2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 21:00

Uggs is een 12-jarige Gribaldi merrie. Ik heb haar gekocht in juni 2011 van lieve mensen uit Nieuw-Weerdinge.

Helaas hebben Uggs en ik nog niet zo veel kilometers samen mogen maken. Na enkele maanden na haar aankoop ben ik tijdens een springparcours van haar afgevallen met alle gevolgen van dien. Enkele weken in het ziekenhuis, revalidatie: een hersenbeschadiging opgelopen. Na een halfjaar kon ik weer rustig aan rijden. Maar toch mocht het niet zo zijn: tijdens een avondje stappen in de kroeg belandde ik in het ziekenhuis door een slagaderlijke bloeding door glas wat mijn voet open sneed. Hierdoor mis ik gevoel in mijn voet en werken mijn pezen en spieren niet meer zoals het hoort...

In november 2012 kreeg Uggs een zeer vervelend ongeluk in de wei, waardoor men dacht dat Uggs haar kogelbanden waren afgescheurd en ze haar kogel gebroken gehad. Na tig klinieken (Faculteit Utrecht, Lingehoeve, Bemmel, etc.) zijn ze na maanden er achter gekomen dat ze de verkeerde diagnose hadden. Zelfs zo heftig dat de dierenartsen zeiden: we weten niet wat ze heeft, maar ze heeft zoveel pijn, zou je haar niet laten gaan? Het bleek uiteindelijk om een heftige bacteriële infectie in de hoefwand te gaan.

In februari 2013 zette ik haar bij mijn schoonouders. De stallen thuis waren in aanbouw en mijn schoonouders hadden een stapmolen waarmee Uggs heel voorzichtig aan weer mee mocht opbouwen (ze had immers 4 maanden 24/7 op de box gestaan).

In maart 2013 kwam Uggs naar huis! Maandenlang hadden mijn vriend, mijn opa, mijn vader en ik geklust. De stallen, bak en weides waren zo goed als af!

Afbeelding
Dik en stijf spekkie, allereerste keer in de nieuwe bak thuis

Afbeelding
Allereerste keer in de nieuwe bak thuis, en 4e keer onder het zadel weer

In april waren we heel veel bezig om conditie op de bouwen en rustig aan e lessen. In juni stond namelijk onze KNHS week gepland, ik wilde ondanks alle ellende toch heel graag daar naar toe! Helaas mocht ook dat niet zo zijn: Uggs kreeg tot een aantal keer toe heftige koliek 's nachts, en na twee weken stond ze met een gat in haar hoofd. Blijkbaar had ze zich 's ochtends ergens aan open gehaald. De wond was open tot op haar schedel en het bloed stroomde eruit...

De foto's zal ik jullie besparen.

In mei konden we toch rustig aan mee doen met een oefencross in Renswoude. Jaarlijks deed ik daaraan al mee met Uggs. Helaas liep de cross anders af dan verwacht en gehoopt... Ik viel er opnieuw ongelukkig af op de piano en bezeerde daarbij opnieuw mijn hoofd. Na diagnose in het ziekenhuis bleek ik weer een zware hersenschudding te hebben, boven op de nog-niet-herstelde hersenbeschadiging die waarschijnlijk niet verder goed zou komen...


Afbeelding
Tijdens de cross was Uggs een beetje bang, waardoor ik ook bang werd door m'n eerdere ongeluk...


Afbeelding
Frontriem mist op de foto, dit omdat Uggs nogsteeds een groot en gevoelig litteken had op haar hoofd

Ik wilde eigenlijk niet toegeven aan m'n hersenbeschadiging en het werd daardoor als maar erger (kon niet autorijden, steeds overgeven, flauwvallen, etc.) dus reed mijn vriend een tijdje op Uggs.

Op 25 mei waren we geselecteerd voor een clinic bij Sjak Laarakkers in Dronten bij de Flevomanege. Ik wilde ontzettend graag mee doen, en heb mijzelf en mijn zere hoofd bij elkaar geraapt en toch gegaan. Ik heb er maar heel kort opgezeten maar wel leerzaam en de moeite waard.

Afbeelding
Warmstappen clinic Sjak Laarakkers

Afbeelding
Clinic Sjak Laarakkers

In juni besloot ik samen met mijn instructrice (schumigirl op bokt) geen wedstrijden te starten dit jaar, maar vooral te focussen op lekker trainen voor het L2 en de M1. Na alle pech kon ik Uggs eindelijk weer opbouwen en door intensieve begeleiding van mijn geweldige instructice kwam ik een heel eind met trainen. Mijn motivatie was supergroot en Uggs kwam in steeds betere conditie. De trainingen waren tevens voorafgaand aan de KNHS week.

Afbeelding
Lessen in juni

Afbeelding
Nabespreken les in juni

Na een tijdje was het zover: de KNHS week! Nooit verwacht dat nog te kunnen doen met Uggs (de vooruitzichten toen ik mij inschreef voor de week waren zo slecht dat ik niet verwacht had dat ze mee kon).

Afbeelding

Fijn kunnen lessen bij Tonnie Huberts, helaas vielen de andere lessen wat tegen. Door het slechte en warme stalklimaat ging Uggs ontzettend hoesten, wat de week voor mij niet echt comfortabel maakte.

Tevens ging ik met Uggs in juni op trailerlaadcursus bij Eddy Modde. Ik zat al maanden met m'n handen in het haar, Uggs ging voor geen goud de trailer in. Dus een flinke smak geld en tijd er tegen aan gegooid en opgelost via een voor ons nog onbekende manier. Bij Uggs werkt deze methode als een trein, dus daar gaan we lekker mee door. 

Afbeelding

In juli hebben we doorgetraind onder leiding van onze instructrice.

In augustus heb ik lekker genoten van Uggs en dat ze weer de oude was. Zoals op de foto hieronder: ik samen met Uggs op buitenrit met mijn vriend en zijn merrie.

Afbeelding

In september heb ik één keer L2 gestart (had september 2012 al de punten voor het L2 namelijk, dus het werd wel eens tijd). Beide proeven net geen winst, maar was ook logisch vanwege een belabberde voorbereiding.

Tijdens het laatste weekend van september kwamen een stel meiden, die inmiddels vriendinnen waren geworden door de KNHS week, langs met of zonder paard. We hebben gezellig met z’n allen gereden (de Fjord is overigens ook van mij, en is Uggs' maatje).

Afbeelding

Tijdens de buitenritten dat weekend vond ik dat Uggs niet 100% zichzelf was. Ze was mat en niet in orde. De buitenritten werden daarom wat korter gemaakt dan we gepland hadden. De dagen erna besloot ik haar vrij te geven.

Op donderdagavond schrok ik me rot: Uggs stond in een hoekje van haar stal: bibberen, zweten, hijgen, witte slijmvliezen, niet meer kunnen lopen, 41.8 (!) graden koorts, en tong uit de mond laten hangen. Met spoed een dierenarts laten komen; er waren twee opties volgens hem: 1. Naar Utrecht rijden want hij dacht dat ze een buikwandscheuring had, en hopen dat ze de rit überhaupt overleefde, 2. Behandelen tegen haar enorm dikke einschluss been, en hopen dat het geen koliek was. We hebben gekozen voor de tweede optie, de eerste zou allen maar doodzielig zijn… Na een nacht bij haar in de stal te hebben geslapen, en elk halfuur haar bekeken en getemperatuurd te hebben, leek ze beter te worden. Vermoedelijk toch een heftige reactie op het einschluss been…

Helaas bleven we kwakkelen… Ze werd maar niet beter en niet beter… Dierenarts was kind aan huis: ze bleef dikke benen houden, hoge koorts wisselend van dag tot dag, kreupelen, enzovoort. Daarbij had haar maatje (de Fjord) nog veel ergere symptomen, wat overigens ook een verhaal apart is.

Oktober stond in het teken van pijnstillers, antibiotica, dierenartsen, bloedmonsters nemen en stappen over het harde.

Afbeelding
Deze foto typeert oktober: samen wandelen door het bos wanneer ze een ‘goede’ dag had...

De dierenartsen (de plaatselijke kliniek en Faculteit Utrecht) bleven gissen naar wat de paarden (Uggs en de Fjord) hadden… Bloedparasieten? Ziekte van Lyme? Ziekte van Cushing? Bacterie? Virus? Bloedarmoede?

Begin november kregen we de uitslag: Uggs heeft de ziekte van Lyme gehad, en is nu door heftige antibiotica ‘uitgeroeid’. De Fjord heeft de ziekte van Cushing en bloedarmoede.

Wel heb ik deze maand groen licht gekregen Uggs weer rustig aan het werk te zetten ondanks haar dikke benen. Dat vond Uggs gelukkig helemaal niet erg: ;)

Afbeelding

November en december zullen vooral in het teken van opbouwen staan.

Ondanks alles laten we ons niet uit het veld slaan. Ik geniet van alle momenten met Uggs en hoop dat ze nog heel lang - en vooral gezond - hier mag zijn. Toch hopen we dan volgend jaar wat meer ons jaar wordt, misschien in 2014 een keer M1 starten? :) Wie weet, we kunnen het alleen maar hopen...

Respect als je alles gelezen hebt, ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat! :)


caro29
Berichten: 8040
Geregistreerd: 15-12-06

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:04

Jeetje wat een pech! Ik ken haar nog van haar vorige eigenaren. Hopelijk zijn jullie nu van alle ellende af. Sterkte met de revalidatie!

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:05

Wat een pech hebben jullie al gehad!
Ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat en dat jullie nog lang en veel van elkaar kunnen genieten :)

Throw kindness around like confetti

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:06

Wat een heftig verhaal. Het zit jullie niet mee! Ik wil jullie alle sterkte, moed en kracht geven voor de aankomende periode en hopen dat jullie weer kunnen genieten!!

~ Floris (Keimper van Hylpen x Maeije 440)
Nieuwe toekomst❤️

Lis_Ol

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:11

Wat een pech hebben jullie gehad he penny!
Gelukkig zijn jullie beide volhouders en ik wens jullie veel geluk in de toekomst :+:

Freek-Willem Pleasure: Z1+11 <3
Mexwell †27-12-2019, Skuggi † 01-08-2022 rust zacht lieverds Y;(

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:20

Jeetje, wat een pech, toen ik die cross foto zag, dacht ik echt, als ik er zoooo ernstig van af ben gevallen met hersenschade had ik bet nooit meer gedaan!!! Had jij dus ook beter niet kunnen doen!! ;( Maar ja, als we alles van tevoren wisten!

Ik hoop dat jullie een voorspoedig 2014 tegemoet gaan!!

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:36

En dan dacht ik dat míjn paard altijd wat had.... Jullie zijn de overtreffende trap. Echt een heftig verhaal! Hoop dat het vanaf nu beter gaat met jou en je paard!

Disconto_AF

Berichten: 48
Geregistreerd: 04-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:44

Jullie hebben echt veel pech gehad dit jaar! Ik duim voor jullie dat 2014 een topjaar wordt en dat jullie lekker aan de slag kunnen!

Disconto AF, 14 jarige bruine ruin v. Welt Hit II x m. Ferro

Jodieee

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-08-07

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:54

Hey meis,

kon toch niet laten om even te reageren, ondanks dat ik eigenlijk alleen op bokt zit als tijdverdrijf en plaatjes te kijken ;). Maarja een bekende kop kun je niet negeren.
Ik had natuurlijk al wel veel gehoord, maar om het zo op een rijtje te zien, pff wat een piep jaar hebben jullie gehad! Maar ik weet dat je echt super voor je paardjes bent! en ik hoop dat je volgend jaar beloond wordt voor al je inzet en doorzettingsvermogen met een goed jaar ;).

liefs

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it
[UK] [VER] Mijn boek, zijn verhaal.

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:13

Pfff wat erg allemaal zeg! Ontzettend veel respect voor je, zo blijven volhouden!
Ik denk dat het echt een fantastisch paard is.

Ergens hoop ik, dat ik nooit hetzelfde hoef mee te maken. Zo erg :(

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:25

Jeetje Penny, wat een bewogen tijd hebben jullie achter de rug. Niet alleen Uggs :(:) maar jij ook! Klinkt echt heftig. Respect ook dat je nog zo positief bent. Ik hoop dat 2014 er een stuk beter uit gaat zien voor jullie na alle ellende! Heel veel succes met opbouwen in alle gezondheid hoop ik!

Wienske :+: B+11 L1+12 L2+3
23/09/2008 - 22/12/2012 "We had a great time, thanx for all the beautiful memories" *Chico*
Pitufo, you're a star in heaven now. :+:

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:49

Je hebt een erg mooi paard. Jammer dat je echt zoveel pech hebt!!

Maar dat systeem van Eddy Modde werkt erg super!!
Mijn merrie stapt sinsdien altijd in de trailer!!!
Ik heb het zelf gedaan via youtube! haha...

Herinner je gisteren, droom van morgen, beleef vandaag...

If you can dream it, you can do it!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:57

wat een prachtig paardje en wat een ongelooflijk ka uu thee jaar hebben jullie gehad!
ik heb bewondering voor je hoe je er mee omgaat!
wat een doorzettingsvermogen hebben jullie !
heel veel geluk gezondheid en plezier toegewenst voor de komende jaren :j

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:23

_/-\o_ respect voor je doorzettingsvermogen.
Je bent wel een halve medicus geworden zo te horen door al die blessures en ellende.
Ik duim voor je dat 2014 jullie jaar wordt.

Deze kan je wel gebruiken, denk ik zo :D
Afbeelding

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:39

Wat heb jij super veel doorzettingsvermogen. Je paarden mogen blij met je zijn.
Hopelijk wordt 2014 het jaar voor je

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:48

Jeez Penny, wat zal jij af en toe met je handen in het haar gezeten hebben.

Hoop dat 2014 een voorspoediger jaar wordt! :)

Life's too short to be scared. So, screw the gap. Let Ethan razz your berries, goose your gander, tickle your tail feathers, cup your coconuts, rock your rump, poke your hontas, wallop your wonderland!

_Sabrinaa
Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:01

Jeetje wat een pech voor jullie! Ik hoop dat jullie in 2014 een beter jaar zullen krijgen.. En respect voor je geduld en doorzettingsvermogen _/-\o_

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:02

Jeetje, wat hebben jullie een bewogen jaar achter de rug. Ik heb echt bewondering voor jouw doorzettingsvermogen en wens jullie alle goeds voor 2014! :)

Keep calm and eat chocolate! :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:06

Hoeveel pech kan een paard hebben zeg, 2014 wordt vast een goed jaar! :D

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:14

Jeetje wat een pech hebben jullie gehad. Op naar 2014 wat hopelijk een beter jaar zal worden!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:47

Jeetje wat een hoop tegenslagen hebben jullie gehad zeg. Hopelijk wordt 2014 een beter jaar voor jullie!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:55

Kippenvel tijdens het lezen, wat een ellende en wat ongelooflijk sterk van jou!
Ik hoop niks dan goeds voor jullie 2014!

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:11

Jeetje Penny, wat een pech hebben jullie gehad afgelopen jaar. Ik hoop dat het komende jaar veel moois voor jullie gaat brengen!

Laatstejaars diergeneeskunde student in Gent!

Ulrike <3(Gribaldi x Amethist)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:39

Penny :(:) Wat een heftig jaar zeg! Hopelijk kunnen jullie er in 2014 weer op een gezonde manier verder. Knap hoe jij je overal doorheen slaat.

Enjoy the little things in life.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: 2013 voor Uggs (Gribaldi x Rossini) een bewogen jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 16:04

Bedankt voor alle lieve reacties! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers