Zaterdag Kassa, Rashond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 16:45

Zaterdag 30 november a.s. zal de heer F. Bonefaas aanschuiven in het live-programma Kassa!

Centrale vraag tijdens het item zal zijn in hoeverre fokkers aansprakelijk zijn voor (medische) kosten die pupkopers moeten maken wanneer de pup een gebrek heeft.
De heer H. Baaij van Dier & Recht zal namens deze stichting zijn medewerking verlenen aan het programma. Hij poneert de stelling dat fokkers aansprakelijk zijn voor de medische kosten die pupkopers moeten maken.
F. Bonefaas zal vanuit zijn kynologische en juridische expertise als advocaat zijn zienswijze op het onderwerp geven.

Het programma wordt uitgezonden op Nederland 1 tussen 19.00 uur en 19.55 uur.

http://www.cynophilia.nl/nl/nieuws/alge ... kassa.html

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:17

Dat zou wel eens héél problematische precedenten kunnen gaan scheppen.
Ik veroordeel de conformatie fok ten zeerste, met hun mismaakte produkten, maar ik denk dat dit een heilloze weg is.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 21:42

Maar niet elke fokker maakt zich schuldig aan conformatiefok.
Er zijn ook nog een heleboel fokkers die de gezondheid voorop stellen.

Daarnaast hebben we het ook nog steeds over meerdere erfelijke aandoeningen, waarvan er aandoeningen zijn wat nog helemaal niet vastgelegd is dat het erfelijk is.
Ook de multifactoriele aandoeningen moeten hierbij aangehaald worden, want in welke mate een hond een afwijking ontwikkeld is milieubepalend.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:41

Conformatiefokkers beweren ook dat gezondheid voorop staat...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:49

Lijkt mij een ingewikkeld verhaal en tot welke leeftijd van de hond kan je de fokker aansprakelijk stellen? Waar is de scheidslijn tussen de manier van houden van de hond en het ontstaan van een aandoening?

Ik ga zeker even afstemmen op de Nederlandse zender want ik ben heel benieuwd.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 08:39

Kuggur schreef:
Conformatiefokkers beweren ook dat gezondheid voorop staat...


Wat ik al eerder schreef is dat niet elke fokker zich schuldig maakt aan conformatiefok.....
Ik hou ook niet van gedrochten en vind ook zeker dat sommige fokkers doordraven in het fokken van hun kampioenen, maar niet elke fokker is zo.
En ik vind het dus ronduit belachelijk dat je als fokker zijnde over één kam geschoren wordt, want dat is verre van correct.
Maar zoals jij het stelt zijn alle fokkers conformatiefokkers in jouw ogen???

In hoeverre draven we ook door als pupkoper?
En in hoeverre draven Da's door met operaties die soms helemaal niet noodzakelijk zijn, maar wel om de kas te spekken?
Je kan mensen van alles wijsmaken en mensen gaan vaak af op het oordeel van de Da. Ik kan helaas tal van voorbeelden opnoemen waarbij een koper onnodig op kosten gejaagd wordt en deze nu bij de fokker zal komen declareren.

Mensen die medisch alles uit de kast trekken om hun opgegeven hond zijn/haar leven te rekken dmv medische behandelingen, waarbij vele da's eurotekentjes in d'r ogen krijgen. Vervolgens zullen de mensen bij de fokker aan de bel trekken en eisen dat de fokker alle medische kosten moet gaan vergoeden, omdat een pupkoper zo ver gaat.
Al laat je je hond drie keer per dag met een helikopter ophalen en al geef je hem brokken met een gouden randje, is het dan fair om te zeggen dat de fokker voor deze kosten op moet draaien?

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe mr. Bonefaas hetgeen recht gaat praten wat krom is vanuit dhr. Baaij zijn standpunt.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:49

kamatz schreef:
Kuggur schreef:
Conformatiefokkers beweren ook dat gezondheid voorop staat...


Wat ik al eerder schreef is dat niet elke fokker zich schuldig maakt aan conformatiefok.....



Mij bekruipt het gevoel dat je niet helemaal begrijpt wat conformatie fok is.
Simpele vraag, jullie fokken herders, wat zijn jullie selectiecriteria?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:21

Conformatiefok is het fokken van honden die op uiterlijke kenmerken geselecteerd zijn/worden.

Je zegt zelf dat je conformatiefok ten zeerste veroordeelt met hun misbaksels.
En ik zeg dat niet elke fokker misbaksels fokt, dus zijn het niet allemaal conformatiefokkers.
Of vind jij elke rashond misbaksels?

Mijn selectiecriteria voor mijn DH's.

Alle honden moeten zijn geröntgend op de heupen en ellebogen.
Alleen honden met goede uitslagen worden ingezet voor de fokkerij en ik gebruik enkel dekreuen met goede uitslagen. De bloedlijnen kijk ik na tot minstens 10 generaties terug.
De honden moeten goed zijn op de rug, dmv röntgenfoto's. En de honden worden getest op DM dmv DNA onderzoek.
Daarnaast moeten de honden kunnen werken zoals een DH beaamt, stabiel en sociaal zijn van karakter.
En uiteraard kijk ik naar de bouw van de honden. Ze moeten de goede hoekingen hebben om hun ding te kunnen doen, dus geen geblokte honden en zeker geen overhoekte honden.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:44

Kuggur waarom zo bot. Een echte fokker stelt sowieso gezondheid en karakter voorop. Degenen die dat niet doen zijn de naam fokker onwaardig....
Beetje krom om iedere fokker als broodfokker te catalogeren. Duitse herdershonden hebben veel erfelijke aandoeningen meegenomen door slechte selectiecriteria in het verleden, maar ondertussen zijn de meeste fokkers toch heel actief bezig om een gezondere duitse herder de wereld in te sturen en dan vind ik zo een uitspraken wel cru tegenover al het werk dat ze ervan maken. Ken je het prijskaartje van al die gezondheidstesten ? Het is winstgevender om kruisingen te fokken en die zonder DA kosten aan 250€/stuk te verkopen.

Wel vind ik dat als je een hond van een fokker koopt en die blijkt HD te hebben of een andere erfelijke aandoening dat je een deel van je aankoopbedrag of toch zeker een compensatie moet krijgen. Het is niet altijd de fokker zijn schuld sommige erfelijke aandoeningen kunnen enkele generaties uitblijven om dan terug op te duiken terwijl er al 8 generaties getest werden op die aandoening. Dus het is niet pressé de fokker zijn schuld, maar hij heeft je wel de hond met een gebrek aangeboden.

Bij paarden is het toch een stuk slechter gesteld hé. Daar moet je maar selectief zijn bij aankoop en een portie geluk hebben. Waarom dan zo bot tegenover hondenfokkers die een stuk meer moeite doen om gezonde dieren te kweken ?

uva uvam vivendo varia fit

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:52

kamatz schreef:
Conformatiefok is het fokken van honden die op uiterlijke kenmerken geselecteerd zijn/worden.

Je zegt zelf dat je conformatiefok ten zeerste veroordeelt met hun misbaksels.
En ik zeg dat niet elke fokker misbaksels fokt, dus zijn het niet allemaal conformatiefokkers.
Of vind jij elke rashond misbaksels?

Zie je zelf de logica fout in je redenering?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 17:00

Verklaar je dan nader ipv zo gevat antwoord te geven.

En niet iedere fokker selecteert alleen op uiterlijke kenmerken.....
Of kan jij het tegendeel aanduiden dan?
Wat ik al eerder vroeg is of jij elke rashond als misbaksel ziet?

Deze uitzending gaat over rashonden en jij begint over het feit dat jij de conformatiefok veroordeelt, wat moet ik daar anders uit opmaken dan?
Toch dat elke fokker van rashonden aan conformatiefok doet? Dat fokkers alleen maar selecteren op uiterlijke kenmerken..........

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:15

Voordat er hier een hele discussie over (ras)hondenfok losbarst, wil ik jullie graag even wijzen op [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren :) Want hoewel dat onderwerp echt interessant blijft, gaat dít topic over de uitzending van Kassa morgenavond, en dus over aansprakelijkheid van fokkers. Níet over het al dan niet veroordelen van conformatiefok.

Dat gezegd hebbende, ik ben HEEL benieuwd naar de uitzending morgen. Vind het een onwijs lastig verhaal. Wat doe je met bijvoobeeld HD? Een aandoening die niet alleen erfelijk is, maar waar ook invloeden van buitenaf van invloed zijn op het ontwikkelen ervan? En aandoeningen waarvan de vererving helemaal nog niet bekend is?

En dan zit je ook nog als fokker met een hoop "giswerk". Als ik even binnen mijn eigen ras kijk, het gros van de geröntgende hondjes heeft A heupen, maar de informatie blijft onvolledig aangezien niet alle honden geröntgend worden. En een hondje met A heupen uit een nest vol C'tjes of een hond met C heupen in een nest vol A'tjes, dat maakt nogal verschil. Daarnaast wordt ongetwijfeld ook niet alles netjes doorgegeven aan de RV. Hetzij door onwil ("ik wil niet dat men weet dat die pup uit die en die combinatie epilepsie heeft") hetzij doordat pupkopers er gewoon niet bij stilstaan dat we dat soort dingen willen weten.. Maar het resultaat is wel dat je met een hoop onvolledige informatie zit als fokker..

Om een lang verhaal kort te maken, ik vind het ingewikkelde materie en ik ben dus heel benieuwd :P

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 17:29

Helaas ondanks meerdere pogingen in het andere topic wordt er niet meer gereageerd.
Mensen starten telkens nieuwe topics en vervolgens worden zij erop gewezen dat er al een topic loopt, dan nog wordt er niet verder ingegaan op de materie daar.

Het was ook ten zeerste niet mijn bedoeling om hier een reltopic te beginnen over conformatiefok, want daar gaat het helemaal niet over.
Het gaat idd over het feit in en tot welke mate een fokker aansprakelijk is voor zijn fokproducten. En ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit ingevuld gaat worden van beide kanten.

Dhr. Baaij moet ik al niet, dus zal ik al wel een beetje bevooroordeeld zijn ;)

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:50

Goed punt, de hoofdopmerking in mijn eerste post was dan ook dat dergelijke aansprakelijkheidsstelling van fokkers imo een heilloze weg is.
Je kunt dan eigenlijk geen honden meer fokken, de kans is te groot dat je voor absurd hoge kosten komt te staan; erfelijke gebreken kunnen altijd voorkomen, hoe grondig je als bonafide fokker ook te werk gaat dat te voorkomen.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:07

Dat ben ik dus helemaal met je eens Kuggur. Je kunt als fokker nog zo je best doen, er kan altijd iets voorkomen en zeker met zaken als HD waarbij je de omgevingsfactor ook niet uit moet vlakken.. Ik denk dat ALS zoiets "er doorheen komt" dat het inderdaad ondoenbaar wordt om honden te fokken..

@kamatz, klopt ja, en dat is best heel jammer want het blijft een interessant onderwerp, en blijkbaar bestaat er tóch behoefte om er over te discussiëren..

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:02

ben heel benieuwd want idd je kan als fokker alles nog zo goed uit pluizen en dan toch kan het nog fout gaan. Helaas al diverse malen gezien en meegemaakt bij mensen die ik goed ken. Wegens dat heb je eigenlijk net zoveel risico als je een pup neemt uit goed geteste ouders dan een pup uit een asiel waar geen afkomst van bekend is. Hoewel ik zou zeggen dat een pup uit de eerste situatie grotere kans heeft op gezond zijn maar tja er kan zoveel gebeuren....

wanneer is het namelijk aangeboren/erfelijk en wanneer is het trauma door letsel in bijv. puppen/puber tijd door te ruig spelen, uitglijden, vallen, overbelasting, verkeerde voeding, wat dan ook.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 06:59

Hans Baaij schrijft ook dat de fokker waar het vanavond omgaat geen enkele aansprakelijkheid kent, vanwege het feit dat de fokker een aantal bepalingen in zijn koopovereenkomst heeft staan en Hans Baaij vindt dat in strijd tegen de wet.

Ik ben van mening dat niemand verplicht is om een hond te kopen, bij wie of welke fokker die ook vandaan komt. Als je een hond koopt doe je dat uit eigen vrije wil. Zelf gekozen en zelf gekocht.
Koopt men een hond bij een fokker die een koopovereenkomst hanteert, dan nog is men niet verplicht om te ondertekenen en zeker niet als je het er helemaal niet mee eens bent.
Ga je toch akkoord en ondertekenen zowel koper als verkoper de koopovereenkomst, dan gaan je samen een binding aan en hebben zowel koper als verkoper zich aan de bepalingen te houden die in het koopcontract omschreven staan.
Ben je het er niet mee eens dan onderteken je het toch niet en dan ga je toch lekker ergens anders je pup halen???

Het schijnt vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld te zijn om onder Koopovereenkomsten uit te komen en als koper krijg je nog vaak je gelijk ook.

Ik vind het ronduit een belachelijke kwestie om te zeggen dat een gefokte hond gezond zou moeten zijn en blijven.
Het is immers geen fabriek van wasmachines waarvan de levensverwachting al bekend is, maar als je over dieren spreekt is dit natuurlijk een belachelijke redenering. Ondanks het feit dat het één productienest betreft met meerdere pups en deze allemaal hetzelfde zouden zijn.......

Er zijn mensen waarbij de Know How ontbreekt, maar wel eisen stellen.
Als deze mensen het nou allemaal zo goed weten, dan gaan ze toch lekker zelf fokken, want blijkbaar kunnen zij wèl de perfecte hond fokken.

Ik ben zeer benieuwd vanavond.
Zal alvast een valdispert innemen, want ik vind die Hans Baaij maar een akelig irritant mannetje :D

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:25

kamatz schreef:
Ga je toch akkoord en ondertekenen zowel koper als verkoper de koopovereenkomst, dan gaan je samen een binding aan en hebben zowel koper als verkoper zich aan de bepalingen te houden die in het koopcontract omschreven staan.
Ben je het er niet mee eens dan onderteken je het toch niet en dan ga je toch lekker ergens anders je pup halen???


Zo zit het dus niet in elkaar. Je mag alles in een koopovereenkomst zetten, maar als het in strijd is met de wet, dan heb je een contract dat niks meer waard is. (even kort door de bocht) Alleen dat in strijd met de wet is altijd een discussiepunt.

We krijgen in NL een beetje een Amerikaanse mentaliteit. Als er op een magnetron niet staat dat je er geen kat in mag stoppen, klaag je de fabrikant aan. Het logische nadenken en wat onderzoek doen naar een product dat je koopt is bij een wasmachine normaal,maar bij een dier ineens niet?

Ik neem de uitzending van vanavond op, erg boeiend, maar tegelijk ook wel beangstigend.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 12:25

Dat is waar.
Maar waar Hans Baaij op doelt is het feit van de consumentenkoop bepalingen.
En als hobbyfokker wat aangetoond wordt gelden deze bepalingen niet, alleen als je als beroeps of bedrijfsmatig handelt.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 12:50

Oh ja. Daarnaast het feit dat de koopcontracten zijn opgemaakt door juristen, die de wet en de mazen van de wet kennen.
Desondanks kan je er dus onderuit komen, dus heeft een koopovereenkomst geen enkele waarde meer op dit moment.

Maar als je hem niet bijvoeg bij de verkoop, heb je helemaal een probleem omtrent het feit dat er in je koopcontract omschreven staat welke afwijkingen er voor kunnen komen in dat specifieke ras. Dat is dus een gedeelte van je mededelingsplicht wat zwart op wit staat. Alleen een mondelinge overeenkomst is helemaal niet te bewijzen.
Blijkbaar zullen we het maar moeten gaan filmen en opnemen.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:12

Ongelooflijk.....
Niet te geloven wat hier gebeurd en wat een vreselijk k*twijf.
Continu onderbreken en overal d'r bakkes doorheen slaan.

Mr. F. Bonefaas zal hier ongetwijfeld niet blij mee wezen :n
En die Hans Baaij is niet goed wijs! Waar haalt hij in godsnaam het feit vandaan dat minstens 50% van alle jonge rashonden niet goed zijn?
Is dat al onderzocht dan? Weer een argument die geen bewezen onderzoek kent, maar daar is deze Stichting heel erg goed in. Filosoferen noemen ze dat......
Vandaar dat er ook zoveel filosofen en politicologen in deze stichting zitten.

Twee honden, één familie. Broer en zus en beiden kapot op de heupen.
Maar nee, de eigenaren zijn er uiteraard voorzichtig mee omgegaan. Hoe moet je als fokker zijnde het tegendeel bewijzen dan?
Moet je voortaan bij je pupkopers op de stoep gaan zitten om politieagentje te spelen |o

De honden worden vijf jaar en dan nog proberen er een slaatje uit te slaan.....
Kunnen niet loslopen???
Twee wrakken.... Reu heeft nergens last van. Heeft geen pijn.

Erkende fokkers?
"Erkende fokkers" bestaan niet.
Erkenning suggereert een keurmerk, en een orgaan dat toeziet op de kwaliteit, en beide bestaan niet.

De enige erkenning die er is, dat is de erkenning die broodfukkers zichzelf graag toekennen.
Fokkers die zichzelf erkend noemen kun je daarom maar beter héél ver links laten liggen.
Rijksgediplomeerd en erkend zijn broodfoktermen.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:48

Sorry, maar wat een waardeloos stuk 8)7
Ze hebben vrijwel alleen maar zitten bakkeleien over garantietermijn en aansprakelijkheid bij de verkoop van een "product". Hoe kun je nou een hond en een koelkast met elkaar vergelijken?! :?

En ik heb niets gehoord over hoe het zat met de ouderdieren en alle andere factoren die ook een rol kunnen spelen bij het ontstaan... Kortom, niets wijzer geworden n.a.v. deze uitzending :n

Sjuup

Berichten: 109
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:59

Ik werd even gewezen op dit programma, dus heb even op Ned. 1 afgestemd.
Zit ik dan met mn Duitse Herder puppie die ik net een week in huis heb. Nou ik kan je vertellen, ik kreeg dr wel even buikpijn van ...
Ik heb mijn hondje bij een erkende fokker vandaan, eentje die naar mijn idee puur gaat voor de gezondheid van zijn dieren. Maarja, volgens Dhr Baaij zegt dat dus ook al niks, als je aangesloten bent bij een rasvereniging..

Ik ga nu maar weer genieten van mn lieve puppie :) Had gewild dat ik het programma niet gezien had ;)

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:02

Sjuup schreef:
Ik werd even gewezen op dit programma, dus heb even op Ned. 1 afgestemd.
Zit ik dan met mn Duitse Herder puppie die ik net een week in huis heb. Nou ik kan je vertellen, ik kreeg dr wel even buikpijn van ...
Ik heb mijn hondje bij een erkende fokker vandaan, eentje die naar mijn idee puur gaat voor de gezondheid van zijn dieren. Maarja, volgens Dhr Baaij zegt dat dus ook al niks, als je aangesloten bent bij een rasvereniging..

Ik ga nu maar weer genieten van mn lieve puppie :) Had gewild dat ik het programma niet gezien had ;)

Lastige is dat de term gezond hier enkel van toepassing is op de negative uitslagen van de erkende afwijkingen, problemen die ontstaan vanuit de fysieke beperkingen die het gevolg zijn van de rasstandaard wordt niet naar gekeken, dat is nl een raseigenschap en geen ziekte/aandoening. Beroepsblindheid heet dat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:38

Ik heb ook gekeken...

Wat ik me nou afvraag: Betekend HD-vrij bij elk ras hezelfde?
Als ik dit lees dan betekend dat voor mij dat de ouderdieren perfecte heupen zou moeten hebben....maar iets zegt mij dat dit niet altijd zo is...

En ik lees de laatste tijd ook vaak HD-Normal.... dat klinkt voor mij misleidend..klopt dat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers