FNRS wedstrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:25

*Zeer waarschijnlijk staat dit topic hier niet goed, maar ik kon echt niet vinden waar ik het anders moest zetten*

Ik rijd FNRS wedstrijden (op dit moment F5), maar nu zit ik toch wel met wat probleempjes.. mijn laatste keer dat ik wedstrijd ben gestart was december vorig jaar (lange tijd niet gereden i.v.m knieklacht), maar nu wil ik het over 2 weken toch weer proberen.

Mijn commentaar vorige keer:

-Naast AC lijn
-Eerder afwenden (AC lijn)
-Gebroken lijn 10 meter; over X en K // niet op X en F
-Tactverlies (tijdens privéles nooit last van gehad...)
-Benen meer aangesloten houden; let op tenen (?, normaal nooit last van)
-Meer ondersteuning in overgang (beenhulpen)
-Hoog regelmaat tempo

Iemand tips, zodat ik deze keer misschien wel een promotiepunt rijd? :)

De F4 heb ik zo in 1x gehaald met driemaal een hoog aantal punten en bij de eerste keer F5 had ik ineens 208 punten (2 punten te weinig voor 1 PP).
Ik reed mijn F5 proef toen op een Fjordje met een niet al te gemakkelijk karakter.. deze keer rijd ik waarschijnlijk op een braver paardje, alhoewel ik daar in de F4 minder punten mee haalde dan met de Fjord.

Het valt erg op dat veel mensen hun F5 proef vaak niet halen bij ons op stal....
Tijdens privéles had ik nog zó geoefend om recht te komen op de AC lijn.. helaas hangen de bordjes niet precies recht over elkaar.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡


heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:30

Als je gewoon netjes rijdt, en op tijd stuurt (dus niet als je bij A moet afwenden denken: Oh! Ik zit op het bordje A, omtrekken! Zal je nog verbazen hoeveel mensen dat doen.) moet het zat te doen zijn. Scheelt ook maar 2 puntjes. En de volgende keer even in de les vragen of je daar aan kan werken.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 10-11-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

*pum**pum**pum**pum**pum*

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:32

Normaal doe ik dat ook.. vind het dus erg vreemd.

Ja, gelukkig oefenen we nog altijd id les. :)... maar met een hele groep achter je aan is het wel wat moeilijker helaas.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:33

Claudia98 schreef:
Normaal doe ik dat ook.. vind het dus erg vreemd. :O


Maar je hebt niet voor niets dat commentaar op je protocol, dus dan gaat het in de proef niet goed.

En je hebt toch last van spanning, dus je maakt eerder fouten, en ook fouten die je nooit eerder hebt gemaakt.

*pum**pum**pum**pum**pum*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:34

Als je weet dat de bordjes scheef hangen, weet je dus dat je moet zorgen dat je in elk geval loodrecht vanaf A komt. Dit kun je oefenen tijdens het rijden door te kijken waar de A dan wel recht tegenover zit.

Verder vind ik het zeker nuttig commentaar, en vind ik het een goede zaak dat er bij jullie vanaf de F5 al strenger wordt beoordeeld, dit geeft alleen maar aan dat je dus echt moet werken voor je pp, op veel maneges krijg je je punt imo veel te makkelijk.

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:41

Inderdaad.. bij ons wordt er al vanaf F1 streng gerekend.. rijd al vanaf december 2008 wedstrijden, maar helaas is er zomerstop en heb niet altijd mee kunnen doen.. daarom dat ik nog maar in F5 zit.

Valt me bij veel maneges op dat de jury erg slapjes is; ik zie wel eens filmpjes op YouTube en dan zijn er kleine meisjes van misschien 8 jaar die F5 rijden en dan een PP met 220 punten halen terwijl ze nog niet zo geweldig veel kunnen..

Onze oude jury trok de kleintjes vroeger altijd wat voor, maar nu hebben we nog maar 1 (strenge) jury.. aan de ene kant ook wel weer goed.

Tactverlies begrijp ik niet helemaal... en hoe ik over de X kom ook geen idee (kreeg al gelijk een 5), in de F2 hadden we al gebroken lijn 10 meter en toen is het ook gewoon gelukt....

Ik weet natuurlijk ook niet hoe de jury dat ziet in dat hokje boven ;)

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:47

Die gebroken lijn zul je dan wel gewoon niet ver genoeg hebben gereden. In de les kan alles nog zo goed gaan, maar een wedstrijd is toch spannend, en dan kun je gewoon kleine dingetjes fout doen. Ik had laatst voor het eerst in 3 jaar weer een wedstrijd in de F9, en toen ik aan het groeten was bedacht ik me dat ik mijn zweep in de verkeerde hand had :o die foutjes gebeuren nou eenmaal. De ene keer gaat gewoon beter dan de andere, daar hoef je niet per se iets achter te zoeken. Gewoon de volgende proef er op letten dat je weer netjes op de letters rijd, ook al deed je dat de vorige keer voor jou gevoel ook. Misschien gaat het dit keer dan wel goed, of is de jury er minder streng over

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:52

Wat kun je doen aan tactverlies? F5 was eerste proef met middendraf... en ja.. tijdens oefenen ging het natuurlijk goed, tijdens proef kon het beter.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:57

Als je in de F2 een of twee meter naast de X komt is het een heel ander verhaal. Het zijn voornamelijk de echte kleintjes die daar rijden. In de F5 zou je eigenlijk al de basis goed moeten kunnen beheersen. De meeste mensen bij ons op stal stranden ook in de F5. En bij de figuren rijden is het kijken waar je heen gaat. Bij F-X-M gebroken lijn bijv. Rijdt je eerst richting de M, iets voor de A-C lijn al beginnen met afwenden, op de A-C lijn even 1 of 1 1/2 meter rechtuit rijden en dan weer richting M. Niet omtrekken. Voor de rest is figuren rijden oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Uiteindelijk leer je zelf wel te voelen en te zien wanneer je moet afwenden, wat je moet doen etc.

Heel veel kinderen zijn jaloers op mijn figuren, vooral mijn voltes en gebroken lijnen. Ik ben dan al wel 21 en heb een eigen, dus bij ons is het pure samenspel en weten wat we van elkaar kunnen verwachten. En ik heb dan ook al heel wat km (vooral met hem) gemaakt.

*pum**pum**pum**pum**pum*

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:58

RUI --> WD-V

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 20:01

Bedankt voor het verzetten! :)

Bedankt voor de tip Heidy_Wilco!
Ik rijd komende les waarsch. niet op mijn 'proefjes-paard', maar kan het wel maar haar oefenen. De les daarna rijd ik waarsch. wel op 'proefjes-paard', dus kan ik daar ook nog even mee oefenen.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

Martine

Berichten: 10266
Geregistreerd: 14-03-07

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:49

Aangezien het om FNRS wedstrijden gaat verplaats ik hem naar MA

Ony Ony (Fontaine TN x Spielberg x Ferro) L1
E.T. (Spielberg x Ferro x Lector) ZZL + 1
Travers (Freestyle x Ferro x Lector) Z2 + 4

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 21:14

Ook goed. :)

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:04

Als je de f5 al moeilijk vind bereid je dan maar voor op f6

Lucky mijn alles <3 5-12-14

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:39

Zeg ik dat ik dat moeilijk vind? Nee.
Ik vraag alleen om tips.. a.u.b eerst even lezen dat ik om tips vraag en niet zeg dat ik het moeilijk vind.
Laatst bijgewerkt door Claudia98 op 26-11-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:42

Ben lekker aan het trainen, om 22 december weer voor de eerste keer te starten. :)
Gaat erg goed na mijn blessure en hopen dat ik nu wel een PP rijd.

De jury was vast bij de eerste x F5 gewoon in een slechte bui.. want de vorige x op wedstrijd (deed ik niet mee), had ze juist net hoge punten bij iedereen gegeven en ik zie nu ook wel een kans om een PP te rijden.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:43

Zelf ben ik 15 en zit al in de F11, er zijn vele verschillende jury's langsgeweest, bij de ene haalde ik 242 punten en bij de ander een krappe 211.. En als je goed lest en veel oefent.. Want misschien krijg je bij deze wedstrijd weer een andere jury en misschien andere punten om op te letten ?

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:45

Nee, wij hebben vanaf 2010 steeds dezelfde (strenge) jury, maar aan de andere kant ook wel weer goed. Ik ga nu weer privélessen erbij nemen, dus kan ik puntjes op de I zetten en letten op commentaar van vorige keer. :)

Ik ben ook 15, maar nog maar F5.. maar bij ons worden er ook alleen maar vanaf oktober t/m hooguit april wedstrijden gestart 1x/maand. Hoop om dit seizoen nog 1x F6 te mogen starten.

Heb niet elke keer meegedaan en ben 3x gezakt in F3 met moeilijkste pony (voor mijn leeftijd, was toen 9) van de manege en een jaar later na veel oefenen toch PP gehaald. :)
Laatst bijgewerkt door Claudia98 op 26-11-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:46

Ik heb ook 2x dezelfde proef gereden (F9A), op hetzelfde paard, en voor mijn gevoel ging het beide keren slecht. Bij de ene jury had ik 205 punten en bij de andere 220. Het is en blijft een jurysport, en je moet gewoon geluk hebben met je jury :) In ieder geval succes met je volgende wedstrijd! :)

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:49

Inderdaad! Erg jammer dat het altijd dezelfde jury is.. een nieuwe zou ook wel eens leuk zijn! Er was een tijd dat er 3 jury's waren... maar helaas bleef de strengste over.

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡


Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:50

Wat zien jullie als een 'hoog regelmaat tempo' ? Ik vond de proef de vorige x nu ook weer niet zó snel gaan.. of bedoelt de jury heel wat anders?

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:50

Ja, bij ons op de manege wisselen ze gelukkig steeds af :) Als ik steeds een hele strenge jury zou hebben zou de lol er bij mij waarschijnlijk snel vanaf zijn

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Claudia98

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:53

Dat had ik dus ook in de F3.. maar ben toch doorgegaan. :)

Bij ons wisselden ze ook af, maar helaas... op dit moment is er nog maar 1 en in deze regio is het nogal moeilijk om een jury te vinden.

Het is mij nog gelukkig nooit overkomen, maar ik ken iemand die is gezakt alleen omdat ze geen haarnetje in had...

Farao Charisma - 4 jaar - Draver ♡
Ajax - 26 jaar - NRPS - Z dressuur ♡

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:34

Een voordeel met steeds dezelfde jury, je weet precies waar ze op let, als je die punten weet te verbeteren kom je al een heel eind ;)

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: FNRS wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:07

Dat hebben wij ook ts maar dan bij de f6 1 iemand van de 8 had hem gehaald met 211 p ik had er 206 :(:(

Lucky mijn alles <3 5-12-14


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018 en 11 bezoekers