Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:59

Beste bokkersss,

Afgelopen woensdag heb ik de eerste keer les gehad bij een nieuwe instructeur. We hebben er allebei zo veel van opgestoken. Ilex blijft heel graag bovenin lopen en wil liever niet op zn eigen benen lopen. Achterbeengebruik en buigen, liever niet.. Maar wat een kwaliteiten heeft dat paard van mij! De meeste foto's zijn met mijn instructeur en een aantal met mij.

Info:
Ilex (v Warkant van T Gestelhof)
5 jaar
L1+3
1.62

Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Maar buiten dat het een heel fijn dressuurpaard is, dient hij met zijn geweldige zachtaardige karakter ook als pennypaard!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lieees op 28-11-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:02

Leuk paard, kan fijn lopen zo te zien, bij jou tenminste. Ik vind je instructeur niet zo'n succes. Wat is de reden dat ie hem zo met z'n kop tussen z'n voorbenen trekt?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 28-11-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:02

Wat een leuk paardje! Lief dat hij zo braaf is met zo'n kleintje erbovenop!

ik zou alleen niet zo blij worden van zo'n instructeur, hij lijkt behoorlijk streng in zijn hand waardoor het paard steeds zijn hoofd kantelt, om over zijn houding nog maar te zwijgen :o

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Re: Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:04

ik zou een andere instructeur zoeken, als dit jouw voorbeeld moet zijn....:n

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:05

Ik vind hem juist een heel groot succes, hij trekt hem juist totaal niet met zijn hoofd tussen zn voorbenen. Maar nodigd hem uit om te zakken. Ook zijn houding vind ik juist extreem netjes maar zal een kwestie van smaak zijn. Hij liep bij hem een stuk meer dan bij mij haha:)

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:10

Lies, kijk eens naar de foto's van jouw instructeur, vooral naar zijn handen en dan die van jou.

De handen van je instructeur zitten op bijna elke foto naast de schoft, vastgezet op het bovenbeen. Ook zijn ze naar voren gekantelt. Dit wijst erop dat hij een erg strenge, vaste hand heeft, terwijl een paardenmond juist een zachte, meeverende hand nodig heeft die lichte weerstand biedt.
Ook heeft je paard op de foto's waar jij rijdt zijn hoofd gewoon netjes, op de foto's van je instructeur kantelt hij steeds. Dit is een teken dat hij onder de druk van de instructeur uit probeert te komen, terwijl hij bij jou juist netjes zijn hoofd recht houdt :j

Het kan wel zijn dat hij er meer uit rijdt dan jij, maar er zijn meerdere wegen naar rome! Goede én foute ;)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:11

Vooropgesteld dat ik nooit reageer in zulke topics ga ik dit nu toch even doen :+

Over je instructeur is al gezegd, maar waar ik me nog het meest over verbaas is de jas die jijzelf aan hebt. Is dat toevallig nu zo of heb je die altijd aan?

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:11

Zonde dat je dat zegt, dat hij een stuk beter bij haar loopt dan bij jou. Ze heeft haar handen erg laag vind ik, niet waar ze horen eigenlijk... Ziet er niet vriendelijk uit (lekker bokt'ig om te zeggen maar oké)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:12

Ik vind je paard eigenlijk het fijnst lopen op de laatste foto ...

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:12

Ben het met mijn voorgangers eens. Deze instructeur is niet degene die je nodig hebt. Vind hem erg streng met zijn handen.
Voor jezelf ook nog een tip. Je beugels een gaatje korter. Nu sta je constant in de beugels.

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:13

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk toch dat het deels vertekent. Mijn handhouding is absoluut ook nog niet om over naar huis te schrijven, nog te veel spanning. Maar bedankt voor de reactie:)

Selina

Berichten: 14290
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:13

Ik vind dat meisje op de laatste foto het beste rijden :+

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:15

Ja beugels moeten inderdaad korter! Maar waar we mee bezig zijn is om hem meer in zijn benedenlijn te krijgen waarvoor je je handen wel laag en breed moet zetten, uiteraard nog wel voor het zadel wat niet op alle foto's zo is. Maar het blijft een moment opname!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:15

Ik vraag me af waar jullie een hand zien die vast gezet wordt op het bovenbeen bij de instructeur. Zo strak heeft ie haar ook niet vast want op alle foto's is de hand open. Dan zet je je hand echt niet vast. Zie verder het probleem niet van de hand iets naar opzij brengen om ze naar beneden uit te nodigen. Hand zit overal vóór het zadel. Been ligt achter de wrongen van het zadel. Knappe jongen (want het is een man volgens mij) als ie zijn hand op zijn been kan vast zetten terwijl die voor het zadel blijft. Een paard dat zo graag bovenin loopt eens wat ronder en lager instellen zie ik ook geen probleem in. Tuurlijk bolt ie zich eerst zo op. Paard moet ook even zoeken en snappen wat de bedoeling is..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-11-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:16

Probeer maar eens mee te veren met de paardenmond als je je hand zo naar beneden duwt ipv rechtop :j
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 28-11-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:16

Bedankt voor je reactie Ayasha, ben ik het mee eens!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:16

CoronaLime schreef:
Probeer maar eens mee te veren met de paardenmond als je je hand zo naar beneden duwt ipv rechtop :j

Doe ik dagelijks. Lukt prima. Waarom zou dat niet kunnen?
Hij heeft ze ook niet echt helemaal "plat" liggen eerder wat schuinig staan en dat getuigd voor mij juist van een ontspannen hand.. Als ik mijn handen/armen ontspan zakken ze ook automatisch wat schuins. Dat strakke "duimpjes omhoog" is geen natuurlijke handhouding en vergt een zekere spanning in je polsen..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-11-13 22:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:17

Mooi paard, een halfbroertje van mijn paard :)

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:18

Ayasha schreef:
CoronaLime schreef:
Probeer maar eens mee te veren met de paardenmond als je je hand zo naar beneden duwt ipv rechtop :j

Doe ik dagelijks. Lukt prima. Waarom zou dat niet kunnen?


dan ben ik benieuwd naar jouw anatomie :+ Je polsgewricht zet je namelijk op slot als je je handen zo houdt, dan kan je alleen meeveren vanuit de schouder/elleboog.

Maargoed, als jij zo achter deze instructeur staat wens ik je veel succes, al hoop ik echter dat je wel iets met het advies doet wat deze bokkers je geven! :)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:19

Ondanks dat het een ITP topic is wil ik je toch wat advies geven.

je hebt op de meeste foto's je hak behoorlijk opgetrokken, probeer deze meer uit te trekken en te drijven met je been ipv met je hak.
Daarnaast valt het me op dat je paard op bijna alle foto's (muv de laatste 3 zo uit mn hoofd) echt met zn hoofd achter de loodlijn loopt. Probeer de neus er meer uit te (laten) rijden.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:20

Van foto's kun je niet zeggen hoe het paard loopt.
Wat mij wel ERG verbaasd: waarom draag jij geen helm? En erger nog, waarom draagt jouw instructeur er geen? Weet hij wel dat geen verzekering uitkeert wanneer er iets met jou mocht gebeuren? Bij een prof instructeur mag zoiets niet gebeuren!
Veel succes met je paard natuurlijk :) Lijkt een erge lieverd bij de dames onder het zadel. Bij de de heer ziet ze er iets minder happy uit vind ik persoonlijk.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:21

Ayasha schreef:
Ik vraag me af waar jullie een hand zien die vast gezet wordt op het bovenbeen bij de instructeur. Zo strak heeft ie haar ook niet vast want op alle foto's is de hand open. Dan zet je je hand echt niet vast. Zie verder het probleem niet van de hand iets naar opzij brengen om ze naar beneden uit te nodigen. Hand zit overal vóór het zadel. Been ligt achter de wrongen van het zadel. Knappe jongen (want het is een man volgens mij) als ie zijn hand op zijn been kan vast zetten terwijl die voor het zadel blijft. Een paard dat zo graag bovenin loopt eens wat ronder en lager instellen zie ik ook geen probleem in. Tuurlijk bolt ie zich eerst zo op. Paard moet ook even zoeken en snappen wat de bedoeling is..

ik wou net zeggen! Ben ik dan de enige die ziet dat de instructeur juist een hele losse fijne hand heeft die ook nog eens op de juiste plek zit?

Vind het juist hele goede foto's waar je duidelijk een ontspannen doch vragende hand ziet, nergens zie ik wat dan ook vast zitten of stug.

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:21

Nouja ik kan zeker wat met de handhouding, maar achter deze instructeur sta ik zeker. Bijna de hele omgeving hier lest bij hem en iedereen vindt hem erg prettig en boekt resultaat. Ik zal volgende keer een filmpje plaatsen voor een beter beeld als hij er weer opkruipt!

@Mri, Ja dat klopt, beugels moeten korter! Dat is dus juist waar we mee bezig zijn maar hij wilde lengte niet makkelijk maken. Zo veel mogelijk van achter naar voor en aanbieden of hij wil zakken, maar makkelijker gezegd dan gedaan! Bedankt voor de tips!

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Nieuwe instructeur, nieuwe blik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:23

@InekeM De een na laatste foto is ook een heer haha! Geen cap is eigen keus, ga ik verder niet over in discussie.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:23

CoronaLime schreef:
Ayasha schreef:
Doe ik dagelijks. Lukt prima. Waarom zou dat niet kunnen?


dan ben ik benieuwd naar jouw anatomie :+ Je polsgewricht zet je namelijk op slot als je je handen zo houdt, dan kan je alleen meeveren vanuit de schouder/elleboog.

Maargoed, als jij zo achter deze instructeur staat wens ik je veel succes, al hoop ik echter dat je wel iets met het advies doet wat deze bokkers je geven! :)

nee juist niet, je hebt ze dan juist los. en hij duuwt zijn hand niet naar beneden