kaptoom/sidepull veel verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:39

Ik vroeg me af of er qua (in)werking veel verschil zit tussen sidepull en kaptoom.

Vandaag buitenrit gemaakt met mijn kaptoom(met schakels in de neusriem.).
Deze gebruik ik normaal vooral voor longeren en eerder voor werken aan de hand(acedemisch,doe ik niet meer echt).
Pony reageert hier goed op.

Bit heeft hij nooit echt prettig gevonden.
Heb ook al eea aan bitten geprobeerd zo ook bitloos.

Weense(zachte)kaptoom walst hij doorheen, meroth en anders kingekruisd vind hij niks, touwhalster ook niet.

Dit gaat dus goed en nu vroeg ik me dus af of een sidepull wellicht iets zou zijn.

Hoef geen gemekker over 'sielug' dat er schakels in de neusriem van de kaptoom zitten, ik rijd met zachte hand maar mijn pony heeft het gewoon echt nodig dat ik, indien nodig, in kan komen.


LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:42

Een sidepull of kaptoom qua rijden vind ik niet veel verschil uitmaken. Wel vind ik het verschil tussen longeren en werken aan de hand erg groot en dan gaat mijn voorkeur echt zonder twijfel uit naar de kaptoom.

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:44

Ja, was ik vergeten te vermelden, dat lijkt me met kaptoom ook fijner.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:13

Als hij door een weense kaptoom dendert dan verwacht ik dat hij dat ook met een sidepull doet.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:35

Ja denk je?
Die kaptoom was superzacht,hele zachte neus riem.
Dat had geen enkele inwerking

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:43

Mizora schreef:
Als hij door een weense kaptoom dendert dan verwacht ik dat hij dat ook met een sidepull doet.


Ja daar ben ik ook van overtuigd helaas...
Een sidepull werkt fijn als je een paard hebt die goed reageert op vrij lichte hulpen. Een kaakgekruiste zou een optie kunnen zijn, maar dat vind ik persoonlijk een martelding en daar wil je je paard niet mee kennis laten maken.

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:11

Nee,ook gezien zijn beharing in de winter is dat niks ..

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:14

Ik vind kaptoom en sidepull wel verschil maken. Maar het zal er ook aan liggen wat het soort kaptoom/sidepull is.
Heb een tijdje met kaptoom gereden (en dan geen strenge) en ben over gestapt op sidepull. En kaptoom is toch wel een stukje strenger, als MIJN paard wat wil met sidepull dan heb ik gewoon niks meer te zeggen. (gebeurd nu zelden meer)
Ik rijd hem nu soms met hackamore, dat vind ik wil fijn. Ik heb hem bijna nooit nodig en rij met losse teugel, maar als ik hem nodig heb kom ik genoeg binnen. De tijden dat hij geen rare dingen uit haalt rijd ik hem gewoon met sidepull ..
Met mijn andere pony rij ik weer met Sidepull, die is een stuk gevoeliger op de hulpen en zal er minder snel vandoor denderen, daar heb ik vrij weinig druk voor nodig als hij 'moeilijk' gaat doen. Dan is een sidepull echt ideaal!

When was the last time you did something for the first time?

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:17

Ik rij altijd met een sidepull, vind die erg fijn en zachte werking hebben. Kaptoom gebruik ik met rechtrichten. Ik vind een kaptoom met schakels erg scherp werken op de neus dus rij daar liever niet mee zonder begeleiding.

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:27

Tsja, hij kan scherp zijn ja.
Alles kan scherp zijn in ondeskundige of ruwe handen.

Hackamore heb ik ook aan gedacht.
Op zich rijd ik 99% van de tijd lekker rustig en ontspannen,maar die 1% kan hij echt heel druk,rennerig en afwezig zijn en kom ik niet binnen met een 'zachte oplossing'.

(overigens heb ik wel met een zacht bit gereden,een billy allen roest bitje. geen fratsen)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:33

Dat is ook de reden dat ik naar hackamore ben over gestapt.
Ik vind het zelf heel fijn! Op de momenten dat die niks doet (wat bijna altijd is) geen druk, en wanneer hij druk wordt heb je niet het idee alsof je niks te zeggen hebt.

When was the last time you did something for the first time?

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:33

Maar met een hackamore ook wat dressuurmatig rijden...gaat dat..?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:47

Ik vind met kaptoom/sidepull fijner, de hackamore vind ik vooral een goeie stop in noodgevallen .. En die stop heb ik niet nodig in bak/weiland. Gebruik ik alleen buiten eigenlijk.
Ik vind het lastiger, omdat je toch gauw meer druk geeft dan je denkt en je als je dressuurmatig rijdt vaak toch wat meer druk op je teugels houdt. Ook kun je met sidepull/kaptoom beter opzij sturen zegmaar dan met de hackamore. Maar dat vind ik, andere zullen het misschien wel fijn vinden. Als ik moet kiezen tussen kaptoom of sidepull voor dressuurmatig rijd ik het liefst met kaptoom, dat ligt in het algemeen stiller dan een sidepull. Maar ik weet niet wat je precies doet, voor het makkelijkere werk zonder zijwaartse gangen enz. vind ik de hackamore prima. Mijn pony gaat er wel beter laag door lopen trouwens, bij de hackamore! Dat is altijd een lastig iets geweest, maar met hackamore gaat dat veel beter!

When was the last time you did something for the first time?

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:51

Ik rijd in de bak liefste met kaptoom. Zal ook zo blijven.
Buiten doe ik afwisselend.
Lekker relaxed, lang teugeltje...maar ook wel pasje wijken, wat verruimen, wat terug, wat schoudervoor...gewoon de dingen die je op een (lang)bospad kan doen.

leonie87

Berichten: 4412
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:05

Mag ik hier ook even binnenvallen? (hoop dat ts het niet erg vind)
Ik ben aan het kijken naar een hackamore of een kaptoom voor op buitenrit met mijn paard. Normaal rijd ik gewoon met een dubbelgebroken sprenger aurigan. Heel zacht bitje.

ik heb vroeger wel bitloos gereden maar bij dat hoofdstel vloog die neusriem alle kanten op (zal vast ook aan mijn rijstijl gelegen hebben hoor!). Ik zoek dus een oplossing die stabiel blijft liggen, ook als ik naar links of rechts wil. En toch ook wel iets waarmee ik in geval van nood, een stop kan maken.
Wat zouden jullie aanraden? (en als het een hackamore is, lange of korte scharen? Met of zonder ketting?)
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 25-11-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:09

Ooh dat gaat prima hoor, denk alleen niet dat het geschikt is om z dresuur wedstrijden mee te gaan rijden zegmaar ;) (maar dat mag volgens mij niet eens .. )
Ik vind het heel fijn, kan het je zeker aanraden met een paard dat rennerig/druk kan zijn. Dan is het fijn om wat meer controle te hebben, ik heb dan niet genoeg aan een sidepull. En als hij braaf is gewoon geen/weinig druk, kan prima! :)
Hackamore blijft bij mij stabiel liggen, alleen moet je niet heel hard opzij trekken of je paard om trekken, dan willen de scharen nog wel eens omklappen .. Rij zelf zonder ketting en met korte scharen. Daar hebben de meeste paarden ook wel genoeg aan denk ik .. Een hackamore komt vrij hard binnen.

When was the last time you did something for the first time?


Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:13

Finnens, heb jij helemaal geen kinketting eraan dan..?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:14

Nee, heb gewoon een leren bandje er onder. Daar heb ik genoeg aan, met een toch heeeele sterke pony :+
Ik kan wel ergens een foto zoeken ..

When was the last time you did something for the first time?

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 07:45

Een kinriempje bedoel je denk ik?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:16

Zo:
Afbeelding

(Hij is nu helemaal zwart ;) )

When was the last time you did something for the first time?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:58

Dankjewel.

Vroeg me wel af, er zijn ook sidepull neusriemen die iets scherper zijn...

Iemand daar ervaring mee?

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:39

Ik heb een Glücksrad. Kun je als sidepull instellen en met een beetje hefboom.
Mijn pony werd niet happy van gekruiste systemen.
Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:32

Anoniem schreef:
Dankjewel.

Vroeg me wel af, er zijn ook sidepull neusriemen die iets scherper zijn...

Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een lindell sidepull van kieffer, een rondgenaaide leren neusriem zit daarop, iets scherper dan een platte gok ik zo. daarnaast heb ik een fiaterre kaptoom van per mi cavallo, dat is naast kaptoom ook een sidepull, heel fijn om mee te werken

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:33

Henkje, is zo n glucksrad iets scherper dan een gewone sidepull?

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:41

dat glucksrad is wellicht ook wat.
klapt dat niet om?

en de gevlochten sidepull van dieren in pastel...?kent iemand die?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AVdB96, Duhelo, Imuret, luxx, SemrushBot, YandexBot en 8 bezoekers