Vitaminerijk voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:07

Hoi,

Mijn paard zit momenteel vermoedelijk met een licht vitaminetekort en ik vroeg me af welk voer erg vitaminerijk is.
Of het eventueel beter is iets van supplement bij te geven. Er is me ook al aangeraden iedere dag zo'n koek van Pavo te geven.

Iemand die nog goede voeders weet met veel vitaminen? Liefst zo weinig mogelijk suiker en haver!

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:27


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:51

Tekort aan welke vitamine ?

Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 08:45

Weet ik niet, maar gisteren was ze plots meerdere malen zand aan het eten, wat ze anders nooit doet, en ze loopt ook tamelijk stijf.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:03

Daaruit ga jij afleiden dat ze een tekort heeft? DA bellen, bloed laten trekken. Kijken of er echt een tekort zit, dan kan de DA je juist adviseren.
Zomaar iets bijgeven is geld weggooien.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:29

Ik voor equilin, er staat een hoop informatie op de site.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:37

In zand zitten geen vitaminen maar wel mineralen.
Zand eten is niet ongevaarlijk, maar dat weet je waarschijnlijk wel.
Misschien is het verstandig om eens goed naar haar voeding te kijken. Krijgt ze voldoende ruwvoer? En dit verdeeld over meerdere voederbeurten per dag?
Krijgt ze sowieso al een aanvullend voer?
En is het misschien wijsheid om eens een algehele gezondheidscheck te laten doen?
Ik zou niet afwachten tot je paard plat ligt met een zandkoliek, maar wel eerder actie ondernemen.
Maar met alleen een vitamine supplement of vitaminerijk voer ga je dit denk ik niet recht krijgen.
Marstall Faser light is overigens wel een voer wat ik je aan kan raden. Weinig suiker/ zetmeel, hoog in vitaminen en mineralen.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:34

zandlikken is idd meestal een teken aan een mineralen tekort of onbalans. dus tijd om naar je rantsoen te kijken en/of een liksteen aan te bieden.

voor een vitaminentekort best even bloed trekken om te weten welk. Verandering van voer kan op termijn beter zijn, maar om werkelijk tekort op te vangen zal je een supplement nodig hebben. Tekorten ontstaan niet van de ene dag op de andere, dus wederom rantsoen bekijken en tijdelijk een verhoogd aanbod met een supplement.
Willekeurig een vitaminen/mineralenpreparaat geven is weggegooid geld en een onnodige belasting van lever en nieren bij je paard.

Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:07

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer.
De dierenarts was al gebeld om vandaag bloed te komen trekken om te kijken wat ik specifiek bij moet geven, maar het leek me geen slecht idee om toch al wat op te vangen met een rijk voer aangezien ik die resultaten niet morgen heb natuurlijk.
Omdat ik niet weet hoeveel zand ze al heeft binnengekregen bestel ik ook psyllium om daar een kuur mee te doen. De meningen zijn hier wel erg verschillend of psyllium of psyllium husk het beste is dus dat bekijk ik nog.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:20

't probleem is meestal dat een "rijk" voer zoals jij het noemt, in de de eerst plaats rijk is aan eiwitten en melasse. En je dus meer gaat hebben aan een weinig "normaal" voer om daar een vitaminen/mineralen korreltje/supplement door te mengen

bv Marstal force, D&H ultimate balancer, pavo vital complete, mijten vitamineralen

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vitaminerijk voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:26

ik geef standaard vitaminebrok (heb nu die van equifirst, daarvoor van marstall gehad)
Die van mij krijgen daarbij enkel nog een halfje muslie en ruwvoer. (2 paarden)
Werkt fantastisch. Zowel bij mijn oudje als mijn jonkie (die ernstige tekorten heeft gehad).