Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:15

Hoi :wave:
Ik kom mijn mooie Zipje eens showen.
Paspoortje:
Naam: Zip Appeal
Leeftijd: 9 jaar
Geslacht: Ruin
Vader: Special D
Niveau: B-L

De achtergrond van Zip is onduidelijk, maar wat ik ervan versta, is dat er niet veel mee gedaan is. Hij is dan ook heel sterk af en toe (ik heb het gevoel dat ze hem niet aankonden en hij heeft toegekregen). Ik heb namelijk ook al moeilijke momenten met hem gekend. Hij kan SUPER koppig zijn (lees: tegen de muur lopen dat zijn neus tot bloeden toe openligt en dat dan 5 minuten daarna gewoon nog eens doen).
Zondag hetzelfde verhaal, meneer is het beu en gaat gwn met zijn hoofd door de haag lopen in volle galop. Het zijn van die moeilijke momenten, maar daar ga je door en achteraf ben je dan weer blij dat je doorgezet hebt!

Waar we vooral mee bezig zijn is basis. Vooral actief blijven achteraan en vooraan kunnen loslaten. Dit doet hij al duizend keer beter dan een half jaar geleden (toen ik ermee begonnen ben).
Tegen die tijd vind ik dat we al een hele voorruitgang hebben geboekt.
Met oefeningen (behalve wijken dan) zijn we totaal nog niet bezig. Eerst de basis 100% in orde krijgen en dan volgen die oefeningen gewoon.
Schakelen en testen of hij nog steeds in balans en op eigen benen loopt zijn we wel constant mee bezig.
De foto’s die jullie gaan zien zijn natuurlijk de beste momenten van die dag. Hij heeft er ook nog mindere, maar die vind ik vooral belangrijk voor mezelf om te bekijken! Het zijn stills uit een filmpje dus ze zijn niet super zuiver.
Ik laat mijn ouders mij geregeld eens filmen, zodat ik goed kan zien waar het juist fout of goed gaat 
Ik rijd hem trouwens steeds in zonder druk vooraan op een licht drafje (als hij het daar mee eens is iig), maar zijn hoofd moet wel naar voren blijven, als ik hem omlaag laat, profiteert hij daarvan.

Drafwerk:
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
In een stukje zonlicht:
5.Afbeelding
Pasje voorruit:
6.Afbeelding
7.Afbeelding
Stukjes waar ik heel fier op ben:
8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding

Galopwerk: (is zijn minst goede gang)
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
Stukjes verkorten in de galop en daarbij iets lager instellen, 2-3 weken geleden was verkorten nog een onmogelijke zaak in galop!
14.Afbeelding
15.Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :wave:

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:56

Ik zie een heel gespannen paard, vooral op de laatste foto's een zeer strakke voorkant.
Het tegen een muur lopen is toch wel zeer afwijkend gedrag, wat direct aan pijn doet denken evenals die strakke voorkant. Je paard kijkt ook niet blij.
Is hij wel helemaal gekeurd, hals rug alles erbij?

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:03

Leuke combinatie. Ik denk ook dat jouw manier van rijden op dit moment goed bij hem past. Blijf wel kijken of je hem af en toe wat langer en lager in kunt stellen, zonder dat hij gaat rennen. Laat hem je hand meenemen. Zelf goed rechtop blijven zitten (je lijkt wat naar voren te vallen) en bij een wending je binnen been goed lang houden: blijf in het midden zitten en niet je heup indraaien.
Leuk, succes verder.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:07

@Valori
Ja inderdaad dat tegen de muur lopen was zeer afwijkend en puur omdat ik wou stoppen en hij wou doorgaan. Ik vermoed geen problemen omdat hij het ook vaak wel goed doet en heel sterk verbetert in zijn ruggebruik en achterhand. Hij kweekt spieren bij ongeloofelijk dus nee ik laat hem niet onderzoeken, paard zou er anders zo niet uitzien, moest hij zich niet goed voelen of pijn hebben.
Mijn ander paard heeft vorig jaar spieren verloren en zakte in, door gevolg van niet passend zadel. Daar kan je een punt hebben, maar bij deze niet!
Volgens mij kijkt hij geconcentreerd en zeker niet zuur. Sorry heb nog nooit een paard zien glimlachen.
Strakke voorkant kan je idd gelijk in hebben maar zijn we zeker mee bezig.
Laatst bijgewerkt door Qleke op 26-11-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:31

Bedankt Eldie!
Dat naar voren vallen is idd zo soms het geval, vooral in de galop moet ik nog meer zitten!
Ik laat hem tussen de stukjes hard werken ook langer en lager en dan profiteert hij daar niet van, maar versnelt dan wel! Daar zou hij nog wat moeten kunnen wachten.
In de bochten mag ik idd nog centraler blijven zitten maar buiten zonder een wand is dat toch iets moeilijker zowel voor hem als voor mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:36

Citaat:
Waar we vooral mee bezig zijn is basis. Vooral actief blijven achteraan en vooraan kunnen loslaten. Dit doet hij al duizend keer beter dan een half jaar geleden (toen ik ermee begonnen ben).

Kun je me uitleggen wat je met bovenstaande bedoeld? Ik zou juist zeggen dat het aan de ruiter is te kunnen loslaten, niet aan het paard. Een ruiter dient op het juiste moment ontspanning aan te bieden, niet andersom toch? :)

Verder mag je je handen minder dragen, daardoor word je nu wat sterk, je krijgt dan meestal de neiging om wat op te tillen maar vooral, hoe hoger de hand, hoe meer spanning vanuit de schouders om je hand te kunnen blijven dragen dus hoe stugger de ruiterhand.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 18:00

Joolien, ik bedoel dat hij zijn kaken moet loslaten vooraan, hij durft heel veel druk te zetten vooraan of het bit vastnemen, door hem eraan te rijden achteraan komt dat veel losser vooraan. Ik heb alijd een zo licht mogelijke druk naar zijn mond toe indien hijzelf dat toelaat. Ik ben dus ook zacht idd wanneer hij loslaat :)
Mijn handen zitten op de juiste hoogte volgens mij.

lin10
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-06-13

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:58

leuk dier :)

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:55

Dat je paard spieren opbouwt en er goed uitziet en daarom geen pijn zou hebben is een dooddoener evenals je opmerking dat een paard niet hoeft te glimlachen. Je wuift een aantal signalen die je paard geeft wat al te makkelijk aan de kant. Ik kan alleen maar zeggen, denk er toch eens over na en blijf er alert op.
Bij mij gaan de alarmbellen wel rinkelen, maar niettemin hoop ik dat ik ongelijk heb en dat jullie samen een fijne combinatie gaan worden.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 14:48

Ik begrijp wat je bedoelt maar mijn paard ziet er wel gelukkig uit als ik er mee omga en is ook heel lief, niets zou erop duiden dat hij zich slecht zou voelen.. Ik vraag echt simpele dingen aan hem, echt enkel de basis.. Maar zelfs dat is hem niet geleerd.. Zou hij niet gewoon koppig kunnen zijn?
Waarom zou een paard bijkomen en spieren krijgen als ze pijn zouden hebben? Dat begrijp ik dan niet.. Wil je dat dan even uitleggen voor mij?

DDDara
Berichten: 983
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:22

En paard kan aankomen en spieren krijgen door goed voer en goede training....
maar helaas zegt dat niet altijd iets over zijn lichamelijke gesteldheid.

Al moet ik zeggen dat ik bij deze foto's zeker niet denk dat het paard lichamelijk iets mankeert (maar goed dat zegt natuurlijk ook weer niets)

Wat me wel op valt is juist de foto's waarbij staat dat jij er trots (fier) op bent vind ik juist het minst. Ik vind dat je hem hier te veel laat opkrullen achter de loodlijn laat komen.
Ik ben benieuwd of iemand het met me eens is?!

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:30

Heb je ook les met hem? Ik zou hem af en toe ook lang en laag rijden. Dan krijg je toch meer ontspanning.
Probeer ook echt op je eigen zit te letten. Op veel van de foto's zit je erg naar voren geleund. Op die manier heeft hij misschien juist de neiging om op de voorhand te gaan hangen. Als jij je gewicht wat meer naar achteren brengt, krijgt hij voor wat meer ruimte.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Zip (v. Special D) zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:56

Bionda legt het heel goed uit. Dat je paard gelukkig lijkt en lief is in de omgang heeft niets te maken met het feit dat hij pijn zou kunnen hebben. Met rijden geeft hij toch wel een aantal bedenkelijke signalen af.
Alleen een Da kan je zekerheid geven of er echt iets aan de hand is, hou het in je achterhoofd en let goed op de signalen van je paard die problemen aan kunnen geven en denk niet van hij is zo lief op stal en ziet er zo mooi uit, dan hou je jezelf voor de gek.
Ik wil je niet bangmaken of afkraken, maar helpen nadenken en je gezond verstand gebruiken.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:59

Bionda86, inderdaad hij loopt 2 cm te ver achter de loodlijn, kijk dat achterbeen, bekijk die front, halsspier, ruggebruik? Bekijk mijn houding? Ik ben fier op deze fotojes met een reden ook al loopt hij een ietsiepietsie te diep!!
Missnienke1 ja ik volg les bij een professionele trainster. Hij word heel zeker tussendoor laag en ontspannen gereden, dat hoort er ook bij! Ik zit soms lichtjes naar voren, is idd een aandachtspuntje.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:00

@ valori, je hebt gelijk. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, ik wil niets liever dan mijn paarden gezond zien. Ik wil anders nog melden dat er bij het minste probleem een dierenarts en zadelmaker aan de pas komt! Ze worden goed in 't oog gehouden.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:13

Ook ik zie een gespannen paard en krijg als ik naar de foto's krijg het idee dat hij iets ingehouden word en hij veel ruimer zou kunnen lopen. Op enkele foto's heeft hij echter wel een mooi voorbeengebruik maar dat vind ik vooral op de foto's waar je een pasje vooruit rijdt. Wanneer je hem iets meer ruimte zou geven kan hij in zijn hoofd-halshouding zakken en krijgt hij meer ruimte in zijn gangen.
Verder lijkt het alsof je afwachtend zit, je zit iets naar voren en lijkt af en toe te staan in je beugels. Terugrijden als hij sterk wordt moet op je zit, niet met je hand en het lijkt alsof je dat probeert. Als je meer op je kont gaat zitten kun je hem beter op je zit rijden en stukje bij beetje meer loslaten voor.
Vooral dat verkorten in de galop en lager instellen vind ik er niet fijn uitzien, hij komt juist omhoog en de spanning neemt ontzettend toe.

Ik zou het paard liever een pasje meer vooruit zien met meer ruimte in de hals, dan komen zijn gangen beter tot zijn recht en zal hij vanzelf stukje bij beetje ontspannen.
Desalniettemin vind ik het een leuk paardje :)

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:20

Citaat:
Ik rijd hem trouwens steeds in zonder druk vooraan op een licht drafje (als hij het daar mee eens is iig), maar zijn hoofd moet wel naar voren blijven, als ik hem omlaag laat, profiteert hij daarv


Hoi, allereerst wat een prachtig paard (echt mijn smaak) en wat zijn jullie een leuke combinatie. Ik heb zelf een heel koppige eigenwijze Grande Dame (8 jarige merrie van Sandreo) sinds 2010 en ik herken zoveel in wat je vertelt. Rennen, doen waar je zin in hebt en vergeten dat er nog een ruiter op je rug zit :o

Ik heb er heel veel aan gehad door vooral mezelf te veranderen. Vol overtuiging en zelfvertrouwen erop stappen en doen alsof ik " de koningin" ben :-) Als ik mijn paard 1 vinger geeft pakt ze de hele arm ha ha.
Ontspannen is inderdaad soms een duivels dilemma omdat gelijk die ruimte gepakt wordt maar dan in negatieve zin van het woord.
Denk dat je goed bezig bent door eerst de motor aan te drijven en m zelf op eigen benen te laten lopen. Wijken is dan ook een goede oefening om zijn achterhand te activeren.

En ja, jij moet loslaten. Als je paard nageeft, laat je m los. Rij op je been en op je zit. Geeft hij na, doe je niks, gaat ie hangen of trekken, dan geef je m hulp voorwaarts. Tempowisselingen zijn ook een prima oefening. Hij moet op JOU wachten, hoe lang het ook duurt. Ook al moet je m 1000x terugzetten, desnoods naar halthouden. Hij moet leren dat hij op jou wacht en niet zelf het tempo bepaalt. Geef hem juist niet je hand om op te leunen. Want hij gaat trekken en van 700 kg paard win je het niet. Juist rijden zonder wand of bakrand is heel goed voor de balans. Ik rij zelf ook altijd binnenhoefslag.

Om je galop te verbeteren kun je ook daarin hem opnemen, weer laten zakken (en dus goed op je zit blijven rijden) en dat afwisselen. Dat is wel hard werken voor je paard, maar daarmee leert hij zichzelf wel te dragen op de achterhand. Begin dan met korte stukjes.

Tenslotte: ik vind je paard niet zuur en niet gespannen. Bovendien is dat vanaf een foto nogal moeilijk te zien. Heel veel succes met je mooie paard, je mag er trots op zijn.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:22

Rubber duck, het probleem is als hij vooraan zakt, dat hij vanachter stopt met werken! Dat is zijn trucje, hij trekt mij vanvoor uit mijn zadel, stopt dan met werken en ik ben alles kwijt ondertussen. Daarom ben ik bij hem extra "wakend"
Dat ik af en toe sta dat is omdat ik aan het lichtrijden was :)
Bij de meeste doorsnee paarden zou ik je gelijk kunnen geven met langer lager en ietsje meer voorruit.. Maar Zipje is geen doorsnee gewoon paard :) elk paard heeft een andere handleiding. Vooruit zet ik hem zeker, als hij dan niet profiteert en gehoorzaam blijft! Want daar zit zijn grootte probleem, hulpen negeren en zijn zinnetje doen ;) dat laat ik zeker niet toe!
Laatst bijgewerkt door Qleke op 27-11-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:41

PinkyPie, bedankt voor de steun!! :D ik doe dat ook zoals jij het beschrijft, wanneer hij gaat trekken of rennen zet ik hem op halt! Maar toen kreeg hij dat door dat ik hem durfde stil te zetten tegen de muur omdat hij nooit wou stoppen en ommenduur vanaf hij verzet had, liep hij gewoon al zelf in volle draf/galop tegen de muur en had hij schaafwondjes op zijn neus.. Vond dat wel zielig maarja hij deed het zelf?! Moet je maar bedenken wat voor een willetje hij heeft?! Hij doet dat nu gelukkig niet meer..
Dat loslaten is nodig inderdaad! In de binnenpiste lukt dat iets makkelijker omdat ik me daar stukken veiliger voel dan buiten.
En bedankt, jij hebt ook een mooi paardje!!