Rug- en nekproblemen, help?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 08:20

Anderhalf jaar geleden ben ik een keer of 3 gevallen, samen met Day. Hij steigerde en we klapten samen achterover. In een aantal weken tijd is dat 3 x gebeurd. Behalve een beetje stijf, had ik niks. Day heb ik meerdere malen laten kraken en masseren.

Sinds een jaar (half jaar na de valpartijen), maar ook met ingang van mijn nieuwe baan (beveiliging op Schiphol) had ik steeds vaker enorme pijn in mijn rug.. Ik naar de dokter : je hebt spit, neem rust. Ik rust : geen stallen mesten, geen hooi voeren, voetje krijgen ipv opstappen en alleen stappen, niet draven of galopperen. Wel werken omdat dit mi niet zo belastend is.

Na enkele weken kreeg ik t ook in mijn nek. Ik niet naar de dokter, want het was hetzelfde gevoel als in mijn rug, dus meer rust. Ook niet maar paardrijden en ook tijdelijk bepaalde functies in mijn werk niet doen.

Het bleef zo aanmodderen : rug/nek/rug/nek...

10 weken terug nu ongeveer, ging ik weer door mijn rug.. Ging er dit x echt doorheen, geen spit. Ik hing aan de tralies van mijn stal, hing namelijk heel onschuldig mijn dekje over de deur, en heb mn vader gebeld om me te komen halen. Ik kon niet normaal meer lopen.
Naar de dokter: rugspieren overbelast. Neem rust.

2 weken later ga ik er weer vies hard doorheen. Zodanig dat ik alle kracht in mijn benen verloor en in de kruiwagen naar de auto gebracht moest worden. Ik moest huilennnn :') terug naar de dokter. Eindelijk gingen ze mijn verhaal aanluisteren en werd er eens een foto gemaakt. Niks op te zien en ik kon inmiddels weer redelijk lopen (of strompelen), dus ga maar naar huis en neem rust.

Vorige week schiet het weer in mijn nek en sindsdien heb ik geen kracht in mijn linkerarm. Benen doen nog altijd een beetje raar ( kan bv niet op mijn tenen lopen, niet autorijden of de trap in 1 x oplopen ) en de dokter raadt af om me te laten kraken en ik moet gewoon rust houden.

Ik ben een beetje ten einde raad... Ze willen me niet helpen, maar de pronlemen stapelen zich op.. Scheef lopen, armen oververmoeid, overal stijf en pijntjes..

Wat moet ik hier nou mee? Ga nu naar een fysio, maar die pakt alleen mijn manier van lopen aan, terwijl ik zo loop DOOR dat ik wat mankeer... Zucht.

Instagram: teamhadaya <3


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:26


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:30

Ik heb nog nooit een goede reaktie van iemand gehad die bij fysio's heeft gelopen, helaas zelf ook geen goede.

Ga eens naar een goede masseur, die voelt hoe je spiercorset is, dan heb je daar al een idee over. Vraag de HA of er geen mogelijkheid is op een hernia, zeker omdat je zo vaak bent gevallen.
Probeer een plek aan te wijzen in je rug en nek waar je de meeste last hebt, zodat lokalisatie kan gedaan worden, waardoor je wellicht foto's kan laten nemen.

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:33

Ik heb er geen ervaring mee, maar doordat je ook de kracht etc verliest zou
ik bijna zeggen dat het iets met je zenuwen te maken heeft..

Ik ben uiteraard geen dokter, maar dit is het eerste wat er in mij opkomt..

Ik heb meerdere fysiotherapeuten gezien, en er is er maar 1 geweest die mij heeft
kunnen helpen, misschien andere proberen?
Dat hij je manier van lopen aanpakt snap ik ergens dan weer wel omdat
je, uiteraard anders bent gaan lopen om je rug en nek te ontzien..
Dit is alleen niet altijd even bevorderlijk voor je herstel..

Kan je helaas niet helpen maar wens je wel veel sterkte!

Rug en nek pijn herken ik wel,
dat is echt een drama..

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 08:33

Heb ik idd gedaan.. Er zit een bult rechtsonder mijn onderrug.. Die is keihard en pijnlijk :o die voel ik als ik beweeg, maar hun voelen m niet..

Verder denken ze niet aan n hernia omdat ik tussentijds redelijk kan bewegen.

Instagram: teamhadaya <3

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:34

Terug naar je huisarts en een doorverwijzing voor een MRI eisen. Mocht hier niets uitkomen dan verdere onderzoeken eisen wellicht bloed op ontstekingswaarden laten onderzoeken. Dit is zeker niet goed. Als het rust beter had kunnen worden had het dat inmiddels wel moeten doen en juist niet erger zoals nu.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:35

Ostheopatie of orthomanuele arts lijkt me wel op z'n plaats...nadeel is dat je het zelf moet betalen.Maar jouw klachten lijken heel erg op een zenuwbeknelling.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:45

Daarom ben ik niet voor om zonder eerst erin te kijken te gaan rukken en plukken....

Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:46

Naar een Fysio die ook manueel therapeut is? Mijn ervaring is dat deze naar je wervelkolom en de spieren eromheen kijkt. Ik ben er nu door de jaren heen met verschillende klachten omtrent mijn nek, rug en schouder geweest en altijd super geholpen. Klachten waarvan ik dacht dat het nooit meer over zou gaan die volledig verdwenen. Onder mijn laatste klachten zat een zenuwenblokkade die door het mobiliseren van mijn 1e rib binnen 3 dagen volledig over was terwijl ik er dik 5 maanden mee heb rondgelopen. Omdat een manueel van origine Fysio is valt deze gewoon onder de Fysio behandelingen in je verzekering.

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:47

Ik snap die laconiek houding van de huisarts niet. Als er sprake is van krachtuitval in ledematen dient er een MRI-scan gemaakt te worden, kan wel een zenuw klem zitten. Wanneer dat het geval is kan ostheopathie levensgevaarlijk zijn. Ga terug naar de huisarts, neem desnoods iemand mee en vraag om een MRI-scan of doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Anoniem

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:51

Mri krijg je niet zo makkelijk....zeker miet door een HA.

Alles hangt ook samen met hoe Ts loopt en wat ze kan...als dat alles is, dan kan houding met spierproblemen nl de oorzaak zijn..

Daarom is sportmasseur het eerste waar ze naar toe kan en ja ook dat moet je zelf betalen....maar het is toch je lijf?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:15

Jolindaa schreef:
Heb ik idd gedaan.. Er zit een bult rechtsonder mijn onderrug.. Die is keihard en pijnlijk :o die voel ik als ik beweeg, maar hun voelen m niet..

Verder denken ze niet aan n hernia omdat ik tussentijds redelijk kan bewegen.

Een hernia geeft meestal geen of weinig rugpijn maar hoofdzakelijk uitvalsverschijnselen en zenuw pijn in de benen. Als je een verwijzing hebt voor de rugpoli uit mijn link wordt er een MRI gemaakt, ga je op bezoek bij een McKenzie therapeut, een arts en een pijntherapeut. Een deel moet je zelf betalen, een deel wordt evt. vergoed door de ( aanvullende) verzekering. De MRI wordt altijd vergoed.

Huisartsen gedragen zich meestal als idioten als je om een MRI vraagt, ik weet niet waarom want zo duur is dat nl. niet. Een HA weet ( meestal) niks of weinig van spieren en botten, laat wel X-rays maken en daar is vrijwel nooit iets op te zien omdat veel problemen in de weke delen zitten. Dus naar de HA en er op staan dat je een verwijzing krijgt en anders een andere HA zoeken!

Problemen in de onderrug geven vaak ook klachten in de nek en schouders omdat een aantal spieren onderin de rug beginnen en boven in weer aanhechten; die kunnen alles dan scheeftrekken en kunnen dus problemen op meerdere niveau's geven. Ik ben zelf na een aantal vallen van mijn paard heel goed geholpen bij de BSR ( body stress release) maar doordat er een wervel scheef zit onder in mijn rug ( door verkeerde spierspanning daar) ga ik ook naar de rugpoli. Ze doen zowel manuele pijnbestrijding als injecties om ontstekingen en pijn tegen te gaan. Ik heb 1,5 jaar geleden en afgelopen week zo'n injectie gehad en ben daardoor vrijwel pijnvrij omdat de irritatie verdwijnt en de spieren weer kunnen ontspannen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:25

russel schreef:
Ik heb nog nooit een goede reaktie van iemand gehad die bij fysio's heeft gelopen, helaas zelf ook geen goede.


Nou ik wel hoor. Ik ben bizonder blij met mijn fysio en die heeft me in tegenstelling tot de HA en weet ik wat die allemaal voorschreef toch echt wel weer op de been gekregen. Maar een echt goede fysio vinden is echt heel moeilijk. Maar mijn fysio is niet zomaar een fysio, die heeft nog veel verder geleerd en is oa ook sportmasseur en chiropractor.

Ik zou dus ook zeggen, zoek een echt goede fysio die ook manueel dingen kan doen. Maar let wel dat deze je stabiel kraakt, een slechte fysio die mij te instabiel kraakte heeft bij mij de schade veroorzaakt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:28

Nou, niet alles fysio's over 1 kam scheren a.u.b.! Fysio's weten veel meer over het bewegingsapparaat dan huisartsen. Als de fysio het niet vertrouwt, dan neemt ie (tenminste dat doe ik wel) contact op met de huisarts om dat met hem te overleggen...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:42

Elcid:moet je aan de huisarts een verwijzing naar de rugpoli vragen? ik heb ook rugproblemen en idd x-rays laten maken waarop een lichte slijtage te zien was maar verder niks..toch zit het niet goed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:54

Ik heb tig jaar geleden een trap van een paard in mijn gezicht gehad en kreeg later ook nek en rugklachten..Nek en onderrug staat inderdaad met elkaar in verbinding en daardoor krijg je meestal van beiden last..Als je het laat zitten krijg je steeds meer rug en spierklachten.Ik heb van alles geprobeerd toen..Ben uiteraard begonnen met de fysio,manueel therapeut en daarna chiropractor en osteophaat..Niets hielp en toen ben ik bij body stress release waar el cid het over heeft terecht gekomen en dat heeft me enorm geholpen :j ..Als je foto's oid laat maken en er komt niets uit(wat helaas vaak gebeurt)denk dan niet dat je niets hebt,want scheefstaande wervels worden niet echt gezien op foto's en veroorzaken echt serieuze problemen..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:04

En jij bent ook van je klachten afgekomen door body stress release? klinkt wel heel interesant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:07

Ja inderdaad :j en het is een hele zachte methode,dus dat is een groot voordeel..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:03

Elisa2 schreef:
Elcid:moet je aan de huisarts een verwijzing naar de rugpoli vragen? ik heb ook rugproblemen en idd x-rays laten maken waarop een lichte slijtage te zien was maar verder niks..toch zit het niet goed.

Ja, je hebt een verwijzing van de huisarts nodig.
BSR ( body stress release) is inderdaad een hele zachte methode met opmerkelijke resultaten; ik ben middels BSR van mijn whiplash klachten afgekomen!

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 22:50

Ik ben vanmorgen bij de fysio geweest.. Heeft me losgemaakt, ik kon zeker 5 minuten normaal en vrij lopen. Daarna moest ik weer werken en helaas ging het toen al snel weer mis.
Veel passagiers, veel draaien en toen BAM zat het weer in mijn nek. Toen ik even ging zitten, ging mijn onderrug enorm kloppen en mijn benen weer slapen. Ben maar niet opgestaan, want voelde me weer zo lamlendig.

Fysio zegt geirriteerde aanhechtingsspier op mijn bekken... Mja... Wat heb ik aan een diagnose als mijn werk het almaar erger maakt en ze (bedrijfsarts en bedrijfsfysio) me toch weer aan het werk sturen.
Ben ook steeds zo koortsig. Zweten als een malle, alsof ik opvliegers heb. Snap er geen bal meer van :'(

Dat body stress release, kan iemand mij meer vertellen over wat ze precies doen?

Instagram: teamhadaya <3


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

Heb je dat koortsige ook gemeld bij de fysio?

Het is niet gek dat je weer klachten krijgt als je aan het werk gaat. Jij hebt zo lang klachten, jouw belastbaarheid is gekelderd. Dus je kunt niet verwachten dat je na 1 behandeling gewoon weer kunt doen wat je steeds doet. Eerst belasting (wat doe je met je lijf) naar beneden, belastbaarheid (wat kan je lijf hebben) omhoog en dan die twee op elkaar af gaan stemmen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

Die body stress release klinkt wel heel goed,denk dat ik me daar ook aan gaan wagen.

Jolindaa:zit toch echt iets niet goed lijkt me..ik herken het ook want als ik dingen doe waarbij ik mijn armen bovenrug belast/gebruik dan gaat het ook vastzitten in nek/bovenrug en voel ik mij de dagen erna ook ellendig en koortsig.
Maar er is er maar een die goed voor je kan zorgen en dat ben je zelf! als het werk het erger maakt...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:43

Elisa2, dat is precies het belasting/belastbaarheid-principe. Vanwege langdurige klachten lever je (lokaal) belastbaarheid in, waardoor je dingen die je eerder fluitend deed, niet meer zonder klachten kan doen.

Op zich kan dat zweten verklaard worden door het gebied waar jullie problemen hebben; in de hoge rug zit een belangrijk gedeelte van ons zenuwstelsel die zulke dingen regelt...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rug- en nekproblemen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:58

Oke duidelijk..maar hoe kun je ervoor zorgen dat je dat dan weer wel kunt? eerst moet die rug in orde zijn lijkt me?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 34 bezoekers