Gevoelige pony, hoe handelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Gevoelige pony, hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 09:00

goedemorgen bokkers! *\o/*

ik zit dus met een probleempje, mijn (welsh a) pony is nogal gevoelig en eenkennig.
een voorbeeldje: Zondag gingen ik en een goede vriendin met haar naar buiten, ze is dan super braaf vind alles hartstikke leuk, maar zodra ik even niet in de buurt ben, slaat haar vrolijkheid spontaan over naar paniek.
ze word dan echt angstig gaat zich verzetten en komt omhoog (steigeren). Ik heb haar meteen overgepakt, ben met haar gaan stappen, 2 minuten later was er niks meer aan de hand. In mijn geval vond ik straffen voor het steigeren niet terecht omdat het al zo'n gevoelig paardje is, wat haar dan alleen maar banger zou maken. Vervolgens ging mijn vriendin even met haar stappen, wilde zij niet meer. het werd zelf zo erg dat ze weer omhoog kwam en met een rare draai zich net staande wist te houden. Terwijl ze bij mij als een mak lammetje mee stapt. Zelfs met het rijden de dag ervoor wist ze ook mijn vriendin er af te gooien door ineens uit het niets te stoppen. Bij mij doet ze het nooit! nooit gesteigerd of gebokt, etc.

Ik schrok hier nogal van want zo ken ik mijn paardje niet! maar dit doet ze dus wel bij anderen en dit mag van mij ook absoluut niet! Het probleem zit hem niet medisch, of in het zadel (is gecheckt)

iemand advies hoe ik dit moet aanpakken? of heeft er iemand zelf ervaring?

groetjes!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:19

Waarschijnlijk voelt jouw paard zich erg veilig bij jou en niet zo veilig bij je vriendin. Het gedrag zou ik ook zeker niet bestraffen. Zeker het steigeren is voor een paard een enorme uiting van zijn gevoel op dat moment. Dit zal hij pas laten zien na het afgeven van een reeks subtielere signalen. Het is alleen aan jou als mens om deze signalen eerder op te gaan merken zodat je eerder in kunt grijpen. Als je dat kunt, zal het steigeren ook niet meer aan de orde zijn.

Je zegt dat ze het doet bij anderen, is dat iedereen in je omgeving of bedoel je eigenlijk alleen je vriendin?

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:14

fjordnina schreef:
Waarschijnlijk voelt jouw paard zich erg veilig bij jou en niet zo veilig bij je vriendin. Het gedrag zou ik ook zeker niet bestraffen. Zeker het steigeren is voor een paard een enorme uiting van zijn gevoel op dat moment. Dit zal hij pas laten zien na het afgeven van een reeks subtielere signalen. Het is alleen aan jou als mens om deze signalen eerder op te gaan merken zodat je eerder in kunt grijpen. Als je dat kunt, zal het steigeren ook niet meer aan de orde zijn.

Je zegt dat ze het doet bij anderen, is dat iedereen in je omgeving of bedoel je eigenlijk alleen je vriendin?


Niet het steigeren bij iedereen, maar 100 % op dr gemak is ze ook niet, het steigeren gebeurde wel alleen bij mn vriendin.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Gevoelige pony, hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:50

Of ze voelt zich erg onveilig bij je vriendin, óf ze voelt dat zij vreemd is en probeert hoever ze kan gaan.
In beide gevallen gewoon doorgaan en niets van aantrekken, als ze uitprobeert mag ze wel iets harder aangepakt worden en dingen als steigeren moet je nooit goed vinden, daar krijg je ongelukken van. Ookal doet ze dat uit angst, als je dat niet aanpakt krijgt ze door dat dat de manier is om haar zin te krijgen.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:53

anneliesdj schreef:
Of ze voelt zich erg onveilig bij je vriendin, óf ze voelt dat zij vreemd is en probeert hoever ze kan gaan.
In beide gevallen gewoon doorgaan en niets van aantrekken, als ze uitprobeert mag ze wel iets harder aangepakt worden en dingen als steigeren moet je nooit goed vinden, daar krijg je ongelukken van. Ookal doet ze dat uit angst, als je dat niet aanpakt krijgt ze door dat dat de manier is om haar zin te krijgen.


Mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:40

Ik zou ook niet gaan voor verlatingsangst maar meer richting het grenzen verkennen. Misschien is je vriendin wel bang en gespannen, jouw pony merkt dat en reageert daarop. Pony wordt beloond voor dit gedrag door vriendin weg te nemen en jou weer te krijgen, pony doet het de volgende keer weer.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 08:08

Joolien schreef:
Ik zou ook niet gaan voor verlatingsangst maar meer richting het grenzen verkennen. Misschien is je vriendin wel bang en gespannen, jouw pony merkt dat en reageert daarop. Pony wordt beloond voor dit gedrag door vriendin weg te nemen en jou weer te krijgen, pony doet het de volgende keer weer.


Ja, dat zou wel eens kunnen! in iedergeval bedankt voor de tips allemaal! :j

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Gevoelige pony, hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:17

Mijn pony is ook heel gevoelig, en ook eenkennig. Als mijn pony met iemand anders mee moet lopen, wil hij niet… Hij blijft dan gewoon staan.