mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 11:53

misschien een stomme vraag.

Ik heb een haflinger van 28 jaar oud.
ze gaat s morgens tussen 9 en 11 naar buiten en s'avonds komt ze tussen 5 en 7 naar binnen.

nu is het al een tijdje dat de kudde niet wilt. met pijn en moeite komt mijn haflinger naar binnen, maar wilt linea recta weer naar buiten.
de rest wilt ook niet naar binnen en soms zijn we een tijd bezig om ze toch binnen te krijgen.

De reden dat ik wil dat ze nr binnen gaat is het voeren en dat er geen schuilmogelijkheden zijn.

Mijn haflinger is een tijd wat aan de magere kant geweest en dat wil ik voorkomen nu.
dus wil ik 2x op een dag haar gevoerd hebben en iig voor de nacht een hele baal hooi.

Nu denk ik er toch aan om ze buiten te houden als ze niet wilt.. Haar keuze zal ik maar zeggen.
Ze staan overigens met vieren op een gigantische weide met nog zeer veel gras.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.?
er is geen mogelijkheid btw om een schuilgelegenheid te maken. En geen optie om hooinetten op te hangen ivm ruzies in de kudde hierover.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:57

Ze tijdens de wintermaanden de hele dag zodner hooi laten staan vind ik eigenlijk niet zo goed. Als er verschillende hooinetten hangen hoeft er toch geen ruzie voor gemaakt te worden ? Nu is het gras nog genoeg, maar straks groeit het niet meer en heeft het oog geen voedingswaarde niet meer. Zou ze dan sowieso 's avonds op stal halen als er geen (natuurlijke) schuilmogelijkheden zijn.

uva uvam vivendo varia fit

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:00

Hebben jullie geen hooi bakken? Van die ruiven als je daar genoeg van neerzet moeten ze geen ruzie kunnen maken, idd zonder hooi laten staan vind ik ook niet echt een prettig idee, zeker niet als het houd is/word.
Is er iets veranderd in de stal? Waardoor hij misschien niet meer naar binnen wilt?

Persoonlijk zou ik hem niet buiten laten staan, mijn oudje moet ook gewoon naar binnen anders word ze te mager

Anouska me vriendinnetje

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:00

Altijd meer voerplaatsen maken dan dat er paarden zijn, lost al een hoop geruzie op ;)

Heb je geen mogelijkheid om aan je stallen een uitloop te maken, dan kunnen ze 's nachts gewoon zelf bepalen wat ze doen en kunnen ze toch schuilen en binnen eten.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 12:01

ze krijgt dan wel hooi, maar komt nr binnen als ik er ben.
in de zomer ook zo gedaan. dus krijgt ze wel hooi, maar komt ze overdag een paar uur naar binnen voor voer en hooi.

niet iedereen wilt netten in de weide. dat is het probleem. we staan met 4 verschillende eigenaren en maken onderling deze keuzes. maar niet iedereen wil hiervoor gaan.

Ik wil haar zowiezo binnen hebben, maar soms loopt ze echt weg en krijg ik haar niet te pakken.
Dan vind ik het haar keuze nu.
Bij ontieglijk rotweer staat ze btw voor aan de draad, dus dan krijg ik haar wel binnen :P

geen opties voor schuilmogelijkheden te creeeren..

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:03

Hier hetzelfde probleem, zou in principe mijn oudje graag voor de nacht extra willen bijvoeren (en de jonkies niet want die ploffen nu al uit elkaar) maar paard wilt het niet, en mag sowieso niet op stal door z'n COPD.

Voor oudjes is buiten blijven vaak wel goed tegen de stijfheid en artrose, lekker rustig in beweging blijven. Evt wel een deken aandoen als het kouder wordt? (als ze nog geen deken aanheeft).

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 12:04

ze heeft een deken op..
Is verder gezond op haar tumor na..
Doet het nu ook prima. Is goed op gewicht.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:05

Ik voer de paarden die hier 24/7 buiten staan extra bij met lucerne brok.
Misschien is dit iets voor jou?

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 12:07

ze krijgt nu een kilo muesli, een halve kilo brok. een halve kilo senior priores en mega hooi/ voordroog.
Dit verdeelt over s'morgens en s'avonds.

De bedoeling is dat ze dan wanneer ik kom dit krijgt. Het lastige alleen is dat ik het dan niet kan verdelen over de dag ivm werk etc.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:10

Het idee achter de lucernebrok is dat ik een paard heb wat meer ruwvoer mag krijgen als de rest.
Door werk (tijdgebrek) ipv extra hooi gekozen voor een lucernebrok. Iets wat extra aanzet.

Het word waarschijnlijk wel veel idd om dit in 1 portie te geven.
Kun je niet kijken of je je voer aan kunt passen naar een hoogwaardiger voer zoals bv een vitamine korrel en deze aanvullen met lucerne of senior priores?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:21

zolang het weer goed blijft en je paard er goed uit blijft zien met 1x per dag bijvoeren zou ik me er niet zo druk om maken. Eventueel meet je hem/haar 2x per week op en bekijk je goed of hij/ze niet invalt. Mocht dat wel beginnen kun je vanaf dan weer op stal zetten voor de nacht. Of eerder als de anderen ook gaan.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 12:32

dat was idd de planning en idd even naar de voeding kijken.
zowiezo blijven er een aantal paarden buiten oa 1 met copd.. dus alleen staat ze niet.
en ik weet dat ze met rotweer nr binnen wilt, dus als het kouder wordt dan wil ze wel.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:35

Een stuk van de weide afzetten waar je haar apart kunt zetten met extra hooi.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 12:42

ja dat is een optie, maar heb ze het liefst in de kudde..

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

BarbaraNova

Berichten: 4193
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:00

kan je haar niet even apart halen en haar bv subli senior priores geven? daar heeft mijn oude sok jaren op geleefd en t zet goed aan...daarnaast haar lekker laten met wat zij wil, misschien wil ze wel binnen als t strenger weer wordt? Of binnen wat lekkers klaar leggen in de voerbakken dat ze wat liever naar stal willen?

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:02

Ik wil niet zeuren hoor haha, weet zelf dat ze er niet van zullen smelten, maar je MOET een vorm van schuilplaats op de wei hebben.
Oftewel een stal, oftewel natuurlijke beschutting in de vorm van bijvoorbeeld bomen.

Ik heb 3 weien, en op de zomerwei staat géén stal.
Op de herstwei is de stal afgespannen omdat de tinker zomereczeem heeft en zich anders letterlijk kapot schuurt; maar tussen die 2 weien hebben wij onze appelboomgaard, waardoor er natuurlijke beschutting ontstaat :)
Zomerwei is langs 4 kanten omzoomd door bomen, de herfstwei langs 2 kanten, en op de winterwei staan kastanje- en notenbomen en een ruime schuilstal :)

Het heeft vorige week 's nachts gesneeuwd hier, en ik ben wezen kijken waar m'n paard stond... Onder de bomen :+ Daar hebben ze echt ontzettend veel aan, ik zie haar ook bezig als het heel hard waait e.d., ze weten echt welke bomen het geschiktste zijn om ergens voor te schuilen haha.

Heb je die optie niet, natuurlijke beschutting? Da's vaak echt genoeg hoor...
Ik zou haar gerust durven buiten laten, trouwens :) Zolang ze gezond is dan he, daar kunnen ze wel tegen. Ze weten zelf wat ze wel en niet aankunnen, ondervind ik bij mijn merrie...

Succes in ieder geval!

My Daisy Volg ons op fb: http://www.facebook.com/LifewithDaisy
Life is short, and you only live it once. But if you live it good, once is enough.
GEZOCHT: Axford, draver, +-10 jaar, +-1.80m, bruin.
"When I'm 80 years old and sitting in my rocking chair, I'll be reading Harry Potter. And my family will ask me": "After all this time?" And I will say : "Always."

BarbaraNova

Berichten: 4193
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:05

ouwetjes hebben het echt zwaar in de winter hoor, helemaal als ze al niet zo dik zijn kost het erg veel energie...

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:18

Mijn pony van 31 is een echte buitenpony .Maar als ze voor haar gezondheid elke nacht
Binnen moet staan heeft ze pech gehad.Gezondheid gaat toch voor zeker voor een pony op leeftijd.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:35

Ik zou haar 's nachts binnen zetten mijn verzorgpaardje van 30 jaar kan zelf kiezen voor binnen of buiten heeft een stal met paddock maar als het echt winter is gaat de deur 's nachts dicht. Het is dan echt veel te koud voor die oudjes! Want die moeten flink energie verbranden om warm te blijven als je ook ziet hoe veel voer daar in gaat! Gewoon binnen zetten puur voor het behoud van je paardje je wil er natuurlijk nog een tijd van kunnen genieten

Uitmest service met miniloader
Geen zin of tijd om dagelijks te mesten? of word dit te zwaar? Wij kunnen voor u mesten met onze Sherpa miniloader
https://www.bokt.nl/markt/ad/508286/uitmest-service-met-miniloader

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: mijn oudje buiten laten als ze niet wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:45

Ik zou haar nu gewoon een tijdje buiten laten staan 's nachts, kijk het een tijdje aan zou ik zeggen.Je merkt vanzelf wel aan je pony of ze last gaat krijgen van de kou ofniet. Merk je dat ze ergens last van krijgt, haal je haar gewoon weer lekker snachts naar binnen.

01-06-'13 MILA

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:49

batfull schreef:
Ik zou haar nu gewoon een tijdje buiten laten staan 's nachts, kijk het een tijdje aan zou ik zeggen.Je merkt vanzelf wel aan je pony of ze last gaat krijgen van de kou ofniet. Merk je dat ze ergens last van krijgt, haal je haar gewoon weer lekker snachts naar binnen.

wilde ik ook schrijven, gewoon nu buiten laten , en als het een keer prutweer is dan staat ze vanzelf bij het hek dat ze naar binnen wil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 130 bezoekers