EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 12:49

http://www.bokt.nl / Persbericht EASP


Afbeelding
Keep it Special op de heide. Foto: www.focussed.nl

Op 15 november j.l. werden in de springhal van Stal Diamond te Wijdewormer een tweetal D-ponyhengsten goedgekeurd.

Keep it Special (Kooihuster Samme x Orchad d’Avranches) is een forse robuuste hengst met veel hengstuitstraling, een mooi hoofd en een groot donker oog. Hij staat daarbij goed in het evenwichtsmodel. Met zijn markante voorkomen en fraaie valkkleur is hij een echte “eyechatcher”. Voor het type, bouw en harmonie alsmede het vrijspringen scoorde hij op alle onderdelen een 9. Op de bewegingen scoorde hij twee keer een 8 en eenmaal een 8.5. Een cijferlijst om u tegen te zeggen. De sympathieke hengst heeft een fraai gevormd front met een functionele welving en een zeer goed geprononceerde nek. Zijn romp is diep en rond met veel “Hinterrippe”. De bovenlijn is goedgewelfd met een lichtoplopende lendenpartij. De lange croupe is lichtgeheld en zeer goed bespierd en dat kan ook van de hele bespiering gezegd worden. De schouder is schuin met een zeer hooggelegen boeggewricht en een grote hoek in het ellebooggewricht. Het fundament is hard met een goedgesteld voor- en achterbeen. De voeten zijn voldoende ontwikkeld.


Knedo Athos (Klein Roderijs Cocktail x Verona’s Bo-Gi) is met zijn cremellokleur een opvallende verschijning. Voor het type, bouw en harmonie scoorde hij respectievelijk een 8 en een 7.5. Voor de bewegingen scoorde hij twee keer een 8 en voor zijn gemakkelijke en zeer lichtvoetige galop een 8.5. Bij het vrijspringen zou hij iets meer mogen taxeren en daarmee scoorde hij een 7. De hals is goed aangezet, voldoende lang en gewelfd maar hij zou iets meer nek mogen hebben. De hoge schoft loopt lang en vloeiend in de rug door maar de lendenpartij is iets lang. De croupe is voldoende lang, iets meer dan lichtgeheld en daarbij voldoende bespierd. De romp is diep en goed rondgeribd. De schouder is schuin en met het hooggelegen boeggewricht maakt de elleboog de functionele, grote hoek. Het voor- en achterbeen zijn goedgesteld en het fundament is hard. De bespiering is voldoende lang en de voeten zijn goed ontwikkeld. De hengst is nog iets overbouwd maar dat zal bij het klimmen der jaren ongetwijfeld in zijn voordeel veranderen.

Beide hengsten zullen zich op HK van 2014 moeten presenteren.

- Offline -


ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:07

Leuk!! Gefeliciteerd

Drama Queen (Gribaldi) sport,elite, preferent, prestatie eindstand ZZZwaar +3
Fleurtje (Ferdeaux x Gribaldi) elite IBOP 84.5 sport ZZL+3 en broertje Lex ( Geniaal x Gribaldi ) M1+20 IBOP 80,5. Newt ( Expression x Gribaldi ) 2de bezichtiging
Rose-Olivia (For Ferrero x Gribaldi )
Evi ( Oscar ) ster, sport, D-OC, ZZZ+1


Anoniem

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:14

Waarom met dergelijke pony's naar het EASP? Wat is daar het nut van? Die ene ken ik niet maar afgaande op wat ik van de valk heb gezien kan die ook prima terecht bij een respectabel stamboek

Nicole

Berichten: 8144
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:43

quote van Suelza

Suelza schreef:
Jawel, maar ze hebben er langer tijd voor... Ook een reden dat een bekende NRPS hengstenhouder, ook al 2 hengsten EASP heeft laten keuren. Voor veel ponyfokkers is het verrichtingenverhaal een probleem omdat er niet altijd even eenvoudig ruitertjes voor te vinden zijn. Bij het EASP moet het ook, maar je kunt vrijstelling krijgen op basis van een sportprestatie en anders moeten ze voor hun 7e levensjaar een verrichtingsonderzoek lopen. Iets wat ik zelf een voordeel vind, aangezien ik geen voorstander ben van het zwaar belasten van 2,5 a 3 jarige paarden.

Een ander voordeel van NRPS en EASP tov Welsh vind ik dat rontgen- en spermaonderzoek een verplichting is bij de hengsten. Ik meen dat dit bij het Welsh (en alle andere ponystamboeken) geen verplichting is. In ieder geval het rontgenverhaal niet...

Het was een bewuste keuze om voor EASP te gaan, het scheelt dusdanig veel in de kosten, dat het voor ons, ponyfokkers, een logische stap is. HEt is niet zo dat wij (we hebben onze eigen hengst ook voorgebracht tegelijk met Special) een stal vol hengsten hebben en dat je de kosten er eenvoudig uithaalt. Zo'n pony mag wel 20 merries dekken wil je al je onkosten eruit hebben bij het NRPS. En dan moet het nog wat op gaan leveren. Met al het aanbod wat er is in de ponys, vind ik dat niet echt de moeite voor ons... Daarnaast kunnen de veulens gewoon partbred of nrps ingeschreven worden desgewenst en ook naar de bijbehorende keuringen gaan. Vriendinnetje van mij had uit een EASP hengst vorig jaar een veulentje bovenin op de NRPS NK meelopen. Dus ja... als de nafok goed is worden ze er niet op afgerekend.

Zou het nu om een paard gaan vind ik het een ander verhaal... Daar waar bijv. een NRPS hengst vaak rond de 800 euro oplevert aan dekgeld, levert dezelfde hengst met een KWPN papier soms al het dubbele op. Maar bij ponys is dat verschil niet zo enorm...

En ach, die paar fokkers die onze hengsten laten staan omdat ze niet bij het Welsh zijn aangeboden. Geloof niet dat wij daar een boterham minder van zullen eten. Uiteindelijk zullen de hengsten zich vanzelf bewijzen in de sport als rijdier en de nafok zal hun kwaliteiten moeten bewijzen als vaderdier...

Ik heb niet de illusie dat wij op deze hengsten, 3 jaar oud en Welsh gekeurd ineens een stormloop hebben aan aanvragen waarbij we meer dekgeld zouden ontvangen als nu. Dus wie ga je voor de gek houden? Aanbod zat en de liefhebber wist ons al te vinden, nog voordat onze hengsten prok en/of ggk waren :j

Dus nogmaals, hele bewuste keuze... Met geld smijten doe ik alleen bij de Divoza.


Het is dus puur echt om de kosten gegaan. Ik als jonge meid van 21 moet dit allemaal maar eventjes zien te bekostigen, maanden dure training, het vele keren heen en weer rijden naar Ermelo, opnieuw röntgen kuren al had hij zijn Röntgen predicaat al sperma onderzoek en dan volgend jaar de dure verrichtingen.

Veulentjes kunnen gewoon welsh (partbred en wanneer ze eerste premie gehaald hebben alsnog NWR) en NRPS ingeschreven worden. En wanneer het misschien eens beetje financieel mee zit dat ik hem alsnog aanbied bij het NRPS maar nu eerst lekker de sport in en afwachten wat de eerste veulentjes zullen gaan doen :)

Anoniem

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:06

Oké duidelijk. Ik vind hem wel heel aansprekend ik hoop dat hij zoveel dekt dat het uitkan om met hem naar het nrps te gaan. Daar zou hij wel tot zijn recht komen denk ik en goede merries kunnen krijgen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:11

Ben bang dat je op kwaliteitsvolle en vooral passende merries gaat inleveren. Geloof mij dat er weinig Welsh fokkers zomaar buiten hun stamboek stappen, zo'n stamboek is er niet voor niets. Als het om kosten besparen gaat denk ik dat je bij het EASP inderdaad wel goed zit, je betaald minder voor de goedkeuring (waarbij de kans groter is dan bij welk stamboek dan ook), maar zult waarschijnlijk ook minder dekkingen overhouden. Nu is er inderdaad geen garantie op goedkeuring bij het NRPS of het NWPCS, maar daar is natuurlijk ook een reden voor. Op latere leeftijd goedkeuren zal ook moeilijker worden, de pony moet dan wel echt de uitstraling van een vaderdier hebben, ze wegen er flink zwaarder aan als je straks met een 4,5-jarige komt.

Neemt absoluut niet weg dat ik Special een enorm knap dier vind en ik natuurlijk van harte hoop dat hij een aantal bijzondere merries mag gaan dekken!

Hebben ze bij het EASP ook nog iets als een verrichtingsonderzoek? (edit, ja dus)
Laatst bijgewerkt door Muzefee op 27-11-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:12

[***] schreef:
Waarom met dergelijke pony's naar het EASP? Wat is daar het nut van? Die ene ken ik niet maar afgaande op wat ik van de valk heb gezien kan die ook prima terecht bij een respectabel stamboek


Zulk weinig houtsnijdend en oeverloos hetzelfde goedkope, jaloerse deuntje af te draaien is verre van respectabel.

Trek je daar niets van aan Nicole. Jouw fraaie ponyhengst en zijn toekomstige veulentjes zijn bij het EASP prima op hun plaats. [***] mocht willen dat zo'n hengst had met zulk een beoordeling.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

Anoniem

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:19

Ik heb geen jaloerse aard hoor Karel, integendeel.
Denk dat Nicole beter af is bij een professioneler stamboek, zie deze zeer persoonlijke reactie van jouw kant, lijkt nergens op. Mijn punt is gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:23

Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:27

arie53 schreef:
[***] schreef:
Waarom met dergelijke pony's naar het EASP? Wat is daar het nut van? Die ene ken ik niet maar afgaande op wat ik van de valk heb gezien kan die ook prima terecht bij een respectabel stamboek


Zulk weinig houtsnijdend en oeverloos hetzelfde goedkope, jaloerse deuntje af te draaien is verre van respectabel.

Trek je daar niets van aan Nicole. Jouw fraaie ponyhengst en zijn toekomstige veulentjes zijn bij het EASP prima op hun plaats. [***] mocht willen dat zo'n hengst had met zulk een beoordeling.

Vreemde reactie arie53. >;)

Ben benieuwd naar Special's nakomelingen!

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:28

Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?

Liever staand sterven, dan kruipend leven.


loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:50

Ik zet toch wel wat vraagtekens bij deze keuring. Ik vind het vreemd dat een voorzitter van het stamboek zijn eigen paard goedkeurt. Alle 15 voorgebrachte paarden, arabo-friesen en pony’s zijn goedgekeurd. Terwijl er mijns inziens geen eenduidig type werd gepresenteerd, eerder een allergaardje. Ik zie paarden die doorgezakte ruggen hebben, rare halsvormen hebben en werkelijk geen enkele springtechniek tonen.
Toch werden deze dieren allemaal goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

De redactie heeft een gedeelte van de reactie verwijderd.

1 van de reactie`s op het goedkeuringsbeleid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:52

[***] schreef:
Oké duidelijk. Ik vind hem wel heel aansprekend ik hoop dat hij zoveel dekt dat het uitkan om met hem naar het nrps te gaan. Daar zou hij wel tot zijn recht komen denk ik en goede merries kunnen krijgen

Wat maakt het uit? Het EASP is erkend dus als een fokker liever wil registreren bij het NRPS of Welsh (partbred) dan worden de veulentjes gewoon genomen. Ik snap het wel als er een goedkopere route genomen wordt.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:49

arie53 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?


Ik ben wel benieuwd wat dat fokdoel is, want het hengstenbestand is zo gevarieerd dat het voor mij niet duidelijk is.

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:54

Gefeliciteerd!!! *D

Ik heb vorig jaar ook een easp ggk hengst gebruikt op mijn nrps keurmerrie... En dan op de nrps keuring netjes een 1ste premie gehaald met een mooi rapportje erbij! Ik kies een hengst die bij mijn merries past ongeacht bij welk stamboek ze goedgekeurd zijn...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

arie53 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?


Genoeg om te weten dat er een heel apart keuringsbeleid op na word gehouden waar menigeen weinig van snapt.
Maar ontopic: natuurlijk ben ik wel erg blij voor Nicole dat haar kanjer is goedgekeurd :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-11-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:59

Gefeliciteerd!!

• Liberty <3

KirstenHorse

Berichten: 1286
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:15

Keep It Special zit ook hier op bokt! Super mooi dier!

Nelis M2+1

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:18

KirstenHorse schreef:
Keep It Special zit ook hier op bokt! Super mooi dier!


Joh :D

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:21

loriene schreef:
Ik zet toch wel wat vraagtekens bij deze keuring. Ik vind het vreemd dat een voorzitter van het stamboek zijn eigen paard goedkeurt. Alle 15 voorgebrachte paarden, arabo-friesen en pony’s zijn goedgekeurd. Terwijl er mijns inziens geen eenduidig type werd gepresenteerd, eerder een allergaardje. Ik zie paarden die doorgezakte ruggen hebben, rare halsvormen hebben en werkelijk geen enkele springtechniek tonen.
Toch werden deze dieren allemaal goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

De redactie heeft een gedeelte van de reactie verwijderd.

1 van de reactie`s op het goedkeuringsbeleid.


Uw waarneming berust op fantasie.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:23

arie53 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Citaat:
Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?


Ik ben wel benieuwd wat dat fokdoel is, want het hengstenbestand is zo gevarieerd dat het voor mij niet duidelijk is.


Dan lijkt mij het raadzaam je daar eerst eens in te verdiepen.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:35

arie53 schreef:
loriene schreef:
Ik zet toch wel wat vraagtekens bij deze keuring. Ik vind het vreemd dat een voorzitter van het stamboek zijn eigen paard goedkeurt. Alle 15 voorgebrachte paarden, arabo-friesen en pony’s zijn goedgekeurd. Terwijl er mijns inziens geen eenduidig type werd gepresenteerd, eerder een allergaardje. Ik zie paarden die doorgezakte ruggen hebben, rare halsvormen hebben en werkelijk geen enkele springtechniek tonen.
Toch werden deze dieren allemaal goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

De redactie heeft een gedeelte van de reactie verwijderd.

1 van de reactie`s op het goedkeuringsbeleid.


Uw waarneming berust op fantasie.


Denk dat jezelf in een fantasiewereld leeft.
Deze reactie stond op internet naar aanleiding van de HK maart 2013.
Voor iedereen te lezen,niks geen fantasie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:39

Maar Cayenne heeft wel gelijk Arie53. Het beleid van het stamboek is nogal opmerkelijk te noemen. Die voorzitter heeft nog wel eens gedreigd met het vermoorden van zijn eigen paarden als het stamboek de goedkeuring niet zou krijgen. :+ Dat geeft mij te denken. Plus dat de voorzitter zijn eigen paard kampioen maakt en eigenlijk alle aangeboden hengsten worden goedgekeurd. Als je op google gaat zoeken naar EASP of naar de naam van de voorzitter Karel de Lange dan weet je genoeg. Op de premie keuring verschijnen altijd maar een paard of 5 en een pony of 7. Dus ik ben bang dat de TS beter haar goede geld had kunnen uitgeven aan een goed stamboek. Een goedkeuring bij het EASP stelt niet zo veel voor. Het gaat het bestuur daar om leden te werven want anders is het stamboek zo weer uit de boeken verdwenen. Er staan zelfs hengsten op hun lijst die allang ruin of overleden zijn.

Jou pony is prachtig. Daar is geen discussie over mogelijk.

rocky21
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:40

Ik zou wel de volgende ruiter tip willen neerleggen bij alle hengsteneigenaren van jonge hengsten/pony's. In Brabant is vorig jaar gestart met de beloftentraining van jonge talenten vanaf 12 jaar. Daar zitten echt topruitertjes bij die denk ik heel erg geschikt zouden zijn om deze jonge ponyhengsten aan te rijden en bijvoorbeeld voor te stellen op een hengstenkeuring/show. Iedereen is daarbij gebaat, kinderen krijgen goede jonge pony's te rijden, de hengsteneigenaar heeft een goed jong ruitertje tot zijn beschikking! Het is maar een idee *D *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:47

Goede tip Rocky.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Ubermetrics en 20 bezoekers