Schriktraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:42

Hallo,

Ik heb sinds Juli/Augustus een nieuwe merrie van 7 jaar. Ze is dressuur opgeleid op het niveau ZZ-Licht.
Ze is super braaf bij het rijden. Maar buiten het rijden om is ze echt een schijtert. Als ze ook maar 1 raar geluidje hoort als ze op de poetsplaats staat, dan verstijft ze helemaal en maakt ze zich hel groot (ze is al 170cm en ik 160cm := ) dus als ze zich groot maakt dan ben ik echt mini. Ik moet haar dan echt lang aaien en met haar praten totdat ze zich een beetje ontspant.
Als we buiten om de stallen lopen en ze schrikt, dan springt ze op een manier zodat haar benen wijd uit elkaar staan en dan als ik gewoon door loop is alles weer goed. Ze zal echt niet wegrennen of bokken oid.

Het zijn telkens maar van die kleine dingen maar soms irriteer ik me er echt aan. Sommige dingen ziet/hoort ze elke dag maar toch "gaat het haar aanvallen" :+ .

Ze is echt heel lief en ik weet dat ze maar 7 jaar is. Ze heeft al heel veel wedstrijdervaring en dan is er niks aan de hand. Maar toch wil ik misschien iets van een schriktraining met haar doen. Kennen jullie misschien iemand die schriktrainingen organiseert of zelf geeft? En als er kosten aan zitten, wat zijn die kosten? Wat zijn jullie ervaringen?

Misschien hebben jullie zelf tips voor wat ik thuis kan doen met haar.

Alvast bedankt!

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:04

Annemarie van der Toorn wellicht een optie: http://www.annemarievandertoorn.nl/schr ... ltraining/
Altijd leuk en leerzaam op het trainingscentrum bij Annemarie, kom er zelf altijd met heel veel energie vandaan.

Tips? Mmm, dat is niet zo eenvoudig. Ik denk dat het laten wennen aan enge dingen begint met een goede verstandhouding op het gebied van vertrouwen en leiderschap. Ik ben met mijn paard begonnen met grondwerk, dus zorgen dat ik de individuele benen van mijn paard kan laten bewegen. Hij kan o.a. gaan lopen in de richting waar ik hem opstuur (zonder zelf te bewegen) en stilstaan op commando.
Toen hij dat kon ben ik hem over en langs obstakels in de bak gaan sturen. Alles in kleine stapjes en ophouden als hij het goed doet (= beste beloning).

Het doen of er niets aan de hand is helpt bij mijn paard ook heel goed. Blik op oneindig, me concentreren op mijn eigen ademhaling en meerdere keren langs een eng object lopen tot hij daarin gaat mee ontspannen. Soms in het aanlopen op het object, stil zetten en enkele passen achteruit. Diep uitademen, doet hij dan ook en dan weer lopen. Dan gaat hij meer op mij letten en ik heb het gevoel dat het feit dat ik duidelijk de leiding neem, hem ook ontspant.

Inmiddels kan ik ook als hij buiten iets spannends tegenkomt (een doos oud papier langs de weg oid) hem vragen om het aan te raken met zijn neus en dan gaat hij zo op in zijn "opdracht" dat hij het nog wel spannend vind, maar meer een manier zoekt om het te naderen, dan een manier om te vluchten. En als hij het dan doet, dan prijs ik hem natuurlijk de hemel in!!! *\o/* *\%/*

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:01

Ik denk inderdaad schriktraining en grondwerk je erg goed zou helpen. Ik geef zelf schrik/obstakeltrainingen, waar kom je vandaan?
Ik kom uit Noord-Holland.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:50

NH_trainer schreef:
Ik denk inderdaad schriktraining en grondwerk je erg goed zou helpen. Ik geef zelf schrik/obstakeltrainingen, waar kom je vandaan?
Ik kom uit Noord-Holland.


Hallo, ik woon in Veghel, Noord-Brabant.

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:01

Dat is wat ver weg voor mij. Op de site van Emiel Voest vind je alle gediplomeerde instructeurs. Niveau 2 instructeurs kunnen ook obstakeltraining verzorgen. Wellicht vind je daar iemand die meer bij je in de buurt woont. :)

loco1995
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-13

Re: Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:49

Denk dat het grootste probleem is hoe de ruiter op de schrikreactie van het paard reageert. Het helpt paarden te laten wennen aan van alles en nogwat. Maar de reactie van de ruiter op het paard is ook heel erg belandijk. Hier oefenen we met van alles en nogwat. Het helpt voor een groot deel. Zowel voor ruiter als paard. Maar het belangrijkste gebeurt hier op praktijktraining. Ruiter en paard op rit. Begeleid door een geroutineerde combinatie