijkt wel of de knop "logisch nadenken" langzaam aan verdwijnt. Hier 2 jongen Nl'se jongens aan het werk en voor allebij moeten we alles voorkauwen en helaas niet 1 keer maar ondertussen al bijna 5 maanden dezelfde dingen steeeds weer opnieuw herhalen en voor kauwen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:18

Och dat had ik dus van de week ook. Drukke metro vanuit den haag naar Rotterdam. Kwart voor 8 sochtends dus je raad t al staan. En ik kan daar ook niet altijd goed tegen. Op een gegeven moment op mn laptop tas ( :') ) gaan zitten met hoofd tussen benen. En toen ik op keek zaten een paar mij aan te staren of ik wel spoorde. Dan heb ik ook zoiets van pff := dat je niks doet prima maar ga me dan niet aan lopen staren, je voelt je op zo'n moment al echt ruk namelijk!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:21

Het is vaak ook een kwestie van denken: een ander doet het wel. En als iedereen dat denkt, doet niemand iets. Toen laatst het buurmeisje in ons gebouw hoorbaar (bonken en schreeuwen) door haar vriend in elkaar gemept werd, heeft het ook 10 minuten geduurd voordat we de politie belden, omdat we dachten dat iemand anders het 'wel al gedaan had'. Gelukkig hebben we het zelf gedaan want de politie had enkel ons belletje gekregen en het meisje kwam ons bont en blauw bedanken. Het is geen bewuste asociaalheid, althans in de meeste gevallen niet. Je hebt gevallen die het geen bal interesseert, die het blijkbaar niet begrijpen (de zogenaamde 'staarders' bij situaties in het openbaar) maar daar onder zou ik de meerderheid van de bevolking niet rekenen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:29

Eileen_ schreef:
Ik denk dat het niet persee NL is, maar gewoon sommige (vooral rijkere) mensen in deze wereld.


Zo... Over vooroordelen gesproken... -O-

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:46

Triest dat mensen niet helpen.

Soms kunnen mensen niet helpen, ook al zien ze er gezond uit.
Ik heb ook wel geholpen om samen met een man een auto uit de sneeuw te duwen.
Gevolg heup uit de kom bij mij.
Nu is dat vast niet bij iedereen zo.

Zou het niet afhankelijk zijn of je in een dorp woont of in een stad?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:53

Citaat:
Je hebt gevallen die het geen bal interesseert, die het blijkbaar niet begrijpen (de zogenaamde 'staarders' bij situaties in het openbaar) .


Die zogenaamde staarders kunnen er vaak niks aan doen.

Zoek maar eens op fight, flight &freeze. Die staarders freezen. Niet de handigste reactie maar als je nog nooit in zo'n situatie hebt gezeten en dit is je eerste basale reactie kan iemand daar niks aan doen op dat moment. Sommige hebben dat nou eenmaal.

Om Nederlanders nou asociaal te noemen vind ik nogal wat.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:06

Jij zag het aankomen en was er op voorbereid, wie zegt dat de mensen om je heen wat aan zagen komen? Voordat je beseft wat er gebeurt en dat je bedenkt ik moet wat doen zitten een aantal secondes en tegen die tijd ligt die jongen al.
Maar daarna kan je inderdaad wel kijken of er nog hulp nodig is.
De mensen worden steeds mondiger en in sommige gevallen ook asocialer. Denk dat het in sommige gevallen ook wel moet maar lang niet altijd, kom je niet voor jezelf op wordt je onder de voet gelopen.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:11

Fight, freeze, flight gaat helaas niet altijd op als excuus. Paar jaar geleden reed ik met iemand buiten in de polder toen haar paard ineens onderuit ging op de weg en zij eronder kwam te liggen. Paard ervandoor. Zij lag met een gebroken been midden op straat. Ik heb direct 112 gebeld.

Er reden zeker 15 auto's langs en op 1 na, stopte niemand. Sterker nog, ze reden keihard toeterend en naar hun hoofd wijzend langs en reden ook nog bijna over haar arm heen. En het is gewoon een rechte 60 km weg hoor, dus je kan kilometers van tevoren zien dat er iets aan de hand is. Want ja, wij asociale ruiters vinden het leuk om met gebroken poot midden op straat te liggen en ons paard los te laten rennen op straat. Moeten we dat ook maar niet doen natuurlijk.

En ik kan zo nog wel meer voorbeelden noemen dus ik vind veel mensen inderdaad hard en asociaal. Gelukkig ken ik er ook een heleboel die wel normaal zijn.