Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 15:32

Hallo,

Ik heb mijn paard sinds vorige week zondag en ik zag bij haar op beide voorhoeven een verticale spleet van de kroonrand tot ongeveer halverwege de hoef. De spleet loopt dus niet helemaal tot onder. Het is geen brede spleet, maar lijkt mij niet goed. De hoefsmid komt donderdag, dus die laat ik er zeker naar kijken. De eigenaresse van de manege zei dat ze dan vaak een ijzeren plaatje over de spleet maken, zodat het weer dicht kan groeien.

Wie weet wat dit kan zijn of heeft een paard die dit heeft/heeft gehad? Kan het door voeding komen, of door verkeerde stand van de hoeven o.i.d? Ze staat niet op ijzers, heeft ze wel even gehad voor de keuring afgelopen zomer, maar daarvoor heeft ze ook nooit ijzers gehad. Ze krijgt qua voeding kilo sportbrok per dag en twee keer per dag kuil

Alvast bedankt :)

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2


martijn719
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-11

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:08

Een ijzeren plaatje? dat is duidelijk een antwoord van kortzichtigheid. dat zal zeker niet helpen maar wel erger worden.
De scheur kan als oorzaak verschillende reden hebben. mogelijk een ontsteking in de kroonrand. maar dat is moeilijk te zeggen zonder te hebben gezien en mogelijk een Runge foto. doe eens een foto maken.


Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:16

Heb je dit paard zo gekocht?Laten keuren?

Klinkt als een hoornzuil...

De smid kan je een hoop vertellen over dit probleem,wat de oplossing is en of er evt (blijvende) schade is.

Je kunt ook hier even kijken en evt je vraag stellen met een foto.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... zuilen.htm

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiƫnten

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:27

de spleten zullen uitgevlakt moeten worden,anders komt er een schimmel in....als die er nog niet zit.
Als het uitvlakken echt breed moet,ligt er aan of er dus een schimmel zit,dat is een plaatje een optie.
dat houd de twee helfden bij elkaar.Als je er geen plaatje opzet gaat de hoef nooit helen.
Die zet namelijk steeds uit/wijkt wanneer de hoef belast word.
Plaatje moet er ook onbelast worden opgeschroeft.

Heb je weleens met een hoevenkrabber op de wand getikt?Dan kun je horen of het niet hol is.
De plek van de scheur,ook al loopt in dit geval de scheur niet tot beneden....moet vrij zijn van dracht.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:07

Even aan je hoefsmid vragen idd, kan een beschadiging van de kroonrand geweest zijn.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:45

Een beschadiging van de kroonrand zou heel goed kunnen, en behandeling daarvan zou inderdaad kunnen door een metaal plaatje over de lijn heen te bevestigen. Het is de vraag of het al wel aan het vastgroeien is thv de kroonrand, of dat het daar open blijft (gaan). De hoefsmid zal je zeker goed kunnen adviseren, maar je gaat er nog wel echt een tijd zoet mee zijn, het duurt ongeveer een jaar (bij langzaam groeiende hoeven mogelijk nog langer) voordat de hoef van boven tot onder "vernieuwd" is. Nu zit de spleet nog tot halverwege, maar straks komt de spleet onderaan (door het uitgroeien), en dat geeft weer nieuwe uitdagingen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:19

Hoi,

mijn paard heeft dit ook gehad, maar dan van onder naar boven en alleen aan zijn linkervoorhoef. Dit bleek een schimmel te zijn in de hoefwand. De hoefsmid heeft dit stuk uitgevlakt. Gelukkig was het onderaan en na een paar keer hoefsmid was het gat alweer weg/dicht gegroeid.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 12:44

Bedankt voor de reacties! De smid heeft er donderdag niet naar gekeken, omdat hij heel laat was, maar hij moet er deze week wel echt naar kijken, als ik zo hoor dat het een schimmel of ontsteking kan zijn...
Ik zal vandaag ook eens met een hoevenkrabber tikken om te horen of het hol klinkt.

Ik heb er helaas geen foto van... Ik vertrouw erop dat de smid wel weet wat hij moet doen. Ze lijkt er nu ook geen pijn of zo aan te hebben, want ze loopt gewoon goed. Ik hoorde ook van iemand dat jonge paarden dit vaker hebben, omdat het iets is met het afrollen van de hoef of zo?

Nou donderdag weet ik in ieder geval meer en ik blijf er heel goed op letten dat het niet erger wordt...

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Verticale spleet in hoeven, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:38

Ik heb net gekeken en het is aan de bovenkant al dicht (in mijn gestreste reactie had ik de haren erboven nog niet even opzij gedaan om te kijken...) Maar alsnog laat ik de smid wel even kijken voor de zekerheid :)

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 3 bezoekers