Rijden met Friese merrie Fraukje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Rijden met Friese merrie Fraukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 19:40

Hallo allemaal :)

Weer even een topicje :)
Sinds de vorige keer vind ik zelf dat ik veel aan mezelf verbeterd heb. Ik draai m'n voeten minder naar buiten en zit eigenlijk nooit meer in de stoelzit.

Even Fraukje in het kort:

Ze is m'n verzorgpaard. Ze is 13 jaar, ongeveer 1,70 en ik ken haar nu 2,5 jaar waarvan ik haar 1,5 jaar rijd.
We hebben minimale voorzieningen wat rijden betreft maar we maken er het best van :)
Ze heeft vroeger M2 gelopen met iemand anders maar na haar wedstrijden heeft ze de ziekte van Lyme gekregen en raakte tijdelijk volledig verlamd aan haar achterhand waar ze nu nog steeds een kippenkontje aan over heeft gehouden (ze heeft overigens wel volledige kracht in haar achterhand terug gekregen)
We rijden recreatief dressuur op ongeveer L1 niveau en rijden 1 keer per week lekker voor onszelf.

Foto's gemaakt door ladylisa op bokt :)

ik rijd haar absoluut niet voor het tempo met kleine sporen, dit is puur ter hulpverduidelijking bij zijwaartse oefeningen die ze zonder sporen niet snapt.

Afbeelding
1. Stappen

Afbeelding
2. Mooie foto vind ik zelf :)

Afbeelding
3. Drafje

Afbeelding
4. naar verzamelen toe

Afbeelding
5. verzamelen

Afbeelding
6. paar pasjes strekken

Afbeelding
7. Galopje

Naast dressuur rijden we soms ook wel eens bitloos en doen we aan vrijheidsdressuur.
Vorige week durfde ik het aan haar op een neckrope te rijden en bij het foto's maken vertrouwde ik haar ook genoeg om dat te doen :)

Afbeelding
8. Jambette (normaal op zweepcommando maar geen zweep in de buurt)

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Thank you for your trust in me ♥

Nog een kort filmpje van de afgelopen 3 keer rijden

Fraukje Elskje van de Oergong - Far Ute White Dona - YD Misty Nights Queen - LC Tecum Rain in May


Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Rijden met Friese merrie Fraukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:44

Leuk filmpje :D

Wel handig, van die oorwarmers. Hoe kom je daaraan? ö

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:46

Leuke fries! Geeft mij ook wat meer moed om binnenkort foto's op Bokt te zetten want volgens mij zitten we redelijk op hetzelfde niveau :) :o

Vind je zadel wel krap lijken, je zit redelijk ver achterin/op de lepel maar dat kan ook momentopname zijn :)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 19:46

Slina schreef:
Leuk filmpje :D

Wel handig, van die oorwarmers. Hoe kom je daaraan? ö


Epplejeck :)
Heerlijk warm, maar nog een beetje te warm voor de herfst en achteraf vind ik ze een beetje gek staan maar ik heb tenminste geen koude oren deze winter ^^

Fraukje Elskje van de Oergong - Far Ute White Dona - YD Misty Nights Queen - LC Tecum Rain in May

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:49

DaphneG schreef:
Slina schreef:
Leuk filmpje :D

Wel handig, van die oorwarmers. Hoe kom je daaraan? ö


Epplejeck :)
Heerlijk warm, maar nog een beetje te warm voor de herfst en achteraf vind ik ze een beetje gek staan maar ik heb tenminste geen koude oren deze winter ^^


Zo gek staan ze niet hoor (:
En als het maar werkt

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 19:50

Rubber_Duck schreef:
Leuke fries! Geeft mij ook wat meer moed om binnenkort foto's op Bokt te zetten want volgens mij zitten we redelijk op hetzelfde niveau :) :o

Vind je zadel wel krap lijken, je zit redelijk ver achterin/op de lepel maar dat kan ook momentopname zijn :)


Ze heeft een behoorlijk holle rug waardoor het zadel eerst soms naar achter kantelde en ik heel erg achterin ging zitten maar sinds een half jaar heb ik er een een ophoger onder en ligt de lepel weer hoger. Ik zit nog wel eens achterin maar dat is voornamelijk omdat ik het bij lichtrijden moeilijk vind op de goede plek terug te komen zegmaar :)
Zadel lijkt inderdaad krap, ik was eerst ook bang dat het niet zou passen ivm haar brede rug maar hij past. Al 1,5 nergens last van en afwijkingen zie je al heel gauw op een zwarte friezenvacht. Zweetplekken zijn ook altijd regelmatig.

Fraukje Elskje van de Oergong - Far Ute White Dona - YD Misty Nights Queen - LC Tecum Rain in May

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:53

DaphneG schreef:
Rubber_Duck schreef:
Leuke fries! Geeft mij ook wat meer moed om binnenkort foto's op Bokt te zetten want volgens mij zitten we redelijk op hetzelfde niveau :) :o

Vind je zadel wel krap lijken, je zit redelijk ver achterin/op de lepel maar dat kan ook momentopname zijn :)


Ze heeft een behoorlijk holle rug waardoor het zadel eerst soms naar achter kantelde en ik heel erg achterin ging zitten maar sinds een half jaar heb ik er een een ophoger onder en ligt de lepel weer hoger. Ik zit nog wel eens achterin maar dat is voornamelijk omdat ik het bij lichtrijden moeilijk vind op de goede plek terug te komen zegmaar :)
Zadel lijkt inderdaad krap, ik was eerst ook bang dat het niet zou passen ivm haar brede rug maar hij past. Al 1,5 nergens last van en afwijkingen zie je al heel gauw op een zwarte friezenvacht. Zweetplekken zijn ook altijd regelmatig.

Bedoelde het ook meer voor jouw billen dan voor haar rug en ik weet inderdaad hoe friezenruggen kunnen zijn haha. Misschien helpt het je beugels een gaatje langer te doen? Dan kun je je benen iets langer maken en hou je misschien iets meer ruimte voor je derrière haha :+

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!


DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 19:56

\
Rubber_Duck schreef:
Leuke fries! Geeft mij ook wat meer moed om binnenkort foto's op Bokt te zetten want volgens mij zitten we redelijk op hetzelfde niveau :) :o

Vind je zadel wel krap lijken, je zit redelijk ver achterin/op de lepel maar dat kan ook momentopname zijn :)


Ze heeft een behoorlijk holle rug waardoor het zadel eerst soms naar achter kantelde en ik heel erg achterin ging zitten maar sinds een half jaar heb ik er een een ophoger onder en ligt de lepel weer hoger. Ik zit nog wel eens achterin maar dat is voornamelijk omdat ik het bij lichtrijden moeilijk vind op de goede plek terug te komen zegmaar :)
Zadel lijkt inderdaad krap, ik was eerst ook bang dat het niet zou passen ivm haar brede rug maar hij past. Al 1,5 nergens last van en afwijkingen zie je al heel gauw op een zwarte friezenvacht. Zweetplekken zijn ook altijd regelmatig.[/quote]
Bedoelde het ook meer voor jouw billen dan voor haar rug en ik weet inderdaad hoe friezenruggen kunnen zijn haha. Misschien helpt het je beugels een gaatje langer te doen? Dan kun je je benen iets langer maken en hou je misschien iets meer ruimte voor je derrière haha :+[/quote]

Oh haha :')

Beugelriemen zitten al op maximaal, maar die beginnen te slijten dus als ik nieuwe neem zal ik eraan denken langeren te nemen. Bedankt voor de tip

Fraukje Elskje van de Oergong - Far Ute White Dona - YD Misty Nights Queen - LC Tecum Rain in May

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:03

Leuke Fries. Ook mooi rijden zonder hoofdstel. :D

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:12

Je rijden ziet er heel vriendelijk en rustig uit.
Netjes hoor.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Rijden met Friese merrie Fraukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:07

Leuke fries en zo te zien ben je een vriendelijke ruiter.

Richting verzamelen is niet het beeld wat je wilt zien. Het paard komt niet vanuit de schoft omhoog, maar vanuit verderop in de nek, en dat klopt niet. Op foto 5 is dat beter, maar komt de achterhand niet mee en gaat het paard op de voorhand. Dus ook niet het plaatje van "verzamelen". Gezien de rug van je fries zou ik meer gaan voor voorwaarts neerwaarts (maar niet op de voorhand), dan dat je nu gaat proberen om te verzamelen. Daar lijkt het paard nog niet aan toe, en maakt daarom meer kapot als dat je er mee wint.

Verder echt lekker bezig hoor!

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Rijden met Friese merrie Fraukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:10

Mooi die zwart wit foto!
Leuk filmpje echt ontroerend

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 20:17

Angela schreef:
Leuke fries en zo te zien ben je een vriendelijke ruiter.

Richting verzamelen is niet het beeld wat je wilt zien. Het paard komt niet vanuit de schoft omhoog, maar vanuit verderop in de nek, en dat klopt niet. Op foto 5 is dat beter, maar komt de achterhand niet mee en gaat het paard op de voorhand. Dus ook niet het plaatje van "verzamelen". Gezien de rug van je fries zou ik meer gaan voor voorwaarts neerwaarts (maar niet op de voorhand), dan dat je nu gaat proberen om te verzamelen. Daar lijkt het paard nog niet aan toe, en maakt daarom meer kapot als dat je er mee wint.

Verder echt lekker bezig hoor!


Dankjewel :)
Ik nam namelijk altijd aan dat ik verzamelde omdat het toch echt heel anders voelde dan een vertraagde draf, maar ik zie nu ook inderdaad dat het niet vanuit de achterhand komt.
Het is niet dat ze het niet kan (voormalig M2) maar misschien kan ze het inderdaad niet goed meer.
Bedankt voor het advies :)

Fraukje Elskje van de Oergong - Far Ute White Dona - YD Misty Nights Queen - LC Tecum Rain in May


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers