Waarom gebruiken we eigenlijk hoefijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessaThomson
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-11-13

Waarom gebruiken we eigenlijk hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:50

Hoi,
Ik ben bezig met een scriptie over hoefproblemen bij paarden en kwam daarbij deze pagina over de nadelen van hoefijzers tegen. Deze site staat niet op zichzelf. Er zijn vele sites te vinden die zich uitspreken tegen het gebruik van hoefijzers. Ook een veearts aan wie ik hiernaar vroeg, zei dat hoefijzers zeer veel nadelige gevolgen hebben. Nu vraag ik mij dus af; waarom gebruiken veel mensen nog altijd hoefijzers? :(
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
(Als je een eindje naar beneden scrolt kun je direct doorgaan naar een pagina over de nadelen van hoefijzers)
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door TessaThomson op 27-11-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:52

Heel simpel: omdat de hoeven van mijn paard te hard slijten.. zou anders geen buitenritten meer kunnen rijden..

En daarbij doet hij t goed op zn ijzers.. geen problemen.. denk ook dat een slechte smid veel kan verprutsen..

Vijd t persoonlijk allemaal een beetje opgedrongen.. als iemand zn paard op ijzers wil.. nou en?
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 27-11-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:52

Je bent een scriptie aan het schrijven en je gebruikt zulke bronnen?
De academische handleidingen zijn ook niet meer overal zoals het hoort te zijn...

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:53

De hoeven van mijn paard gaan voor scheef afslijten als hij geen ijzers heeft. Daarnaast rijden we ook oefencrossen en op gras met hem en dan krijgt hij stiften ingedraaid, zodat hij minder snel uitglijdt.
Er zijn natuurlijk ook mensen die veel mennen over het harde en dan zijn ijzers vaak ook nodig, omdat de hoeven anders te veel slijten.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:53

Mijn huidige paard staat nu zonder ijzers omdat ik in de winter minder vaak over het asfalt rijd. Mijn vorige paard had ijzers omdat haar hoeven anders drastisch scheurden en ze kreupel ging lopen zonder.

TessaThomson
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:54

nine1987 schreef:
Heel simpel: omdat de hoeven van mijn paard te hard slijten.. zou anders geen buitenritten meer kunnen rijden..

Weegt dat op tegen alle andere nadelen? Zoals degeneratie van de hoefwand, de hoefzool, grotere kan op struikelen, gewrichtsproblemen, rugproblemen, enz....

TessaThomson
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:55

hollywood86 schreef:
Je bent een scriptie aan het schrijven en je gebruikt zulke bronnen?
De academische handleidingen zijn ook niet meer overal zoals het hoort te zijn...

Nee, dit is geen bron. Ik zat een beetje te surfen en kwam het toevallig tegen.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Tja dat vraag ik me ook wel eens af.....ik ben er voor om ze niet te beslaan en alleen mits het noodzakelijk is.
In de sport snap ik het wel ivm slijtage maar heel vaak is het omdat mensen denken dat het mooier is .

Ik besla mijn paarden niet omdat ik met mijn hengst niet heel veel op de weg kom en de andere is een fokmerrie die het niet nodig heeft.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Om een hele simpele reden dat ik zonder ijzers mijn paard vrijwel direct naar het slachthuis kan brengen.. Die heeft een zeer gecompliceerd hoefprobleem en kan niet lopen zonder haar speciale beslag.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:57

m'n pony had der hoefbeen gebroken, nu is er niks meer aan de hand en lopt ze goed, mits ze op ijzers staat.
en ons paard slijten zijn achterhoeven heel snel dus die staat ook op ijzertjes.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:00

Hij struikelt niet.. zn gewrichten zijn prima.. rugproblemen zijn er niet.. hoeven dik in orde.. (ook kwestie van bijhouden..)

Dus.. welke nadelen ook alweer?

Nordique

Berichten: 216
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:00

om stiften in te draaien op wedstrijd
omdat de hoeven anders zeer ongelijk slijten (bij mijn paard)
omdat de hoeven veel te snel slijten bij lange wandelingen (hier alleen asfalt, bijna geen aardewegen)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:01

Je smiley zegt eigenlijk al hoe je er over denkt.

Hoefijzers bestaan al duizenden jaren (al meer dan vijfduizend jaar, stond ergens in een boek over de historie van paardrijden). Kijk ook eens op de website hoofcare, van de gebroeders van Nassau.

Hoefijzers dienen om het paard te helpen, als het problemen heeft, of problemen kan krijgen. Het is door bepaald gebruik zo dat hoeven sneller afslijten dan dat ze aangroeien. Dan kunnen er problemen ontstaan, doordat in de hoeven leven zit. Dat leven wil je beschermen.

Ook kan het zijn dat een paard een afwijkende stand van de benen en of hoeven heeft. Dat kan bij de geboorte zo zijn, of door allerlei oorzaken. Dan kan een paard geholpen worden door het juiste 'schoeisel'. Het is teveel om op te noemen wat er allemaal mogelijk is, maar dat is heel veel.

Over de genoemde website heb ik wel de volgende opmerking: Als je het geen bron noemt, waarom meld je het dan in je OP? Het is een website die sterk een kant belicht, en naar mijn mening te eenzijdig.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:02

TessaThomson schreef:
nine1987 schreef:
Heel simpel: omdat de hoeven van mijn paard te hard slijten.. zou anders geen buitenritten meer kunnen rijden..

Weegt dat op tegen alle andere nadelen? Zoals degeneratie van de hoefwand, de hoefzool, grotere kan op struikelen, gewrichtsproblemen, rugproblemen, enz....


je beseft dat deze bron extreem gekleurd is? En dus absoluut niet objectief?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:02

Daarbij komt het nogmaals erg opgedrongen over.. ook je reactie.. laat iedereen in zn waarde.. zou jij neem ik aan ook fijn vinden?

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:03

Mijn pony loopt heel snel kreupen op het harde zonder ijzers. Nu ze met pensioen is en 1 x in de week nog mee mag op een stap ritje staat ze zonder en dat gaat eigenlijk nu ook heel goed!!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Waarom gebruiken we eigenlijk hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:11

Mijn pony heeft erg gevoelige zolen en met name nadat ze hoefbevangen is geweest loopt ze veel beter met ijzers (alleen voor).

Ik zie liever een paard zonder ijzers maar ik weet zeker dat er ook paarden zijn die beter af zijn met.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Waarom gebruiken we eigenlijk hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:12

Om stiften te kunnen draaien.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:17

Mijn pony heeft erg gevoelige hoeven. Als hij geen ijzers zou hebben zal er nu ook geen hoef meer over zijn. (Slijten) verder nu ik ze toch heb vind ik het ook wel heel erg makkelijk op wedstrijd. ( voor stiften dan. )

Ik zelf zal als mijn pony het niet nodig had en nooit onder doen. Het is onnatuurlijk en stoort het hoefmechanisme. Maar soms kan het niet anders en het scheelt natuurlijk ook een heleboel geld :o

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:26

Omdat mijn merrie kreupel bleef zonder ijzers. Na 3 jaar sukkelen, waarvan de laatste 11 maanden ronduit kreupel, is ze vierkant beslagen: geen dag meer gevoelig gelopen.
Ja, ijzers kunnen nadelen hebben en hoefschoenen kunnen een oplossing zijn. Ik heb het allemaal geprobeerd aangezien mijn merrie 24/7 op de klei staat buiten en ik er absoluut geen ijzers onder wilde. Maar nu is er geen haar op mijn hoofd dat er meer aan denkt om de ijzers er onder uit te halen.

Ze heeft als jong paard altijd met ijzers gestaan en is toen ze bij mij kwam terug blootvoets gegaan. Jammer genoeg groeien haar hoeven gewoon bijna niet. Ook niet met supplementen, andere ondergrond, ... Ze heeft daarbij ook enorm gevoelige zolen en kon daardoor gewoon niet op harde grond lopen zonder pijn. Toen haar hoeven dan ook begonnen te scheuren en ze daardoor kreupel werd, is mijn wereld open gegaan: mijn andere merries krijgen geen ijzers eronder, maar na alles te proberen blijft deze gewoon altijd vierkant beslagen. Het hoefmechanisme kan ook alleen maar zijn werk doen indien het gestimuleerd wordt om te bewegen.. Doordat ze blootvoets geen stap meer verzette als het niet nodig was, werd er ook niet veel gestimuleerd. Nu gaan we lange ritten maken op straat en in het bos en haar scheuren zijn al bijna volledig uit de hoef gegroeid.

Mocht het zonder ijzers kunnen, gingen ze er ook zo weer af. Scheelt me ook weer enorm in de portemonnee :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:26

Los van de bron vind ik dit een goede discussie, echter mist er in de OP een toevoeging; waarom gebruiken we hoefijzers voor paarden die het niet nodig hebben..
Mijn paard had slechte hoeven, maar door voldoende beweging en biotine bijvoeren zijn ze nu goed. Als hij te kort bekapt wordt, loopt hij weken op eieren. Advies van mijn HS; hij moet voor op ijzers.
Ik ben het hier niet mee eens, want bij goed bekappen nergens last van.
Ik ben ook tegenstander, want naast de hogere kosten is het ook moeilijker om ze er weer vanaf te krijgen en zie meerdere nadelen die TS ook noemt.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:31

En toch begrijp ik niet waarom men hoefijzers gebruikt.
Hoefschoenen lijken mij veel degelijker als je dan toch iets voor de hoeven wilt gebruiken.
En als jouw paard kreupel loopt kan je toch veel beter naar de oorzaak zoeken ipv er weer ijzers onder te gooien?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:32

De vraag in de OP is: waarom gebruiken we eigenlijk hoefijzers?
Kortste antwoord: omdat er ook voordelen aan zitten.

Dat er mensen zijn die dat niet willen horen, is weer een ander verhaal.
Dat er uitsluitend op nadelen wordt gewezen (in de OP wordt dat uitsluitend genoemd), wil niet zeggen dat er uitsluitend nadelen aan zitten. Anders waren de hoefijzers al lang geleden afgeschaft. Zo simpel is het gewoon niet.

Hier ervaring met vierkant beslaan en alleen bekapt. Het kan allebei voordelen hebben. Mijn eerste hoefsmid (met veel ervaring en vakmanschap) zei altijd: als het niet nodig is, dan moet je het niet doen. Is het (om wat voor reden ook) nodig, dan gewoon doen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:34

Mijne staat normaal met ijzers, nu in de winter zonder.. Ze worden gelijk weer korter door het vele rijden over de weg.. De smid is super tevreden over haar hoeven, ze heeft hele mooie stevige voeten. Alleen ga ik gewoon zoveel over de weg (altijd eigenlijk) dat ze het niet zo snel weer aankan maken.. Dan maar ijzers eronder normaal! :j

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:37

donna123 schreef:
En toch begrijp ik niet waarom men hoefijzers gebruikt.
Hoefschoenen lijken mij veel degelijker als je dan toch iets voor de hoeven wilt gebruiken.
En als jouw paard kreupel loopt kan je toch veel beter naar de oorzaak zoeken ipv er weer ijzers onder te gooien?


Hier geen hoefijzers, paard loopt al z'n hele leven blootvoets (dus al 11 jaar). We hebben altijd buiten gereden, veel asfalt, ik heb geen piste. De laatste paar weken zijn we wat meer op afstand aan het trainen en rijden gemiddeld 40 km/week blootvoets op asfalt. En zijn hoeven slijten dus als gek! Ik ga er geen hoefijzers onder plakken omdat dat niet goed voelt, wat dus betekent dat ik mijn trainingsdoelen zal moeten bijstellen en minder kunnen rijden. Zelf vind ik dat erg jammer maar geen ramp. Ik kan me voorstellen dat er mensen in dezelfde situatie zitten en wel graag lekker doortrainen en dus ijzers gebruiken.

'k Heb al over hoefschoenen nagedacht, maar lees enkel negatieve ervaringen. Hoefschoenen die uitvallen, waar de paarden mee gaan glijden, hoefballen die afgekneld worden, gedoe om aan en uit te doen, schuurwondjes op lange afstanden,... Dit houdt me tegen om de investering in hoefschoenen te doen.