Het aanhanger topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Maine
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-11-13

Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 22:51

Hallo allemaal,

Ik ben veel bezig met verkeer en zoek regelmatig dingen na op internet.
Nu zie ik vaak in Google, Bokt naar voren komen in zoek resultaten over vragen met betrekking tot aanhangers.
Ook in het verkeer en met controles merk ik vaak op dat veel mensen niet weten wat nu precies de regels zijn of om te gaan met een aanhanger.
Ik ga proberen jullie te helpen met de wettelijke regels en het omgaan met de aanhanger.

Ik doe dit in combinatie met af te tekenen van mijn competenties voor school.
Dus zie je fouten of vergeet ik iets PM me dan even.
Ik heb graag feedback

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inleiding

Vroeger toen jullie klein waren werd het vervoer van je vier benige en jou de twee benige allemaal geregeld.
Maar ook de kleine twee benige worden oud en volwassen, je krijgt een rijbewijs en wilt al snel zelfstandig met je vierbenige op stap.
Maar nu wat moet ik allemaal doen en wat mag ik! :wow:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rijden zonder Rijbewijs E achter B

Vaak word er gedacht je niet mag rijden met een aanhanger zonder BE rijbewijs, dit is NIET waar.
Je mag zonder BE rijbewijs een aanhanger trekken onder aantal voorwaarden.

* De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750KG. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.

* Op de kentekenpapieren van je auto staat een maximum te trekken massa aanhanger geremd en ongeremd, je aanhanger mag dus geen zwaardere maximum massa hebben dan de auto mag trekken.
De maximum massa van je aanhanger staat op de kentekenpapieren of op het typeplaatje van je aanhanger, Dit heeft dus niks te maken met het gewicht dat de aanhanger op dat moment weegt.
(ik leg dit later nog een keer uit)

* Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750KG? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto in combinatie van de maximum massa van de aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3500KG.

Wil jij weten wat je auto of aanhanger weegt en mag trekken kijk op?

https://ovi.rdw.nl/

Rijd je toch met een combinatie die zwaarder is dan 3500KG?
Hint niet doen!! Dit is een Strafbaar feit en staat geen sanctie bedrag op omdat de officier van justitie hier over beslist, hier word ook gekeken naar je verleden.
Word je drie keer in een korte tijd gepakt heb je ook nog kans je auto in beslag word genomen!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het rijbewijs E achter B

Je hebt je B rijbewijs gehaald en wilt ook echt je E achter B rijbewijs.
Dit is in de meeste gevallen te doen met een dagcursus waarvan de kosten rond de 400 tot 600 euro bedragen.
Hierin leer je omgaan en rijden met je aanhanger, ook het theoretische gedeelte word hier bij behandelt.
Op het einde van de dag ga je het examen doen met een CBR examinator, je begint met het Theoretische gedeelte, dit gebeurd in tegenstelling met je B examen buiten bij de aanhanger en mondeling met de examinator.
Hierna ga je de aanhanger aankoppelen aan de lesauto, hierbij mag de instructeur jou instructies geven met achteruit rijden.
Hierna ga je met de examinator een route rijden waarbij hij op jou rijvaardigheden let, heb je dit goed afgelegd ben je natuurlijk geslaagd. *\o/*

Kijk bij je plaatselijke verkeersschool voor meer informatie en kosten.
TIP: Sommige verkeersscholen hebben speciale les paardentrailers waar je mee kan oefenen en afrijden, Het verschil met een normale aanhanger is dat het gewicht in een paardentrailer vaak mee beweegt en het gewicht hoger staat.

Toch wil ik jullie de hint mee geven om eerst rij ervaring op te doen voordat je met een zware aanhanger gaat sleuren!
Want je kunt na je dagcursus BE rijbewijs nog geen aanhanger rijden, hier heb je toch wat meer uur ervaring voor nodig.
Je kunt ook een aantal keer met iemand op pad gaan met een lichtere aanhanger die je zonder BE achter je auto mag hebben.

Wil je weten hoe het zit met de theorie die je moet leren kijk op:

http://www.voertuigcontrole.nl/autoAhwHP.htm

En kijk voor meer informatie over je Rijbewijs op

http://www.cbr.nl/11199.pp

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu heb ik het examen gehaald en nu?

Gefeliciteerd je bent geslaagd, rijden die hap!
STOP, je mag nog niet rijden! :(:) net als bij je B rijbewijs mag je pas rijden met de aanhanger als je rijbewijs hebt!
nu sta je bij het gemeentehuis om je geld uit te geven aan het roze pasje.
Sta je aan de balie en vraagt je pasje aan, vraagt die ambtenaar opeens wil je een BE of een B+96 rijbewijs %)

Wat moet ik nu doen? Neem je BE rijbewijs!!

Het B+96 is sinds kort een nieuw rijbewijs omdat het in andere EU landen word gebruikt.
Neem dit rijbewijs vooral NIET! je mag met dit rijbewijs een maximum massa van auto en aanhanger van 4250KG hebben terwijl je bij het BE rijbewijs een totaal gewicht van auto en aanhanger van 7000KG mag hebben.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn rijbewijs is binnen en nu rijden!

Eindelijk je mag rijden _/-\o_
Je denkt ik pak me fiat panda van 600KG en de aanhanger van 600KG met me paard van 600KG ik ga rijden!
Helaas zo simpel is het allemaal niet, nu ga je stoeien met de gewichten van de aanhanger en wat je auto mag trekken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De aanhanger / trailer

Nu heb je je BE rijbewijs een mooie 2 paards trailer en een mooie stationwagen.
Maar hoe bekijk je of je hier mag mee rijden.
Ik behandel met jullie alleen wat het meest voorkomende is in de paardensport.
Ook ga ik er van uit dat jullie degelijke trailers kopen waar de toelatingseisen in orde zijn.(zijn hier wel vragen over hoor ik het graag)
---------------
De meest voorkomende paardentrailers zijn zo genoemde "middenas aanhangers".
Deze aanhangers hebben twee assen in het midden van de aanhanger.
Ook zijn er autonome aanhangers dit zijn de zo genoemde schamel aanhangers, ook hebben we nog de opleggers. (zoals bij vrachtwagens) deze twee laatste zijn nu niet relevant.
---------------
Ook maken we onderscheid in een aanhanger met en zonder kenteken.

Tot 750KG, hoeft de aanhanger geen eigen kenteken te hebben en zijn niet gekeurd en mag maximum massa hebben van 750KG en deze hoeft niet geremd te zijn, deze aanhangers zijn wel kentekenplichtig maar voeren een wit kenteken met het zelfde kenteken als van het trekkende voertuig (de auto).

Zwaarder dan 750 moet de aanhanger geremd zijn en een eigen geel kenteken hebben deze aanhangers zijn dus gekeurd.
---------------
pas op als je een trailer koopt kijk dan of er een eigen kenteken op zit, zit deze er niet op kan je er van uitgaan de aanhanger te licht is om paarden te vervoeren of er is meer aan de hand.
---------------
Hint zorg er voor dat je het kenteken na trekt via speciale apps op je telefoon of via internet om te kijken wat de aanhanger mag wegen en of deze niet gestolen is.
---------------
Ik ga het veel hebben over maximum massa, op je kentekenpapieren van de auto en de aanhanger staat een massa ledig gewicht en laadvermogen, dit opgeteld is de maximum massa van de auto of aanhanger.
Dit is dus niet het gewicht dat de aanhanger of de auto op dat moment weegt.
---------------
In je kenteken papieren van je auto staan maximaal te trekken massa, die de aanhanger ongeremd en middenas geremd mag wegen.

Dit houd dus in als er staat middenas geremd 1500KG, dat je aanhanger een maximum massa van 1500KG hebben.

Dus niet de fout die het meeste word gemaakt: dat de aanhanger op het moment achter de auto zit 1400KG weegt, maar dat de maximum massa van de aanhanger 2000KG is.
---------------
Er word bij een controle dus niet naar het gewicht gekeken de aanhanger op dat moment weegt maar altijd naar de maximum massa, natuurlijk mag je het maximum massa nooit overschrijden.
---------------
* Je mag met je BE rijbewijs een aanhanger rijden die een maximum massa (gewicht) heeft van 3500KG. (heb je het rijbewijs voor 2013 gehaald zit hier geen maximum massa aan vast)(in sommige gevallen mag de aanhanger zwaarder zijn maar is nu niet intressant)
---------------
* Je mag in de totale combinatie van de auto en aanhanger geen hogere maximum massa hebben van 7000KG. (3500KG auto + 3500KG aanhanger)
---------------
Wil je weten hoeveel je auto of trailer weegt en/of mag trekken ? kijk op:

https://ovi.rdw.nl/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kogeldruk

Dit is ook nog een interessant ding waar weinig rekening word gehouden.
Vooraan aan je aanhanger zit "dissel" dat is dat ding waar een hendel op zit die over je trekhaak valt, de trekhaak word ook wel de kogel genoemd.
Elke kogel heeft een maximum kogeldruk, deze staat meestal aangegeven op de trekhaak of in de auto.(soms op de kenteken papieren)
Dit betekend dat de druk die de dissel op de kogel geeft niet meer mag zijn dan het aangegeven gewicht op de trekhaak.
stel je kogel mag maximaal 70KG hebben en je hebt op de dissel van de trailer 50KG als je paard in de trailer staat mag dit, maar zet je er nu een grote gevulde waterton voorin in de trailer dan kan je er van uit gaan dat dit gewicht stijgt boven de 70KG mag dit niet meer.
Zorg wel dat er altijd kogel druk is!
Dit is belangrijk voor een goed balans van de auto en de aanhanger, stel je kogeldruk is te groot komt de voorkant van je auto omhoog waardoor je voorwielen weinig grip hebben, negatieve kogeldruk kan er voor zorgen dat er bij een noodrem je achterkant van de auto gaat schuiven.
Hoe reken ik de kogeldruk uit? je kan hier speciale tools voor kopen of een stuk hout in de dissel steken met daaronder een weegschaal.
Je kan ook voelen door aan de Dissel te trekken of duwen, Duw je hem heel makkelijk omlaag heb je teveel kogeldruk, als je omhoog trekt en het gaat heel makkelijk heb je te weinig druk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
voorbeeld 1

Volvo v70
ledig gewicht: 1400KG
Maximum massa: 2100KG
Gewicht op dat moment: 1700KG
Maximum massa geremde aanhanger: 2000KG
maximum massa ongeremd aanhanger: 750KG
maximum kogeldruk: 90KG

Trailer
ledig gewicht: 700KG
Maximum massa: 2000KG
Gewicht op dat moment: 1900KG
Disseldruk: 70KG

Dit mag je besturen met een BE rijbewijs.
Ondanks dat de auto lichter dan de aanhanger is maakt dit niet uit.
de maximum massa van de aanhanger is gelijk aan dat de auto maximaal massa geremde aanhanger mag trekken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
voorbeeld 2

Daihatsu Feroza
ledig gewicht: 1200KG
Maximum massa: 1650KG
Gewicht op dat moment: 1500KG
Maximum massa geremde aanhanger: 1500KG
maximum massa ongeremd aanhanger: 750KG
maximum kogeldruk: 100KG

Trailer
ledig gewicht: 700KG
Maximum massa: 2000KG
Gewicht op dat moment: 1000KG
Disseldruk: 70KG

Deze combinatie mag niet mee worden gereden.
De auto mag een maximum massa geremde aanhanger trekken van 1500KG terwijl de aanhanger een maximum massa heeft van 2000KG.
Zelfs als de aanhanger lichter is mag dit niet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
voorbeeld 3 (de leukste)

Citroen C2
ledig gewicht: 1000KG
Maximum massa: 1500KG
Gewicht op dat moment: 1200G
Maximum massa geremde aanhanger: 1100KG
maximum massa ongeremd aanhanger: 750KG
maximum kogeldruk: 60KG

ongeremde aanhanger
ledig gewicht: 350KG
Maximum massa: 750KG
Gewicht op dat moment: 700KG
Disseldruk: 50KG

Dit mag iedereen rijden met een B rijbewijs.
dit is een ongeremd aanhanger heeft een maximum massa van 750 kilo en de auto mag een maximum ongeremd trekgewicht van 750 kilo.
De gecombineerde massa is onder de 3500KG.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer info.

Kenteken bevragen
https://ovi.rdw.nl/

Nieuwe regels voor het BE rijbewijs
[url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html
[/url]

Theorieleer aanhangers
http://www.voertuigcontrole.nl/autoAhwHP.htm

En kijk voor meer informatie over je Rijbewijs op
http://www.cbr.nl/11199.pp


JitskeJeldau

Berichten: 240
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:01

Fijn!! Heel handig alle regels op een rijtje... Krijgt een puntje om nog eens na te lezen :D

A stranger is just a friend you haven't met yet!

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:08

Waar zouden we toch een wiki voor hebben....

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:41

Zucht, je begint leuk. Maar bij de BE ga je fout in. Het feitelijke gewicht telt, niet de tmm. De Feroza mag met BE gewoon die trailer trekken, als je maar niet boven het maximaal te trekken gewicht uitkomt. Misschien ff de FAQ lezen. In je kentekenbewijs word er ook niet gesproken over maximum massa te trekken voertuig. Daar word gesproken over maximaal gewicht trekkend voertuig.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:04

De gegevens van de C2 zijn fictief neem ik aan?

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:49

[TAO] FAQ TAO

*zucht* hebben wij ons daarvoor zo uitgeslooft om een goede FAQ te schrijven??
Het zou fijn zijn als je eerst het forum een beetje zou verkennen alvorens een dergelijk stuk te dichten.

Dat het daarnaast enkele wezenlijke fouten bevat, doet ook al geen goed aan dit stuk!
Je mag weldegelijk bij B-E rijbewijs een aanhanger van 2000kg achter een auto met 1400kg trekgewicht hangen; bij B-E geldt het FEITELIJK GEWICHT van aanhanger plus lading, en niet, zoals door velen, inkl jij, gedacht wordt de TMM van de aanhanger.

Dat is namelijk de tweede regel, vanuit de voertuigregelgeving, dat een aanhanger niet zwaarder mag zijn dan wat het kenteken van het trekkende voertuig aangeeft. De wet heeft het dan nergens over de toegestane massa!!

Houdt er dan ook rekening mee dat ditzelfde voor de kogeldruk geldt (vertikale last onder de koppeling, conform de wet) dat hier gekeken wordt naar WERKELIJKE WAARDES!!!

Over je voorbeelden kunnen we kort zijn: de waardes hebben geen enkele relatie nmet de werkelijkheid en voegen dus niks toe; nog afgezien van de blunder die je maakt bij het Ferozzaatje. Met B-E is dat namelijk een volstrekt legale combi, in tegenstelling tot wat je ons wijs probeert te maken!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Maine
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 13:05

Ik geef jullie gelijk! Ik heb dit gedaan uit aantekeningen van school, ik ga dit nu bespreken met me leraar. Gooi maar slotje op of verwijderen. Mijn excusses!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:52

TAO-->STW
Gezien dit voor schoolwerk betreft.

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Het aanhanger topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:14

Aangezien TS nog niet voldoende posts heeft om op STW te kunnen posten, hier een slotje.

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 55 bezoekers