Recht deskundigen gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:50

Lieve Bokkers,

Graag zou ik rechten studenten of mensen die in de juridische sector werken een paar vragen willen stellen.
Het betreft een aantal vragen voor het vak recht op HBO niveau.

Ik moet een verslag schrijven voor rechten maar loop helaas vast. -O-

Kan iemand mij uitleggen welke bevoegdheden de burgerlijk rechter heeft en waar deze bevoegdheid is geregeld?

Ik heb mijn wetboek doorgespit maar kom niet verder dan 1. art 112 GW en dat de burgerlijk rechter uitspraken doet over:
- echtscheidingen
- faillissementen
- contracten
en conflicten tussen personen.

Verder heb ik gebruik gemaakt van de volgende websites:
http://www.rechtspraak.nl
http://wetten.overheid.nl
http://www.rechten.vu.nl
http://mens-en-samenleving.infonu.nl
http://www.encyclo.nl

Wie o wie wilt mij op weg helpen?

Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:56

Bedoel je misschien iets als dit artikel? http://www.wetboek-online.nl/wet/Rv/93.html
Ik weet alleen niet precies wat jij met een burgerlijk rechter bedoelt dus ik kan ernaast zitten.

Edit: ik zie net na wat googelen dat je deze rechter in elk geval niet bedoelt, nouja misschien heb je er nog wat aan ;) Niet in dat artikel maar wel in dat wetboek kan je misschien even zoeken.
Laatst bijgewerkt door Marielle_93 op 21-11-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

Je moet even in het wetboek van de Burgerlijke Rechtsvordering kijken :).
Daarnaast is de Burgerlijke rechter ook vaak bevoegd in bestuursrechtelijke zaken (als het gaat om feitelijke handelingen of beleidsregels, bijvoorbeeld.).

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:59

Wat is precies de vraag? Je kunt verschillende vragen uit jouw post lezen:
- Wanneer is de rechter bevoegd (personen- en familierecht, erfrecht, soms bestuursrecht, civiel recht etc)
- Wat mag de rechter tijdens een civiele procedure doen (comparatie van partijen gelasten, tussenvonnisen, eindvonnis)

Daarnaast kun je ingaan op de houding van de rechter tijdens een proces; lijdelijk of actief.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:09

Hoe uitgebreid moet het antwoord zijn? Moet het hele verslag over die bevoegdheden gaan of is het een klein onderdeeltje? Ik wil je best wat verder helpen, maar weet niet precies hoe gedetailleerd de informatie moet zijn.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 22:22

Wat lief dat jullie willen helpen!
Ik ga de bronnen die hier zijn aangegeven zeker doornemen, hier ben ik echt heel blij mee! :D

de precieze vraag is: Welke bevoegdheden heeft de burgerlijk rechter en waar is deze bevoegdheid geregeld?
en ik moet volgens de volgende punten werken:

1. Welke boekwerken/websites heb je achtereenvolgens gebruikt?
2. Motiveer waarom je voor dít boekwerk/deze site hebt gekozen.
3. Wat is het antwoord op de vraag?
4. Tot welk rechtsgebied behoort de vraag?
5. Welk/welke wetsartikel(en) is/zijn voor deze vragen relevant.

Het antwoord op alle vragen totaal moet verwerkt worden in een tekst van 2 a4tjes ongeveer.

Ik heb meerdere van dit soort cases gekregen welke tot nu toe prima zijn gegaan. En alle cases bij elkaar zijn het verslag. Maar deze kom ik gewoon echt niet uit. Heel irritant want ik vind het wel een leuk vak maar ik kom zelf niet bij de 'perfecte bron'.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 11:24

Joukje_04 schreef:
Je moet even in het wetboek van de Burgerlijke Rechtsvordering kijken :).
Daarnaast is de Burgerlijke rechter ook vaak bevoegd in bestuursrechtelijke zaken (als het gaat om feitelijke handelingen of beleidsregels, bijvoorbeeld.).


Bedankt voor je tip! :D
Is de burgerlijk rechter hetzelfde als een 'gewone' rechter?
Ik vind hier namelijk 14. art 1022 RV. ''bevoegdheid gewone rechter''

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:41

Waar gaat 1022 RV over? Wat zal dan bedoeld worden met de gewone rechter ;).

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:06

Weet niet of het is wat je bedoelt, maar de burgerlijk rechter is bevoegd wanneer men burgerlijk recht aan de vordering ten grondslag legt. Hij kan zich wel niet-ontvankelijk verklaren wanneer men eigenlijk naar een andere rechter moet.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 12:11

2005 schreef:
Waar gaat 1022 RV over? Wat zal dan bedoeld worden met de gewone rechter ;).


Een niet particuliere rechter. :o?
Ik vind het echt pittig sorry, even voor de duidelijk ik studeer mode en geen rechten dus dit is allemaal erg nieuw.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 12:24

Kiwi_ schreef:
Weet niet of het is wat je bedoelt, maar de burgerlijk rechter is bevoegd wanneer men burgerlijk recht aan de vordering ten grondslag legt. Hij kan zich wel niet-ontvankelijk verklaren wanneer men eigenlijk naar een andere rechter moet.


Bedankt voor je reactie! Is wat je zegt nu eigenlijk een samenvatting van 1022 RV? En even in Jip en Janneke taal, betekend wanneer men burgerlijk recht aan de vordering ten grondslag legt: Wanneer men burgerlijk recht vanaf de basis bekijkt?

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:03

Nee;

Stel, je hebt ruzie met je buurman. Hij gooit een raam van je in. Dit is te zien als een onrechtmatige daad (6:162 BW). Als je schadevergoeding wilt, ga je naar de burgerlijke rechter, omdat de grondslag voor je vordering de onrechtmatige daad uit het Burgerlijk Wetboek is.
Wat Kiwi_ bedoelde is dat als de grondslag van je vordering een artikel uit het BW is (onrechtmatige daad, wanprestatie, onverschuldigde betaling etc.), je naar de burgerlijke rechter gaat.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:14

Joukje_04 schreef:
Nee;

Stel, je hebt ruzie met je buurman. Hij gooit een raam van je in. Dit is te zien als een onrechtmatige daad (6:162 BW). Als je schadevergoeding wilt, ga je naar de burgerlijke rechter, omdat de grondslag voor je vordering de onrechtmatige daad uit het Burgerlijk Wetboek is.
Wat Kiwi_ bedoelde is dat als de grondslag van je vordering een artikel uit het BW is (onrechtmatige daad, wanprestatie, onverschuldigde betaling etc.), je naar de burgerlijke rechter gaat.


Dankjewel! Hier kan ik zeker iets mee. *\o/*

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:59

Is het inmiddels al gelukt? :)

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:27

Steef schreef:
Is het inmiddels al gelukt? :)


Ik heb inmiddels dit (met heel veel dank aan o.a. appelflapje) :


Welke bevoegdheden heeft de burgerlijk rechter en waar is deze bevoegdheid geregeld?

stappenplan
1. Welke boekwerken/websites heb je achtereenvolgens gebruikt?

http://www.rechtspraak.nl/RECHT-IN-NEDE ... ieden.aspx

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/g ... Hoofdstuk6

http://www.rechten.vu.nl/nl/Images/De%2 ... 188400.pdf

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... tbank.html

http://www.encyclo.nl/begrip/civiel%20recht


2. Motiveer waarom je voor dít boekwerk/deze site hebt gekozen.
De informatiebronnen zijn objectief, er worden grotendeels of alleen feiten in genoemd. De informatie is volledig want alle invalshoeken worden benaderd. De websites zien er deskundig uit want er staan geen spelfouten of taalfouten in ook wordt er doorwezen naar achterliggende bronnen waardoor het op mij betrouwbaar overkomt. Voor de zekerheid heb ik ook de achterliggende bronnen gecheckt en deze zijn vindbaar.






3. Wat is het antwoord op de vraag?
Je kunt het recht grofweg verdelen in 2 'soorten': aan de ene kant publiek recht (over de verhouding tussen de overheid en de burger. Denk bijvoorbeeld aan regels over hoe wetten tot stand komen (overheid), het uitgeven van vergunningen (overheid richting burger) en het strafrecht (Openbaar Ministerie richting burger). Aan de andere kant staat het burgerlijk recht, ook wel het 'privaatrecht' genoemd. Daarbij gaat het om geschillen tussen burgers onderling. Niet alleen 'buurman tegen buurman' over een probleem met de schutting (natuurlijke personen), maar ook bedrijven en ondernemingen tegen elkaar (rechtspersonen). Particuliere bedrijven behoren immers ook niet tot de overheid. De bevoegdheid van de burgerlijk rechter valt onder het 'burgerlijk procesrecht'. Dit gaat over alle regels die gelden in een privaatrechtelijk proces. Denk aan: op welke manier moet je een zaak beginnen, bij welke rechter moet je zijn, welke bevoegdheden heeft de rechter? Deze dingen staan als het ware los van de inhoudelijke zaak (de schutting die te hoog is).De absolute bevoegdheid (welke rechter bevoegd is) vind je in de Wet op Rechterlijke Organisatie (artikel 42-45). Dit gaat over civiele zaken, bestuursrechtelijke zaken, belastingzaken en strafzaken. Voor civiele zaken is daarnaast artikel 93 Wetboek van burgerlijke Rechtsvordering van belang (kantonrechter of de gewone civiele rechter).De relatieve bevoegdheid (waar de rechter bevoegd is) vindt je in de afzonderlijke wetten. Voor civiele zaken bijvoorbeeld is dit voor de dagvaardingsprocedure geregeld in art. 99 tot 110 en voor verzoekschriftprocedures in art 262 tot 270 Wetboek van burgerlijke Rechtsvordering. Voor het strafrecht is de relatieve bevoegdheid geregeld in art 2 tot 6 Wetboek van Strafvordering.

4. Tot welk rechtsgebied behoort de vraag?
publiekrecht want, het staat los van commerciële instanties maar is wel gebonden aan de overheid/overheidsinstanties.
Het is formeelrecht want, het geeft aan hoe je het materiaal recht moet handhaven.
Het is dwingend want, je mag er niet vanaf wijken.


5. Welk/welke wetsartikel(en) is/zijn voor deze vragen relevant.
Art. 9:42 Wet RO
Art. 9:43 Wet RO
Art. 9:44 Wet RO
Art. 9:45 Wet RO
Art. 14:99 Rv
Art. 14:100 Rv
Art. 14:101 Rv
Art. 14:102 Rv
Art. 14:103 Rv
Art. 14:104 Rv
Art. 14:105 Rv
Art. 14:106 Rv
Art. 14:107 Rv
Art. 14:108 Rv
Art. 14:109 Rv
Art. 14:110 Rv
Art. 14:262 Rv
Art. 14:263 Rv
Art. 14:264 Rv
Art. 14:265 Rv
Art. 14:266 Rv
Art. 14:267 Rv
Art. 14:268 Rv
Art. 14:269 Rv
Art. 14:270 Rv
Art. 12:2 Sv
Art. 12:3 Sv
Art. 12:4 Sv
Art. 12:5 Sv
Art. 12:6 Sv

Maar ik twijfel of de bevoegdheden van de burgerlijk rechter genoeg naar voren komen..Hoe denk jij hierover?

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:34

Hoezo hoort de burgerlijke rechter in het publiekrecht? Daarvoor zijn de bestuursrechter en strafrechters toch al? :)
Wat is precies de achtergrond van je vraag? Is er een onderliggende casus waarop je dit moet toepassen?

Anoniem

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:41

Inderdaad, een onderliggende casus zal hulp net wat makkelijker maken. Je hebt nu wel een enorm brede vraagstelling.

Ik snap alleen jouw manier niet zo van artikelen aanhalen.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met art. 12:3 Sv?
Of die 14 die je steeds gebruikt bij het wetboek van rechtsvordering?

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:51

hollywood86 schreef:
Inderdaad, een onderliggende casus zal hulp net wat makkelijker maken. Je hebt nu wel een enorm brede vraagstelling.

Ik snap alleen jouw manier niet zo van artikelen aanhalen.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met art. 12:3 Sv?
Of die 14 die je steeds gebruikt bij het wetboek van rechtsvordering?


Deze opzet moeten wij aanhouden bij het noteren van wetsartikelen: (Die 14 is dus het boeknummer.)

1. eerst het boeknummer ……. Art. 2
2. artikel ……….. Art. 2:15
3. eventueel het lid …. Art. 2:15 lid 1
4. event. de onderverdeling….art. 2:15 lid 1 sub a
5. dan de afkorting van de wet…..art.2:15 lid 1 sub a BW

Er is helaas geen onderliggende casus, de hele klas heeft gewoon een x aantal vragen gekregen welke niet bij elkaar aansluiten. Van deze antwoorden maak je een verslag. En dit is gewoon echt een hele ruime rotvraag. -O-

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:54

Joukje_04 schreef:
Hoezo hoort de burgerlijke rechter in het publiekrecht? Daarvoor zijn de bestuursrechter en strafrechters toch al? :)
Wat is precies de achtergrond van je vraag? Is er een onderliggende casus waarop je dit moet toepassen?


Omdat het niet tussen burgers onderling is? Toch? Ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar. Ben er elke dag mee bezig geweest en het lijkt wel of het steeds breder maar niet concreet wordt. -O-

Er is helaas geen onderliggende casus. De achtergrond is een verslag voor het vak recht op een HBO mode opleiding opgebouwd uit antwoorden op opgestelde vragen door de docent. Iedereen heeft andere vragen en hier maak je een verslag van.
Laatst bijgewerkt door missRosanne op 28-11-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:56

Voordat mijn topic wordt gesloten. De docent heeft toestemming gegeven om hulp te zoeken bij derden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:56

Ja, voor het burgerlijk wetboek klopt dat ook. Dan krijg je inderdaad boeknummer en dan artikel.

Maar dat is niet bij de andere wetboeken.
Voor strafvordering en rechtsvordering is het gewoon het artikelnummer.
Dus, art. 2 Sv. bijvoorbeeld.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:58

hollywood86 schreef:
Ja, voor het burgerlijk wetboek klopt dat ook. Dan krijg je inderdaad boeknummer en dan artikel.

Maar dat is niet bij de andere wetboeken.
Voor strafvordering en rechtsvordering is het gewoon het artikelnummer.
Dus, art. 2 Sv. bijvoorbeeld.


Oké dankjewel, en waar zit dit onderscheid in?

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:20

missRosanne schreef:
hollywood86 schreef:
Ja, voor het burgerlijk wetboek klopt dat ook. Dan krijg je inderdaad boeknummer en dan artikel.

Maar dat is niet bij de andere wetboeken.
Voor strafvordering en rechtsvordering is het gewoon het artikelnummer.
Dus, art. 2 Sv. bijvoorbeeld.


Oké dankjewel, en waar zit dit onderscheid in?


Het wetboek van strafvordering kent geen verschillende boeken, zoals het BW dat wel kent :)

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:26

Citaat:
4. Tot welk rechtsgebied behoort de vraag?
publiekrecht want, het staat los van commerciële instanties maar is wel gebonden aan de overheid/overheidsinstanties.
Het is formeelrecht want, het geeft aan hoe je het materiaal recht moet handhaven.
Het is dwingend want, je mag er niet vanaf wijken.


Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. De rechterlijke organisatie staat onder de verantwoordelijkheid van het OM, maar de burgerlijke rechter oordeelt toch even naar privaatrecht (regels van privaatrecht ten grondslag). Wat bedoel je met gebonden? Ken je de trias politica-leer?; er zijn drie afzonderlijke machten die elkaar in evenwicht houden; het bestuur, de rechter en de wetgever. Deze controleren elkaar.

De bevoegdheden van de rechter worden inderdaad geregeld in het formele (proces)recht. Dwingend zijn de bevoegdheden ook.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 20:28

Joukje_04 schreef:
Citaat:
4. Tot welk rechtsgebied behoort de vraag?
publiekrecht want, het staat los van commerciële instanties maar is wel gebonden aan de overheid/overheidsinstanties.
Het is formeelrecht want, het geeft aan hoe je het materiaal recht moet handhaven.
Het is dwingend want, je mag er niet vanaf wijken.


Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. De rechterlijke organisatie staat onder de verantwoordelijkheid van het OM, maar de burgerlijke rechter oordeelt toch even naar privaatrecht (regels van privaatrecht ten grondslag). Wat bedoel je met gebonden? Ken je de trias politica-leer?; er zijn drie afzonderlijke machten die elkaar in evenwicht houden; het bestuur, de rechter en de wetgever. Deze controleren elkaar.

De bevoegdheden van de rechter worden inderdaad geregeld in het formele (proces)recht. Dwingend zijn de bevoegdheden ook.


Oke, nee ik was niet bekend met de trias politica-leer. Heb even zitten googlen maar snap het eerlijk gezegd nog niet zo goed. Wij hebben het zo geleerd:
-privaatrecht regelt het recht tussen de burgers onderling en burgers en commerciële instanties
-publiekrecht regelt het recht tussen de burgers en de overheid/overheidsinstanties

Dus publiekrecht klopt dan toch? :o