Marrakesh wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:42

Hoi hoi bokkers,

Samen met mijn ouders en broertje gaan wij van 7 tm 10 december naar Marrakesh! Maar wat kan je er doen? We willen sowieso 1 dag de stad verkennen en misschien een auto huren, maar wat is leuk om naar toe te rijden? Zijn er bepaalde excursies die jullie aanraden?

We hebben 4 volle dagen !

Oja, wat voor temperatuur is het ongeveer? Is het een beetje weer voor een t-shirt? :)

Groetjes!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:26

Oeh een topic over Marrakesh en ik word meteen enthousiast. Ik vind het echt een geweldige stad.

December is het weer lekker aangenaam (lees: tshirtje is lekker) overdag maar s'avonds kan het aardig afkoelen, dus neem vooral een vest of trui mee. Marokko wordt niet voor niets het land van de warme zon genoemd. Je merkt het dan ook goed als de zon onder gaat.

Ik denk persoonlijk dat je wel meer dan een dag om krijgt in Marrakesh, maar wil je de stad uit dan is dat ook prima te doen. Wat ik zelf een aanrader vind is Essaouira. Dat is een stad aan de kust die bekend staat om slavernij-verleden. Ook leuk is een uitstapje naar de voet van het Atlas gebergte. Mijn ervaring is overigens dat je dat prima met een taxi kunt doen, dus een auto huren is voor die paar dagen niet meteen noodzakelijk. Na mijn laatste bezoek aan Marokko heb ik overigens wel gezegd dat ik bij een volgende bezoekje een auto ga huren. In mijn optiek is dat prima te doen, maar dan zou ik wel iets langer blijven en (opnieuw) een rondreis maken.

Heel veel plezier in Marrakesh. Ik hoop dat je het mooi vindt. Je hoort terug dat mensen het of helemaal geweldig vinden of ze vinden het verschrikkelijk. Ik behoor overduidelijk tot de eerste categorie. :D

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:37

Marrakech, was daar niet zo'n heel programma over bij oplichters in het buitenland?

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 10:41

Mikkie: Klinkt gaaf! Ik heb er zo veel zin in! Kan niet wachten om even weg te zijn uit Nederland en even een nieuwe cultuur te leren kennen ! <3

Maar is Essaouira niet ver van Marrakesh? Klinkt namelijk erg aantrekkelijk om daar heen te gaan! Net als de voet van het atlas gebergte ! <3 Pffff.. Ik wil alles zien :+

Zijn er trouwens ook nog leuke kleding winkels te vinden? :)

Nayomie: Oplichters heb je denk ik overal wel.. Goed oppassen en we zien het wel! :)

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:02

Essaouira is een paar uur rijden van Marrakesh. Ik zou het niet doen. Ben pas 7 dagen in Marrakesh geweest. Waarvan 1 buiten de stad gegaan, Lalla Takerkoust.
Het verschil tussen de oude en nieuwe stad is enorm. Er is echt meer dan genoeg te zien.

Er is inderdaad een aflevering geweest bij Oplichters in het buitenland. "Presentator" Kees van der Spek is echter erg sensatiebewust en gaat met iedereen de confrontatie aan. Als iemand scheldend op je afstormt reageer je ook agressief. Wil je een goed beeld van hoe ze in Marrakesh te werk gaan, kijk dan naar de aflevering van Scam City van Discovery Channel. Dat krijg je een realistisch beeld over hoe ze daar te werk gaan en krijg je er ook begrip voor, en, belangrijk, een idee van hoe je er zelf het makkelijkst mee om kan/wil gaan.

Hier een klein voorproefje van de aflevering
http://natgeotv.com/za/scam-city/videos ... et-bargain

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:06

Dankje! :D Net het voorstukje gezien, ga wanneer mijn ouders tijd hebben maar de hele aflevering opzetten! Dat met die gids, tsja ik kan het wel begrijpen dat die het zo doet! Hij wilt tenslotte ook geld verdienen !

Zo'n zelfde iets hadden we in Tunesië! Alleen toen vertelde onze 'gids' dat die de kok van het hotel was wat achteraf niet waar bleek te zijn :')

Wij willen wel echt een dagje sowieso de binnen landen zien! Kan niet wachten!

Hoe zijn de mensen overigens qua kleding? Wordt het geaccepteerd als een vrouw gewoon in een t-shirtje loopt met blote armen of schouders?

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:17

Ik zou je kledingkeuze gewoon netjes houden. Spaghettibandjes en mouwloos zou ik niet doen, naast de vele aandacht die je krijgt is het gewoon niet respectvol naar hun overtuigingen toe. Hetzelfde met rokjes en korte broeken, zorg gewoon dat het minstens tot je knieën komt. En het is in dec niet verschrikkelijk warm daar, dus lijkt me sowieso iets te koud om in korte broek en spaghettibandjes te lopen :)

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 23:59

Haha ja dat was ik ook niet van plan! Is het met slippers wel te doen in december? En zijn er ook kleine leuke dorpjes buiten Marrakesh of buiten het toeristische gedeelte?

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:51

Wij zijn op dit moment in marrakech. Echt een schitterende stad! We blijven hier 7 dagen. Vandaag zijn we naar Ourika geweest. Dat is een dorpje in het atlas gebergte, met watervallen. Vanuit onze Riad geboekt. Hij heeft een taxi geregeld en die heeft ons ernaar toe gebracht en een goede gids geregeld. In de stad zijn ook genoeg bedrijfjes die excursies organiseren. In de stad kun je dagen rondlopen. Er is zoveel te zien! Bekijk de paleizen, de souks en het Jemaa el fna plein. Zelf zou ik niet graag in de stad autorijden, mij te chaotisch. Daarbij is alles prima te voet te den, of met de taxi.
Het weer is nu nog super, rond de 20/22 graden. Ik vind de wind wel frisjes, maar ben dan ook een koukleum :)
Alvast veel plezier!

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:39

Gaaf dat jij er nu zit ! :D Ourika klinkt erg leuk!

Ik zit nog te twijfelen of ik slippers zou mee nemen.. Heb of slippers of laarzen :+

Kan niet wachten! Nog een weekje ! :D Helaas is onze vlucht wel gewijzigd, zouden dinsdag avond terug vliegen maar dit is veranderd naar de ochtend met een tussen stop in Agadir..

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:51

Aahhh Marrakesh :+: Geweldige stad. Ontzettend gastvrij, vriendelijke mensen, fijn weer en lekker eten. Ik was er in september, toen was het 30-35 graden. Daar goed te doen. Liep in shirtjes (met bedekte schouders) en wijde rokjes tot op m'n knieen. Wilde prima. Ik heb me enorm vermaakt met het onderhandelen met de kooplieden, hoogtepunt was drie kwartier hard onderhandelen, uiteindelijk betaald wat ik wilde betalen en thee gedronken met de hele familie. Ze vonden het fantastisch dat een jonge, blonde Europese vrouw zo kon onderhandelen.

Wij zij een paar dagen in de stad geweest, daar is meer dan voldoende te zien. Ook zijn we een dag naar het Atlas gebergte gegaan. Was ook erg gaaf. Onze riad organiseerde tochten hierheen.

Ik heb Marrakesh als een veilige, vriendelijke en vooral ontzettend mooie stad ervaren.

Ooit wil ik nog eens een rondreis naar Marokko doen, langs de Koningssteden.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:01

Marrakesh ♡

Je kan ik de stad zelf al zoveel zien! Djama el fna, goed uitkijken dat je niet zomaar dingen aanpalt van mensen. Heel veel te zien daar, lekker sinaasappelsap!
Ga lekker verdwalen in de souks en onderhandelen voor de laagste prijs.

Wij hebben savonds toen op een dakterras gegeten, super leuk en mooi uitzicht over het plein.
De nieuwe stad is ook leuk, 10 minuutjes lopen vanaf het plein.
Bergwandeling in het altas gebergte is ook cool!

En in de binnenstad zit een heeerlijke spa ;) ook zeker de moeite waard.

Tip: ga niet naar de leerfabriek. Saai en het stinkt enorm.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:48

chitra schreef:
Ik zou je kledingkeuze gewoon netjes houden. Spaghettibandjes en mouwloos zou ik niet doen, naast de vele aandacht die je krijgt is het gewoon niet respectvol naar hun overtuigingen toe. Hetzelfde met rokjes en korte broeken, zorg gewoon dat het minstens tot je knieën komt. En het is in dec niet verschrikkelijk warm daar, dus lijkt me sowieso iets te koud om in korte broek en spaghettibandjes te lopen :)


Dat je je kledingkeuze netjes moet houden ben ik het absoluut mee eens. Je komt in een andere cultuur en ik ben van mening dat je je daar enigszins aan moet aanpassen.
Mijn ervaring is echter ook (en dat heb ik niet zelf uitgeprobeerd, maar gezien bij anderen) dat je niet veel aandacht trekt als je in een topje met spaghetti-bandjes gaat rondlopen. Ze zullen "er zo het hunne van denken" als je zo gekleed gaat en het niet waarderen, maar ik heb nergens gezien dat mensen met ongepaste kleding meer aandacht kregen, niet in de positieve zin en niet in de negatieve zin.
Een shirtje kan prima en ik nam dan altijd een omslagdoek mee die ik om mijn schouders sloeg en zelfs een keertje om mijn haren heb geslagen. Niet vanuit een religieus oogpunt, maar uit respect voor de lokale gebruiken. Het was duidelijk zichtbaar dat mensen dat konden waarderen. Mooie omslagdoeken worden in de souks overigens veel gekocht en hoef je dus niet uit NL mee te nemen. Je kunt ze daar goed op de kop tikken en thuis doen ze nog prima dienst als sjaal.

Ik vond/vind de mensen in Marokko verder ook helemaal niet opdringerig, of althans vele malen minder dat ik heb ervaren in landen als Turkije en Tunesie. Ze proberen uiteraard hun waren aan de man te brengen, maar als je zegt dat je geen interesse hebt, dan is dat ook prima. Ik heb in andere landen wel eens meegemaakt dan mensen dan blijven drammen dat je in de winkel moet komen kijken.

Essaouira is geloof ik 2 uur met de taxi vanuit Marrakesh. Ik heb het zelf vanuit een rondreis gedaan, dus niet rechtstreeks. Mijn moeder wel en volgens haar is het prima te doen. Het is een stuk, maar zij vond het de moeite waard.

En oplichters, tsja die heb je overal. Mijn beeld is een stuk minder zwart-wit dan het beeld dat in het tv-programma werd geschetst. Gewoon zelf gaan ervaren, je gezonde verstand gebruiken en je ogen open houden.

Veel plezier.

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 13:38

Bedankt voor je reactie ! :) Neem denk gewoon voor elke dag een schoon shirtje mee waar schouders bedekt zijn! En een vest voor in de avond als het koud wordt ! Laarzen aan en slippers mee in m'n hand bagage.. Wil eigenlijk niet al teveel mee nemen maar juist daar dingen kopen! :D

Vliegen met Transavia en mogen 10kg hand bagage mee nemen en geen ruim.. Ben benieuwd hoe streng Transavia is! Is er nog een lokale specialiteit die je echt ergens moet proeven? Of iets dat je daar echt moet kopen?

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:01

Super stad. Kaarten kopen voor de hop on hop off bus. Zo zie je een hoop. Wat kleding betreft heb er genoeg jonge Marokkaanse meiden gezien die zich heel westers gekleed hadden. Korte broeken en spaghettibandjes t'shirts maar ook traditioneel geklede.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:22

citroen schreef:
Is er nog een lokale specialiteit die je echt ergens moet proeven? Of iets dat je daar echt moet kopen?


Tajine!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:53

Zeker Tajines en couscous. Erg lekker!

Kleding is inderdaad wisselend, je ziet heel modern geklede jongeren, maar ook heel traditioneel. Uit respect zo ik toch gaan voor de t-shirtjes met mouwtjes. Ik heb wel toeristen zien lopen met, tja...bijna niets, de blikken van mensen waren er toch wel. En het is me opgevallen dat respect daar wel heel belangrijk is.

De hop on hop off bus hebben wij ook gedaan. Heel toeristisch, maar toch ook erg praktisch. Zeker om je daarna een beetje te kunnen oriënteren waar alles is.

Inmiddels zijn wij weer thuis in ons koude kikkerlandje, moet echt weer even wennen :) Maar het was echt een geweldige vakantie!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:16

citroen schreef:
Is er nog een lokale specialiteit die je echt ergens moet proeven? Of iets dat je daar echt moet kopen?


Pastilla, absoluut. :Y) Echt super lekker.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:02

Geweldige stad, gastvrije mensen en een aangename sfeer.
Wel ontzettend druk en toeristisch, maar naar mijn idee veel minder gejaagd/opdringerig dan bijvoorbeeld Fez.

Qua eten moet je sowieso tajines proeven, maar er is meer dan genoeg lekkers op allerlei plaatsen te krijgen. Andere aanrader is Marokkaanse muntthee, die veel zoeter hoort te zijn dan je waarschijnlijk uit jezelf in Nederland zult drinken.
Over het algemeen geldt met alles: hoe dichter bij Jemaa al Fna, hoe duurder het is. Koop vooral ook niet je drinkwater bij de sinaasappelkarren daar op het plein, maar loop één van de straten in en zoek een 'normale' winkel.
Als je graag vegetarisch eet, of als je van lekker eten houdt en er geen bezwaar tegen hebt dat er geen vlees in zit, dan is het
Earth Café

Als je wat avontuurlijker bent ingesteld en je vindt het verkeer wat te chaotisch om een auto te huren (heel begrijpelijk), dan kun je misschien ook eens proberen om scooters te huren. Ik zou er niet meteen de Medina mee inrijden, maar bijvoorbeeld een rondje rond de stadsmuren of een ritje naar het Agdalpark is vrij goed te doen.
Let er wel op dat het verkeer nog steeds chaotisch is, maar eigenlijk het enige écht onoverzichtelijke punt is rondom het busstation aan de westkant van de stad (in de buurt van Bab Doukkala)

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:18

Yes het is zo ver ! Straks de lucht in !! *\o/* *\o/*

Oomens: Scooters huren klinkt goed! Hebben dat in Thailand ook gedaan (Pattaya) in het chaotische verkeer dus dat moet wel goed komen! vegetarisch restaurant heb ik ook opgeschreven! Mams is vegetarisch dus dat komt goed uit !

Iedereen super bedankt voor alle leuke en goede tips! Hebben er veel van opgeschreven om te gaan doen! :)

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: Marrakesh wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:15

Veel plezier!