Hoe bestraf jij je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 20:05

Hallo beste bokkers!

Ik vond dit punt toch wel disscusie waardig. Hoe straf jij je paard?

Hoe ik het meestal doe:
1. 'Eehh' roepen' met normale stem
2. 'Eehh' roepen met normale stem en het paard een paar pasjes achteruit.
3. Weer 'eehh' roepen met een strengere stem, nogmaals paar pasjes achteruit.
4. Als ze dan nog iets doet waar ik al eerder op bestraft heb, dan krijgt het paard een tik.
M.u.v. andere dingen die niet door de beugel kunnen (bijten, (dreigen) te schoppen, dingen kapot maken, ect), dan geef ik ze gelijk een tik of een schop terug, zonder waarschuwing.
Doe ik het goed, of is er wat op aan te merken?
Of is negeren de beste manier om je paard te straffen, en alleen het goede te belonen?


Ik ben wel benieuwd hoe jullie je paard straffen :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 28-11-13 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt


Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:09

Uhm "eh" en als daar geen reactie op komt meteen een tik. Ik lemmeteer niet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:10

Dat hangt er behoorlijk vanaf wat hij/zij doet.. lijkt me..

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:13

Als ze iets stout doet zeg 'Moor niet doen' en reageert ze vrijwel meteen. Zo niet een scherpe 'hé! Denk erom!'. Paard bijt niet en doet nooit echt lelijk naar anderen (en mij zeker niet). Een enkele keer heb ik haar echt een tik moeten geven, maar daarna beloon ik haar meteen uitvoerig.

In alle gevallen beloon ik meteen wanneer ze het goede gedrag vertoont met een kroel of snoepje gepaard met 'braaaf! Goedzo!!'
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 28-11-13 20:18, in het totaal 3 keer bewerkt

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:15

straffen doe ik pas bij iets ergs.
waarschuwen doe ik wel snel :) Dat doe ik met 'eh eh' of 'eej'.
Ik zie een tikje/ spoortje niet als 'straf'. Meer als waarschuwing/ weer laten opletten. Als ik echt straf is het als ze echt iets verkeerds heeft gedaan. Maar dat doet ze nooit :+ Als een paard echt iets (denk aan bijten, duwen, ...) krijgt ze een trap of een tik.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:17

Uh! Of Nee!
Bij bijten gelijk tik op de neus, bij gericht schoppen een schop terug, dat hoeft vaak maar 1 of 2 keer en dan doen ze het ook gelijk niet meer.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:19

Gewoon nee zeggen? Geen tikken en alles

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:20

Martine_R schreef:
Dat hangt er behoorlijk vanaf wat hij/zij doet.. lijkt me..

Inderdaad. Bij bijten of schoppen ga ik gelijk in de aanval. Dat kan dan een flinke tik zijn of een schop, of beide, of meerdere. Dat mag gewoon écht niet en is levensgevaarlijk. Verder zou ik eigenlijk niet weten waar ik mn paard voor zou moeten straffen, misschien als ie drammerig is, dan geef ik een ruk aan t touw of roep ik iets.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:22

LicentioFide schreef:
Gewoon nee zeggen? Geen tikken en alles

Als een paard gericht trapt of steigert naar je (niet uit angst) heeft het geen zin om nee te zeggen. Dan moet je direct heel duidelijk zijn en grenzen stellen.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:23

Ik probeer te werken op basis van negeren, 'corrigeren' en belonen (ook bij bijten/ dreigen, schoppen, etc). Dat werpt tot nu toe prima zijn vruchten af. Onder dat 'corrigeren' versta ik niet een brul geven of slaan, maar ongewenst gedrag weer terugzetten zegmaar. Dus wanneer een paard dat eigenlijk stil moet staan, een pas vooruit zet.. deze weer gewoon een pas terugzetten op zijn plek, etc. Een paard wat mij omver duwt, een flink aantal passen terug uit 'mijn ruimte' zetten. Zulke dingen. Een paard wat bijt, ga ik niet slaan. Ik geloof dat je dat ook op andere manier kan oplossen (als ik het zo lees ben ik in de minderheid, want is fysiek straffen een beetje de norm in de paardenwereld).

Zo nu en dan als ik zelf een kort lontje heb dan kan het wel eens dat ik een brul geef, maar dat is niet de intentie zegmaar. (Gewoon meer het feit dat ik ook maar mens ben :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-13 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:23

Die van mij dacht laatst dat mijn hand een vlieg was.
Was nl met de dekensingel bezig.
Een uithaal met het halstertouw.
Resultaat: paard stond 10 meter verder, hoogst beledigd. Doe toch niks.
Tja, normaal doet ze nooit iets. Als ze iets in de planning heeft is het meestal alleen maar "hee laat dat"

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:29

Hangt er van af, meestal gewoon stem verheffen en achteruit duwen, bij wat ergere 'streken' is er een tik te verwachten.

no hay mas dios que dios

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:30

Bij bijten, schoppen etc tik en ''eeeh'' of ''denk erom!'' Als waarschuwing gebruik ik ''eeeh'' en dan reageert ze ook meteen.

Bij mijn verzorgpony is er ooit iets gebeurt waardoor ze het niet fijn vind als je haar halster vast pakt en dan wilt ze nog wel eens happen. Dan zeg ik dus ''eeeh'' en probeer ik het nog een keer. Doet ze het dan goed zeg ik ''goedzooo!''.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:33

Dat hangt ervan af. Ik ben niet zo van het slaan, maar als stem verheffen niet werkt, moeten ze wel weten wat de grens is. Alleen met bokken kan ze gelijk een paar fikse tikken met de zweep verwachten, bokken dat is gevaarlijk voor ons allebei.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:47

De pasjes achteruit doe ik niet, alleen als ze me voorbij loopt tijdens wandelen. Tijdens het vaststaan haalt ze genoeg streken uit (knoop losmaken, knabbelen op van alles, halster af doen, schrapen..) en dan zou ik haar steeds los moeten maken om achteruit te kunnen. Ik hanteer een Ehh!, knip met mn vinger en dan een tik. Bij gevaarlijk gedrag gaat het anders.


Nikki_Haya

Berichten: 337
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:48

Mijn paardje is heel gevoelig. Dus 'Eh' zeggen op een strenge toon is bij mij meer dan genoeg.

YouTube
“Just know, when you truly want success, you’ll never give up on it. No matter how bad the situation may get.”

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:49

Ladyson schreef:
De pasjes achteruit doe ik niet, alleen als ze me voorbij loopt tijdens wandelen. Tijdens het vaststaan haalt ze genoeg streken uit (knoop losmaken, knabbelen op van alles, halster af doen, schrapen..) en dan zou ik haar steeds los moeten maken om achteruit te kunnen. Ik hanteer een Ehh!, knip met mn vinger en dan een tik. Bij gevaarlijk gedrag gaat het anders.
Nou blijkbaar werkt dat toch niet.

Als ik dit zo lees ben ik wel licht ontvlambaar bij gevaarlijk gedrag. Verder hanteer ik dezelfde manier als WildWings.

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:49

Haha, toen ik dit topic zag dacht ik gelijk: ooooh, nu komt heel Bokt met betweterigheid over 'straffen' en corrigeren en weet ik het wat, maar het valt me reuze mee joh!
Bij mn vorige paard was stem eigenlijk altijd wel genoeg, ze heeft één keer naar me gehapt en toen heb ik wel een tik op de neus gegeven. Daarna nooit meer gebeurd.
Ik heb één heel extreem voorbeeld... Ben ik ook niet trots op, maar wist echt niet wat ik moest doen... Ik haalde m'n toenmalige verzorgpaard uit de wei, aan het halster. Dat was een merrie. Bij haar in de wei stond een ruin, die dacht dat hij een hengst was en nog wel eens bovenop haar sprong om haar dus te dekken, bij wijze van. Toen gebeurde dat dus, terwijl ik haar aan het halster had en zij kwam niet voor zichzelf op (deed ze overigens nooit). Dus ik schreeuwen EEEEEH, WEGGGGWEZEN en toen heb ik uit reflex vol met mn vuist een paar keer op dat beest zn neus geramd................
Schaamde me achteraf behoorlijk, maar op dat moment stond ik echt te trillen op mn benen. Merrie zakte half in elkaar en ben toen heeeuuul gauw de wei uitgegaan met der.

K They say home is where your heart is, my home is where my horse is.

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:50

"Ehh" en mocht daar geen reactie op komen krijgt ze een tikje. :j

bonnie128
Berichten: 98
Geregistreerd: 21-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:53

ik zag altijd eerst eh, en ik klik altijd met me vinger, en dan stopt hij meestal wel
als hij dat niet doet dan iets booster eh
en als ze dan door gaat geeft ik een tikje, maar niet heel hard ofzoo

aleen als hij gaat bijten dan geef ik gelijk een tik

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:57

Ik straf niet, of jawel; één keer heb ik de jonge hengst van stal 'gestraft' dat hield in onder het draadje door gaan, me omdraaien en hem 3 seconden duidelijk negeren. Vervolgens snapte hij dat knabbelen aan mijn jas dus niet werkt. Voor mij (en hem) was dit een hele ernstige straf.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:04

Onze twee paarden luisteren heel erg goed en zijn gewoon braaf. De een heb ik 10 jaar en de ander 5 jaar. Soms zet ik ze een stapje terug. Of als ik met ze alle twee naar de wei loop doe ik mijn hand omhoog als een neusje voorbij wil komen (vind ik niet goed). Met rijden met de merrie doe ik soms als ze niet goed genoeg reageert op mijn been, mijn zweepje in de andere hand, zodat ze gelijk weer scherp aandachtig is.
ik ben wel heel consequent en ik denk dat het daardoor is dat de paarden gewoon heel prettig in de omgang zijn en erg braaf. Niet alleen voor ons maar ook voor vreemden.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:06

Niet belonen, dan voelt ze em al.. Dan kijkt ze me aan zo van "dat was zeker niet zo goed van mij?"

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:08

Een ''eh'' of ik klap in mijn handen, als het te ver gaat een tik :).

WildWings schreef:
Ik probeer te werken op basis van negeren, 'corrigeren' en belonen (ook bij bijten/ dreigen, schoppen, etc). Dat werpt tot nu toe prima zijn vruchten af. Onder dat 'corrigeren' versta ik niet een brul geven of slaan, maar ongewenst gedrag weer terugzetten zegmaar. Dus wanneer een paard dat eigenlijk stil moet staan, een pas vooruit zet.. deze weer gewoon een pas terugzetten op zijn plek, etc. Een paard wat mij omver duwt, een flink aantal passen terug uit 'mijn ruimte' zetten. Zulke dingen. Een paard wat bijt, ga ik niet slaan. Ik geloof dat je dat ook op andere manier kan oplossen (als ik het zo lees ben ik in de minderheid, want is fysiek straffen een beetje de norm in de paardenwereld).

Zo nu en dan als ik zelf een kort lontje heb dan kan het wel eens dat ik een brul geef, maar dat is niet de intentie zegmaar. (Gewoon meer het feit dat ik ook maar mens ben :D )


Ik snap je wel, paar passen terug etc. doe ik ook, alleen paarden onderling gaat er ook onwijs ruig aan toe, zo werkt het in hun natuur, dus een tik vind ik niks mis mee.
Vergelijken met een trap van een hoef van een ander paard, vind ik een tikje redelijk :j.
Vind het wel interessant trouwens, wat hanteer jij als een paard bijt of schopt? Als er gevaar voor jou ontstaat, werkt negeren toch niet?
Ik bedoel dit uit interesse.. niet om iemand aan te vallen/ te beledigen. (voordat er een rel ontstaat :+ )

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:20

Grappig die reactie had ik al verwacht @Nies_, beetje vooroordelend zonder de verdere historie te weten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers