Dilemma verhuizen of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijna

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: op een eiland

Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:13

wat zouden jullie doen..

Ik sta nu met mijn tinkertje van 4,5 op een boerderij. In de zomer gaat hij de wei op samen met vriendje, het is niet zo dat ze met de eerste regendrup naar binnen gaan, ze hebben nu tot begin november buiten gelopen.
In de winter staan ze op stal, 2 stallen naast elkaar van ongeveer 4*5 dus lekker ruim en zn koppie kan naar buiten.
Wel komt hij in de winter niet buiten als ik er niet ben.
Voor de rest heb ik alle voorzieningen, bak/paddock, niet druk.
Nu heb ik de mogelijkheid om waarschijnlijk te verhuizen. Ik betaal dan hetzelfde maar hier gaat zou hij in kudde verband komen te staan, en heel de winter in deze kudde ook buiten / stenen / bak/paddock, in de zomer wei.

MAAR :) het nieuwe adres is verder weg, 2x zo ver +- 20 km van mijn huis. Maar in principe wordt alles gedaan, dus ik hoef niet perse elke dag te komen.

De boerin waar hij nu staat heeft +- 60 jaar ervaring met paarden ziet dus gelijk als er iets mis is. De meiden waarbij hij zou komen te staan doen dit nog niet zo lang, en hebben dus denk ik nog niet zo veel ervaring met het herkennen van ziekte beelden.

dusss dilemma's... wat zouden jullie doen.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:17

20 km zou mij wel te ver zijn en daarnaast het eventuele gebrek aan ervaring.

Verder zoeken naar een ander plekje?

Niet naar buiten in de winter zou voor mij een heel groot struikelblok zijn en ik zou dus niet willen blijven waar je nu staat. Hoe goed je het daar verder ook hebt.

Is er met je huidige stalbaas niet wat te overleggen over het naar buiten in de winter?

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:18

Doen waar je het beste gevoel bij hebt.. maar verandering kan vaak een betere vooruitgang zijn dan je denkt!

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:19

De keus zou voor mij makkelijk zijn. Verhuizen. Lekker naar buiten. De reis js misschien iets langer maar je hebt meer vrijheid nu je niet meer dagelijks hoeft.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:21

Blijven

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:29

Ik zou kiezen voor meer buiten,

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:30

Ik zou nu blijven maar zeker rondkijken of iets dichter in de buurt vrijkomt waar ze ook overdag buiten kunnen
kan hij overdag niet gewoon op de paddock?

anitas1994

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:32

:j Lastig, wij staan zoals jij zou komen te staan zomer wei zodra de grond het niet meer toelaat in de paddock in kudde's, s avonds op stal, echter heb je nu ook een lekker plekje, zou je niet kunnen overleggen met waar je nu staat dat die daar in de winter misschien ook inde paddock naar buiten kan?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:37

Ik zelf heb de ervaring al gehad dat mijn (vorige) pony op 50 autominuten rijden stond.
Alles werd gedaan, stond in een loopstal met een andere pony samen. In de zomer 24 uur op de wei en s'winters in groepjes in paddocks. Had daar een buitenbak, binnenbak en bos waarvoor je de weg niet over hoefde...
Eigenaren van de stal hadden veel ervaring met paarden, kortom ideaal... Behalve... de afstand.

Ging mij toch tegenstaan en ben blij dat mijn huidige pony dichterbij staat en s'winters toch ook op de wei komt overdags. Helaas geen binnenbak en geen bos. Maar dat neem ik dan maar voor lief :)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:38

Ik zou hem lekker laten staan waar hij nu staat.
Als hij even een paar uurtjes in de paddock vrij kan zijn en daarna nog een uurtje aan de slag en hij voelt zich happy...
Die 20km is dat enkele reis of inclusief retour?

Want die kilometers die je moet rijden worden heel gauw vervelend hoor!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:40

De meiden van de andere stal doen het nog niet zo lang zeg je. Wat bedoel je daarmee precies?
Zitten ze nog niet zo lang in de paarden of bieden ze nog niet zo lang pensionstalling aan? Want dat laatste zegt natuurlijk niets over de ervaring en hoe lang ze al ervaring hebben met paarden in het algemeen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:42

Dat mensen nog niet zo lang een eigen stal hebben betekend niet automatisch dat ze niet bekend zijn met paarden en ziektebeelden niet kunnen herkennen.
Voor hetzelfde geldt dat ze al heel lang paarden hebben en misschien nog wel beter op de hoogte zijn dan je eigen stalhouder die er met alle ervaring nog steeds vanuit gaat dat het ok is om een paard 24/7 in een box te houden in de winter.

Qua afstand, hangt een beetje van je vervoer af en de weg, ik werk bijv op twee lokaties, de een is qua km's verder weg maar qua reistijd korter! Als je met de auto kan gaan zou ik met er niet zo heel druk over maken.
Als je moet fietsen zou ik er nog eens ernstig over nadenken.

Nijna

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:44

thanks voor de reacties, het is erg dubbel allemaal, en opzich heeft hij idd een lekker plekje nu, alleen ik werk wel 40 uur perweek, dus ik heb geen tijd om m een paar uur in de paddock te zetten en daarna nog te rijden helaas...

Nog niet zo veel ervaring met paarden houden in het algemeen. Volgens mij pas een paar jaar. Ik geloof ook, weet k niet zeker, dat ze pas sinds 3 jaar zelf paarden hebben.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:46

Ik zou lekker blijven staan. Als je paard bv eens wat heeft wat verzorgt moet worden kan je even heen en weer.
Kan die niet samen met iemand in de padock overdag?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:50

Verhuizen! Niet naar buiten is echt niet goed. 20 minuutjes is echt niks hoor. Ik sta nu op 25min en hiervoor op 50 min. Allemaal goed te doen, ook met een drukke baan en huishouden. Weinig ervaring hoe? De boerin kan misschien wel zijn blijven hangen in 1980 en dus een paard met koliek omhoog schoppen terwijl de meiden zich super goed inlezen en verdiepen. Ik vind dat niet zoveel zeggen eigenlijk :)

Lekker veel buiten is toch ideaal?

Nijna

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:50

nee in de paddock overdag gaat helaas niet. Hij staat aan de andere kant van de boerderij waar geen paddock is en de boerin wil niet met de paarden gaan 'zeulen' op zich logisch ze is al in de 70.
Ook wordt de mijne vervelend als hij samen met zn vriendje in de paddock staat. het is net te klein en gaat dan lopen jagen. Op zich leuk voor zn lichaams beweging :p maar niet helemaal de bedoeling, op de wei gaat prima als ze maar de ruimte hebben.

Ik geloof niet dat er iets te bespreken valt nog, ze hebben het geprobeerd om een klein stukje naast onze stallen af te zetten, maar het is te klein voor met zn 2e. Als er 1 in het stukje staat naast de stal breekt de ander de boel af in de stal. Dus dit mag helaas niet meer.

Nijna

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:51

Selka schreef:
Weinig ervaring hoe? De boerin kan misschien wel zijn blijven hangen in 1980 en dus een paard met koliek omhoog schoppen terwijl de meiden zich super goed inlezen en verdiepen. Ik vind dat niet zoveel zeggen eigenlijk :)

Lekker veel buiten is toch ideaal?



daar heb je idd een punt ja :)

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:58

Selka schreef:
Verhuizen! Niet naar buiten is echt niet goed. 20 minuutjes is echt niks hoor. Ik sta nu op 25min en hiervoor op 50 min. Allemaal goed te doen, ook met een drukke baan en huishouden. Weinig ervaring hoe? De boerin kan misschien wel zijn blijven hangen in 1980 en dus een paard met koliek omhoog schoppen terwijl de meiden zich super goed inlezen en verdiepen. Ik vind dat niet zoveel zeggen eigenlijk :)

Lekker veel buiten is toch ideaal?

Volgens mij is 20 km niet hetzelfde als 20 minuten in de auto :P

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:00

Lezen blijft een vak ;) Nouja ik doe over 18 km 25 min :P dus vooruit haha

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:02

Ik zou blijven ik heb m'n paard ook verder weg gehad en de drempel om te gaan werd steeds hoger...

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:07

Ik zou niet blijven staan aangezien ze niet naar buiten kunnen in de winter... maar die andere stal is wel ver. ik zou even verder rondkijken in de buurt of er geen andere stal is waar ze ook paar uur buiten komen maar die minder ver is ! :)

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:10

Ik zou verhuizen, mocht er iets zijn met je paard kunnen ze een foto maken en naar jou sturen. Lekker naar buiten is ook een hele verbetering.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Dilemma verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:40