borstbeschermer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 00:03

wie heeft ervaring met borstbeschermers,
dit ter voorkomen van schuurplekken veroorzaakt door dekens.

in mijn geval, om de schoft van mijn 25 jarige ruin te beschermen,
deze is zeer kwetsbaar doordat hij nog weinig vlees op zijn hoge schoft heeft, en zodoende altijd de schoft kapot krijgt door de dekens.

graag hoor ik jullie ervaring hiermee,
en eventueel nuttige tips.


Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:08

Borstbeschermers zijn geen schoftbeschermers en ook de borst beschermen doen ze niet zo heel top. Ik zou je aanraden een oud zadelbontje te nemen, daar een gat in te knippen, het gat op de schoft te leggen onder de deken. Voor een hele oude pony heb ik eens washandjes in de deken genaaid en daar badsponzen in gestoken zodat de deken opgetild werd bij de schoft en deze vrij lag. Succes!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:15

Borstbeschermers kunnen goed werken als je het geluk hebt er een te vinden die perfect past.
Bij mijn paard verhielp het schuurplekken van de deken, maar gaf weer andere plekken van de beschermer zelf.

Het is ook maar dunne gladde stof die de wrijving verminderen, bij de schoft is het probleem vaker dat het daar drukt of trekt, dan helpt het ook niet.

Ik heb uiteindelijk mijn deken bij een hakkenbar/schoenmaker laten vermaken en op de plek van de schoft een extra stuk deken laten zetten (geknipt uit een halsstuk) zodat er een soort kapje zit die niet trekt.

pferdundspas

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-08-13
Woonplaats: Schleiden

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:23

Een schoftbeschermer kan druk geven op andere plaatsen. Ik heb er vroeger ook wel eens een gebruikt.
De osteopaat heeft me dit toen afgeraden.

Ik ga dus ook voor een beschermbontje op het schoftgedeelte

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 00:27

het probleem bij mijn kwpner is, dat hij een vrij hoge schoft heeft, en nu hij een dagje ouder wordt,
hier ook het minste vlees zit,
door het bewegen, hoofd omhoog en naar beneden, verschuift de dekens toch telkens een beetje heen en weer, tja en dan is de schoft wel de plek die het, het zwaarst te verduren heeft,

jullie tips zijn meer dan welkom, ik heb nu een beetje het idee wat of ik er aan zou kunnen doen, en ga dit ook zeker uitproberen, dank jullie wel.

pferdundspas

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-08-13
Woonplaats: Schleiden

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:33

En een deken met een halve hals?

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:33

Ik zou dan eerder kiezen voor een deken met halve hals... Met borstbeschermer had mijn arabier geen kale schouders meer, maar wel een drukplek op de rug. Dit is nu zo'n 6 jaar geleden en nog altijd een grote witte plek die ik nog steeds bij elke vetereninaire keuring (endurance) moet verklaren. Ik had er niet aan gedacht en laatst onze oudere Haflinger een canvas deken op te doen... Al na een paar dagen schoft kapot! En stommerd die ik ben had ze daarom vorig jaar een deken met halve hals wat wel goed ging... Helaas is zijzelf en haar weidemaatjes nogal een sloperds en is de deken van vorig jaar aan flarden... Dan maar evn niks op en hopen dat ze met slecht weer wil/kan schuilen onder het afdak.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:06

Bij mijn oude merrie had ik hetzelfde probleem. Bij haar had ik ook een bontje op de schoft, in combinatie met een borstbeschermer. Dat werkte super. Alleen het ene, of alleen het andere werkte bij haar niet.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:51

naar aanleiding van jullie ervaringen en tips,
heb ik de oplossing voor het probleem gevonden.

heb nu gewoon een dikke onderlegger van bont [eentje voor onder het zadel]
onder de deken op de plaats van de schoft, aan de voorkant iets uit laten steken.
blijft netjes zitten en verschuift niet,
ook niet tijdens het rollen.

dus bedankt allemaal.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:03

Leuk dat je het nog even laat weten! Tip: Knip er een gat in op de plek van de schoft waar de druk ligt. Op die manier ligt de schoft echt "vrij".


Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:52

Dit probleem hebben wij ook op stal bij een oudere merrie. Bij de Divoza hebben ze dekens te koop met vulling bij de schoft, ideaal voor dit :)

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Re: borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:05

Wat bij mijn pony altijd goed werkt zijn dekens die glad zijn van binnen (dus niet dat stroeve katoen, maar glad synthetisch spul). in ieder geval het stuk bij de schoft en borst. Dit voorkomt schuurplekken bij de borst en schoft heel goed. Borstbeschermers waren ook nooit mijn favoriet eerlijk gezegd, ze zakken ver naar achteren waardoor de schoft alsnog bloot ligt en vervolgens helpen ze alleen tegen schuurplekken op de borst. Verder gewoon op zoek gaan naar een lichte deken die een stuk over de schoft valt.
Helaas heeft mijn pony vroeger zijn schoft tot bloedens toe open gehad door slechte dekens (oude canvas deken, wat een ondingen zeg!). Hij heeft nu een plek van 10 cm over zijn schoft wat half kaal is met witte haren.

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:51

Ik weet het het topic is 3 jaar oud.Maar mijn oude dame heeft hetzelfde probleem met de schoft.Nu ga ik ook een zadeldekje kopen.Maar wat is beter.Een zadeldek van van echte wol of kan kunststof ook.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers