Help ik hoop zo dat het goed komt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:42

Mijn lieve paardje heeft voor hele zware kliniek in de Uithof gestaan.
Hij heeft zware koliek in de dunne darm overwonnen.

Omdat we er toch stonden heb ik meteen gevraagd of ze zijn benen konden nakijken. Hij was een paar weken, 4, een beetje kreupel voor. Alleen in draf.
Ik heb toen meteen maar alle benen na laten kijken. Van het resultaat schrik ik erg. Ik heb ze wel aan de telefoon gehad maar nu de brief met aandoeningen in huis gekregen. Heel veel gegoogled maar kom er niet goed uit. En een gedeelte wat ik wel kon ontcijferen werd in heel verdrietig van.
Ik heb als harde eis: Hij mag geen pijn hebben, moet gelukkig zijn.

Dit staat er in:
Passieve flexie kogel rechtsachter pijnlijk en beperkt
Treedt niet goed in kogel
Flexie ondervoet-kogel linksvoor negatief
Flexie ondervoet- kogel rechtsvoor negatief
flexie ondervoet-kogel linksachter positief
Flexie ondervoet-kogel rechtsachter positief
Flexie sprong- knie links negatief
Flexie sprong-knie rechts licht positief

Ondervoeten beiden voor klasse 2 straalbeen
Rechtsachter milde hyperextensie en ernstige weke delenzwelling. Beenderige veranderingen thv het distaal aspect mediale griffelbeen. Sesambeenklasse 3. Kogelartrose graad 2.

Ernstige desmitis van de interosseus in beide takken(zone 6-7) ook thv de oorsprong. Tenosynovitis v/d sesamschede. Milde distrophische mineralisatie binnenin de SDFT.

Tevens ernstige chronische desmitis interosseustakken rechtsachter en beperkte flexibiliteit thoracolumbaalregio.

Voor de sport Gereserveerd

Morgen gaan we weer naar de kliniek en gaan ze hem wederom bekijken. Het zou handig zijn als ik dat precies weet wat er staat.


Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Als ik dit lees word ik heel verdrietig.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:44

Bel de kliniek anders even voor uitleg.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:52

Ik ga er morgen naar toe en zal het dan ook vragen. Vind het alleen fijn als ik zelf weet wat er staat zodat ik beter beslagen te ijs kom.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:58

Ik ben geen expert maar wil een poging wagen het voor je te 'vertalen'.

Volgens mij betekent de eerste lijst ('flexie") dat ze getest hebben hoe het paard reageert op buiging van de gewrichten (buigproef dus) en betekend negatief dat het ok is en positief dat ze een afwijkende reactie hebben gevonden.
Dus is bij buiging rechtsachter de kogel niet goed, (ook in passieve vorm, dus zien ze al wat afwijkend als het paard zelf beweegt zonder eerst gebogen te worden door de da) linksachter de kogel niet goed en de knie rechts (voor of achter staat er niet bij) niet goed (maar in lichte vorm, dus door het 'vergrootglas').

Vervolgens vertellen ze wat ze zien op de röntgenfoto's. Straalbenen ondervoeten vallen in klasse 2 (weet niet hoe erg dat is, volgens mij valt dat wel mee maar is het niet perfect).
Rechtsachter (waar ze bij de buiging al afwijkingen vonden aan de kogel zie stukje hierboven) vinden ze milde hyperextensie (dat de gewrichten te flexibel zijn en te ver door kunnen buigen) en ernstige weke delen zwelling (dus de zachte weefsels, niet de botten en gewrichten). En veranderingen in het griffelbeen, sesambeen klasse 3 (dat is ernstiger dan klasse 2 natuurlijk ) en artrose. Dat is volgens mij echt niet ok.

De rest (desmitis enzo ) heb ik geen idee van behalve dat alles dat eindigt op -itis wijst op ontstekingen. Dat noemen ze allemaal mbt rechtsachter. En daarnaast nog problemen in de thoracolumbaalregio, volgens mij wijst dat op de wervelkolom halverwege de rug zo'n beetje.

Al met al snap ik dat je verdrietig bent, ik zou hier ook niet gelukkig van worden. Als ik jou was zou ik me voorbereiden op het gesprek door veel te gaan lezen over artrose. Wat de ervaringen zijn van mensen die een paard hebben met artrose, hierover is op bokt vast veel te vinden.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:15

Daarom bedoelde ik eigenlijk vooraf bellen, vandaag dus. Ze kunnen je vast telefonisch uitleg geven.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 12:20

Als ik het allemaal zo lees vrees ik eerlijk gezegd voor iets heel ergs. Dit nadat we ruim 2 weken geleden zo onwijs geluk hebben gehad en ze heel zware koliek heeft overwonnen. Het moet nu eens stoppen. Hij is zo lief.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 12:22

Bedankt iig alvast voor de uitleg. Ik wil alles doen ter bevordering van mijn paard. Hij moet weer fijn kunnen leven. En nu is hij verre van gelukkig. Maar wat ligt nu aan de benen en wat komt voort uit de zware koliekaanval en het alleen maar mogen stappen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:24

Ik heb nog even gekeken wat de klasses zeggen, bijvoorbeeld hier: [MD] 2-3 op het straalbeen

en hier:
[VSW] Een drietje op sesambeen....

Als ik het me goed kan herinneren is atrose iets dat niet perse einde verhaal betekend, afhankelijk van hoe ernstig het is. Maar wel iets waar je rekening mee moet houden. Wat zijn je ambities met dit paard? Hoog de sport in zou misschien lastig kunnen zijn.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:27

Overigens sluit ik me aan bij de uitleg van Troi, hoe vervelend ook.
Succes!

Edit: Atrose hoeft zeker geen einde te zijn. Maar het belemmert vaak wel in de mogelijkheden. Zeker als rijpaard. Echter loopt mijn Fjord van 20 nog lekker in de weide niks te doen, ondanks haar atrose.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 12:33

We willen het beste voor hem. Dat heb ik ook tegen de kliniek gezegd. Hij moet zich goed voelen en gelukkig zijn. Ik ga proberen te bellen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:51

Dingetje3 schreef:
Mijn lieve paardje heeft voor hele zware kliniek in de Uithof gestaan.
Hij heeft zware koliek in de dunne darm overwonnen.

Omdat we er toch stonden heb ik meteen gevraagd of ze zijn benen konden nakijken. Hij was een paar weken, 4, een beetje kreupel voor. Alleen in draf.
Ik heb toen meteen maar alle benen na laten kijken. Van het resultaat schrik ik erg. Ik heb ze wel aan de telefoon gehad maar nu de brief met aandoeningen in huis gekregen. Heel veel gegoogled maar kom er niet goed uit. En een gedeelte wat ik wel kon ontcijferen werd in heel verdrietig van.
Ik heb als harde eis: Hij mag geen pijn hebben, moet gelukkig zijn.

Dit staat er in:
Passieve flexie kogel rechtsachter pijnlijk en beperkt
Treedt niet goed in kogel
Flexie ondervoet-kogel linksvoor negatief
Flexie ondervoet- kogel rechtsvoor negatief
flexie ondervoet-kogel linksachter positief
Flexie ondervoet-kogel rechtsachter positief
Flexie sprong- knie links negatief
Flexie sprong-knie rechts licht positief

In passieve flexie kogel rechtsachter pijnlijk en beperkt (moet je even voor de zekerheid navragen), maar dat is dat wanneer ze de kogel buigen dit pijnlijk is en beperkt.

Andere zijn vermoed ik buigproeven, linksvoor, rechtsvoor en links achter sprong/knie zijn deze goed.
Beide achterbenen ondervoet/kogel zijn niet goed en rechtsachter knie/sprong licht positief (dus niet helemaal vlekkeloos).


Ondervoeten beiden voor klasse 2 straalbeen Röntgenfoto klasse 2, is niet perfect, maar ook niet om je direct zorgen over te maken. Hoe oud is het paard?
Rechtsachter milde hyperextensie en ernstige weke delenzwelling. Iets meer beweging mogelijk dan hoort, weke delen zwelling is dat de "zachte weefsels" gezwollen zijn. In de flexie proeven ook terug te zien.
Beenderige veranderingen thv het distaal aspect mediale griffelbeen. Sesambeenklasse 3. Kogelartrose graad 2. Uiteinde van binnenste griffelbeentje is licht verbeend (kan al gebeuren bij een flinke tik door ergens tegen aan te lopen of met de benen tegen elkaar te "slaan"). Sesambeen klasse 3 is niet heel goed, maar geen reden om een paard niet meer te kunnen gebruiken. Evenals de artrose.

Ernstige desmitis van de interosseus in beide takken(zone 6-7) ook thv de oorsprong. Tenosynovitis v/d sesamschede. Milde distrophische mineralisatie binnenin de SDFT. Desmitis is een ontsteking van pees of banden, interosseus is de diepe buiger (welke splitst in twee takken). De ontsteking zit dus in de diepe buigen zowel in de onderste takken als bij de bovenste aanhechting. Tenosynovitis is ook een ontsteking, maar dan van de peesschede (in dit geval de seamschede). Dystrofische mineralisatie, is de afname van mineralen (botontkalking oa.) SDFT is Superficial Digital Flexor Tendon ofwel de oppervlakkige buiger.

Tevens ernstige chronische desmitis interosseustakken rechtsachter en beperkte flexibiliteit thoracolumbaalregio.
Thoracolumbaal regio is de rug (daar waar de thoracale wervels (borst) over gaan in de lumbale wervels (lenden), de plek achter het zadel dus. Beperkte flexibiliteit, niet voldoende beweging in de rug.

Voor de sport Gereserveerd

Morgen gaan we weer naar de kliniek en gaan ze hem wederom bekijken. Het zou handig zijn als ik dat precies weet wat er staat.


Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Als ik dit lees word ik heel verdrietig.


Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:10

ik kan je niet helpen met uitleggen.

Maar ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen.

Ik vind het echt heel rot voor jou en je paardje.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 13:14

Quir heel erg bedankt voor je uitleg. Nu kan ik gerichter vragen. Ik, als leek, vind het wel heel veel wat ze hebben gezien. Het heeft allemaal al heel veel geld gekost en ik wil ook echt nog meer betalen maar wel als mijn paard er beter en gelukkig van wordt.
Hij is 16.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:42

Vergeet niet dat ze bij 80% van de paarden bij uitgebreid onderzoek een hele lijst vinden hoor. Grootste gedeelte is dan ook niet "relevant", eerlijk gezegd vind ik dit ook niet enorm schokkend lezen, maar ik heb geen plaatjes gezien en kan dus ook niet (be)oordelen. Enige is de pees(schede)ontsteking, maar dat is goed te behandelen. Weliswaar met veel rust.

Maar wacht rustig de dierenarts morgen af, niet iedereen interpreteert alles hetzelfde. Wat de ene arts als "ernstig" ziet, ziet een andere arts weer als "mild" of "matig", ook weet ik niet in hoeverre ze de leeftijd meegenomen hebben.

Een bepaalde afwijking, bijvoorbeeld artrose, in dezelfde ernst en fase kan bij een 4 jarige als "ernstig" benoemd worden, terwijl dat zelfde voor een 20 jarige "normaal" is en eigenlijk niet ernstig of ernstig afwijkend is of benoemd kan worden. Zonder plaatjes ga ik ook niet (be)oordelen of je je zorgen moet maken of je gerust kan stellen.

Veel succes morgen en bij alle twijfels vraag de vee arts direct om uitleg, daar zijn ze voor. Met medische termen, etc kan ik je wel helpen als je dat zou willen. :)
Als je plaatjes hebt (röntgenfoto's of echobeelden) kan je ze in het topic zetten of naar mij sturen mag eventueel ook. :)

Jill_

Berichten: 1931
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:51

Wat vervelend dat je zo'n lijstje met 'problemen' heb gekregen. Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen.

Kleine toevoeging op Quir, de interosseus is de tussenpees en niet de diepe buiger. Een ontsteking aan de tussenpees van met name het achterbeen is een lastige blessure. Vaak lopen ze daar al langer mee voor dat je daar daadwerkelijk achterkomt.

De artrose en de 3 op het sesambeen hoeven niet persé een probleem te zijn. Sommige paarden ondervinden hier nooit problemen van en is het gewoon een toevalsbevinding.

De prognose staat nog op gereserveerd en niet op ongunstig, dat betekende bij mij iig dat ze nog een revalidatietraject willen starten en het niet als een 'verloren' zaak zien. Maar dit zal je verder op de kliniek na moeten vragen en zal denk ik ook afhankelijk zijn van het klinische beeld van je paard.

Nogmaals veel succes.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:54

Klopt inderdaad, interosseus is de tussenpees. :)

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 06:02

In de kliniek deed mijn paardje ze weer versteld staan. Achterbenen geslonken. Voor niet meer kreupel en heel actief en pittig. Oortjes naar voren, kijkerig en hinniken.
We zijn nu rustig aan het opbouwen. Ik heb echt mijn oude paardje terug. Vorige eigenaar, super lieve meid, heeft ook op haar gereden. Ook zij vond hem weer zoals hij altijd is.
We zijn helemaal blij. Bedankt voor jullie info.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Help ik hoop zo dat het goed komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:24

Maak je nog niet te druk. Het is nog niet gezegd of en in welke mate jouw paard hier last van gaat krijgen. Nu is er een kreupelheid en zal het lange stil staan met enkel wat stappen je paard geen goed doen wat artrose betreft, maar het hoeft zeker het einde niet te zijn.

20 jaar geleden kocht ik een 10 jarig paard, afgekeurd voor de springsport op artrose in het voorbeen. Inmiddels is hij bijna 30 jaar en in die 20 jaar bij mij is hij 3 keer kreupel geweest. Ik heb hem naar jaren lang actief gereden in de dressuur en bosritten gemaakt van 6 -8 uur per dag.

Gezondheid is zo betrekkelijk. Gewoon genieten en pas piekeren over een beslissing die je wel of niet moet nemen op het moment dat het echt moet. Succes!