Paso Fino Wie kent dit ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:16

Beste Bokkers,

Een collega vertelde mij dat hij er een heeft gehad op de Nederlandse Antillen. Ook liet hij mij filmpjes zien.
Ik heb dit nog nooit gezien en ik ken dit ras ook niet.

Wie weet hier wat meer over?
En wat vinden jullie er van?





Misschien dat het verkeerd staat... Mijn excuses!

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:21

Vreselijke beelden. Sorry. Ik ken het ras en ze hebben aanleg voor een gang die lijkt op die van de filmpjes, jammer dat daar tot op het extreme is doorgeslagen. Tevens vind ik de manier van de staarten in dergelijke houding krijgen niet erg feestelijk. Bij het zwarte paard van het 1ste filmpje is toch wel duidelijk stress te zien, werd er niet vrolijk van.
Afijn, ras is geweldig. Hete maar dappere paarden met veel temperament maar op 1 pink te rijden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:23

Ik ken het ras niet echt (wel eens van gehoord) maar vind dit er niet erg prettig uitzien. Lijkt mij niet een hele natuurlijke gang?

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:24

als ik zoiets zie, gaan mijn nekharen rechtovereind staan. Vind het er zielig uitzien.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:24

Ik heb er op Aruba een paar buitenritten op gemaakt.
Een erg leuk ras.

Ik wil niet weten hoe ze getraind worden maar waar ik reed was het allemaal goed verzorgd

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:31

RT-V >> GP

m0niekkkie

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:38

Ik heb dit soort filmpjes wel eens eerder ergens voorbij zien komen, vind het er, zacht uitgedrukt, onprettig uit zien :(

Karlee

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:41

Bizar, kan met niet voorstellen dat deze gang niet is aangeleerd..

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:43

Jeetje, ik dacht eerst er is iets mis met het filmpje, maar later zag ik dat al die paarden zo lopen (ik keek het 2e filmpje) het plezier straalt er niet echt van af bij die paarden.
Dit lijkt me trouwens ook heel veel energie kosten bij de paarden als ik nu naar het 1ste filmpje kijk....
Sneu zeg, het lijkt mij ook dat dit de paarden is aangeleerd.
Laatst bijgewerkt door Bentee op 28-11-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

saskia80
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:45

bah, wat een rotgezicht om te zien

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:49

Zijn dit niet die paardjes die ze trainen op een ijzeren plaat waar stroom op staat?
Heb laatst een afgrijselijk filmpje op FB voorbij zien komen. Kon me toen niet voorstellen waarvoor ze zoiets zouden doen, maar nu met deze beelden van die snelle pasjes zet het me aan het denken. Zou kunnen dat dat de training was voor deze gang? Heel triest en inderdaad toont het paard op het eerste filmpje veel stress.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:51

Paso Finos lopen in feite in tölt. Ook de Finos op deze filmpjes. Bij de Fino is die tölt (die ook Paso Fino, letterlijk "verfijnde pas" heet) extreem weinig voorwaarts. Wat je ziet op de filmpjes is geen aangeleerde gang. Wel dusdanig verzameld dat de voorwaartse snelheid er vrijwel uit is. Niet écht veel anders dan een piaff, eigenlijk, maar dan dus met de tölt als basisgang ipv de draf. Het over zo'n houten plank lopen is traditie omdat je dan de 4 hoefslagen zo mooi hoort. En dus ook hoort als het onzuiver is. Op het eerste filmpje zie je volgens mij overigens toeristen die voor het eerst op zo'n paard zitten.

Zelf heb ik een Paso Peruano, die lopen dezelfde gang, alleen heet het dan Paso Llano, en die is het net zo voorwaarts als een IJslander en wordt niet zo extreem verzameld voor de show.

Paso's (zowel de Finos als de Peruanos) worden ook gekruist met IJslanders, de kruising heet dan Aegidiënberger. Deze kruising is bedacht door de Duitse gangenpaardenfokker Walter Feltmann en wordt tegenwoordig als ras erkend en je vindt ze uiteraard voornamelijk in Duitsland.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:53

Dank je wel voor je uitleg Ibbel!
Ze hebben er dus natuurlijke gezien wel aanleg voor, maar dit is wel heel extreem verzameld.

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:58

:wow: wat bizar! nog nooit eerder gezien, weer wat geleerd. Thanks voor de uitleg Ibbel :)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:03

Ik heb er ook op gereden in aruba en ja, dit is gewoon hun gang :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:04

Mijn eigen Paso laat deze gang gewoon zien in de wei, op draftempo. Draven kunnen Pasos (vrijwel) niet. Mijn Paso loopt paso llano, de paso trocha (bij Noord-Amerikaanse gangenpaarden 'foxtrot' genoemd, draf waarbij de diagonaal gebroken is, dus ook 4-takt) en de paso sobreandando (vergelijkbaar met de rentelgang bij IJslanders), naast stap en galop. Galop is ook niet haar favoriete gang, dan pakt ze liever de sobreandando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:06

Ik weet niet of ik het zielig vind, het ziet er niet gemeen uit, er wordt niet geslagen geschopt of gerukt in mondjes...

Helemaal na de uitleg van Ibbel!

Wel hele mooie paarden :j

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:11

Op wedstrijden zoals op dat tweede filmpje (wat kennelijk van de wereldkampioenschappen in 2011 is) mogen de paarden ook niet beslagen zijn. Dus dingen als verzwaarde ijzers, wat bij de Tennessee Walkers tot zulke excesses geleid heeft, mogen niet. Er zullen vast ook wel extreme dingen gedaan worden, maar tijdens de shows is degene die het stilst zit, het minst doet en wiens paard het minst voorwaarts is, de winnaar. En dat lukt je volgens mij niet echt als je je paard thuis met dubieuze methodes traint. Een Paso gooit dan al heel snel z'n kont tegen de krib. Die dwing je niet makkelijk.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 17:16

Bedankt voor de uitleg Ibbel.

Ik wist er niks over en daarom wilde ik er ook niet over oordelen.
Het lijkt mij erg gaaf zo'n paardje, maar waarschijnlijk niet tot nauwelijks in NL te krijgen die zo kan lopen.

Ik denk dat de paarden er gespannen uit zien doordat het veel inspanning vergt? Ik zie verder ook geen getrek en geschop of iets dergelijks. Ik zie zelfs geen benen die aangelegd worden. Vraag mij af welke hulpen zij geven. Ook vraag ik mij bijna af of ze ook normaal kunnen stappen ;)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:20

Rijden gaat puur op gewicht :j
Finos zijn er maar een paar in NL. In Duitsland worden er meer aangeboden, maar je zit zo op 6000-8000 euro. Peruanen zijn er wel wat in NL, maar ook niet veel. Ook die kun je beter in Duitsland zoeken. Prijzen zijn hetzelfde.

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:21

Vind t er een beetje leip uit zien, zie liever een machtige galop, maar das persoonlijk.. Niet echt lekker, en wil al helemaal niet weten hoe ze het krijgen aangeleerd...

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:22

Ik ken ze ook uit Curaçao(heb daar gewoond). Erg leuke paardjes. Al hangt er wel een heel scherp bit in. Je kunt ze ook gewoon trainen, dan stappen ze wel, al is het niet heel ruim.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:23

Wonende op Curacao ken ik natuurlijk Paso Fino's, bij mijn buurman lopen er 4.
Tot op heden eigenlijk geen echte foute dingen gezien qua training, de paarden krijgen van voren weinig vrijheid om een zo'n kort mogelijke pas te maken. Wat ik vaak zie is dat men ze echt op de zit naar voren toe rijd om dat van voren op te vangen.

Zoals Ibbel aan schrijft die is iets wat van nature bij deze paarden voorkomt, er wordt natuurlijk opgetraint.
Vraag de meeste paso fino's alleen niet om een ruime draf te laten zien want dat zit er vaak niet in.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:25

Het zit heel erg lekker, kan ik je vertellen. Net als een töltende IJslander. Je zit stil.
Net als dat je een paard niet urenlang kunt laten piafferen, doen deze paarden dat ook niet. Dit is gewoon de 'proef' die ze moeten lopen op een wedstrijd. Totilas loopt ook niet in de wei in de passage of piaff.

Als ze normaal lopen, lopen ze gewoon hun eigen tempo, langzame of minder langzame tölt. Of stap of galop. De galop van een Paso is trouwens ook veel omhoog met de voorbenen en verrekte weinig snelheid naar voren :D

Anoniem

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:46

Wat gaaf Ibbel, dat jij daar zo veel over weet!