EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:19

Heb even getemd.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:30

Poe, arie je maakt jezelf nu wel echt belachelijk hoor. Als je trots zo makkelijk gekwetst wordt moet je wellicht overwegen verre van bokt te blijven. Je zet hoogstpersoonlijk je eigen stamboek voor schut, erg jammer voor oa de (zeer terecht!) trotse hengsteigenaren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:48

troi schreef:
Poe, arie je maakt jezelf nu wel echt belachelijk hoor.


Nu pas? :=

Eigenaren gefeliciteerd met de goedkeuring.

Als we toch eens bij de paarden zulke kwaliteitsvolle dieren hadden met zo'n mooi gekleurd velletje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:58

rocky21 schreef:
Ik zou wel de volgende ruiter tip willen neerleggen bij alle hengsteneigenaren van jonge hengsten/pony's. In Brabant is vorig jaar gestart met de beloftentraining van jonge talenten vanaf 12 jaar. Daar zitten echt topruitertjes bij die denk ik heel erg geschikt zouden zijn om deze jonge ponyhengsten aan te rijden en bijvoorbeeld voor te stellen op een hengstenkeuring/show. Iedereen is daarbij gebaat, kinderen krijgen goede jonge pony's te rijden, de hengsteneigenaar heeft een goed jong ruitertje tot zijn beschikking! Het is maar een idee *D *D


+:)+

Anoniem

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:03

Vanaf 12 jaar.. Je hoeft niet gelijk nee te brullen.
Lijkt mij een goede tip. Ook voor iemand met een goede merrie. En wie zegt dat het voor iedereen ver weg is? En om ze op een show voor te stellen heb je geen startkaart nodig

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:04

NatasjavE schreef:
troi schreef:
Poe, arie je maakt jezelf nu wel echt belachelijk hoor.


Nu pas? :=


Ik er echt bijgezet he? 8-)

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:10

Citaat:
Vanaf 12 jaar.. Je hoeft niet gelijk nee te brullen.
Lijkt mij een goede tip. Ook voor iemand met een goede merrie. En wie zegt dat het voor iedereen ver weg is? En om ze op een show voor te stellen heb je geen startkaart nodig


Voor ponyhengsten op verrichtingsonderzoeken is het in mijn overtuiging ook van belang dat de betrokken hengsten door kinderen en niet door volwassenen, zoals tegenwoordig steeds meer voorkomt, worden voorgesteld.
Verrichtingen hebben immers tot doel om de aanleg en de betrouwbaarheid voor de doelgroep te testen. In dit verband horen volwassenen niet op sportpony's in de verrichtingsproeven thuis.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:15

Lijkt me dat je het testen van aanleg en betrouwbaarheid beter aan volwassenen kunt overlaten ipv kinderen hieraan bloot te stellen. Er zal maar een rotzak tussen zitten waar je een twaalfjarige op zet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:35

NatasjavE schreef:
troi schreef:
Poe, arie je maakt jezelf nu wel echt belachelijk hoor.


Nu pas? :=

Eigenaren gefeliciteerd met de goedkeuring.

Als we toch eens bij de paarden zulke kwaliteitsvolle dieren hadden met zo'n mooi gekleurd velletje.


Dat is nu net de filosofie van het EASP.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:38

Nou Arie, welke easp hengst moeten we dan aan denken?

ik heb bij de rijpaarddekhengsten nog geen leuke kleurtjes gezien,
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 28-11-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:42

Cayenne schreef:
Lijkt me dat je het testen van aanleg en betrouwbaarheid beter aan volwassenen kunt overlaten ipv kinderen hieraan bloot te stellen. Er zal maar een rotzak tussen zitten waar je een twaalfjarige op zet.



Mijn mening ook.
JSP (jeugdstimuleringsplan) is voor kinderen die zelf een pony bezitten,zitten op school en veel ouders zitten niet te wachten op op zulk soort dingen.
En daar komt bij dat er maar weinig echte goede ruitertjes tussen zitten die een hengst kunnen en willen rijden.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:50

fokfanaat schreef:
Nou Arie, welke easp hengst moeten we dan aan denken?

ik heb bij de rijpaarddekhengsten nog geen leuke kleurtjes gezien,


Ik bedoel het het functionele model en niet de kleurtjes.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:05

Cayenne schreef:
Lijkt me dat je het testen van aanleg en betrouwbaarheid beter aan volwassenen kunt overlaten ipv kinderen hieraan bloot te stellen. Er zal maar een rotzak tussen zitten waar je een twaalfjarige op zet.


Ik durf met een gerust hart een 11/12 jarige kindje op Special te zetten, iets wat je tegenwoordig steeds minder ziet. Vooral bij het Welsh dat de pony's vooral door oudere kinderen gereden moeten worden omdat ze TE fel zijn. Je fokt verdorie kinder pony's ik ben heel blij met het vriendelijke karakter van die van mij en dat heb ik afgelopen weekend op concours wel gezien :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:12

arie53 schreef:
fokfanaat schreef:
Nou Arie, welke easp hengst moeten we dan aan denken?

ik heb bij de rijpaarddekhengsten nog geen leuke kleurtjes gezien,


Ik bedoel het het functionele model en niet de kleurtjes.


Dat moet je me dan bij deze hengst toch eens uitleggen:

Afbeelding
Overigens schandalig om een paard in deze conditie zo de ring in te sturen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:13

Is die goedgekeurd dan? :oo

Nicole, idd, pony's worden voornamelijk voor kinderen gefokt, dus als ze betrouwbaar voor kids zijn, maakt dat zo'n hengst ook veel meer waard, en geeft dat als teken een betrouwbaar dier met een top karakter.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:22

Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde nobele beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:25

Daar heb je een goed punt Nicole..we willen kinderpony`s FOKKEN.
Maar ook pony`s die mee kunnen draaien in de topsport.
Die van jou heeft een goed karakter,je durft er een 11/12 jarige op te zetten.
Alleen om een hengst in te sport te mogen rijden moet je 14 zijn.En dat is niet voor niets.
Hengsten zijn geen kinderpony`s.
De meeste hengsten zijn niet TE vel......ze moeten presteren.En dat kan door er een ruiter op te zetten die ervaring heeft en handig is.
Dus zijn ze wat ouder.


arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:31

Er is ook niks mee om kinderen van 14 jaar op hengsten te zetten. Als ik het goed heb moeten kinderen, die hengsten rijden, ook tenminste M-geklasseerd zijn. Niettemin blijven sportpony's voor kinderen bedoeld en dient ook de selectie daarop te worden toegespitst. Volwassen horen in die selectie niet thuis.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:32

arie53 schreef:
Citaat:
Vanaf 12 jaar.. Je hoeft niet gelijk nee te brullen.
Lijkt mij een goede tip. Ook voor iemand met een goede merrie. En wie zegt dat het voor iedereen ver weg is? En om ze op een show voor te stellen heb je geen startkaart nodig


Voor ponyhengsten op verrichtingsonderzoeken is het in mijn overtuiging ook van belang dat de betrokken hengsten door kinderen en niet door volwassenen, zoals tegenwoordig steeds meer voorkomt, worden voorgesteld.
Verrichtingen hebben immers tot doel om de aanleg en de betrouwbaarheid voor de doelgroep te testen. In dit verband horen volwassenen niet op sportpony's in de verrichtingsproeven thuis.


Want volwassenen kunnen niet op sportponies rijden? :')
Gelukkig is iedere volwassene per definitie, groot, dik, oud en uitgezakt. :')

En de foto die hierboven is geplaatst is trouwens echt een belabberde conditie. Kan je het op de eigenaren afschuiven maar je kan altijd als keuringsmeester of hoe het ook heet, ervoor kiezen om het dier de ring te laten verlaten met de mededeling, probeer het volgend jaar nog maar een keer.
En als die daadwerkelijk goedgekeurd is, dan ga ik een ezel op m'n pony zetten, en dan doe ik over 4 jaar ook mee met de hengstenkeuring.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:34

arie53 schreef:
Er is ook niks mee om kinderen van 14 jaar op hengsten te zetten. Als ik het goed heb moeten kinderen, die hengsten rijden, ook tenminste M-geklasseerd zijn. Niettemin blijven sportpony's voor kinderen bedoeld en dient ook de selectie daarop te worden toegespitst. Volwassen horen in die selectie niet thuis.



Alleen wanneer de jeugd niet voldoende talent of ruitergevoel heeft MOET je wel volwassen ruiters gebruiken.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:34

loriene schreef:
Daar heb je een goed punt Nicole..we willen kinderpony`s FOKKEN.
Maar ook pony`s die mee kunnen draaien in de topsport.
Die van jou heeft een goed karakter,je durft er een 11/12 jarige op te zetten.
Alleen om een hengst in te sport te mogen rijden moet je 14 zijn.En dat is niet voor niets.
Hengsten zijn geen kinderpony`s.
De meeste hengsten zijn niet TE vel......ze moeten presteren.En dat kan door er een ruiter op te zetten die ervaring heeft en handig is.
Dus zijn ze wat ouder.


Correctie Loriene je mag een hengst tussen de pony's vanaf je 12de starten :)

Bron KNHS
10.
In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startpas
worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar waarin wordt
gestart de leeftijd van 12 jaar (pony‟s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer
geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing
klasse M. Voor een startpas mennen bij een hengst geldt
alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden
deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is
geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer
een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd


Even 2 huis tuin en keuken plaatjes vanaf mijn mobiel want lopen kan de mijne wel!

Afbeelding

Afbeelding

En zaterdag voor het eerst op wedstrijd met een 13 jarige ruiter
Afbeelding

EDIT:

Dus ja hij beschikt over een geweldig karakter, braaf, meewerkend en nog eens super bewegen. Ga eens februari naar de welsh hengstenkeuring.
Hengsten die met grote dekens voor hun stallen hermetisch worden afgesloten want ze gaan helemaal door het lint, is dat dan de pony van tegenwoordig die gefokt moet worden ik zou als ik kinderen
had mijn kleine grut er niet eens bij de in de buurt laten komen terwijl ze met open mond en oren in de nek naar ze toe vliegen :n 1 van de redenen ook waarom ik niet voor welsh ging omdat het
te veel om de show gaat en niet meer om waar ze eigenlijk voor bedoelt zijn. Wanneer een hengst zo dag te braaf overkomt en zich niet helemaal vol stuitert van de adrenaline de baan heen draaft krijgen ze de hoed en worden ze er uit gestuurd.
Laatst bijgewerkt door Nicole op 28-11-13 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:35

arie53 schreef:
Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.


Voor degenen die het stamboek niet kennen en willen leren. Zou je willen uitleggen welke aspecten van deze hengst voldoen aan jullie fokdoel? Dat bedoelen velen met de inhoudelijk reactie ipv varianten van 'jullie zijn stom' de wereld in te slingeren?

Ik ben oprecht nieuwsgierig want deze hengst toont heel onaantrekkelijk en ik denk dat velen die dit zien zullen concluderen dat alles dat loopt wordt goedgekeurd. Dat zal vast niet zo zijn. Nog een vraag als dat mag. Waarop zijn de afgekeurde hengsten afgekeurd? Ik neem tenminste aan dat niet alles door de deuring komt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:36

arie53 schreef:
Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde nobele beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.


Pardon? ik was zelf aanwezig tijdens de keuring waarbij bovenstaande voshengst op de foto werd aangeboden en deze werd omschreven als 'royaal model'. Ben toch benieuwd waar dat royale model te vinden is, want dat is dus een voorbeeld van een keuringsbeleid waar geen touw aan vast te knopen is. Bovendien vind ik dat je als keuringscomite dit soort hengsten in deze gewoon de toegang moet weigeren.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-11-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:36

Nicole schreef:
loriene schreef:
Daar heb je een goed punt Nicole..we willen kinderpony`s FOKKEN.
Maar ook pony`s die mee kunnen draaien in de topsport.
Die van jou heeft een goed karakter,je durft er een 11/12 jarige op te zetten.
Alleen om een hengst in te sport te mogen rijden moet je 14 zijn.En dat is niet voor niets.
Hengsten zijn geen kinderpony`s.
De meeste hengsten zijn niet TE vel......ze moeten presteren.En dat kan door er een ruiter op te zetten die ervaring heeft en handig is.
Dus zijn ze wat ouder.


Correctie Loriene je mag een hengst tussen de pony's vanaf je 12de starten :)

Bron KNHS
10.
In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startpas
worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar waarin wordt
gestart de leeftijd van 12 jaar (pony‟s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer
geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing
klasse M. Voor een startpas mennen bij een hengst geldt
alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden
deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is
geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer
een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd



Even 2 huis tuin en keuken plaatjes vanaf mijn mobiel want lopen kan de mijne wel!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En zaterdag voor het eerst op wedstrijd met een 13 jarige ruiter
[ Afbeelding ]


Prachtig dier!

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:40

Sorry Nicole...wist niet dat ze de leeftijd naar beneden hadden gedaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Annash, Buffelduke, CairnTerrier, egnie, hagelslag, IASCrawler, Jara, koend, laetitia98, LDRD, LiannePuthzy, Linde_C, LisaVH96, Pikeur, rosslover, Rupser en 58 bezoekers