Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:40

Ik kijk regelmatig op het boktmarkt naar menwagens. Maar wat ik daar vaak voorbij zie komen is ritje sloop niet waard of is vreselijk gevaarlijk. Ik weet wel dat een wagen voor een shet meestal ook een shetprijsje moet hebben maar die fietswieltjes zijn zoo vreselijk gevaarlijk!! Je hoeft maar een steen tegen te komen en het klapt dubbel. Of juist karretjes die aangeboden worden voor een shetje waar een trekpaard nog moeite mee heeft. Ik snap er geen *piep* van. Juist ook omdat het veelal bij de kleinere ponys is heb ik zoiets van zijn die zo betrouwbaar dan? meestal niet. Men denkt niet verder en wil er geen geld aan uitgeven blijkbaar.
Is er niemand die kan vertellen dat een concourswagen niet voor niks concourswagen heet en een sulky of 2 wieler ook stevig en veilig moet zijn? Dat autobanden onder een kar best kan maar dat zo'n grote band grote weerstand heeft. En dat alle wagens 2, 4 of van mijn part 10 wielen een driehoek moeten voeren als ze over de weg gaan (inclusief fietspaden, wat eigenlijk ook niet mag) Iedereen zit zo te hameren over het ruiter/koetsiersbewijs, maar waar is het gezond verstand?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:00

Tja..... ze staan niet voor niks op de boktmarkt (MP, Ebay, Kapaza etc etc). Zou men er om die redenen niet soms vanaf willen?
Beginnerswagentje voor weinig, er achter komen dat het niks is, weer te koop zetten en voor beter gaan.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:02

Zolang mensen ze blijven kopen zal er wel een markt voor zijn?

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:19

helaas willen veel beginnende menners niet zoveel geld betalen voor een wagen, en helaas spreekt de portemonee vaak harder dan het gezonde verstand. De meeste (meer ervaren) menners weten dat tuig en wagen vaak meer hebben gekost dan de pony/ het paard dat ervoor staat. Mennen is een heel dure hobby. En als je één keer hebt gezien hoe vreselijk mis het kan gaan met ondeugdelijk materiaal weet je meteen waarom je beter wat meer uit kan geven en fatsoenlijk (tweedehands) materiaal kan kopen . Maar ja.....zolang er markt voor is zal er rommel te koop staan.........

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:29

Onkunde?
Ik wil graag een wagen.
De een zegt je moet een 2 wieler kopen, de anders zegt nooit doen maar juist 4 wielen.
De een zegt autobanden, de aniders zegt niet.
En ik als leek weet het dan niet meer. Want wie zegt dat de kennis die mij adviseert het juiste weet?
Op rij gebied maken ze me niet veel meer wijs, maar bij mennen?
En ja het geld speelt mee. Dadelijk is het minder leuk dan je dacht?
Daarom is er hier nog maar niets.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:43

In mijn omgeving merk ik vooral dat het goedkoop moet en als ik begin over dat een goede wagen al snel 1500 a 2000 euro kost word er geroepen dat ze zoveel geld niet hebben.
En dat zelfde geld voor een tuig. Ik heb ze al in handen gehad die niet compleet bleken te zijn, als je het leer dubbelvouwde brak het nog net niet in 2e om over de pasvorm verder maar te zwijgen.

En als je nog niet zeker weet of je het wel leuk vind blijf dan nog een tijdje lessen op de manege, ga je koetsiers bewijs halen of ga wat vaker mee met een menner...vinden ze ook leuk.


Kun je niet investeren:

1 Spaar door
2 Blijf er lekker boven op zitten

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:02

Tijd om met een menner mee te gaan ontbreekt. Dus zit ik er nog steeds op.

Of tuig versleten of passend is zie ik wel, daarvoor genoeg ervaring in de paarden.

Maar het advies in wat ik opnoemde, 2 of 4 wielen, welke banden dat lijkt erg persoonlijk.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 19:36

2 of 4 wielen wel. Maar dan heb je nog te maken met de ogen van de bomen want zijn het ogen of alleen haakjes. (ik men wel maar heb geen menbewijs en weet ook niet alle onderdeelnamen) Maar weet wel dat er veel ongelukken gebeuren met het verkeerd afstellen van de wagen (2 of 4 wielen maakt dan niet veel uit) Fietsbanden klappen dubbel bij een flinke kei of stoeprand zorg altijd voor goede wielen. 2 wieler schaart niet. Heel handig als je een paardje heb die wel s achteruit wil. 4Wielen ligt stabieler achter je paard, helemaal als je geen kaas heb gegeten van instellen. 2e hands tuig kan wel maar zorg in hemelsnaam voor goed spul en een mes in je zak

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:42

LittleKing, dacht je dat je de eerste was die met die vraag worstelde? Hier veel informatie te vinden om je keuze te vergemakkelijken.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:20

Nee dat dacht ik niet :)
Maar juist door de vele mensen hier ook de evenveel meningen.
En zie dan door de bomen het bos maar eens.
Daardoor kan ik begrijpen dat er verkeerde dingen gekocht en gedaan worden.
En ben ik iemand die nog steeds niets gedaan heeft :)

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:52

Weet je aan zadels wordt tegenwoordig veel aandacht besteed. zadelpasservice erbij en eventueel een osteopaad of hoe zoiets ook mag heten. Maar als je naar een wagen kijkt moet je ook praktisch kijken.
Ga je veel over de weg of juist meer bospaden. Ga je alleen of is het meer om gezellig met het gezin eropuit te gaan. Moet er 1 vast paard voor of liever verschillende. Wil je verder of alleen een beetje recreatief hobbelen. maak een lijstje. Ga s bij een wagenmaker of rijtuig shop langs. en laat je voorlichten. Kost niks. En besef dat ook al kost t wat meer om een goede wagen te kopen, hij behoud ook zijn waarde als het kwaliteit is.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:49

We hebben een (tweedehands) van der mee tweewieler met verende bomen. Was nog duur maar hij veert fantastisch!
Je voelt nauwelijks dat hij door kuilen gaat. Echt super.
Ook hebben we een van der mee marathonwagen. Goede degelijke wagens die erg goed veren.
Die is al 15 jaar oud en is nog in zeer goede staat. Kwaliteit kopen loont dus.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:57

ja loont zeker. Niet alleen voor je portomonaie maar ook je veiligheid. En mocht je ze moeten verkopen verlies je er niet eens zoveel op als je netjes op je spul bent.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:20

Vergeet ook vooral niet het beleren van de paarden zelf! Mensen denken dat als een Shetlander een slee kan trekken de pony ook voor een marathonwagen kan... Ik ben nu sinds augustus bezig om zo'n pony goed te beleren voor de kar en de angst eruit te krijgen... Ze steigerde in het tuig en liet zich zelfs achterover vallen! Eigenaren geen verstand van mennen, geen koetsiersbewijs... Pony heeft al een zeer dominant karaktertje en laat zich niet snel dwingen... Met heel veel rust en geduld loopt ze sinds een maand of 2 in tweespan met mijn super brave goed door"gemende" shet en inmiddels sinds kort kan ze ook in enkelspan. Maar wat met een groene pony in een week of 4 klaar is hebben wij nu in "30.000" stapjes gedaan. Nu weer discussie met eigenaren over wel/niet op ijzers :-/... Hoefjes zijn ondertussen best kort...eigenaar klaagt over een filmpje waarop pony niet helemaal rad lijkt te lopen (was eerste keer enkelspan, ze moest iets heuvel-op trekken en moest blijven stappen waardoor ze door de spanning wat korter liep)... Ik begrijp die discussie niet... Zonder ijzers kan ik mijn werk niet afmaken en krijgen ze mogelijk een pony terug die nog niet bevestigd is (halthouden en keertwendingen zijn nog een probleem). Daarbij heeft de eigenaresse (meisje van 16!) nog steeds geen koetsiersbewijs en kan ze onmogelijk genoeg ervaring opdoen om moeilijkheidjes met haar eigen pony het hoofd te bieden. Na in 1 week koetsiersbewijs te hebben gehaald is ze nog veel te druk met echt leren mennen met haar pony om onverwachte zaken op te lossen... Ik houd mijn hart vast!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:27

Absoluut onkunde. Voor ik begon met mennen wist ik echt niet dat daar iets mis mee was. Gelukkig was ik zo slim om een bokker om advies te vragen (joyciej007) en zij heeft me er op gewezen dat het echt belangrijk is fatsoendelijk tuig en een kwaliteits wagen te hebben. Dus niet van die prutswagens voor 200 euro of een merkloos tuigje.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Waarom zijn er zoveel slechte/gevaarlijke wagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:49

Velen beginnen met een klein budget.
Helaas heeft niet iedereen een geldboom/rijke ouders/sponsors.
Uiteraard staat veiligheid voorop.
Maar wat er in de beurs/spaarpot zit, speelt een belangrijke rol.
Ik heb er ook een paar jaar over gedaan voordat ik mijn Zilcotuigen en echte wedstrijdwagen bij elkaar had.
Uiteraard ook een prioriteitenkwestie.
Zeker als je net begint...is het fijn als er budgetair mogelijkheden zijn.