Paard met gedragsproblemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:07

Hallo iedereen.

Ik heb sinds een week een leuk paardje op stal staan.
Een merrie van 150 cm hoog en 6 jaar.
Ze is als 3 jarige uit Bulgarije geïmporteerd naar een manege.
Daar was ze te agressief zodoende verkocht naar haar voormalige eigenaar hier in Hongarije.
Uiteindelijk heb ik haar vorige week overgenomen.
Ik heb haar gekocht omdat ik graag er een paard bij wil zodat ik zelf kan afwisselen (Ik heb nog een fries)
En zodat ik samen met mijn vriend buiten kan gaan rijden.
Ze is gereden en betuigd.
Wat ze erg graag doet en dan is er ook niets aan de hand.
Er zijn voornamelijk lange afstanden met haar gereden.
Ik wist van haar gedrag toen ik haar kocht.
Nu heb ik vele paarden gehad.
Ook bijters en moeilijke paarden maar dit paard is vele malen complexer.

Wat ze doet:
Als ik of wie dan ook op stal komt gaan de oren plat in haar nek.
Zodra ze haar ogen wegdraait wil ze bijten.
Ze bijt haar buurvrouw een pony van 125 cm maar de fries vind ze helemaal geweldig.
Met aan singelen bijt ze.
Als ze mee moet lopen en het zint haar niet dan stijgerd ze.
Vandaag kon ze voor de eerste keer weer op de wei gezien wij in Hongarije op een berg wonen en de wei bergafwaarts loopt. Het heeft erg geregend een aantal dagen dus het was echt benen breek weer op de gladde lemen ondergrond.
Of dat ze nu bruiste van energie of het haar normale gedrag is weet ik niet maar ze wilde iets te graag naar de dmv doordrammen.
Normaal zou ik met al dit gedrag als het zo af en toe voor komt gelijk bestraffen met mijn stem of zo nodig een keer een klap.
Gezien deze merrie zo vaak slecht gedrag vertoond zou ze doof zijn van mijn stem of blauw van de klappen.
Daardoor wil ik een andere manier voor deze merrie verzinnen/volgen/proberen.
Negeren heb ik al geprobeerd de laatste dagen maar dat heeft geen zin.
Boos worden dan zie je haar achteruit gaan dus oftewel ineens onzeker en een beetje bang.
Ze is een lastige combinatie gezien ze dominant gedrag uitstraalt maar ik denk dat ze juist gigantisch onzeker is.
Nu kwam ik op internet een filmpje tegen van Andrew MClean met een politiepaard in Belgie. Zijn methode staat mij aan. Is er iemand die mij hier meer info over kan geven. Het filmpje was kort waardoor ik de opbouw van de methode wel begrijp maar meer inhoud wil weten.
Andere tips zijn ook welkom.
Bij voorbaat dank!

Graag alleen commentaar/tips over mijn vragen. Niet over bijna dat de paarden een aantal dagen op stal hebben gestaan ivm gladde weides, waarom dit soort paard kopen enz...

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:13

Het lijkt mij dat je eerst probeert een band te krijgen met je paard (op welke manier dan ook). Een week is erg kort en ze is al een aantal keren verhuisd, wat niet goed uitpakte. Geen wonder dat ze erg onzeker is en dan dit gedrag vertoont. Ik kan me voorstellen dat ze argwanend is naar mensen toe.
Neem de tijd en ga je rustig orienteren op welke manier je met haar van start wil.

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:18

In een week kun je inderdaad geen band opbouwen. Door met haar te werken en te leren wel. Het is geen kroelpaardje die je lekker kunt borstelen en knuffelen en daardoor een band krijgen. Vandaar dat ik het ook goed wil doen. Waardoor ik dat over een hele tijd wel met haar kan doen. En ze heeft 4 jaar in Bulgarije gestaan en 3 jaar met een tussenstop van een paar dagen in Hongarije. Nu bij mij. Dit gedrag heeft er al vanaf jongs af aan ingezeten. Wat er in Bulgarije is gebeurd weet niemand. Dat is dus gissen. Vandaar dat ik iets zoek waardoor je het vertouwen op kan bouwen en haar op een fatsoenlijke manier manieren kan leren.

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:19

sorry 3 jaar in Bulgarije

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:22

Waarom ga je niet parelli-en met haar?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:27

Los van de methode die je noemt (die ken ik niet) zou ik je de tip willen geven om het goede gedrag te gaan belonen. Dus paard probeert te bijten, je weert dat af (voorkomt dat) en beloont het paard zodra het wel braaf is. Probeer zoveel mogelijk dingen te belonen.

Ga ook eens iets met het paard doen, zonder iets te "doen". Loop de wei in, geeft het iets lekkers, geef het een aai, en ga weer weg. Hoe vaker jij dat doet, hoe sneller het paard zal merken dat jij wel oke bent. Het paard moet vertrouwen krijgen dat jij iemand bent om te vertrouwen, dat kost veel tijd. Voor nu zou ik het rijden even achterwege laten, en alleen maar focussen om het vertrouwen winnen. Als dat vertrouwen er is, dan het paard opnieuw beleren (wat dan waarschijnlijk super snel gaat), zodat je vanuit dat vertrouwen ook kunt gaan opzadelen en kan gaan rijden.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:31

Zou haar gewoon wat langer laten wennen, niet teveel van haar vragen, vooral veel tijd met haar doorbrengen. Ze is er net een week, ze moet nog helemaal wennen aan alles.
Lekker op de wei zetten(desnoods stuk afzetten zodat je wel bij haar in de buurt kan blijven) en er lekker bij gaan zitten(of net achter het draad als echt erbij te link is), boekje mee en niets doen. Laat haar maar verbaasd zijn dat je het anders doet, nieuwschierig worden naar je.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:36

Het paardje klinkt inderdaad onzeker! Mijn tip is veel grondwerk met haar te doen.
Laat haar los in de bak en doe basisoefeningen zoals haar naar JOU toe laten komen. Stilstaan als jij stil gaat staan. Achter je aanlopen (nooit laten inhalen). Zo zul je een gepaste afstand/band krijgen. Geduld is er wel voor nodig! En idd nooit meer afstraffen als ze iets fout doet of uit onzekerheid gek gaat doen. Alleen positief gedrag belonen. Negatieve aandacht is ook aandacht... Verkeerd gedrag gewoon negeren.

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:37

Bowen schreef:
Zou haar gewoon wat langer laten wennen, niet teveel van haar vragen, vooral veel tijd met haar doorbrengen. Ze is er net een week, ze moet nog helemaal wennen aan alles.
Lekker op de wei zetten(desnoods stuk afzetten zodat je wel bij haar in de buurt kan blijven) en er lekker bij gaan zitten(of net achter het draad als echt erbij te link is), boekje mee en niets doen. Laat haar maar verbaasd zijn dat je het anders doet, nieuwschierig worden naar je.


:j ,
En als je vaker in haar weitje bent gaat ze het denk ik ook normaler vinden. Verder zou ik niet zoveel met haar doen, soms wortel geven. Ze moet natuurlijk nog wennen

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 18:01

Ik ben vandaag een keer of tien in de wei geweest inderdaad bovenstaande gedaan. Wat lekker geven en een aai. Wat mijn fries natuurlijk helemaal niet erg vind want die lopen samen en krijgt ook wat lekkers. Belonen doe ik inderdaad al als ze iets goed doet. Ze was net al heel wat vrolijker op stal gezien een stal ook niet ideaal is om in te staan een aantal dagen ipv de wei. Rijden komt zoiezo niet veel van want het is hier begonnen met sneeuwen en dat houd waarschijnlijk nog wel aan tot eind februari.
@ Angela dit is eigenlijk de manier hoe Andrew McLean werkt. Hij is een man uit Australië die een soort nobelprijs gewonnen heeft. Zijn methode is gebaseerd op jaren lange ervaring en wetenschap.Moet zijn naam maar eens Googlen.
@ Troi ik heb helemaal geen ervaring met Pirelli vertel eens in het kort wat het inhoud en waarop het gebaseerd is?
De rest bedankt voor de tips!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:15

Koop wat boeken van Pat Parelli of Claus Hempfling, dat zal je helpen met je probleem en hoe dan ook, in het algemeen wordt je er een betere "paardenvrouw" door.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:07

Pat Parelli, Claus Hempfling, Monty Roberts, Ray Hunt, Tom - Bill Dorrance, Pony-boy Gawany, Emiel Voest, Warwick Shiller, Jean François Pignon, Buck Brannaman, Mark Rashid, .......
Al deze mensen zijn een soort iconen op gebied van het begrijpen van paardengedrag, en hoe er mee om te gaan, dit zijn maar enkele namen van de duizenden trainers.
Al deze mensen kunnen heel zeker bijdragen tot het verruimen van al jouw inzichten, en je zal dus een beter zicht krijgen op hoe een probleem benaderd zou kunnen worden.

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:10

Ik zeg, clickertraining!
Ik train mijn paarden volgens de Parelli methode. Maar sinds kort ook met behulp van clickertraining. google er eens op. Er staan heel veel tips om snel te kunnen beginnen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:26

Helemaal eens met Aeolusnr1, zoek eens op internet rond op die namen en je komt heel wat nuttige informatie tegen.

sunflower82
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard met gedragsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:31

Ik denk dat bij de meeste agressieve paarden mishandeling de oorzaak is. Ze krijgen dan een aanvallen of aangevallen worden houding of kruipen in hun schulp. Deze staat blijkbaar klaar voor de aanval. Ik ken het paardje niet maar onzekerheid is het eerste wat in mij opkomt. Door je idd te verdiepen in natural horsemanship leer je paarden beter begrijpen en zo ook dit paardje. Maar dat gaat vast ook nog veel rust en geduld kosten. Succes!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:07

Wat bij onzekere types (mens, hond, paard) het beste werkt is kalm en duidelijk blijven. Blijf aangeven waar de grenzen liggen en laat ze het daartussen zelf uitzoeken. Je hoeft niet boos op je paard te worden om grenzen neer te leggen. Pas als gedrag uit de hand dreigt te lopen, geef je een keer een fikse correctie.