verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:07

Misschien een hele stomme vraag maar wat is het verschil tussen deze vleessoorten? Waarschijnlijk iets in de structuur (en uiteraard waar het vandaan komt) maar wanneer gebruik je een riblap en wanneer een sucadelap? :+

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:46

Sucadevlees of runderlap laat ik sudderen voor een paar uur en eet het bij boemboe met sperziebonen en rijst/krieltjes.
Riblappen weet ik niet, dit koop ik nooit.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:52

Ik weet er niet veel van, maar volgens mij loopt er door sucadelappen heel veel vet. Die vind ik sowieso niet lekker :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:53


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:55

Goede vraag waarvan ik het antwoord me van de week ook al afvroeg. Ik behandel ze allemaal hetzelfde uren laten prutte,en en zacht draadjes vlees overhouden. Ik ga de link eens lezen.

Aha hetzelfde dus alleen van een andere plaats. Die dikke taaie massa bij de sucadelap was me al opgevallen. Die snijden we altijd weg na het braden. Maar ik denk in een supermarkt er veel verkocht wordt als riblap terwijl het misschien niet eens een riblap is.

estherdj

Berichten: 46
Geregistreerd: 01-01-13
Woonplaats: kaatsheuvel

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:57

runderlap is heel mager en kun je gebruiken voor stoofvlees of gewoon lekker sudderen, riblap is doorregen met wat vet en ideaal om hachee of stoofvlees van te maken, en een sucadelap is een runderlap met een zeen in het midden en moet erg lang stoven omdat de zeen zacht moet worden.
ik ben van origine slager dus vandaar

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:58

Het heeft vooral te maken met de plek van het rund waar het vlees vandaan komt.
Hoe het klaar te maken ligt daar ook aan.

Was even googlen naar een site, maar hier staat het een en ander uitgelegd:
http://plazilla.com/1-vleessoorten-van-het-rund

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:06

Citaat:
Goede vraag waarvan ik het antwoord me van de week ook al afvroeg.


Haha, ook toevallig door een reclameblaadje :D Bedankt voor de antwoorden! Het vlees is dus eigenlijk bijna hetzelfde qua structuur?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:15

Allemaal hetzelfde, komt allemaal van een koe, in veel gevallen vetgemest in een mini hokje :j

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:19

Dan nog een suffe vraag, maar wat is een zeen? :o

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:21

Magrathea schreef:
Allemaal hetzelfde, komt allemaal van een koe, in veel gevallen vetgemest in een mini hokje :j


Uhh volgens mij heb jij niet heel erg veel verstand van hoe het werkt met koeien :D Dit soort vlees komt veelal van oude melkkoeien af, die lopen nog altijd in een ligboxen stal (waar ze heerlijk kunnen lopen) en de meesten komen ook nog eens een uur of 8 in de wei. Dieren hebben het in veel gevallen veel beter dan menig paard in het westen van het land..

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:22

Magrathea schreef:
Allemaal hetzelfde, komt allemaal van een koe, in veel gevallen vetgemest in een mini hokje :j



Lekker toch? :9

Waardeloze reactie :Y)

Sucadelappen vind ik ook het lekkerst. Heb 1 keer in het ziekenhuis draadjesvlees gehad wat niet lang genoeg gekookt heeft. Dat was ook niet te vreten, hahaha.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Re: verschil: riblap, runderlap en sucade lap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:33

Rundvlees komt van vleeskoeien, melkkoeien zit weinig vlees aan door de melkproductie. Ik ben ook bijna geboren in de slagerij bij mijn vader en ik vind sucade het lekkerst om te sudderen maar je moet ze wel de tijd geven om lekker zacht te worden. Kookboeken kan je in de kliko gooien, die denken dat het met anderhalf uur klaar is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:33

Sofy schreef:
Dan nog een suffe vraag, maar wat is een zeen? :o


Wat is medische uitleg is weet ik niet maar witte streep door het vlees heen wat erg hard is

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:38

Magrathea schreef:
Allemaal hetzelfde, komt allemaal van een koe, in veel gevallen vetgemest in een mini hokje :j


:')
ach is niet erg hoor als je nog steeds weet hoe het werkt in de echte veehouderij :(:) en alles klakkeloos aanneemt van partij van de dieren

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:40

Een zeen is een peesplaat. De aanhechting van een pees aan de spier.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:44

chanicha schreef:
Rundvlees komt van vleeskoeien, melkkoeien zit weinig vlees aan door de melkproductie. Ik ben ook bijna geboren in de slagerij bij mijn vader en ik vind sucade het lekkerst om te sudderen maar je moet ze wel de tijd geven om lekker zacht te worden. Kookboeken kan je in de kliko gooien, die denken dat het met anderhalf uur klaar is.


Het vlees dat in de supermarkten ligt komt van de melkkoeien af, die worden na het melken ook gewoon geslacht. Dit vlees komt veelal terecht in gehakt (in de supermarkt) en voor draadjesvlees. De echt magere melkkoeien worden worstkoeien genoemd en die komen dus ook in worst en gehakt terecht. Als het rundvlees in de supermarkt van vleeskoeien af zou komen dan was de prijs ook veel hoger geweest.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:38

Citaat:
Het vlees dat in de supermarkten ligt komt van de melkkoeien af, die worden na het melken ook gewoon geslacht. Dit vlees komt veelal terecht in gehakt (in de supermarkt) en voor draadjesvlees. De echt magere melkkoeien worden worstkoeien genoemd en die komen dus ook in worst en gehakt terecht. Als het rundvlees in de supermarkt van vleeskoeien af zou komen dan was de prijs ook veel hoger geweest.

Is het dan zo dat al het rundervlees in de supermarkt van melkkoeien af komt?
Gaat al het vlees van de vleeskoeien naar (ambachtelijke) slagers?

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:47

Arrabel schreef:
Citaat:
Het vlees dat in de supermarkten ligt komt van de melkkoeien af, die worden na het melken ook gewoon geslacht. Dit vlees komt veelal terecht in gehakt (in de supermarkt) en voor draadjesvlees. De echt magere melkkoeien worden worstkoeien genoemd en die komen dus ook in worst en gehakt terecht. Als het rundvlees in de supermarkt van vleeskoeien af zou komen dan was de prijs ook veel hoger geweest.

Is het dan zo dat al het rundervlees in de supermarkt van melkkoeien af komt?
Gaat al het vlees van de vleeskoeien naar (ambachtelijke) slagers?


Ligt een beetje aan welk vlees het is, biefstuk komt vaker uit het buitenland (bijvoorbeeld Ierland of Argentiniƫ) dit vlees komt dan vaak wel van vleeskoeien af. gehakt, worstjes en riblappen enz komen vaak van uitgeproduceerde melkkoeien af. Slagers (de ambachtelijke) gebruiken de vleeskoeien. Het aanbod van vleesvee uit Nederland is op het moment niet echt groot. De prijs ligt per kilo voor de dikbillen (de meest luxe vleeskoeien) op soms wel 5,25 per kilo (dit geld voor het karkas na slachten) Een oude melkkoe (van nog prima kwaliteit) brengt op het moment zo'n 2,65 per kilo op. Het luxere vlees (zoals biefstuk) van deze koeien gaat voornamelijk naar Zuid- Europa.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:55

Rytir schreef:
Citaat:
Goede vraag waarvan ik het antwoord me van de week ook al afvroeg.


Haha, ook toevallig door een reclameblaadje :D Bedankt voor de antwoorden! Het vlees is dus eigenlijk bijna hetzelfde qua structuur?


Nou nee :+ , ik was bij het vrieshuis wat vlees aan het pakken om mee te nemen. En het bleek dat we naast 2 pakjes rosbief alleen nog riblap, runderlap, sucadelap en soepvlees hadden liggen. Was me nog niet eerder opgevallen dat er zoveel soorten bijzaten. :') we hebben ze pas een jaar daar liggen dus hoezo wat kippig.

En nee dit is geen hokje vetmest koe maar een heerlijke lakenvelder stier waarvan de nakomelingen dit jaar zijn geboren. Beest heeft vorig jaar zomer in de wei gestaan met wat dames en de laatste paar weken idd vetgemest. Over een week of twee komt zijn opvolger eraan, dan moet het ons vriesstuk leeg zijn weer. Nog even dooreten dus. Morgen weer wat ophalen, dit keer riblap en soepvlees denk ik.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:03

Heb ik toch ook even nog een vraagje voor de kenners, welk vlees gebruik je dan voor het echte draadjesvlees wat uren moet pruttelen? :o

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:11

Patsab schreef:
Heb ik toch ook even nog een vraagje voor de kenners, welk vlees gebruik je dan voor het echte draadjesvlees wat uren moet pruttelen? :o

Ik pak altijd soepvlees, weet niet onder welke categorie runderlap dit valt :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:13

Eigenlijk alle genoemde stukken vlees. Kwestie van lekker lang laten sudderen dan valt het vanzelf uit elkaar van gaarheid. Wel uren ervoor uittrekken idd niet in anderhalf uur klaar. Wij zetten het vaak s avonds op tot we naar bed gaan. Dan de koelkast in en de dag erop een uur voor het eten nog nagaren. Het staat dan op een sudderpitje of in de hooimadam voor echt uren.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:12

Wat is een hooimadam???heb ik echt nog nooit van gehoord hahaha

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:18

Of in zo'n oud pannetje van gietijzer en een vlamverdeler eronder. Uurtje of 3 :D