wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 08:20

Hoi,

Laatst liep ik met een buurvrouwtje met onze (kleine) hondjes door het bos, een losloopgebied.
Nu kwamen wij een mevrouw tegen, die op afstand al riep, vast houden... jullie honden, ik weet niet of het goed gaat. Nu hebben wij onze hondjes even bij ons geroepen en is er niks gebeurd.
Hoewel die hond toch maar al te graag even onze hondjes had opgegeten, tjonge wat ging die tekeer. Niet blaffen, zeg maar gerust BLAFFEN, (in hoofdletters) Grommen, Happen e.d......
Het was een vrij slank en klein vrouwtje en een joekel van een hond, waarbij wij al zo iets hadden van hou je je hond wel, maar dat wil ik even niet ter discussie stellen.

Maar wij vragen ons nu wel af...wie zou er aansprakelijk zijn geweest als die hond van mevrouw onze hondjes had gebeten of huh zeg maar gerust opgegeten?

Haar hond zat op dat moment wel aangelijnd.
Onze hondjes liepen wel los, daarvoor ga je naar een losloopgebied. Onze hondjes lokten niks uit, die hond was gewoon niet hond - sociaal. Er is dus niks gebeurd, omdat wij onze hondjes bij ons hielden / riepen.

Ik snap zo en zo niet wat je doet met een agressieve hond in een losloopgebied, waar je om de 100-200 meter een andere loslopende hond tegen komt. dat is toch zoeken naar problemen? Ik snap best dat je met een dergelijke hond ook naar het bos wilt, maar dan ga je toch niet met zo'n dergelijke hond naar een losloopgebied.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, ik hoop dat we hier een leuke vriendelijke discussie kunnen aangaan.

Even mijn mening: Wij zijn van mening dat je met een dergelijke hond, naar een ander soort bos gaat (aangelijnd bos) en dat als de hond onze hondjes schade had toegebracht de eigenaar van die hond aansprakelijk was geweest, ondanks het feit dat deze aangelijnd was.

p.s ik heb geen poll toegevoegd, ik snapte niet zo heel goed hoe dat werkte, maar zo kunnen we vast ook een discussie houden.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:24

Als eigenaar van een hond ben jr aansprakelijk voor de schade die de hond veroorzaakt.

Wel kan er een beperkt mate van eigen schuld bestaan bij de tegenpartij die bepaald wordt door de verzekeringsmaatschappijen naar aanleiding van beide verhalen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:25

Mijn honden waren vast een grote hond schiet los en pakt vol mijn hond, aan geven kon niet want ze doen pas wat als er een dode is gevallen. In jou geval is die andere vrouw aansprakelijk vind ik.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:03

marleen_usar schreef:
Mijn honden waren vast een grote hond schiet los en pakt vol mijn hond, aan geven kon niet want ze doen pas wat als er een dode is gevallen. In jou geval is die andere vrouw aansprakelijk vind ik.

Als er schade is aan een hond doet de politie inderdaad niks maar je kan wel de schade op de wa-verzekering van de eigenaar van de andere hond verhalen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:18

C_arola schreef:
marleen_usar schreef:
Mijn honden waren vast een grote hond schiet los en pakt vol mijn hond, aan geven kon niet want ze doen pas wat als er een dode is gevallen. In jou geval is die andere vrouw aansprakelijk vind ik.

Als er schade is aan een hond doet de politie inderdaad niks maar je kan wel de schade op de wa-verzekering van de eigenaar van de andere hond verhalen.


Dat is niet overal zo.
Mijn zus heeft het pas meegemaakt met haar honden, 2e grote honden, beide aan de riem, komen andere mensen tegen met hun hond ook aan de riem, deze hond daagde dusdanig de honden van mijn zus uit dat deze gingen reageren, de reu kon ze niet meer houden. De hond had iets een schampje, wat haren weg, een soort van schaafwondje zeg maar. Deze mensen hebben aangifte gedaan, erbij vermeld dat hun hond had uitgedaagd maar dat mijn zus bewust had los gelaten (wat totaal niet klopte want ze kon de hond niet meer houden). Toch heeft mijn zus het grootste gezeur gehad, die andere mensen hadden aangifte gedaan want hun hond was nu al voor de 4e keer gegrepen ( elke keer door andere mensen met honden) en tja ook al daagde die hond dat uit en konden zij m zelf amper houden was mijn zus toch de pineut en kon zij zich verantwoorden bij de politie en kreeg het vriendelijke maar dringende verzoek niet meer naar het bos te gaan ook al had ze ze aangelijnd of ze toch minstens dan maar te muilkorven....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:29

Dat vind ik niet kloppen van de politie :n
Hier is de hond van mijn zus een half jaar geleden flink gegrepen door een andere hond. Darmen, alles lag uit het lichaam. Gelukkig overleefd na een lang herstel en hij maakt het weer goed maar de politie deed niks. Ze moest de wa-verzekering maar bellen terwijl de hond vaker had aangevallen en de politie daarvan op de hoogte was.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

Vrij zinloze discussie; "Wie zou er aansprakelijk zijn geweest als er iets zou zijn gebeurd wat niet echt gebeurt is en op een manier die je zelf mag verzinnen".

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:46

ieder mens en dier heeft dezelfde rechten om te lopen waar hij wenst!!

weet jij zeker dat jou honden niet uitdagen??
een hond pikt signalen op van ong 500 meter verder.....
dus vrij zinlose discussie, ongeacht of het losloop gebied was, zij vroeg jou om ze aan te lijnen, haar hond wat aangelijnd, dus als zouden jouw honden ernaar toe gaan(wat al een uitdaging is) en gepakt worden, ben jij zelf verantwoordelijk.

Hond-sociaal zijn....wat is dat???????
bedoel je het sociaal zijn wat wij mensen doen?
die kan je niet op dieren plaatsen, dat is een totaal ander systeem!!!!
of het nu een hond, kat of bv een beer is!!!!

Hhilde

Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:51

Je moet sowieso je hond aanlijnen als je een andere hond aan ziet komen die is aangelijnd of wordt aangelijnd. Of je nou in losloopgebied loopt of niet.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:03

In mijn ogen is de hond die bijt fout (of de eigenaar wel te verstaan).

Een hond die uitdaagt is vervelend maar hoeft geen probleem te zijn. Op het moment dat de baas de hond niet kan houden en de hond aanvalt vind ik dat fout. Als je je hond niet kunt houden vind ik dat echt levengevaarlijk.

Uitdagen of niet, de eigenaar van de hond die bijt is fout want die riem had nooit los mogen gaan.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:14

Kuggur schreef:
Vrij zinloze discussie; "Wie zou er aansprakelijk zijn geweest als er iets zou zijn gebeurd wat niet echt gebeurt is en op een manier die je zelf mag verzinnen".


True. :j

Het grappige is altijd dat iedereen dan van alles gaat lopen roepen met 'ik vind dit' of 'die is dat' terwijl ze geen verstand hebben van aansprakelijkheidsrecht. Zinloos.

Als je iets vindt moet je het naar de politie brengen. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:16

Dit is echt een discussie waar geen discussie over mogelijk is.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:26

Wispeltuur schreef:
Als je je hond niet kunt houden vind ik dat echt levengevaarlijk.

Misschien houdt ze die hond wel? Er staat namelijk nergens dat dat niet het geval was.

Als die vrouw de hond heeft aangelijnd en bij zich houdt en de loslopende honden op de 'agressieve' hond afgaan is de vrouw die de hond heeft aangelijnd IMO niet aansprakelijk. Zij heeft haar hond onder controle én vast.

Maar dit is een geval 'wat als'. En deze heeft zoveel factoren waar het van af kan hangen:
- Houdt de vrouw de hond
- Wat doen doen de honden van de TS
- Waarom heeft de TS de honden niet vast als ze een andere hond tegenkomen?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:28

Hhilde schreef:
Je moet sowieso je hond aanlijnen als je een andere hond aan ziet komen die is aangelijnd of wordt aangelijnd. Of je nou in losloopgebied loopt of niet.


Precies, dat lijkt mij niet meer dan normaal, soort van ongeschreven regel zeg maar.
Als je ziet dat iemand anders zijn hond aan de lijn doet kan dat betekenen dat die bewuste hond niet even vriendelijk kan zijn.
Helaas doen veel mensen dat niet en zijn daarna niet zo volwassen om dan in te staan voor de eventuele consequenties.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:29

Het is lastig te oordelen over iets wat puur hypothetisch is natuurlijk, dus eigenlijk heeft discussiëren hierover geen zin.
Wat ik wel even kwijt wil, is dat loslopen in een losloopgebied geen PLICHT is, maar een PRIVILEGE (voorrecht). Dat wordt vaak vergeten, zo is mijn ervaring.
Ik heb 2 herders (Laekense) en aangezien zij als ik het zou toelaten regelmatig keihard op andere honden af zouden stormen met veel bombarie (zonder verdere actie trouwens), heb ik de honden aangeleerd om bij me te komen als ik andere honden zie naderen. Dan lijn ik even aan en laat mijn honden zitten totdat de andere hond voorbij is. Daarna kunnen ze direct weer los, aangezien ze altijd voor me uit lopen en niet weer terug zullen gaan om alsnog naar de hond toe te rennen.
Ik loop dus ook regelmatig in losloopgebieden, zoals bijvoorbeeld het strand/de duinen of in het bos/op de hei.
De fatsoensregel die iedereen eigenlijk zou moeten hanteren is, roep je hond even bij je als je een andere hond ziet die aangelijnd is, of waarvan je ziet dat de eigenaar niet wil dat er contact gemaakt wordt.
De meeste mensen die ik tegenkom houden zich hier prima aan, een enkeling roept me toe "maar mijn hond is heel lief hoor".... Dan leg ik kort uit dat de mijne dat niet altijd zijn en dat ik niet wil dat ze een andere hond gaan opjagen. Meestal is dat voldoende en roepen de mensen dan alsnog hun hond bij zich.

Het is nu eenmaal niet zo dat alle honden het leuk vinden om contact te maken met soortgenoten, sommige honden hebben hier helemaal geen behoefte aan. Of hun bazen vinden het niet nodig, dat kan ook. Misschien is een hond aan het revalideren na een operatie, heeft hij een gewrichtsprobleem waardoor hij extra kwetsbaar is, is hij bang, erg oud of blind, of iets dergelijks. Als iedereen die zijn hond los laat lopen er voor zou zorgen dat de hond luistert als hij teruggeroepen wordt, dan zou dat enorm veel potentiële ellende kunnen voorkomen. En als beide eigenaren van de honden het prima vinden, dan kan er alsnog gespeeld worden.

Ik maak vaak een vergelijking in dit soort "discussies" met mensen die in de stad lopen en aan het winkelen zijn. Als je dat doet, dan waardeer je het toch ook niet dat iedereen je om de nek vliegt, of een hand geeft?

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:32

Je bent verantwoordelijk voor wat je hond doet in buiten gebied.

Mocht je hond op eigen terrein een andere hond bijten en je hebt hier bijvoorbeeld een bord voor staan. Dan weer niet.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:35

Iris82 schreef:
Als eigenaar van een hond ben jr aansprakelijk voor de schade die de hond veroorzaakt.

Wel kan er een beperkt mate van eigen schuld bestaan bij de tegenpartij die bepaald wordt door de verzekeringsmaatschappijen naar aanleiding van beide verhalen.


Dit dus, heel simpel. Er kan een verschil tussen de wet en de verzekeringsmaatschappijen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:42

Mijn hond kan prima met andere behalve met herders omdat ze daar eerder door is aangevallen. Dit houd in dat ze begint te blaffen en grommen naar herders, maar niet zal bijten.

Daarom lijn ik haar aan als ik een herder zie, loopt deze los en komt hij op haar af weet ik dat ze kabaal gaat maken. Maar die herders horen teruggeroepen te worden op dat moment, je hond hoort onder appel te staan.
Valt mijn hond uit en zeuren ze daarover kom ik zeker ermee dat mijne aangelijnd isen ik dat niet deed zodat de herders beter bij haar konden komen.

Gewoon volwassenen nadenken. Hond aangelijnt dien je je hond bij je te roepen, niet de ander de schuld te geven.

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:08

Naast dat de WA verzekering het wel uitzoekt wie er aansprakelijk is.(aangelijnd, niet aangelijnd, losloop gebied of niet)
Een losloop gebied betekend natuurlijk niet dat een ander `last` van je hond(en) mag hebben.
Ook bij een losloop gebied hoor je je hond bij je te houden, het is fijn dat het los mag lopen, maar het hoeft niet naar andere mensen of honden te lopen.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:17

Als eigenaar van de hond ben je altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je dier. In het algemeen ben je hiervoor verzekerd op je AVP verzekering als je hond schade maakt.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:23

Persoonlijk zou ik als ik een hond had die niet te vertrouwen is bij andere honden, gewoon niet naar een losloopgebied gaan. Is niet alleen voor anderen vervelend, ik heb zelf ook helemaal geen zin om ogen in mijn rug en achterhoofd te moeten hebben om mijn hond in de gaten te houden. Daar is toch helemaal niets aan? Wandelen met je hond doe je zelf ook voor de lol neem ik aan? Neem dan je hond mee naar een minder druk gebied, waar je goed overzicht op de situatie hebt, en anderen met honden dus ruim op tijd ziet aankomen, is voor jezelf ook veel ontspannender lijkt me...

Ben het er wel mee eens dat loslopen in een losloop gebied geen plicht, maar een recht is. Maar je zult dus ten alle tijden moet kunnen instaan voor je hond. Want ook al heb je zelf je hond aan de lijn, je wéét dat anderen dat niet hebben in een losloop gebied. En dus loop je altijd het risico dat er een andere hond naar jou aangelijnde hond toekomt. En dat moet gewoon vertrouwd zijn zonder dat er 1 van de 2 verscheurd wordt, anders heb je er idd niks te zoeken.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:26

Jij bent fout als er wat gebeurt was. De andere hond was netjes aangelijnd. Niemand kan beoordelen of jou hondjes hebben zitten uitdagen voor de tijd. Losloopgebied of niet. De andere persoon heeft zelfs gewaarschuwd dus mijn inziens niks verkeerds gedaan.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:34

Cerera schreef:
Maar je zult dus ten alle tijden moet kunnen instaan voor je hond. Want ook al heb je zelf je hond aan de lijn, je wéét dat anderen dat niet hebben in een losloop gebied. En dus loop je altijd het risico dat er een andere hond naar jou aangelijnde hond toekomt. En dat moet gewoon vertrouwd zijn zonder dat er 1 van de 2 verscheurd wordt, anders heb je er idd niks te zoeken.


Ben het met je eerste stukje helemaal eens, alleen het verscheurd worden is wat overtrokken aangezien we helemaal niet weten of de hond waar de TS aan refereert in dit hypothetische verhaal dit zou doen. Een hond die verbaal en door diens lichaamshouding laat weten niet van een naderende hond gediend te zijn hoeft verder helemaal niets gruwelijks in de zin te hebben hoor. Je hebt zat honden die uit zelfbescherming een grote waffel opzetten, terwijl ze eigenlijk bang zijn en uit de situatie weg willen.
Ik heb overigens liever dat je een hond duidelijk kunt lezen of kunt horen dat hij waarschuwt, dan eentje waar je niets aan merkt en die er dan alsnog ineens inkleunt.

Met een hond die zou willen verscheuren heb je inderdaad niets te zoeken in een losloopgebied.
Maar ik vind hetzelfde van honden die totaal niet willen luisteren en uit enthousiasme of gewoon onbenulligheid overal overheen denderen. Die laatste groep zou je in mijn ogen aan een lange lijn moeten meenemen totdat geleerd is om bij je te komen en om beleefd te zijn in hun contact met andere honden.
Ik denk dat ik met mijn op mij gerichte, goed onder appèl staande maar niet altijd sociale honden minder mensen overlast bezorg dan iemand met een lompe (bijvoorbeeld) Labrador die bananen in zijn oren heeft en op alle andere honden afdendert alsof het zijn grootste jeugdvrienden zijn. Maar dat komt met name omdat ik mijn verantwoording neem als baas en dus standaard aanlijn als er andere honden aankomen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:40

Ik sprak ook over een hypothetisch geval Odin :) Aangezien hier niets gebeurd is, en TS imo in dit geval helemaal niets te klagen heeft omdat het gewoon goed is gegaan en de vrouw netjes heeft aangelijnd en gewaarschuwd. Verder weten we er niks van.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:40

Cerera schreef:
Persoonlijk zou ik als ik een hond had die niet te vertrouwen is bij andere honden, gewoon niet naar een losloopgebied gaan. Is niet alleen voor anderen vervelend, ik heb zelf ook helemaal geen zin om ogen in mijn rug en achterhoofd te moeten hebben om mijn hond in de gaten te houden. Daar is toch helemaal niets aan? Wandelen met je hond doe je zelf ook voor de lol neem ik aan? Neem dan je hond mee naar een minder druk gebied, waar je goed overzicht op de situatie hebt, en anderen met honden dus ruim op tijd ziet aankomen, is voor jezelf ook veel ontspannender lijkt me...


Ook honden die niet sociaal zijn naar alle andere honden hebben een uitlaatklep nodig en lopen net zo graag los als honden die wel gezellig doen met andere honden. Als ik jouw reactie hierboven lees, dan zou iedereen met een niet 100% sociale hond óf altijd aangelijnd moeten wandelen, óf illegaal los in aanlijngebieden. Is in mijn ogen helemaal niet nodig, als iedereen zich gewoon aan de simpele regel zou houden om je eigen hond bij je te roepen op het moment dat je een aangelijnde hond ziet.
Ik moet zeggen dat ik het op een zondag bij mooi weer echt niet in mijn hoofd zal halen om met mijn honden naar het strand te gaan hoor, dan is het mij veel te druk met met name zondagsmensen die de rest van de week alleen maar aanlijnrondjes lopen en alleen bij mooi weer en in het weekend gaan wandelen. Dat zijn meestal ook de mensen die weinig tot geen rekening houden met anderen.

Daarnaast is wandelen in een aanlijngebied ook geen garantie op het niet tegenkomen van loslopende honden. Heb het zelf regelmatig dat mijn honden aan de flex lopen en er ineens een loslopende hond uit de bosjes opduikt. Als je daar dan iets van zegt krijg je vaak als reactie "maar mijn hond is lief hoor", of zoals laatst "jij bent de boswachter toch niet, dus wat zeur je nou?"
Ook niet ideaal dus.

Als iedereen gewoon rekening houdt met elkaar en zich ervan bewust is dat lang niet iedere hondeneigenaar of hond het leuk vindt om zomaar ongevraagd interactie tussen vreemde honden te hebben, dan zou dat voor iedereen prettig zijn.