Beugelneusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:57

Hoihoi !

Ik ben van plan een beugelneusriem te halen voor mijn paard met het springen omdat hij dan altijd erg heet is en moeilijk te rijden. Maar heeft dit een goede inwerking? en mag hiermee gereden wordenop wedstrijden?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:00

Wat is een beugelneusriem?

Bedoel je een hackmore of iets anders?

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:05


Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:06

even google gebruiken ;)
Afbeelding

https://www.knhs.nl/media/6445225/disci ... n-2013.pdf
Citaat:
Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag gebruik gemaakt
worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-, gecombineerde neusriem en
gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag gereden worden met een trenshoofdstel zonder
neusriem. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Bij
het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel
direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken. De bakstukken van
het hoofdstel mogen van "bontjes" worden voorzien, mits de totale dikte van bakstuk en bontje niet
dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te
rijden.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:07

De neus van je paard dicht snokken lijkt me de laatste oplossing die je zou moeten willen kiezen.

minke8
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:11

is dit nu bedoeld om bitloos te rijden of begrijp ik het nu verkeerd ik zie namelijk geen lusjes voor het bit of teugels aan te bevestigen?

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:14

minke8 schreef:
is dit nu bedoeld om bitloos te rijden of begrijp ik het nu verkeerd ik zie namelijk geen lusjes voor het bit of teugels aan te bevestigen?

Het plaatje is enkel de neusriem, die komt gewoon op de plaats van je normale neusriem. Dus bakstukken, keelriem, frontriem en teugels komen er nog bij

Afbeelding
http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:15

Wat een vreselijk martelwerktuig om gebrek aan rijkunst te verhullen... IMO is hier geen "goed gebruik" voor te verzinnen dus kom niet af met "jamaar bij goed gebruik..."
Als je dit denkt nodig te hebben moet je imo even heel goed naar je eigen rijden beginnen kijken...

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:20

Wat voor inwerking heeft dit eigenlijk en hoe? Ik zie er niet zoveel in..

edit, ik zie het al.. het paard mag de mond niet meer open doen -O-
Waarom zou je dit als oplossing willen hebben voor je paard TS? Zullen we tijdens discussies of als jij iets wil zeggen oid, ook jou de mond snoeren? >;)
Les is de oplossing, zoals meestal.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 27-11-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:21

als het paard de mond open doet komt er door die scharen een hefboomwerking op de neus. :x

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:31

Ik snap hem nog steeds niet helemaal.

Het lijkt wel alsof je met dit ding bijna twee hoofdstellen hebt?

Die 'neusriem' (die van het plaatje hierboven), en dan daar overheen nog een hoofdstel zonder neusriem maar met kopstuk, bakstukken, (eventueel) frontriem, bit en teugels?

Ik zie de hefboomwerking trouwens niet helemaal, het paard kan de mond toch helemaal niet openen? Die zit op twee plekken dichtgesnoerd. Hefboomwerking zou er alleen zijn als de teugels hier nog aan bevestigd zouden worden toch?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:33

als het paard de mond opent door inwerking van het bit, trekt ie automatisch ook aan dat metalen ding, als dat kantelt, (wat onvermijdelijk is als ie zijn mond open doet gezien de voorste riem want die trekt ie dan naar onder maar die achter het bit geeft weer "tegen"druk waardoor je dus het effect van een hefboom krijgt... Kijk maar eens goed naar hoe het in elkaar steekt. Want ik krijg het niet 100% goed uitgelegd zo..) kan ik me voorstellen dat er een behoorlijke druk op de neus komt. :x
Oh en ik zie dat je hem nog kan afwerken met een metalen strip voor erg sterke paarden... Jemig... :x

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:37

Ziet er lekker vriendelijk uit.
In plaats van dat wij ruiters meer aan het paard gaan hangen zouden we beter eens goed leren rijden.
Kom op zeg.....

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:38

idd dit moet je niet willen TS wellicht een gebrek van de ruiter dus lessen heel veel lessen.

Dit is ook maar een tijdelijke oplossing. Het vermindert het probleem maar lost het niet op.

Oplossen doe je door er zelf aan te werken ben ik van mening

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:39

tijdelijk misschien wel, tot ie het zat is en er doorheen breekt... En zie dan zo'n paard nog maar eens terug vertrouwen te geven in de ruiterhand. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:40

J_Verlangen schreef:
Hoihoi !

Ik ben van plan een beugelneusriem te halen voor mijn paard met het springen omdat hij dan altijd erg heet is en moeilijk te rijden. Maar heeft dit een goede inwerking? en mag hiermee gereden wordenop wedstrijden?


En wat raadt je instructrice aan? In plaats van eigenhandig van alles eromheen hangen is dat denk ik een veel fijner, veiliger, prettiger en goedkoper alternatief dan straks iedere maand weer een ander stukje leer en metaal aan te moeten schaffen.

J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:48

Okee. Ik had gehoopt op een fatsoenlijk begeleidend antwoord maar ipv dat gaat iedereen weer zitten zeiken. Ik vroeg gewoon of dit effect zou hebben. Ervaring hebben we genoeg maar dan in de dressuur ik heb hem zelf naar t Z gereden en vraag hier naar een gewone oplossing voor het springen. Is het zo moeilijk om een keer iemand te helpen en niet af te zeiken ?

J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:49

chelle_dora schreef:
J_Verlangen schreef:
Hoihoi !

Ik ben van plan een beugelneusriem te halen voor mijn paard met het springen omdat hij dan altijd erg heet is en moeilijk te rijden. Maar heeft dit een goede inwerking? en mag hiermee gereden wordenop wedstrijden?


En wat raadt je instructrice aan? In plaats van eigenhandig van alles eromheen hangen is dat denk ik een veel fijner, veiliger, prettiger en goedkoper alternatief dan straks iedere maand weer een ander stukje leer en metaal aan te moeten schaffen.


Die zegt dat ik er een ander bit in moet doen maar dat wil ik niet want dan wordt hij veel te hard om er nog fatsoenlijk dressuur mee te rijden

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:49

J_Verlangen schreef:
Okee. Ik had gehoopt op een fatsoenlijk begeleidend antwoord maar ipv dat gaat iedereen weer zitten zeiken. Ik vroeg gewoon of dit effect zou hebben. Ervaring hebben we genoeg maar dan in de dressuur ik heb hem zelf naar t Z gereden en vraag hier naar een gewone oplossing voor het springen. Is het zo moeilijk om een keer iemand te helpen en niet af te zeiken ?

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:50

Niemand zeikt je af, er wordt alleen afgevraagd of het wel nut heeft. Ik denk ook dat dit het probleem tijdelijk verbloemen is. Ik zeg niet dat je op een neckrope door je parcours moet kunnen crossen, maar als je met normaal tuig je parcours niet rustig en onder controle doorkomt, moet je denk ik nog niet op parcours willen gaan, maar op les willen gaan.

Als je instructrice zegt dat je er een ander bit in moet doen, vraag dan welk bit, en probeer ook eens een andere instructrice uit. Want dit zet alleen maar meer druk op de neus en dat zal je paard ook écht niet zomaar accepteren als het zo'n heet paard is.

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:51

J_Verlangen schreef:
Die zegt dat ik er een ander bit in moet doen maar dat wil ik niet want dan wordt hij veel te hard om er nog fatsoenlijk dressuur mee te rijden



Dat ligt eraan hoe jij er mee rijd. Hoe jou hand ligging is

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:51

Dressuur zegt imo niks over je vaardigheden bij springen.

Ga eens op zoek naar een minder radicale oplossing. Een neusriem die afknelt heeft een stuk meer effect dan een ander bitje. Als je een stille hand hebt hoeft dat helemaal niet als gevolg te hebben dat ie hard in zijn mond wordt namelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57937
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:51

En je denkt dat hij hiermee niet hard gaat worden? :)

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:53

heb deze neus riem ooit eens moeten proberen op een heet paard wat bijreed. De eigenaar wou dat graag

bij dat paard werkte het averecht kreeg alleen maar meer verzet en het veranderde bijna in een machtsstrijd. En Zoiets moet je niet willen begrijp dat moeilijk is maar dnek dat je een weg moet vinden zonder dit

J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:58

Okee dankjullie wel aan deze antwoorden had ik wat. M'n instructrice wou dat ik met een Pelham ging rijden maar hij accepteert dat niet. Heb er toen niet zo'n leuke ervaring aan overgehouden.