Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 09:37

Allereerst: uiteraard is de dierenarts al betrokken. Maar die kan er ook nog weinig van maken helaas...

Een tijd geleden opende ik een topic dat onze hond (teefje, 3jaar) lusteloos was in haar loopsheid, en hoe we haar hierbij konden helpen.
De loopsheid is voorbij en ze knapt niet op, ze blijft lusteloos, narrig en lopen is een ramp buiten. Ze gaat daarnaast steeds slechter eten. Na het wandelen ploft ze weer op de bank en komt daar niet meer vandaan. Als het een mens was geweest had ik haar depressief gevonden, maar bij een hond heb ik daar wat meer moeite mee.

Al sinds pup is ze een slechte eter, dat is ook wel raseigen (akita). In de afgelopen drie jaar hebben we diverse dingen geprobeerd: kvv in diverse soorten, eukanuba, royal canin, allergeenvrij voer. Nu staat ze op pro plan duo delice, wat ze redelijk at, maar nu steeds minder. Over het voer gooien we regelmatig yoghurt of schapenvet om haar te ondersteunen.
Methodes als 5 minuten aanbieden en dan weghalen e.d. Hebben we geprobeerd, maar eindigen in veel braken van gal en zijn we dus mee gestopt. Het voer staat nu een groot deel van de dag en nacht voor haar. Ze gaat vaak er heen, maar eet meestal weinig tegelijk.

2 weken geleden besloot ze nauwelijks meer te poepen (1 klein hoopje met slijm in 48uur) en toen heb ik de da geraadpleegd. Die dacht aan een baarmoederontsteking ondanks dat daar de klachten niet naar waren (geen verhoging, geen uitvloeiing). Eigenlijk alleen omdat ze net loops was geweest.
Op aandringen van mij is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan naar alle organen, witte en rode bloedcellen en daarnaast nog de schildklier. Hierbij was alles goed, geen ontstekingen oid.
Vandaag gaat ze voor een echo van de maag, omdat we nu willen gaan kijken of ze misschien maagpijn heeft en misselijk is. Na de echo zal ze maagmedicatie krijgen om te zien of dit werkt en verbetering biedt.

Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigd. Ik vraag me af of jullie nog andere ideeën hebben? Of de klachten misschien herkennen?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:43

Jeetje, ik had dit helemaal niet meegekregen, maar wat een narigheid!
Ik stuur je even een pb!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

TaTeSaZo
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:57

Opzich is het een normale reactie lusteloos en weinig eet lust tijdens loopsheid en waarschijnlijk volgt er nog een schijn zwangerschap. (Onze teckel eet ook slecht rond deze tijden)

Denk voor haar beste optie is om haar te laten steriliseren.

En voer betreft lust ze brood? Misschien bruine boterhammer met smeerworst en die gerust wat honden vitaminen tussen.

En zou heel goed kunnen dat ze er ook soort maagprobleem bij heeft.

Sterkte en hoop dat er gauw een oplossing en ze opknapt

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:16

Mijn teefje had dit ook. Was hardstikke schijnzwanger, en gewoon geen blije hond. Nadat ik haar heb laten helpen ( ook baarmoeder verwijderd) was dit over.
Dus misschien een hormonale kwestie?

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 10:25

Mja, ik twijfel of het aan de loopsheid ligt.
Het moddert nu al een tijdje met haar. Eerst dachten we "ze moet loops worden", daarna "ze is loops" en nu dus "ze is loops geweest".
Ze lust inderdaad brood. Punt is dat ik vind dat sinds ze slechter is gaan eten ze meer op mijn eten focust. Zelfs proberen aan mijn bord te likken ed, wat ze voorheen echt niet deed.
Ik heb dus wel het idee dat ze trek heeft, vandaar dat ze dus nu naar maagproblemen gaan kijken.

Hormonen dacht de da niet. Ik wil haar eigenlijk niet laten steriliseren. Omdat we eigenlijk nog een nestje van haar willen, maar vooral ook omdat ik vang ben dat als dit het niet is ze er helemaal van slag uit gaat komen.

Kentaro, ik fa je pb even lezen!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:57

Ik denk bij je verhaal ook aan schijnzwangerschap en daarin kunnen ze ook blijven hangen zonder de gangbare symptomen te hebben. Een teef van mij heeft dat van het voorjaar gehad. Lusteloos, slecht eten, dachten zelfs aan hartproblemen. Hond is compleet op de kop gezet, niks gevonden. Behandeld met hormonen en weer de oude. Nu is ze weer schijnzwanger. De bedoeling is dat ze ook in de fok komt, ze word nu homeopatisch behandeld. Als ze straks weer schijnzwanger word dan is het klaar dan word ze gecastreerd.


8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:41

Mijn teefje eet op het moment ook heel slecht. Ze is een aantal weken geleden loops geweest, dus ik ga er vanuit dat het de schijndracht is bij haar.. Inderdaad hier ook, ontzettend kieskeurig.. de brokjes en kvv zijn niet lekker meer.. Mijn truc is om er een beetje blikvoer doorheen te mengen. Dan eet ze weer iets beter. Maar verder is mijn teefje niet lusteloos of dof qua vacht, dus waar dat aan zou kunnen liggen zou ik niet weten, al zorgt weinig eten al snel voor lusteloosheid. Ik zou voorlopig gewoon proberen om haar met wat trucjes aan t eten te krijgen. Misschien ook gewoon wat extra avondeten koken (zonder veel kruiden en zout uiteraard). Die van ons heeft dat graag, aardappeltjes/pasta met groente en vlees of vis :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 14:34

Ze is nu met mijn man richting kliniek, ik heb gevraagd of hij schijndracht ook bespreekbaar wilde maken.
Maar ik verwacht dat ze nu alleen maagmedicatie willen geven en het dan weer een week oid af willen wachten, om te voorkomen dat ze straks niet weten wat de oplossing is geweest.
Daarnaast valt ze afgelopen dagen aan op de brokken van onze pup (nouja, hij is 6mnd), blijkbaar wil ze die wel, dus we gaan even overleggen in hoeverre dat nog kwaad kan. Eigen eten er doorheen mengen doen we vaak, maar dan vist ze ert ussenuit wat ze lekker vindt.
Ik wacht iig af, maar neem schijndracht zeker mee! Ik lees wel dat het maar 4weken duurt normaal, we zijn nu ruim 6weken na de loopsheid...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:39

Ook ik denk meteen aan schijndracht. De hond van mijn ouders heeft dit ook en eet dan ook weken slecht (heel slecht, normaal eet ze best prima) en is volkomen lusteloos. De schijndracht is nu voorbij en ze is weer helemaal normaal haar oude zelf.

Ik zou het zeker overleggen met de DA en kijken wat hij/zij vindt van eventueel sterilisatie/castratie van de teef.

Sterkte hoor. Je maakt je zo zorgen dan om je hond.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:53

secricible schreef:
Ze is nu met mijn man richting kliniek, ik heb gevraagd of hij schijndracht ook bespreekbaar wilde maken.
Maar ik verwacht dat ze nu alleen maagmedicatie willen geven en het dan weer een week oid af willen wachten, om te voorkomen dat ze straks niet weten wat de oplossing is geweest.
Daarnaast valt ze afgelopen dagen aan op de brokken van onze pup (nouja, hij is 6mnd), blijkbaar wil ze die wel, dus we gaan even overleggen in hoeverre dat nog kwaad kan. Eigen eten er doorheen mengen doen we vaak, maar dan vist ze ert ussenuit wat ze lekker vindt.
Ik wacht iig af, maar neem schijndracht zeker mee! Ik lees wel dat het maar 4weken duurt normaal, we zijn nu ruim 6weken na de loopsheid...



Dat kan die van mij was begin Januari loops en is eind Mei behandeld met hormonen daar ze zo lusteloos was en was binnen een week de oude. Ook dat lekkere dingen wel willen is voor mij ook herkenbaar.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 16:06

De echo is niet doorgegaan door een idioot van een da. Het begon al bij binnenkomst "u kwam voor een echo bij dracht?" En eindigde met het niet nakomen van alle voorwaardes die besproken waren voor we een afspraak maakten. Wat een onprofessionele idioten zeg.
Ik heb een klacht neergelegd bij mijn da, dus we gaan zsm bij een andere kliniek opnieuw proberen. Daar lever je dan een werkdag voor in, ongelooflijk.
Schijndracht hebben we ook niet meer besproken, we zijn zsm vertrokken. Wel heeft da aangegeven dat ze op dit moment nog 2 akitas heeft met precies dezelfde klachten, dus dat is wel bijzonder.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:47

Ik zou op zoek gaan naar voer wat ze wel wil eten. Ze heeft kennelijk honger omdat ze andere dingen wel wil eten, brood, puppybrokjes en de lekkere dingen door haar voer.
Best kans dat ze weer fitter wordt als ze gewoon eet..

Sprakeloos

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:50

We hebben overlegd en ze mag idd gewoon puppybrokken dus die krijgt ze nu. Daarnaast krijgt ze vaak lekkers in haar bak erbij, of yoghurt/jus/schapenvet enz over haar brokken. Ze valt niet af verder.
Voer wat ze wel wil eten zoeken we al 3jaar zonder succes. Heb nu weer een advies gekregen voor nieuw voer, dus dat ga ik ook weer proberen.
We gaan waarschijnlijk begin volgende maand naar een andere kliniek voor de echo :)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:09

Ik heb het kvv van mijn hond vandaag eens 30 sec. in de magnetron gedaan zodat het wat lekkerder ruikt, en dat hielp ook wel. Misschien een idee :)
Dat vind ik het voordeel van kvv, daar meng je makkelijker vanalles doorheen. Middageten doe ik prakken en er doorheen mengen, dan kunnen ze ook niet alles er tussenuit pikken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:57

Ik heb gehoord dat je KVV niet in de magnetron moet doen. Ik leg het even in een bakje heet water in een zakje.

Secricible, het klinkt echt precies hetzelfde als de hond van mijn ouders als die schijndrachtig is. Zij eet dan ook helemaal niet, maar valt niet af. Ik denk en hoop dat ze snel weer normaal is, hoor.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:05

Schijndracht vind ik inderdaad erg voor de hand liggen. Daarnaast zou het een pyometra (gesloten baarmoederontsteking) kunnen zijn. Lang niet iedere BMO gaat gepaard met uitvloeiing en koorts, ik heb zelf ook een teefje gehad die alleen enorm lusteloos (op het lethargische af) was, en niet/slecht at, ze had geen koorts. Die bleek dus een gesloten BMO te hebben...
Een echo lijkt me een goed plan, en dan niet specifiek van de maag maar ik zou vragen om een echo van alle inwendige organen (als ze toch bezig zijn moet dat niet uitmaken lijkt me). Dan de maag in ieder geval meenemen maar ook de baarmoeder.
Ik zou daar persoonlijk niet mee wachten, maar zo snel mogelijk die echo laten maken.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 22:23

Ze willen inderdaad meerdere organen bekijken.
Ze zou vandaag dus voor de echo gaan, maar dat was allemaal zo dramatisch dat we naar huis zijn gegaan. Enige wat de arts heeft gedaan is het lichamelijk onderzoek. Ze is gevoelig op de linkerkant van de maagstreek, dus ze denken toch aan een maagprobleem. Schijndracht leek het volgens de da niet die ik toestraks heb gebeld. Waarom heb ik eigenlijk niet gevraagd daarna... Had zoveel vragen en zorgen na dit debacle.
We gaan zeker voor een nieuwe echo, maar wel bij een andere praktijk en niet meer dit gedoe. Dat doen we zo snel mogelijk uiteraard, maar moet wel een afspraak krijgen bij een kliniek waar ik geen klant ben, dus weet niet hoe snel ik terecht kan. Hoorde berichten van half december. En aangezien uit de bloedwaardes geen grote problemen komen wacht ik liever iets langer dan nog een keer hier terug te moeten.

Een baarmoederontsteking of bmo had uit de bloedwaardes moeten komen sowieso. Daarom heb ik aangedrongen op alle bloedwaardes checken, ook ontstekingswaarden enz. Dit is dus al uitgesloten gelukkig :)

Ik zat nog te kijken. Wat me opvalt is dat onze hond wel graag naar buiten gaat, maar buiten loopt te sjokken, overal wil blijven staan om een beetje half half te snuffelen zonder echt doel, maar gewoon zodat ze niet verder hoeft te lopen en bij de deur helemaal staat te dralen en juist niet naar binnen wil. Dat lijkt niet echt te stroken met schijndracht...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:59

Een BMO lijkt me ook niet aangezien het bloedonderzoek.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 23:50

Even een updateje: volgende week vrijdag gaat ze voor een echo.
De afgelopen dagen had ik het idee dat ze iets opknapte, voornamelijk tijdens het wandelen was ze iets actiever.
Vandaag is ze weer prut, geïrriteerd en bij alles snauwen naar iedereen. Jong kindje op bezoek gehad wat ze normaal leuk vond maar ze deed niks anders dan haar ontwijken. Gewoon echt helemaal bal.
Morgen hebben we met beide hondjes een workshop neusspel en ik neem haar wel gewoon mee om te zien hoe die afleiding haar bevalt. En dan zien we daar wel :)
Als er vrijdag niks uit komt wil ik iig maagbeschermers starten om dat uit te testen en desnoods eens 2 weken pijnstillers om te zien of het echt pijn is...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:54

Er lijkt toch meer te zijn dan schijndracht. Op de echo is een verdikte darmwand gevonden en ze zijn nu bezig met een scopie en eventuele biopten.
Ze denken aan een ontsteking.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:05

Oh, wat goed dat je dan een echo hebt laten maken! Ik hoop dat het niets is, hoor. Misschien iets dat in zijn darmwand is vast blijven steken, stukje hout of zo... Niets ernstigs in ieder geval.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:30

Scopie is niet diep genoeg kunnen komen. Ze denken aan voedselproblemen dus we gaan haar tijdelijk op gekookte struisvogel, geit of eend zetten gecombineerd met rijst om te zien of ze opknapt.
Nog even kijken waar we geit vandaan halen, wellicht een slachtertje in den haag oid...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:40

Als ze dat lekker vindt, dan is dat zeker de moeite waard.
Misschien kun je op voerwijzer-punt-com kijken of en waar je dit vandaan kunt halen. Die hebben hele goede tips wat voeding betreft en ook een heleboel links naar leveranciers. Je kunt er ook vragen stellen.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat heeft onze hond? Lusteloos en mat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:48

Het is het advies van faculteit utrecht om eventuele voedselproblemen uit te sluiten, dus ze heeft het maar lekker te vinden ;)
Ik heb een paar adresjes gekregen ondertussen dus dat is mooi.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, spookyskippy, ttranch en 185 bezoekers