echo pees zinvol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 14:34

Ja! , maar ook in dit geval?

Even het verhaal voor de duidelijkheid.

Ik heb hier een kei van een paard staan , 10 jaar oude merrie.
Er wordt op gereden , niet intensief , maar puur recreatief.
Het is een stevige merrie , zit goed in elkaar , behalve haar pezen van haar achterbenen.

Na een rondje stappen lopen de kogels op.
Na grondwerk lopen haar kogels op .
Eigenlijk zit er altijd wel vocht bij haar kogels , en wat dus ook opvalt , is dat de kogels erg ver doorzakken , tot bijna op de grond.

Dit is al vanaf het moment dat ze op 6 jarige leeftijd beleerd is.
Ze is er nooit kreupel op geweest , maar we weten ook dat ze erg hard is voor haarzelf.[doorgegroeide kies van onderkaak in bovenkaak waar nooit wat van gemerkt is , en waarvan de tandarts niet snapte dat ze nog kon eten]

Ik kan haar kopen , maar wil haar kunnen blijven gebruiken als rijpaard [hobbelpaard recreatief] , maar ben wel een beetje huiverig voor die pezen.

Zou het zo kunnen zijn dat de pezen aangeboren wat te lang zijn , en dus onbeschadigd zijn?
of gaan we met een echo 1 grote gatenkaas zien?

Ik heb te weinig verstand van peesproblemen , maar is een doorbuigende kogel tot bijna op de grond altijd foute boel? of kan het meevallen?

Mijn dierenarts keurt het paard sowieso af , want in zijn ogen moet elk paard in de sport mee kunnen draaien.

En ik heb inmiddels al 5 klinieken gebeld voor een prijsindicatie van een echo inclusief beoordeling.[is zeer aan te raden , prijzen variëren van 130 euro tot 265 euro]
Maar mijn gevoel zegt dat een echo weinig zin heeft , omdat het gewoon foute boel is...

Shoot!


GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:37

In mijn ogen heeft je DA volledig gelijk. Een paard is van nature een bewegingsdier, en wij willen het nóg meer laten bewegen. Het "onderstel" moet dus gaaf en gezond zijn. Er kunnen nog zoveel dingen met een volledig gezond paard gebeuren, waarom zou je in hemelsnaam al willen beginnen met een mankement?

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:46

Vind ik onzin. Mijn paard heeft ook een gewrichtsafwijking en de da vroeg of ik met hem de sport in wou omdat hij voor recreatie wel goed was. Hij loopt nu al 15 jaar prima. Verder zou ik zeer zeker bij de DA een scan/ onderzoek laten maken hoe het er nu voor staat en aan de hand van de bevindingen een keuze maken.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 15:10

InekeN schreef:
In mijn ogen heeft je DA volledig gelijk. Een paard is van nature een bewegingsdier, en wij willen het nóg meer laten bewegen. Het "onderstel" moet dus gaaf en gezond zijn. Er kunnen nog zoveel dingen met een volledig gezond paard gebeuren, waarom zou je in hemelsnaam al willen beginnen met een mankement?


Ik begrijp je reactie.
Maar...ik heb al 10 jaar de paarden bij huis , wisselend 2 of 3 stuks , en ja , altijd ellende[ ik val op ''verkeerde'' paarden]
Nadat ik mijn ruin in heb laten slapen , kreeg ik deze merrie ''te leen'' , en wat een harmonie heb ik nu in mijn mini kudde!
Het voelt zo goed , en ik ben die merrie zo dankbaar na alle ellende. Geen gejaag onderling , geen paarden die ik moet beschermen tegen andere paarden , want ze redden zichzelf. Ze is een stabiele leider , heeeeerlijk !
En misschien alleen daarom zou ik haar al willen houden als weide-ornament , maar dat is niet meer helemaal de bedoeling.

Ik hoop gewoon dat het meevalt...

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 15:14

Opie1991 schreef:
Vind ik onzin. Mijn paard heeft ook een gewrichtsafwijking en de da vroeg of ik met hem de sport in wou omdat hij voor recreatie wel goed was. Hij loopt nu al 15 jaar prima. Verder zou ik zeer zeker bij de DA een scan/ onderzoek laten maken hoe het er nu voor staat en aan de hand van de bevindingen een keuze maken.


Ik heb ook absoluut geen sportambities , gewoon lekker rijden in het bos,samen met mijn man op onze twee paardjes.
En laat deze merrie nou het ideale paard zijn voor mijn man , en voor mijn eigen merrie...

Ik laat ook die scan wel maken denk ik , maar ik ben vooral nieuwsgierig of er misschien de mogelijkheid bestaat dat het aangeboren is , waardoor de pezen gewoon sterk zijn , maar als het ware alleen maar wat te lang.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:16

Als na een rondje stappen de kogels al vollopen.. dan kan je er toch nauwelijks een buitenrit mee maken.
Het is wel super dat ze in de wei goed als leider is... dat is ook wat waard maar voor gebruik is dit niet acceptabel.

Je kan wel scan en/of foto maken... maar wat dan? Je weet al dat het niet goed is... ze worden niet voor niks dik... en het is al iets wat jaren speelt niet een blessure die weer over gaat. Want stel dat er niks te zien is op een scan en foto... dus dat de benen zogenaamd goed zijn... dan blijft de merrie dikke kogels hebben na inspanning. ... en als de foto aangeven dat ze stuk zijn... tja dan weet je in welke mate ze stuk zijn maar consequentie is hetzelfde... paard kan nauwelijks werk aan.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:15

Moeilijke situatie Nammie. ik pb je

Mon royaume pour un Cheval. Shamrock my love geboren op 17/10/1990 en cushingpatient onder behandeling met nog een hoop energie. We rijden nog regelmatig samen http://dookia.webs.com
Shamrocks ACTH waardes
24 november 2012 => 191 pg/mL / 24 januari 2013 => 22 pg/mL / 12 januari 2014 => 80 pg/ml

deniece

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:17

Zou sowieso eerder voor een echo gaan dan een foto, want op een foto zie je de pezen etc niet.. Op een scan zie je veel meer. Maar wil je een duideijk beeld van het bot, dan is een foto het beste... Succes.

Hands Up ~ Uphill x Cabochon <3

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 18:27

Evelijn schreef:
Als na een rondje stappen de kogels al vollopen.. dan kan je er toch nauwelijks een buitenrit mee maken.
Het is wel super dat ze in de wei goed als leider is... dat is ook wat waard maar voor gebruik is dit niet acceptabel.

Je kan wel scan en/of foto maken... maar wat dan? Je weet al dat het niet goed is... ze worden niet voor niks dik... en het is al iets wat jaren speelt niet een blessure die weer over gaat. Want stel dat er niks te zien is op een scan en foto... dus dat de benen zogenaamd goed zijn... dan blijft de merrie dikke kogels hebben na inspanning. ... en als de foto aangeven dat ze stuk zijn... tja dan weet je in welke mate ze stuk zijn maar consequentie is hetzelfde... paard kan nauwelijks werk aan.


Het paard wordt al 4 jaar ''gebruikt''.
Afgelopen zaterdag en maandag een bosrit gemaakt van 2 uur , met voornamelijk stappen , twee keer wat draf en een kort galopje .
Ze is hard voor zichzelf , maar als ze dit niet zou kunnen vanwege pijn , dan zou de hartslag toch sneller gaan? en de ademhaling?en mogelijk ook meer zweten?
Ze was helemaal droog onder het zadel , en verder zie je ook niks aan haar.
En omdat ze al 4 jaar gebruikt is , zonder problemen qua kreupelheid , hebben we de hoop dat het meevalt...maw te lange , maar gezonde pezen.
Of bestaat dat niet?

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:36

Als beide benen exact gelijk oplopen waarom dan niet een echo van één been, je ziet wel meer paarden die zwakke koten hebben, wil niet zeggen dat ze pijn hebben maar ideaal is het niet. Je bent gek met het paard en ik maak uit je post op dat ze iig niet weg gaat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:44

als zijn benen al oplopen met een beetje grondwerk dan zou ik er niet eens aan beginnen. Hij hoeft nu niet kreupel te zijn maar het vollopen van benen in zon korte tijd kan niet goed zijn!!. Als je het zeker wilt weten zijn fotos en scans de enige oplossing, maar ik zou het geld in mn zak houden als ik jou was.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 18:48

bigone schreef:
Als beide benen exact gelijk oplopen waarom dan niet een echo van één been, je ziet wel meer paarden die zwakke koten hebben, wil niet zeggen dat ze pijn hebben maar ideaal is het niet. Je bent gek met het paard en ik maak uit je post op dat ze iig niet weg gaat.


Rechts is iets meer als links.
Ik was van plan om het ergste been te laten pakken met de echo.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:53

een goeie arts scant gewoon beide benen omhet verschil te zien

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:42

bliver schreef:
een goeie arts scant gewoon beide benen omhet verschil te zien

Heeft niets te maken met goede arts zijn, hier is een gelijkend probleem aan beide benen en als de eigenaar zegt dat ze maar één been gescant wil hebben moet de arts het er mee doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:44

is het paard niet gewoon week gekoot?Komt het door de pezen dat de kogels oplopen?
Kan het geen artrose zijn aan de kogels?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:09

geerke schreef:
is het paard niet gewoon week gekoot?Komt het door de pezen dat de kogels oplopen?
Kan het geen artrose zijn aan de kogels?


Week gekoot...
Kun je mij uitleggen wat dat precies is?heb je dan ook een langere pees , maar die wel gezond is?

Ik denk aan de pezen , omdat ik zie dat de kogel bijna de grond raakt.

Artrose aan de kogel , pffff daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:14

Daar dacht ik ook aan.
Achterbeen zei je?

Dan denk ik aan een recht achterbeen met inderdaad weke koten. Opgelopen kogels kunnen dan slijtage zijn.
Of misschien ernstige gallen?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:21


Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 21:33

Jeetje , ik ga zo wel even kijken.
Ik heb het idee dat als ze stilstaat , er niks bijzonders te zien is , dus niet week gekoot , maar dit check ik zo ff.
Ze heeft ook normale hoefschoenen.
Ik zie vooral als ze haar been neerzet dat de kogel dan bijna de grond raakt.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:30

Hoe staat het paard op der hoeven?
Ik had eerst een slechte hoefsmid die paardlief veel te plat zette op der hoeven waardoor ze ook meer doorbuigde in de kogel.
Met de nieuwe smid is dit terug normaal, paard staat terug rechter op de hoeven

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 09:06

Ze staat perfect op haar hoeven. Tenminste , dat vind ik dan he.
Ze slijten ook keurig recht af.

Wat me nu ook te binnen schiet , is dat ze een hele ''losse'' kogel heeft.
Jemig wat moeilijk uitleggen...als ze afzet en het been is van de grond , dan klapt haar hoef wel heel ver door naar achteren.

Het andalusie bloed [50%] laat haar dragen ,stuwen is vrijwel een onmogelijke opgave voor haar.

Ik heb nog even goed gekeken , en ze staat met har achterbenen inderdaad wat week gekoot...denk ik...

Ik wacht even de fysio/ostheopaat af die voor eind volgende week gepland staat. Even kijken wat ze te melden heeft , en daarna zal ik een afspraak maken om haar te scannen.

Jasses! Ik wil niet weer een weide ornament! , maar ik wil haar ook niet kwijt................

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:53

Tja... als ze niet kreupelt en er plezier in heeft dan zou ik haar ook gewoon gebruiken... maar dat ligt niet aan of de scan goed of niet goed is.
Heb van de zomer voorbeen laten scannen... paard had bult ten grote van ei op z'n been en die ging na weken stappen niet echt weg. Paard had geen pas kreupel gelopen die weken... maar ja hij is op leeftijd en ik wilde gewoon weten of pees niet stuk was... buigproef gaf niks aan... liep geen pas kreupel daar op... en pezen... ze waren prachtig... er zat alleen ergens een heel klein ribbeltje... maar zelfs een 6-jarige had ze hier mee goed gekeurd.... maar in het werk merkte ik dat benen gewoon niet zo goed meer waren als daarvoor.... maar ik rijd er nog wel mee... 2-3x per week buitenrit... maar heb het trainen wel opgegeven terwijl de pezen lieten zien dat dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 10:06

Ik heb tot nu toe nog steeds niet op haar gereden omdat ik niet ontspannen en gezellig kan paardrijden als ik twijfels heb over de ''draagkracht'' van het paard.
Mochten haar pezen gatekaas zijn , dan zal ik er ook nooit op gaan zitten.
Mochten haar pezen mooie gave , maar te lange pezen zijn , dan zou ik het wel aandurven om haar bv 2 keer per week lekker buiten te rijden , en in de bak wat grondwerk blijven doen om haar wat los in het lijf te houden.
Mijn man heeft er minder problemen mee , en vind mij eigenlijk maar een grote zeurkous....

Als het haar pezen zijn......


PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: echo pees zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:47

Ik zou iddnet als jij willen weten hoe het onderstel eruit ziet. Ik zou dan denk ik een cobi doen van scan en foto. Mijn eigen ervaring is dat ze namelijk het helemaal niet altijd laten merken dat de pezen gewoon bagger zijn. Het paard kan idd ook gewoon weke koten hebben. En de kogels zou ik ook graag op de foto willen hebben. Artrose hoeft niet meteen een ramp te zijn maar je kan er dan wel rekening mee houden.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:54

Hier iemand met eenzelfde paard, minder snel dik been, dat wel..

Mijn paard heeft een steile sprong en weke kogels (beide achterbenen), gewoon de bouw van het beest. Vorig jaar ineens een dik been, geen pas kreupel gelopen, maar toch niet aan het werk gezet. Ging na een maand niet over, dus ik met het beest naar de kliniek.

Conclusie na foto's en scan; overbelast draagapparaat van de kogel. Niet zo gek, want een weke kogel vangt alle klappen op, helemaal als de sprong ook nog steil in. Vanwege de beenstand ontstaan, dus niet te verhelpen met welke medicatie dan ook. Het devies; probeer de beenstand wat te veranderen. Achter moest hij op korte ijzers (korte takken) en de verzenen moesten zo kort mogelijk. Hierdoor gaat het kootbeen automatisch wat verticaler staan, en dus de kogel ook. Zonder beeld lastig uit te leggen, maar het komt erop neer dat ik weer kan rijden. Been wordt soms nog wat dik, maar de beenstand in zichtbaar veranderd en het been doet het vele malen beter dan vorig jaar!

Ik zou het paard wel laten onderzoeken, misschien is het wel net zoiets en kun je het net zo makkelijk "verhelpen". Is het iets anders, dan weet je het ook. Geen verrassingen achteraf...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, kimmetje26, Nalonyda, NibbitLotus, Poekkie, Traiectum en 45 bezoekers