Garnaaltjes houden ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 07:50

Hallo iedereen,,
Ik vind aquariums super mooi, alleen hebben wij niet de ruimte om dat in huis neer te zetten.
Mijn ouders willen er namelijk geen 1 beneden dus ik wil graag ik aquarium op mijn kamer, maar daar heb ik niet super veel ruimte.
Ik heb gelezen dat je garnaaltjes in een wat kleinere bak kan houden , dus dat lijkt me wel leuk.
Ik heb wel een paar vraagjes erover, ik hoop dat iemand me er bij kan helpen :
Welke soorten zijn makkelijk te houden ? Ik had al gehoord over vuurgarnaltjes maar voor de rest ?
Ik heb gelezen dat ze in een groep van minimaal 10 moeten, alleen kan je dan een groep van alleen mannetjes of alleen vrouwtjes houden ? Anders zit ik over een tijdje met 100 garnalen.
Hebben ze een verwarm element nodig ?
En hoe moet de afmeting van de bak ongeveer zijn ? Wij zelf hebben er nog wel 1, alleen die is niet heel breed, maar wel hoog.

Alvast bedankt :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:29

Afbeelding
Ik had even opgezocht en dat is dus de bak de boven staat, die is 21 liter ..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:32

Inderdaad begin je met een groepje van 10 en vuurgarnaaltjes zijn goedkoop en leuk. Nog leuker vind ik de crystal reds, maar die zijn iets duurder.

Er gaan inderdaad babygarnaaltes komen maar dat is ZO leuk! Je ziet zo'n mama met een volle babybuik en opeens zie je heeeeeele ieniemienie'dingetjes' rondschieten.

Teveel garnalen heb je bijna nooit. In een beetje aquarium kun je er zonder problemen honderd(en) houden.

Je hebt overigens wel verwarming nodig.

Als je eens googled op 'garnalen houden' dan vind je heel veel sites met allerlei nuttige info.

EDIT: als je er straks eens een aantal hebt, moet je eens voor de gein een spriet spaghetti in je aquarium zetten, dat is erg grappig. Dan heb je een spaghettiespriet vol garnaaltjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:41

Amaris schreef:
Inderdaad begin je met een groepje van 10 en vuurgarnaaltjes zijn goedkoop en leuk. Nog leuker vind ik de crystal reds, maar die zijn iets duurder.

Er gaan inderdaad babygarnaaltes komen maar dat is ZO leuk! Je ziet zo'n mama met een volle babybuik en opeens zie je heeeeeele ieniemienie'dingetjes' rondschieten.

Teveel garnalen heb je bijna nooit. In een beetje aquarium kun je er zonder problemen honderd(en) houden.

Je hebt overigens wel verwarming nodig.

Als je eens googled op 'garnalen houden' dan vind je heel veel sites met allerlei nuttige info.

EDIT: als je er straks eens een aantal hebt, moet je eens voor de gein een spriet spaghetti in je aquarium zetten, dat is erg grappig. Dan heb je een spaghettiespriet vol garnaaltjes :)

Bedankt voor je reactie !
Ik heb net op marktplaats een advertentie gezien van iemand die een aantal vuurgarnaaltjes te koop heeft, voor de rest kan ik nog niet veel andere soorten vinden, maar ik zal nog even doorzoeken.
Maar in dat aquarium die ik heb, kunnen er dus best veel in stel als er babygarnaaltjes bij komen ?
Maakt het trouwens ook nog uit waar de bak staat ( bij een raam , of juist niet ) en kan je de bak een aantal dagen alleen laten als je op vakantie ga, en dan zo'n automatisch voersysteem er in doen >

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:00

Garnaaltjes zijn leuk! Ik heb 2 soorten garnalen. De gewone grijze garnaal, vrij groot en kleintjes, met een zebrapakje. Hoe ze heten, ik heb geen idee.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:29



fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

ik heb vuurgarnalen en regenbooggarnalen i.c.m. guppies.
Zijn echt leuk en altijd bezig mijne vinden gekookte broccoli heerlijk.

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:44

Ik heb net wat spullen gekocht, ik heb 2 planten, ze zijn best lang, 1heeft grote bladeren en de andere kleine bladeren.
Ik heb zwart fijn grind, een lamp en een pompje hadden we al, en ik heb nog een stuk hout gekocht.
Net hebben we alles afgespoeld, en dan zo in het aquarium, ik had alleen gehoord dat ze uit het aquarium kunnen lopen , dus dan moeten we goed zorgen dat de deksel echt dichts is, maar ze moeten natuurlijk.
En ik moest een panty om de pomp doen, maar is dat niet slecht voor ze ?

_LiliM_
Berichten: 274
Geregistreerd: 18-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:08

hey,

Ik heb zelf een dennerle aquarium 20 liter met citroen garnalen, vuurgarnalen, sakura garnalen en 5 ringbandsnoekjes.
Garnalen zijn ontzettend gevoelige dieren er word ook aangeraden als je een nieuw aquarium hebt met helemaal nieuw water het aquarium op z'n minst 3/4 weken zonder dieren te laten draaien. Dit komt doordat garnalen heel gevoelig zijn voor nitraat (nitriek). Vissen zijn wat harder die kunnen daar beter tegen maar garnalen kunnen hierdoor echt het loodje leggen. Ook is het verstandig om een bepaalde 'soort'te nemen je hebt neocordina en je hebt Caridina. neocordina zijn soorten zoals de vuurganraal, citroengarnaal white pearl etc en de Caridina soort zijn de crystal red, crystal black etc. Dit is omdat sommige garnalen ziektes mee kunnen dragen en dat over zouden kunnen brengen naar de andere soort. Ook hebben allebei de 'soorten ' allebei andere wensen zoals ph tempratuur en andere waardes.

Oja wat ik zelf gedaan heb na 4 weken ben ik naar www.garnalenschuur.nl gegaan daar hebben ze goedkoop leuke garnaatjes en goede service! je kan namelijk beter eerst leuke goedkope garnalen erin houden want in het begin gaan garnalen snel dood.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:11

in brakwater kunnen garnaaltjes eitjes overleven, in elke andere situatie is jongen krijgen vrijwel not done.
dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :)
ik had een groep van ongeveer 15 in een bak. maar houdt er wel rekening mee dat je een klep moet hebben ( ze klimmen anders uit je bak) en dat ze vaak enkel snachts actief zijn. Echt leuke kijkdieren zijn het niet. bij mij waren het opruim dieren, ze eten graag poepjes van mijn vissen haha :P

Daarbij kan je ze wel klein houden, maar moet je wel de ecosysteem in je bak goed onderhouden. Of dat enkel met garnalen kan?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:04

Nou KingYasFenn, ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar ik had met gewoon schoon water een hele massa jongen.

Verder klommen ze echt nooit uit het water, waarom zouden ze ook, het zijn waterdieren :+ .

TS: je moet vooral zorgen voor mos(ballen), daar zijn garnaaltjes héél blij mee! En zorg voor een potje garnalenkorreltjes, een paar korreltjes per dag. Dat is ook lachen, daar rennen ze mee weg haha!

De panty om de pomp heb ik in het begin ook gedaan, maar bleek helemaal niet nodig.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:11

Er bestaat een kans(JE) dat je jongen krijgt in normaal water MAAR
Je garnalen ( en kreeften overigens ook, als het zoetwaterkreeften betreft)
Gaat je garnaal richting brakwater (daar waar zoet zicht mengt met zout) zij gaat in de stroming van het zoetwatergedeelte hangen en legt daar eitjes. De eitjes verplaatsen zich richting zoutwatergedeelte en groeien daar op met alg, op het moment dat ze groot en sterk genoeg zijn, gaan ze tegen de stroming in terug richting zoet water :)
Google maar even :)

er zijn overigens een paar soorten die geen brakwater behoeven, maar wel een ultieme kwaliteit van je zoetwater. vrouwtjes moeten tevens precies vervelt zijn, enkel zonder 'harnas' kan een man haar eitjes bevruchten. Het kweken van garnalen is niet makkelijk over het algemeen ;)

En nee, ze klimmer niett uit je water... Als je bijvoorbeed wat takken etc hebt ( ja dat vinden ze leuk, verstoppen ze zich in, wel natuurlijk takken bij de aquarium zaak halen en geschikt voor zoetwater) gebruiken ze die nog wel eens graag om omhoog te klimmen en zo wel eens vaker op je kap boven aan te gaan zitten etc.
(als je alg aan de zijkant van je wanden hebt, zijn ze met een klein beetje ook in staat om met hun dunne pootjes er aan omhoog te klimmem hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:19

Even een update van mij weer :
Dinsdag gaan we de garnaaltje op halen *\o/*
De bak draait dan bijna 3 weken, maar moet ik nu nog wat water er uit halen en wat nieuw er in doen ?
Of juist niet ?
De planten die ik er in had gezet doen het overigens niet heel goed, het lijkt alsof ze dood gaan want het plantje met de grote bladeren word een beetje bruin en het andere plantje raakt al zijn blaadjes kwijt.
Overigens heb ik wel een mosballetje gekocht en die doet het gewoon prima.
De temperatuur van het water staat nu ook op 25 graden.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:13

Heb je zoet- of zoutwater planten?

09/10/2023 <3

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:25

Kan je eens foto's van je plantjes neerzetten? Op zich is het normaal dat planten deels afsterven, ze worden namelijk boven water gekweekt en moeten zich nu aanpassen aan het leven onder water, maar er worden ook nogal eens kamerplanten als aquariumplant vekocht. :(

Je kan voor de zekerheid een klein deel van het water verversen, maar waarschijnlijk is het niet nodig. Gewoon je garnalen goed in de gaten houden wanneer je ze in de bak hebt. Gaan ze overdag aan het oppervlak zitten, zijn ze erg sloom om vallen ze om o.i.d. is er iets fout. (hier zitten ze trouwens 's nacht allemaal bovenin de planten blijkbaar is dat s'nachts normaal voor ze)

Garnalen kunnen zich zonder water niet voortbewegen, dus voor uit de bak klimmen hoef je niet bang te zijn, dat geld vooral voor krabben. :)

Overigens zullen vuurgarnaaltjes zich wel voort gaan planten ald je ze gewoon netjes verzorgd, maar daar hoef je je nietdruk om te maken, ze leven maar een jaar of twee dus het verloop is vrij groot en je hebt niet snel te veel garnalen. :) Een bakje als die van jou kunnen echt ontzettend veel garnaaltjes in.

Naast garnalenvoer doe je ze ook een groot plezier met een plakje komkommer (even een theelepeltje doorheen steken zodat ie zinkt) of bijvoorbeeld wat spinazie. Garnalen zijn geen herbivoren zoals wel eens beweerd word, dus ook even kijken of er dierlijk materiaal in je garnalenbrokjes zit. Zo niet, dan kan je al en toe afwisselen met visvoer. (ik voer ze ook wel eens een dode regenworm, gaan ze dan heel druk met z'n allen aan plukken)
Zorg dat je genoeg voert, ik voerde eerst te weinig waardoor de actievere en gulziger garnaaltjes alles opaten en de tragen niets kregen. Gewoon even zelf uitproberen in plaats van blind te doen wat er op het potje staat.


Veel plezier met ze!
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 15-12-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:34

Ik heb z'n soort aquarium voor mijn garnaaltjes..

Afbeelding


Nu al waterverversingen lijkt mij niet nodig. Wat voor soort planten heb je er in staan? Heb je ook een voedingsbodem erin? En geef je ook plantenvoeding/bemesting? (Hoe dat dan ook mag heten)

Phιlιp Valιanт
мιa van 'т ѕaмвer -Verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:40

Bedankt voor de antwoorden,
Ik zal morgen even een foto plaatsen van de bak, zit nu op de tablet dus dat gaat niet zo handig :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:48

http://s1116.photobucket.com/user/schaa ... 9.jpg.html
http://i1116.photobucket.com/albums/k56 ... 63dff3.jpg
http://i1116.photobucket.com/albums/k56 ... d6e130.jpg

Even in een linkje omdat ze anders waarschijnlijk te groot zijn.
Links is de plant met de grote de grote bladen, die worden dus nog al bruin, rechts en in het midden zie je de plantjes met de kleine blaadjes, die vallen er dus allemaal af...
Het zijn overigens zoet water planten, en ik doe er voor de rest niks mee.
De ondergrond is gewoon fijn zwart grind.

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:08

Iemand ?

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:49

Geef je ze plantenvoeding? Zonder voeding en bij de meeste planten ook CO2 doen ze het niet bijster goed. :)
Voor zo ver ik kan zien zijn het idd wel planten die onder water overleven, dat is in elk geval al iets tegenwoordig. :+
Heb je ze uit hun glaswol/potje/wat dan ook gehaald? Daar worden ze in gekweekt, maar in het aquarium zet je ze gewoon met de wortels in de grond. Word nog wel eens vergeten. :)

Op zich is het bij de plant met de grote bladeren normaal dat hij afsterft, die ziet er uit als een moerasplant. Als het goed is komen onderin de plant jonge blaadjes tevoorschijn. Duurt soms even maar gewoon laten staan, ook als hij dood lijkt te zijn.

De stengelplantjes heb ik mijn twijfels bij. Die kan je over het algemeen niet boven water kweken en zou dus ook niet af moeten sterven... Weet je toevallig de namen van de plantjes?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

_LiliM_
Berichten: 274
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:10

Poeh het zijn wel slechte foto's (kan niet goed zien om welke plant et gaat) die stengels met kleine blaadjes eraan zijn over het algemeen wel wat zwakker dan andere planten. Je moet eigenlijk opzoek gaan naar 'sterke'planten. Hoe sterker de plant hoe minder hard ze groeien, maar je hebt er wel onzettend veel plezier van als ze ook goed groeien. Probeer de Anubis plant, Is wel wat duurder rond de 4-5€ is een sterke plant, groeit wel traagjes maar is elke euro zeker waard. In mn oude aquarium had ik die staan een 60L bak en hij groeide het hele aquarium door en kreeg zelfs leuke witte bloemetjes. Nu heb ik een 20L nano aquarium en hij past er perfect in. Zelfs mijn Blauwe florida kreeft krijgt em niet kapot haha

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:14

Ik ontdek net dat er ok 2 kleine slakken in het water zitten waarschijnlijk om die planten moet ik die eruit halen ? Ze zijn klein en zwart

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:21

Wij hebben wel eens kikkervisjes gehad. Ze waren al best groot geworden en we hadden er van die grote slakken uit de sloot bij gedaan. Volgende ochtend zit de bak vol met slijm en zijn de kikkervisjes dood en de slakken leven nog. Dit waren kikkervisjes, maar ik zou ze er voor de zekerheid uithalen!

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts

Batlow
Berichten: 9238
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:26

Wat je misschien kan doen is de deksel er af halen en een bureaulamp er boven hangen. Planten hebben licht nodig om te kunnen groeien. Misschien een ideetje?

Edit: slakjes zijn niet schadelijk. Zijn er hoogstwaarschijnlijk in gekomen via de plant die je hebt gekocht. Wel eruit halen want ze planten ongegeneerd voort :')

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:29

Oke, maar waar moet ik ze laten?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro en 32 bezoekers