DRINGENDE VRAAG !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:17

Even een hele dringende vraag.
Vandaag zag ik in een keer twee grote witte plekken op de buik van mijn drie jarige merrie.
Druk plekken van mijn lederen singel.
Het verklaart voor mij een hele hoop waarom ze nooit stil blijft staan met het aansingelen.

Nu heb ik mattes singels gevonden maar twijfel ik tussen twee modellen.

1. Asymetrische dressuur banaan singel
2. asymetrische dressuursingel ( volgens mij kort)


Mijn gedachte gaat uit naar de eerste.

Hier afbeeldingen:

1. http://www.hipponet.be/index.php?item=0 ... 70&lang=NL

2.http://www.hipponet.be/index.php?item=0 ... 15&lang=NL

Liefs Fanny

Het is voor mij een dringende vraag omdat ik nu eigenlijk niet durf te rijden omdat ik haar geen pijn wil doen.
Zouden de druk plekken nog weg gaan ?

Dit is mijn 3 jarige merrie:
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:22

Met witte plekken ben je al even te laat.. Dan koet het eerst flink open hebben gelegen.

olanis
Berichten: 299
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:22

De drukplekken gaan wel weer weg. Als je ze nu een tijdje rust geeft. Dus even geen singel om.
Witte haren gaan waarschijnlijk niet meer weg.

Paard moet even wennen aan een singel.Huid moet iets dikker worden.
Als de plekken genezen zijn. Kun je weer rijden. Misschien eventueeel even tijdelijk gaan rijden met een singelbontje of zachte singel

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:30

Lavje schreef:
Met witte plekken ben je al even te laat.. Dan koet het eerst flink open hebben gelegen.

Nee hoor, witte haren zijn niet door wondjes maar door druk.

Ts: een banaansingel veranderd ook licht de ligging van je zadel. Dus als je zadel goed ligt, zou ik voor de gewone gaan.

Maar zelfs een gewone neoprene zou wel al volstaan. Leren geven vaker drukplekken omdat ze voorgevormd zijn. Of een hoes voor over je huidige singel

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:37

Thanks voor de reacties. heb nooit wondjes gevoeld of gezien. nu ze geschoren is zie ik de grote witte plekken. Heb voor haar nu sinds oktober een nieuw zadel. MSFC proffesional

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:42

......en nog een tip voor als je weer gaat rijden met zadel en al:
als je de singel zachtjes hebt aangedaan, vraag je voet als je schuin voor je paard staat. Pak dan de onderarm/bovenkant voorbeen vlak bij de pols/ voorknie.
Vraag dan heel zachtjes of het paard haar arm wil geven: het hele voorbeen komt dan naar voor. Het ontspant de schouder - en het trekt de huid onder de singel glad. En de meeste paarden vinden het heerlijk om "een slap handje te laten bungelen". (= Jij vraagt het voorbeen telkens iets meer en minder naar voor, z zodat het onderbeen van pols tot hoef bungelt en schommelt vanuit jouw handen. )

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:47

Voor witte haren hoef je geen wond hebben gehad! dit kan ook door steeds irritatie op een plek. Als de huis wat dikker wordt gaat dit beter, waarschijnlijk omdat ze nog zo jong is en het ene paard heeft ook een gevoeligere huid dan andere.
Ik zou een bontje om de singel doen, en als het geen wondje is hoef je ook niet te stoppen met rijden maar het zachter maken van de singel...

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 23:20

ik zie zelf nu op de tweede foto dat mijn singel de singelstoten naar voren trekt

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:26

die van mij kreeg ineens een plek op zijn schoft door zijn deken, en heeft daar nu ook witte haren.. het is net of er een te krap zadel op gelegen heeft.

voor de drukplekken zou ik een neopreen singel gebruiken denk ik, ik gebruik deze nu zelf ook omdat mijn ruin druk plekken kreeg van een leren singel.. welke leren singel ik ook gebruikte.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:21

flamon schreef:
ik zie zelf nu op de tweede foto dat mijn singel de singelstoten naar voren trekt

Nee dat zie je niet. Het lijkt wel zo, omdat de foto schuin van voren genomen is. En ook al ZOU je singel de stoten naar voren trekken dan betekent dat nog niet dat hij ook het zadel naar voren trekt.

Voordat je kunt bepalen welke singel je nodig hebt is het nodig dat je weet hoe die plekken daar komen. Waarom denk je dat het probleem met de singels in de OP zal zijn opgelost?

Overigens vind ik niet dat je op een driejarige überhaupt al hoort te rijden. Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 02:30

Ik zou heel graag willen weten hoe het er is gekomen. Ze heeft druk plekken op haar rug gehad en heb toen een nieuw zadel aan laten meten. De druk plekken verdwenen. Nu komt deze week of volgende week mijn zadelmaakster. Om te kijken waar het vandaan zou kunnen komen.

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:36

Je kan natuurlijk een andere singel proberen, lijkt me het voornaamste als ze onder de singel de plekken heeft. Heb je eventueel aan een bontje gedacht voor om de singel? Dan schuurt het al niet.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:38

flamon schreef:
Ik zou heel graag willen weten hoe het er is gekomen. Ze heeft druk plekken op haar rug gehad en heb toen een nieuw zadel aan laten meten. De druk plekken verdwenen. Nu komt deze week of volgende week mijn zadelmaakster. Om te kijken waar het vandaan zou kunnen komen.

Is het dan misschien een idee als de zadelmaker eerst een blik werpt voordat je allerlei modellen singels gaat uitproberen? Een zadelmaker is toch wel iemand waarvan je zou mogen verwachten dat 'ie kan vertellen hoe die plekken daar komen. En pas als je de oorzaak weet kun je een oplossing gaan zoeken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:30

Ik denk niet dat het bont de druk weg gaat nemen en dan blijf je hetzelfde probleem houden. Wij kunnen vanaf hier niet zien waar het probleem precies zit en waardoor het veroorzaakt wordt. Misschien heb je een bredere singel nodig, of eentje die meer naar voren ligt, of misschien singel je te strak aan, het kan vanalles zijn.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:38

...en wat lastig is en lastig blijft: we gaan wel rijden op paarden van 3, maar die dieren groeien door tot ze plm. 5 zijn.

Het siert je, dat je een zadel hebt laten aanmeten - maar bedenk wel, dat dat zadel oer een half jaar of een jaar botweg te klein kan zijn.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:43

Ik wil je alleen even een groot compliment maken over hoe je met het probleem om gaat.
Vind dat je juist handelt en zie dat je echt het probleem wilt oplossen.

Je zadelmaker zal je vast kunnen adviseren :j

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 17:19

Branka super lief dankjewel !

Janneke 2.
daar ben ik me zeker bewust van maar sinds ze onder het zadel is, is de da nauw betrokken geweest. En nog steeds. Vind het erg belangrijk dat ze een goed zadel heeft. Waar ze vrij kan bewegen. Heb nu een bontje over de singel en hoop dat dit beter is.

Wil er graag alles aan doen. Zodra de zadel maakster komt snel naar de druk plekken kijken.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:38

Mijn paard had een half jaar geleden ook witte haren op zijn schoft door een drukplek, maar dat is nu allang verdwenen als sneeuw voor de zon :)

Ik zou iig een paar weken haar op rust zetten en de zadelmaker inlichten.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:33

Over de witte plekken kan ik je niet adviseren.

Kan wel zeggen, dat ik voor mijn Fries (kort in de rug, rondgeribd en forse schouderpartij) een anatomische singel van Mattes heb. Mooi ruimte bij de ellebogen en superzacht. Nog nooit gehoord dat een paard drukplekken krijgt van een lamsvel singel.
Echt een aanrader.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 01:08

Nadita. Super fijn !! Dankjewel.
Nu bevestig je mij in de gadachtes voor een anatomische singel van mattes. Mijn zadelmaker adviseerde dit ook.

Super dankjewel !!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 04:06

Je schrijft dat je je paard geen pijn wilt doen, maar je stapt er wel al op met 3 jaar.!!
En dan al drukplekken op rug en buik..Nee vind dat je niet goed bezig bent, als je het beste met je beessie voor hebt.. :n

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 05:53

Wat een overhaaste conclusies weer. Over het wel of niet rijden met 3 jaar mag iedereen zijn eigen mening over hebben maar om nou te zeggen dat ze niet het beste met haar paard voor heeft, kom op. Er is een zadel aangemeten en toen ze doorhad dat het andere zadel niet goed lag en toen ze zag dat ze van de singel drukplekken kreeg is ze op zoek gegaan naar een nieuwe singel/oplossing. Zie niet wat daar verkeerd aan is. Genoeg mensen die het niet doen.

Eviii_x
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Arnhem

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:34

Misschien een singelbondje er om heen doen? Of iets van een gelpad voor om de singel? Is wat je zelf fijner vind...

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:21

Mijn fjord kreeg van een schapenbont singel zelfs singelwondjes...

Heb al een aantal jaar een Gibaud (Eric le Tixerant) singel is wel prijzig maar helemaal van elastiek en de uiteinde van leer, heeft nooit meer wondjes of drukplekken gehad, ook reageert ze er beter op....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: DRINGENDE VRAAG !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:57

Waar zitten de plekken dan?

Voor de singel, achter de singel, onder de singel, ter hoogte van de gespen....

Zoek eerst even uit welk deel van de singel op die witte plekken ligt en de witte haren veroorzaakt heeft, pas dan weet je wat je moet veranderen bij een nieuwe singel.

Stel dat het simpelweg een kwestie is van gespen die de huid raken, dan kun je wel schaap onder de singel stoppen maar als de gespen dan nog in contact komen met de huid dan is er niks opgelost...behalve het geld uit je portemonnee :P