Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 00:01

Mijn merrie slaat door de regumate heen. Ze kreeg op een gegeven moment 13 ml maar als ze hengstig werd was ze dat dan ook echt!
- steigeren
- bokken
- levensgevaarlijk onder het zadel!

Regumate werkt totaal niet bij haar en ik ben er nu ook mee gestopt (io DA natuurlijk)

Als de hengstigheid weg is, is ze weer redelijk onder het zadel en heeft ze alleen lichtelijk protest op oefeningen die ze nog wat moeilijk vind. Maar die zijn niet zo gevaarlijk en ze is dan ook makkelijk te corrigeren. Wel is ze onder het zadel na haar hengstigheid strammig en stijfjes.

Ze is meerdere malen door de DA nagekeken (anders had ik nooit de regumate gekregen) Dus ook gescand mbt eierstokken.
Er is qua scan niets te vinden. Eierstokken zien er piekfijn uit!! Baarmoeder ziet er ook piekfijn uit!!

Er is nu bloed bij haar afgenomen en dit is naar Duitsland gestuurd voor onderzoek naar hormoonbalans. Als het goed ik krijg ik deze week de uitslag.

Ik ben toch weer verder gaan zoeken om te kijken wat er zoals aan hengstige merries gegeven wordt. (En dan bedoel ik geen plak merries die sloom zijn en plakken aan je been maar merries die echt onder het zadel niet te hanteren zijn.

Nu zat ik te denken aan een supplement en lees goede ervaringen over Oestress, poedervariant.

Wie heeft hier ervaring mee en toen je het gaf binnen welk tijdsbestek merkte je resultaat?
Of wat gebruik jij tegen de hengstigheid van je niet te hanteren paard onder het zadel.

Hoop dat ik hier wat reacties op krijg aangezien er zoveel supplementen op de wereld zijn.

Anoniem

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:06

Ik heb geen ervaringen met supplementen ed, maar misschien is het een optie om te kijken naar een knikker? Als je de zoekfunctie op bokt gebruikt, vind je wel wat topics erover :j

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 00:08

DA had het ook over een knikker of over spuiten of een soort gelei in de baarmoeder smeren (oid)

Maar over knikkers lees ik vaak dat deze eruit gedrukt worden en als de merrie niet reageert op regumate dat een knikker ook niet zal helpen??

Anoniem

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:12

Ik heb zelf geen merrie met een knikker hoor ;) Maar heb me er een tijdje verleden wel een beetje in verdiept omdat ik het interessant vond. Bij een deel van de merrie's zal hij wel blijven zitten, en het is een goedkope oplossing. Op lange termijn een stuk goedkoper dan supplementen en/of hormonen. In deze situatie zou ik het wel overwegen om het op zijn minst te proberen ;)
Of een knikker niet zal werken omdat regumate niet werkt, weet ik niet. Lijkt mij van niet, het zijn twee totaal verschillende methodes ;)

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:15

Wij hebben zelf veel baat gehad bij een homeopatisch middels dat door een homeopatische DA is voorgeschreven. Een verder gezond paard hoef je dan niet vol te stoppen met chemicaliën.

Voor sommige mensen misschien ook nog wel interessant, het middels is veeeel goedkoper als regumate al betaal je natuurlijk wel eenmalig een consult.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 00:15

Alles is welkom qua advies!!!
Dank je wel.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:40

Ik lees hier ook even mee, ben ook aan het tobben met de hengstigheid.
Eigenlijk al heel het jaar problemen mee, hoopte dat het nu minder zou zijn, maar helaas.
Nu sinds 2.5 week aan de Regumate Pig, maar niet echt groot verschil.
Mijn merrie is in de omgang niet echt lastig, heb vooral problemen met rijden.
En dan alleen tussen andere paarden.
Dan houdt ze haar rug en buik vast, loopt constant te zwiepen en pissen om mijn been.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:47

Mijn merrie doet het heel goed op NAF Oestress.
Zij was voorheen echt niet te hanteren onder het zadel tijdens de hengstigheid, plus ook op stal was het geen pretje. Ze stond de hele tijd tegen de stalwanden aan te duwen (kapotte heupen etc). Haar buik was altijd heel gevoelig en ze was gewoon echt mieperig, echt niet prettig :o

Nu is ze nog wel een miepje, maar wel te hanteren en niet meer dat extreme gedoe. Ze krijgt dagelijks anderhalf schepje en daar doet ze het prima op. Ik meng het met zemelen, anders wil ze het niet eten.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:07

Buiten de knikker en de regumate heb je ook nog het "chemisch castreren", speciaal tegen de hengstigheid. Dit schijnt zeer effectief te zijn, is een half jaar lang werkzaam en er worden andere hormonen ingespoten dan die in regumate zitten. Het enige nadeel ervan is dat ze wel een half jaar lang dopingpositief worden getest op wedstrijden, maar dat heb je met regumate ook.

Mocht je echt een supplement willen gaan gebruiken, werkt MoodyMare opzich wel goed. Ik vraag me alleen af of die poedertjes wel goed genoeg werken als je merrie al door de regumate heen breekt.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:26

Middelen zoals Regumate zijn hormonen en die onderdrukken de hengstigheid, daar kunnen merries echt last van hebben. Er zijn ook vrouwen die niet goed op de pil reageren. De homeopathische kruiden en poedertjes ondersteunen de hengstigheid.

Bij mijn merrie leek de hengstigheid soms niet goed door te komen, de keer daarna was ze dan 2x zo erg hengstig. Daardoor had ze echt pijn, nu met Naf Oestress is ze heel regelmatig en vooral gelijkmatig hengstig. Regelmatig was ze altijd wel, alleen was het de ene x vele malen erger dan de andere x.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:36

Moratoetje schreef:
Middelen zoals Regumate zijn hormonen en die onderdrukken de hengstigheid, daar kunnen merries echt last van hebben. Er zijn ook vrouwen die niet goed op de pil reageren. De homeopathische kruiden en poedertjes ondersteunen de hengstigheid.

Bij mijn merrie leek de hengstigheid soms niet goed door te komen, de keer daarna was ze dan 2x zo erg hengstig. Daardoor had ze echt pijn, nu met Naf Oestress is ze heel regelmatig en vooral gelijkmatig hengstig. Regelmatig was ze altijd wel, alleen was het de ene x vele malen erger dan de andere x.


Ah oke op die manier, ook weer wat geleerd :).

TS, dan zou je ook MoodyMare kunnen proberen. Is ook homeopatisch en daar zie ik opzich wel goede resultaten van hier op stal.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:39

Is er ook verder onderzoek naar haar rug of de organen gedaan. Dit vraag ik, omdat je zegt dat ze buiten de hengstigheid om ook niet echt super te rijden is.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:43

Mag ik vragen wat ze precies gaan bepalen in het bloedonderzoek en hoe je daar vanuit kunt gaan behandelen?
( heb hier een soortgelijk probleem, merrie die elke gehele winter continu hengstig blijft met bijbehorend zuur gedrag en andere ongemakken).

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:43

Ik ben het gaan proberen met de instelling erger dan dit kan het niet worden. Gelukkig sloeg het meteen aan, na een paar weken merkte ik al verschil. Ze krijgt het nu al meer dan een jaar.

Ik ben het gaan voeren meteen na een hengstigheid, bij de hengstigheid 3 weken daarna kon ik al verschil merken :)

Ik heb al wel gekeken naar andere middelen, mocht de Oestress niet meer (voldoende) werken. De druppels van Puur blijken ook goed te werken.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:53

FriesWytske schreef:
Is er ook verder onderzoek naar haar rug of de organen gedaan. Dit vraag ik, omdat je zegt dat ze buiten de hengstigheid om ook niet echt super te rijden is.


Ze is ook recent van puntje van haar oren tot punt van de staart op de foto geweest.
Super mooi!!!!

Osteopaat is geweest was ook prima. Door haar hengstigheid zat ze achter wat vast maar niet ernstig.

Buiten haar hengstigheid heeft ze wat problemen met oefeningen en dan vooral het neerwaarts. Het is een opwaartslopend paard wat moeilijk haar hals wil laten zakken maar dat is rijtechnisch.

T is een Pismerrie!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:55

Een ruin kopen :D

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:55

timokyana schreef:
Mag ik vragen wat ze precies gaan bepalen in het bloedonderzoek en hoe je daar vanuit kunt gaan behandelen?
( heb hier een soortgelijk probleem, merrie die elke gehele winter continu hengstig blijft met bijbehorend zuur gedrag en andere ongemakken).


Ze hadden het over vrouwelijke hormonen, mannelijke hormonen en cyclus bekijken ( zo ongeveer )
Ik wacht nog steeds op telefoon van mijn DA hoop dit vandaag te krijgen.

Wat verder de behandeling in de DA zijn ogen is weet ik nog niet, ligt aan de uitslag.

maar ik wil me iets verdiepen in het homeopatisch oplossen vandaar de vraag naar OEstress.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:56

geerke schreef:
Een ruin kopen :D


Tja............................
Ik weet nu waarom ik in eerste instantie nooit een merrie wilde :D

Maar dit had ik nooit verwacht, hengstig okee maar zo extreem moet haar en mij weer overkomen.
En dan bedoel ik ook ECHT extreem!!!!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:47

Er zijn goede ervaringen met het geven van Marstall Optimaal aan zeer hengstige merries.
Wat het doet en hoe het komt kan ik je niet vertellen. Wel dat de merries een normale hengstigheid kregen en ook met een normale cyclus. Ze zijn weer gewoon te rijden en zitten lekker in hun vel. Het is voor de merrie zelf ook geen feest :(:)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hengstigheid: supplement welke meest effect, snelle werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:27

Moody mare van D&H zijn krujden (is geen homeopathie) ken iemand die het gebruikt heeft omdat z'n merrie 3weken hengstig stond en 1 week niet ofzo en hierdoor niet presteerde.

zelf gebruik ik een chinese kruidenix van mijn DA en accupunctuur. Ik merk hier heel veel verschil van, niet dat mijn merrie anders niet meer te rijden valt. Als je ze niet kent, zou je zelfs niet weten dat ze hengstig is, maar ik kan het voelen, tegen been plakken, rug abnormaal vasthouden en opbollen van zodra je wil gaan "zitten" waardoor het lijkt alsof haar achterhand plots 30cm hoger is dan haar voorhand en enorm stijf lopen, snelle verzuring van de ruglijn, slechte lendenreflex.
De kruiden werken vrij fijn omdat ze niet alleen de hormoonspiegel gaan beïnvloeden, maar ook op de "neveneffecten" werken.