Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:08

Hallo lieve bokkers,

Ik zal het verhaal even kort uitleggen: Vandaag kwam ik op stal en zei een stalgenoot tegen mij, als je paard geen deken op had had je nu een kale staart! Dus ik vroeg: Hoezo dat? Zij vertelde mij dat mijn paard gister avond de hele tijd met zijn kont tegen de wand van de stal stond te schuren (niet de waterbak). Zo net keek ik onder zijn staart en daar zat een lekkere mengelmoes van zweet en poeppies. :o Heel fijn om te zien op zijn witte billen! Maar hij stond ook zwetend onder zijn deken (hij is geschoren en heeft hier anders nooit last van, tenzij het te warm buiten is). Zijn billen waren klam en zijn flanken/singelplek waren nat van het zweet. Ook houd hij zijn staart iets van zijn kont af.

Ik zette hem even zonder deken op stal, en daar ging meneer! Schurend de stal rond. Ik ben erg benieuwd of iemand zou weten wat dit is. Hij heeft 4/5 week geleden een wormspuit gehad, dus dit zou het niet mogen zijn.. Hij heeft geen ander voer gekregen en krijgt voldoende beweging.

Heb zijn billen maar even schoon gemaakt en hem naar buiten gedaan. Iemand tips? Of enig idee wat het zou kunnen zijn...

Groetjes,
een gefrustreerde bokker

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.


lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:09

Ik zou even een mestonderzoek laten uitvoeren om te zien of hij geen wormen heeft...


MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:10

Vreemd dat hij zo staat te zweten. Ik zou hem voor de zekerheid temperaturen.

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:10

Ondanks dat hij een wormspuit heeft gehad? De andere symptomen hebben daar niks mee te maken lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Foundtheone op 28-11-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:11

heb je hem toevallig getemperatuurd?
raar dat hij staat te zweten, als hij geen koorts heb misschien je dekens aanpassen?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:12

Nee dat niet! Wat is voor een paard normaal? :o Ik ga vanavond nog een keer heen om te kijken hoe hij onder de deken staat, anders gooi ik er een dunnere deken op.

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:13

Het kunnen aarswormen zijn. Die schijnen resistent te zijn tegen ivermectine, niet tegen pyranthel.

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:13

Temperatuur opnemen inderdaad, maar toch zou ik een mestonderzoek laten uitvoeren. Just to be sure. Verder geen groen snot of iets dergelijks?

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:14

Nope helemaal niks, heb hem los gegooid net en hij was heel actief. Hij eet ook goed, daarom vind ik het zo vreemd.

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:14

Normale temperatuur is in rust tussen de 37 en 38 graden..

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:15

Oké, zal vanavond even met de thermometer aan de gang. :))

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

Eas_Mon
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:16


Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:19

Kan ook zijn dat hij een parasiet heeft zoals luis of mijt ik zou zijn gehele vacht/vel even goed in de gaten houden en ook goed kijken tussen de huidplooien :j kijk ook naar droge schilferige plekken!

Verder even goed kijken dat hij zichzelf niet kapot schuurt en hoe lang hij het doet. 'T kan ook zijn dat er iets in de deken zit waar hij niet goed op reageert misschien? Dat hij jeuk krijgt van de deken?

Broken crayons still color

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:19

Wist niet eens dat die bestonden, ik zal het even aankijken en anders haal ik de DA erbij

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paard schuurt met zijn kont de hele stal rond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:21

@Boompje1985 ik hou de vacht al goed in de gaten! Mijn vorige merrie had namelijk schurft gekregen en dat was echt een ramp... Hij heeft een mooie glimmende vacht, geen rare dingen aan op te merken. Hij schuurt voor de rest nooit, de deken had ik ook al bekeken, maar niks raar te vinden...

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker