Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:25

n.a.v dit topic : [LZP] acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??
Waarin veel over bont gesproken word, en dat hier de dieren zo ontzettend voor gemarteld worden.


Hoe denkt bokt over kinderarbeid?
Al die goedkope kleding die bij de Primark ligt... Al die mooie kleding van de Coolcat... Al die leuke spullen bij de Prenatal...

Alles is door jonge kinderen gemaakt....Kinderhandjes die keihard werk doen...

Is dit niet net zo erg als een dier martelen voor z'n velletje??
Zouden wij hier niet net zo hard bij na moeten denken als bij opkomen voor dierenmishandeling??

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:26

Ik geef toe dat ik de primark om die reden dus wel oversla.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:26

moonfish13 schreef:
Ik geef toe dat ik de primark om die reden dus wel oversla.


Ik ook sinds ik ervan weet.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:27

Wist niet dat de Primark er ook bij stond ik dacht de Wibra, Prenatal en Coolcat

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:28

ik vind de kleding van de prenatal behoorlijk aan de prijs voor waar het gemaakt word..
moet je na gaan wat de mensen van prenatal zelf er aan verdienen :n

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:29

Ik vind het lastig. "Wij" kunnen wel tegen kinderarbeid zijn, maar als je ze laat werken of met zn allen omkomt van de honger is de keus toch heel simpel denk ik. Was hier vroeger ook zo.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:33

Echt.. als het zo doorgaat kan ik gewoon straks nergens meer iets kopen :')

Maar even serieus.. Deels ben ik het wel met Nies eens... Het is niet goed te praten, maar wij kunnen er weinig aan doen en die kinderen hebben het toch echt hard nodig. Pas als hun regering er iets van zegt/aan doet, kan er echt ingegrepen worden. Niet dat ik het goed praat, absoluut niet, maarja.... Laten ze in die landen eens rustig beginnen met werktijden en eisen te stellen, om vervolgens het helemaal af te schaffen. In NL is het ook nog niet eens zo heel lang afgeschaft... (Jaja, het kinderwetje van Van Houten... wat je zo leuk op de basisschool kreeg ;))

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:35

Ik ben er ook tegen, maar als niemand die dingen meer koopt hebben die kinderen helemaal niks meer.

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:35

Weet je dat er ook een andere kant aan hangt? Veel van die kinderen komen anders in de prostitutie terecht. Wat ik wel vind is dat er een duidelijke minimumleeftijd gesteld moet worden én dat de veiligheid gewaarborgd moet worden.

http://www.nu.nl/economie/3610192/prima ... -weer.html

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:36

Daar heb je weer een punt Winged.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:40

Zou het niet zo werken dat als we de volwassenen die daar aan het werk zijn fatsoenlijk betalen dat dan de kinderen niet meer hoeven te werken?
Ik kom eigenlijk nooit bij de winkels die genoemd zijn, maar vroeger wel bij de Prenatal. Dat had ik echt niet verwacht! Ik zou wel eens willen weten bij welke winkels je echt met een gerust hart naartoe kunt gaan -O-

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:40

Primark is lid van ETI en neemt nu wel de verantwoordelijkheden voor wat er gebeurd is.
Feit blijft dat de omstandigheden in de fabrieken waar onze kleren gemaakt worden niet bepaald geweldig zijn. Maakt alleen weinig uit of het een duur of goedkoop merk is. Dure merken gooien alleen 100-200% marge over elk kleding stuk, dat is bij winkels als Primark veel minder.

Om antwoord te geven op je vraag, ja dit verdient net zo goed aandacht!
Laatst bijgewerkt door Dee_Es op 28-11-13 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:41

Lianne86 schreef:
Echt.. als het zo doorgaat kan ik gewoon straks nergens meer iets kopen :')

Maar even serieus.. Deels ben ik het wel met Nies eens... Het is niet goed te praten, maar wij kunnen er weinig aan doen en die kinderen hebben het toch echt hard nodig. Pas als hun regering er iets van zegt/aan doet, kan er echt ingegrepen worden. Niet dat ik het goed praat, absoluut niet, maarja.... Laten ze in die landen eens rustig beginnen met werktijden en eisen te stellen, om vervolgens het helemaal af te schaffen. In NL is het ook nog niet eens zo heel lang afgeschaft... (Jaja, het kinderwetje van Van Houten... wat je zo leuk op de basisschool kreeg ;))


Net als met bont, kunnen we zeker wel iets doen.
Door het niet te kopen, de grote merken te wijzen op hun fouten, gaan zij uiteindelijk kiezen voor een eerlijke partij om mee te werken. Geen volwassen mensen uitbuiten maar eerlijk betalen, zodat zij hun kinderen normaal kunnen laten opvoeden.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:42

Wow wat een fout in dat artikel := Zegde :=

Maar ben het wel met Winged eens, nee het valt niet goed te praten maar het is in die landen niet anders....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:44

Ethelate schreef:
Net als met bont, kunnen we zeker wel iets doen.
Door het niet te kopen, de grote merken te wijzen op hun fouten, gaan zij uiteindelijk kiezen voor een eerlijke partij om mee te werken. Geen volwassen mensen uitbuiten maar eerlijk betalen, zodat zij hun kinderen normaal kunnen laten opvoeden.

Zo simpel is het niet. Valt ook echt totaal niet te vergelijken met het (ver)kopen van bont.
Yonker schreef:
Wow wat een fout in dat artikel := Zegde :=

Maar ben het wel met Winged eens, nee het valt niet goed te praten maar het is in die landen niet anders....

"Zegde toe" is gewoon correct Nederlands.

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:46


Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:47

Bij Primark had ik al een vermoeden maar van de Prenatal valt me echt enorm tegen. Het is notabene een zaak voor kleine kinderen. En idd niet goedkoop. Nu ik zwanger ben van nr 2 denk ik er wel twee keer over n om daar de kleding te halen. Dan liever de VD die ook heel leuk spul heeft.

Maar eerlijk is eerlijk breng het reeds gekochte er ook niet om terug.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:48

Ethelate schreef:
Lianne86 schreef:
Echt.. als het zo doorgaat kan ik gewoon straks nergens meer iets kopen :')

Maar even serieus.. Deels ben ik het wel met Nies eens... Het is niet goed te praten, maar wij kunnen er weinig aan doen en die kinderen hebben het toch echt hard nodig. Pas als hun regering er iets van zegt/aan doet, kan er echt ingegrepen worden. Niet dat ik het goed praat, absoluut niet, maarja.... Laten ze in die landen eens rustig beginnen met werktijden en eisen te stellen, om vervolgens het helemaal af te schaffen. In NL is het ook nog niet eens zo heel lang afgeschaft... (Jaja, het kinderwetje van Van Houten... wat je zo leuk op de basisschool kreeg ;))


Net als met bont, kunnen we zeker wel iets doen.
Door het niet te kopen, de grote merken te wijzen op hun fouten, gaan zij uiteindelijk kiezen voor een eerlijke partij om mee te werken. Geen volwassen mensen uitbuiten maar eerlijk betalen, zodat zij hun kinderen normaal kunnen laten opvoeden.


Sommige dingen kun je laten klappen door het niet te kopen... Mee eens...

Maar bedenk even hoe het hier vroeger was... Men kan niet opeens stoppen, zo simpel ligt het helaas niet... Natuurlijk zou het beter geregeld moeten worden en je kan ook echt wel de grote partijen er op aanspreken... Echter blijft echter complexer dan "niet meer kopen zodat het stopt".

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:49

Bestaat er niet een merk/keten die wellicht minder doet aan betaling maar wél zorgt voor bijvoorbeeld een dagdeel werk + een dagdeel school? Dat op die manier de kinderen (*disclaimer: kinderen van sommige leeftijden horen echt niet te werken) er zelf een goede basis in vinden (want scholing) en het voor hun gezin ook goed is de kinderen erheen te sturen (want inkomen)?
Ik denk dat ik er nog best extra voor zou betalen als dat zou bestaan.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:52

Google maar eens op eerlijke kleding.

Dr zijn genoeg ketens ;)

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:53

delerium schreef:
Bestaat er niet een merk/keten die wellicht minder doet aan betaling maar wél zorgt voor bijvoorbeeld een dagdeel werk + een dagdeel school? Dat op die manier de kinderen (*disclaimer: kinderen van sommige leeftijden horen echt niet te werken) er zelf een goede basis in vinden (want scholing) en het voor hun gezin ook goed is de kinderen erheen te sturen (want inkomen)?
Ik denk dat ik er nog best extra voor zou betalen als dat zou bestaan.


Hoe het exact met school, geen idee. Maar dit is bijvoorbeeld een project waarin kinderen werken ipv uitgebuit worden.
https://www.freeagirl.nl/?gclid=CKGFs9v ... 3godFW0AOQ

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:55

Ik ben absoluut tegen kinderarbeid. Maar daarom laat ik het niet hangen. Ik weet namelijk dat de kinderen het nog slechter zullen krijgen als er geen productie meer gedraaid wordt.

Ik pleit voor een manier om de winkelketens te dwingen de werkomstandigheden in deze fabrieken te verbeteren en dat de kinderen ook een kans krijgen om naar school te gaan. Zodat ze ook uitzicht hebben om misschien een betere baan. Mocht dit uiteindelijk niet volgens de richtlijnen gebeuren dat er dan ook hoge boetes opgelegd worden.

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:02

Yonker schreef:
Wow wat een fout in dat artikel := Zegde :=

Maar ben het wel met Winged eens, nee het valt niet goed te praten maar het is in die landen niet anders....

Mja dat zeg ik niet echt. Ik vind wel dat bedrijven die daar produceren de veiligheid en condities van de werknemers moeten waarborgen. Wel is het een beter alternatief dan kinderprostitutie.

(laten we wel wezen, hier is de kinderarbeid ook weer niet zo heel erg lang geleden afgeschaft. Kinderen tot 12 jaar hoefden vanaf 1900 niet meer te werken door het kinderwetje van houten)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:05


Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:07

Zoals al gepost is, als deze kinderen hun kinderarbeid baantje verliezen dan eindigen ze waarschijnlijk in de prostitutie of eindigen ze de rest van hun leven op straat.

De sweatshops zijn moeilijk te vermijden. Nu kunnen wij wel zeggen nou dan gaan we naar de h&m in plaats van de primark. Maar er zijn genoeg gezinnen die financieel de keuze niet hebben om de primark te boycotten.