Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XAnoukdb

Berichten: 824
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Noord Brabant

Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 23:03

Hey,
met mijn paard merk ik (ook de oude eigenaresse),
dat hij in het begin zich best wel vast zet, hij komt dan ook niet naar beneden.
Dit wordt pas beter na dik een half uur, dit is heel vervelend,
maar daarna rijd hij echt perfect geen enkel probleem!
vooral ook later als je wedstrijden gaat rijden, moet je minstens een half uur warm rijden.
Heeft iemand misschien een idee/oplossing hiervoor of heeft iemand het zelf al eens meegemaakt?
Natuurlijk vraag ik het ook aan mijn lesgever, maar was benieuwd naar jullie meningen

Ulandro, my soulmate ♥


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:08

Sommige paarden zijn nu eenmaal diesels. Die komen wat trager op gang en hebben die tijd gewoon nodig. Hoe losser het paard wordt, zal de losrijtijd vast wel iets in korten, maar veel paarden hebben gewoon wat tijd nodig om warm te lopen.
Heeft je lesgever al ooit gezegd dat het te lang duurt voordat je paard los is?

Om op wedstrijd een half uur los te rijden, lijkt me ook niet echt een probleem. Als je dat weet, kan je daar gewoon rekening mee houden.


ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:10

Herkenbaar, al is mijn paard nog jong. Kan pas na ruim een half uur fatsoenlijk de bak door. Maar ik wil ook altijd meer en meer, verwacht soms te veel en wil te snel. Maar de tijd om los te komen wordt steeds korter, dus het kan verbeteren :)

Odet♡ Taake♡ Dymphie♡

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:12

ElanJV schreef:
Herkenbaar, al is mijn paard nog jong. Kan pas na ruim een half uur fatsoenlijk de bak door. Maar ik wil ook altijd meer en meer, verwacht soms te veel en wil te snel. Maar de tijd om los te komen wordt steeds korter, dus het kan verbeteren :)


Even iets heel anders, jouw stal is echt hééél gaaf! Haha


@TS Helpt het misschien om meer overgangen te rijden? Wordt die actiever in de achterhand, veel slangenvoltes enz. rijden

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

k4tink4

Berichten: 720
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:16

Ik heb geen oplossing voor je, maar wel iets wat ik je mee wil geven.

Elk paard is een individu en al wordt er vaak over paarden gesproken alsof ze allemaal hetzelfde zouden zijn, dit zijn slechts richtlijnen. Als je verder nadenkt over karakter, zijn ze ook allemaal verschillend. Net zoals jij 's morgens misschien wel een boterham kunt eten of direct vrolijk kunt zijn, terwijl anderen daar wat meer tijd voor nodig hebben.

Kijk vooral naar wat voor jou en je paard als combinatie het beste werkt. Zorg vooral voor ontspanning bij jezelf en wees eerlijk naar je paard toe, dat werkt het fijnste samen.

Ik zeg niet dat er geen oplossing is, ik heb hem alleen niet voor je. :(:)

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:17

Annerenske schreef:
Even iets heel anders, jouw stal is echt hééél gaaf! Haha


Hihi, thanks! You love it or you hate it. Krijg echt wisselende reacties maar alleen daarom is het al leuk :o

Odet♡ Taake♡ Dymphie♡

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:47

Geef je paard rustig de tijd om op te warmen.

Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:56

Ik denk niet dat hier een oplossing voor is... Zoals hierboven al gezegd zijn paarden allemaal heel verschillend, het ene paard is sneller los/warm dan het andere.

Mijn paard is ook een dieseltje, zeker nu ze ook wat ouder wordt. Met wedstrijden rijd ik bijna een uur los, anders is ze gewoon niet voldoende los in haar lijf voor de proef.

Z1 + 7 en zoooo trots op mijn knappe paard!


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:08

Komt je paard buiten? Een paard wat correct gereden wordt en veel buiten staat zou toch eigenlijk geen half uur moeten doen over los worden.
Is er nog verschil tussen 's ochtend en á avonds?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:12

ik heb nu een paar x gereden met een uitrijdeken in het begin ( kreeg ik toch mee van divoza :P )
en merkte daar echt verschil mee...

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:23

Of lekker los werken aan de hand, lange lijnen of aan de longe, misschien dat je paard fijner los komt zonder ruitergewicht. Als je daarna opstapt, is je paard sneller los te rijden en hoef je je mi nder te ergeren :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:26

Misschien heeft je paard spier problemen het wordt misschien even een lang stukje

http://www.joy4horses.nl/index.aspx?pagID=484

Zij komt sinds kort bij ons op stal en ben helemaal verbaast over de veranderingen die ik zie.
En heb zelf nu voor morgen ook een eerste afspraak staan.
Lees bv even Enkele signalen die kunnen duiden op spierproblemen zijn:

Hoe oud is je paard en op wat voor niveau loopt je paard en ben jij?

Ik ben zelf een recreatie ruiter.
Het paard wat ik lease is zz zwaar gereden.
Staat vanaf 7 uur in de ochtend buiten tot half 6 op dit moment ivm dat het dan al donker is.
En gaat snachts op stal.
Is nu oud en versleten is 20 jaar en heeft artrose.
Ik heb zo ongeveer 20 minuten nodig om hem lekker los te krijgen.

Daarom vind ik een half uur wel erg lang om heb je ook een soortgelijk paard en denk dat je toch aan spierproblemen moet denken.....
Is dit het niet kan ze je altijd door verwijzen naar bv een chiroprakter of dingen waar je aan moet werken.

Wat ik doe met de 20 jarige ( het zal per paard verschillen maar dit helpt mij vaak)

Longeren is inderdaad een idee wat al gezegd is van te voren.

Zelf stap ik 10 minuten eerst paar rondjes met lange teugel daarna wat simpele figuren geen kleine wendingen.
Dan drafje op het tempo wat hij aan geeft dat verschilt per dag en dan rij je ook wat simpele figuren en paar keer van hand veranderen.
Dan een galopje rij ik wat ruime grote voltes ook beide kanten.
Bij mij is het zo dat het paard lekker los komt in de galop en ik heb het geluk dat het paard vanuit de stap ook in galop kan dus ik kan de draf ook overslaan.

Dan weer lange teugel 2 rondjes bijvoorbeeld.

Dan zijn er verschillende opties dit wissel ik per dag af.

Ik ga veel boogjes rijden bv op de volte in stap en draf boogjes rijden en dan in de volte veel van hand blijven veranderen of inderdaad slangevoltjes en Sjes rijden.

Of

Veel overgangen gaan maken wordt het paard bij mij ook lekker los van en gelijk goed aan het been.

Of zijgangen gaan rijden wijken, schouder binnenwaarts en traver.

En daarna zet ik het paard pas goed aan het werk. Soms stop ik hierna al en soms ga ik nog lekker door.

Ik heb zelf ook les en dan gymnatiseren we het paard vooral. Ik heb hier ook zelf echt begeleiding nodig en raad je dit ook aan.
Ik raad je ook echt aan om iemand naar je paard te laten kijken bv de vrouw van de website zij boekt goede resultaten bij ons op stal dus ben heel benieuwd als me lease paard behandeld is. Soms zijn er 3 of 4 behandelingen nodig.


Enkele signalen die kunnen duiden op spierproblemen zijn:

•slechte, korte of onregelmatige stap
•scheef lopen
•moeite met nageven en zakken in de hals
•moeite met stelling en buiging
•moeite met aanspringen en/de galop zelf of omspringen
•moeite met zijgangen
•strakke of verkorte passen
•gevoel van “slag in het wiel”
•huppel bij aandraven
•vervelend of gevoelig met poetsen
•kantelen of schudden met het hoofd
•knikken in de voorbenen ook op stal
•veelvuldig over buitenschouder vallen
•knarsetanden
•stijf beginnen wel 20 min nodig hebben om los te komen
•geen ruggebruik tonen of erg tegen de hand
•niet aan het been willen komen, gevoel van niet voorwaarts kunnen maar wel willen
•onregelmatig alleen in de uitgestrekte gangen
•niet goed ondertreden van de achterbenen, stuwend lopen en niet willen dragen
Spieren die niet voldoende doorbloeding hebben verkrampen met als gevolg verkorte en strakke spieren. Hierdoor verliest het paard zijn ‘lossigheid” in het lichaam.

Doordat het lichaam verdeelt is in spiergroepen breiden spierproblemen zich gemakkelijk uit naar andere spiergroepen. Het begint met een klein ongelukje en ongemerkt loopt het paard steeds verder vast. Het is nauwelijks merkbaar. Dit noemen we een kettingreactie.

toedelou
Berichten: 118
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Vreeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:38

Ik vind het eigenlijk heel normaal dat een paard pas na een half uur losser wordt.
Spieren moeten nu eenmaal opgewarmd worden, toch?

Misschien gaat het bij de een net wat sneller dan bij de ander, maar ik vind het heel normaal.

Sporters moeten ook eerst opwarmen en rekken en strekken voordat ze alle spieren optimaal kunnen gebruiken en geen blessures krijgen/ontwikkelen.

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:47

Vastzetten vind ik wel anders dan wat losser worden....
Ik denk dat de ts wel bv een spierprobleem heeft.
En ik herken het zelf ook erg maar bij mij verschilt het ook per dag door de artrose.
Je zal ook bij je eigen paard voelen hoe het is zeker als er verandering is.
Maar ik denk dat de ts niet een probleem heeft van het paard is niet gelijk lekker los.
En dat is in mijn geval ook niet zo. Het paard is echt stijf tuurlijk ook door de leeftijd en de artrose maar al zou het een paar procent verbeteren zou dat voor het paard maar ook voor mij heerlijk zijn.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:19

@toedelou: ik persoonlijk dus niet. tenzij je hem de voorgaande dag echt een piek training hebt gegeven waarbij je je dan kunt afvragen of hij dan wel onder het zadel moet lopen op dag 2.
Als een paard correct getraind wordt zou hij niet heel stijf moeten zijn na normale training. Als het paard daarnaast voldoende buiten komt zou alle warming up, rekken en strekken ook al in de wei gebeurt zijn.

Ik ervaar nu juist dat als je paard echt fijn in zijn vel zit je er gewoon op kunt gaan zitten en hij meteen los is. Overigens was dat ooit ook wel eens anders. Zou het nu alleen niet meer 'acceptabel' vinden als dat weer het geval zou zijn.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:01

Mijn paard wil zich ook nog wel eens "vastzetten" als ik met het borstelen / opzadel merk dat die wat zuur aandoet longeer ik hem eerst even voordat ik er op ga zitten.
Ook op wedstrijd longeer ik hem gewoon :D
Let wel op dat ik alleen op plekken aanmeld waar ik zeker weet dat ik longeren kan, maar de meeste stallen en maneges kan dat.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Rudet

Berichten: 77
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:08

Mijn paard heeft ook wat langer tijd nodig voordat ze lekker los is, wat bij mij goed helpt is door na het instappen (waar ik ruim tijd voor neem) een aantal rondjes galop te doen. Daar wordt ze vele malen sneller los van dan wanneer ik na het instappen direct ga draven

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:08

Hallo,

mijn paard zit niet vast maar wordt wel pas wakker en frisser na een half uur. Vind ik op zich niet erg :)
een vriendin haar paardje zit wel echt vast en zij heeft de tip gekregen om hem altijd een kwartier te longeren in galop en dat werkt voor haar en haar paardje perfect.

Lottereinink
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-11-13

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:14

Ik weet precies wat je bedoelt, herken het helemaal, en is idd heeel erg vervelend.. |(

Succes ermee! :(:)

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:14

Is je paard al wat ouder? Dan is het normaal dat hij wat tijd nodig heeft om los te worden. Wat vind je instructrice ervan?

Anoniem

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:05

En hoe ben jij als ruiter? Ben je ontspannen? Gespannen, ontspan je zelf ook pas na een half uur? Het kan een wisselwerking zijn. Een half uur om los te komen vindi k ook veel, zeker als het niet verbeterd.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:19

Mensen willen altijd alles zo snel. Hup meteen hoog in de krul als ze met een koud paard uit de stal komen. Is hetzelfde als ik jou uit bed haal en je moet meteen met de honderd meter hardlopen meedoen. Dan moet je toch ook eerst een warming up doen? Toen ik vroeger turnde begonnen we ook niet meteen met de oefeningen op de toestellen, maar gingen we ook een paar rondjes joggen en deden we wat rekoefeningen om warm te worden. Lijkt me vrij normaal voor elke sporter, dus ook voor een paard.
Geef je paard tijd om lekker warm te worden. De mijne begint na een half uur ook pas lekker te lopen, vooral als het koud is. Ik stap haar lekker een kwartiertje rond (lang en laag), daarna een arbeidsdrafje of een rustig arbeidsgalopje en dan na minimaal een half uur stel ik haar wat hoger in en kunnen we de pittigere oefeningen doen.

Mijn instructrice rijdt regelmatig met haar paard (ZZ-licht niveau) bij mij in de bak. Ook dat paard heeft ongeveer een half uur nodig om op te warmen. Ook zij stapt altijd een kwartiertje lang en laag, daarna een lang en laag drafje en daarna is het pas hoog instellen en moeilijkere oefeningen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:43

En hoeveel uur komen deze paarden buiten?

Ik kan na 10 minuten stap en een drafje mijn paard echt probleemloss opppaken en verzamelen. Net dat iik dat altijd doe maar los genoeg is hij er wel echt voor.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:49

Ik vind een half uur helemaal niet extreem lang... Ik ben niet anders gewend dan een half uur tot drie kwartier los te rijden voor een wedstrijd. Vraag me dan ook altijd af hoe die mensen dat hebben die tien minuten op hun paard zitten en de proef in kunnen...
Als jij zelf gaat sporten heb je toch ook een warming up nodig? Spieren moeten opwarmen, maar ook soepel worden voor ze echt kunnen buigen in de richting die jij als ruiter wenst. Als je paard dan perfect meewerkt gaat het wat sneller maar dat zal niet in alle gevallen zo zijn..
Ga er gewoon opzitten, eerstehalf uur niet teveel vragen, los teugeltje lekker losrijden, overgangen, voltes, etc. Pak je paard daarna 'echt' op en je zult zien dat het dan best snel gaat. Of longeer je paard eerst voordat je erop gaat zitten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:15

pol013 schreef:
En hoeveel uur komen deze paarden buiten?

Ik kan na 10 minuten stap en een drafje mijn paard echt probleemloss opppaken en verzamelen. Net dat iik dat altijd doe maar los genoeg is hij er wel echt voor.



tja...dat werd al eerder gevraagt maar wederom geen antwoord.
Een niet bejaard paard wat lichamelijk in orde is en correct gereden word is misschien wat sneller los/door de rug?
En dan zal het zeker uitmaken of hij 23 uur op stal staat of dat hij buiten steeds in beweging is.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 76 bezoekers