Laten keuren voor aankoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tamarrr96
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-10-10

Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 21:32

hallo,

ik mag na mijn examens misschien een eigen pony/paard aanschaffen, ik betaal alles geheel zelf en de aanwinst komt aan huis te staan!

Ik wil lekker recreatief rijden, vooral bosritten en springen, wat minder dressuur. Ik ben niet van plan om vast wedstrijden te gaan rijden.

Ik heb een vriendin die op een manege werkt en deels een opleiding op deurne heeft gedaan, ze is gestopt ivm ziekte. Ook heb ik nog een vriendin die zelf 5 pony's heeft.

Mijn vraag is of ik naast dat ik deze twee vriendinnen meeneem bij de tweede of derde keer kijken naar een pony/paard een keuring zou moeten laten uitvoeren, zo ja wat voor? En hoe duur is zoiets? Ik ben niet van plan bij handelaren of fokkers te gaan kijken, ik wil gewoon een paardje overnemen van iemand die stopt. Dus van marktplaats of de boktmarkt,
Ik weet niet of het bericht hier goed staat, ik hoop dat iemand me kan helpen!


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:33

ED --> TAO

fjordjes

Berichten: 12017
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:38

Ik zou sowieso een klinische keuring laten doen, zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Stel je voor er komt een gebrek naar boven in de tijd dat je het paard net hebt dan kan je die terug naar de oude eigenaar brengen.
Ik heb 50 euro betaald voor de keuring maar dat zal per DA verschillen.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:39

altijd doen!
sommige mensen houden dingen achter, en zo kun je na je aankoop flink spijt krijgen.
liever wat meer geld uitgeven om te keuren, dan dat je na een jaar met een flinke dierenartsrekening zit! :j

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

daphiena

Berichten: 472
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:39

ik dacht dat een klinische keuring gemiddeld 100 euro is

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:41

Altijd laten keuren! Die van mij heb ik volledig gekeurd, klinisch & rontgelogisch

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:48

Een klinische keuring ligt gemiddeld rond de 100 euro, voor een paard in de normale prijsklasse is dit prima.
Word het een heel duur dressuur of spring paard, dan zou ik ook röntgen doen.

Wij zijn kortgeleden nog een miskoop ontsnapt door een klinische keuring, het was heel verdrietig want de trailer stond al klaar met de klep open, maar uiteindelijk toch beter, het heeft ons wsl een hoop ellende bespaart. Die man probeerde ons gewoon op te lichten, hij vertelde vrolijk dat 'ie 'm dan wel aan een ander verkocht.
Hij deed zich voor als particulier, dus dat iemand niet zegt een handelaar te zijn, daar moet je geen waarde aan hechten.

Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:51

Klinische keuring is zeker doen, heel verstandig,
Ik heb er €125 euro voor betaald, maar dat verschilt per DA,
Ligt er ook aan of de DA bij jouw komt of jij bij hem/haar.

Wij hebben paard dat op proef stond ook klinisch laten keuren,
jammer genoeg afgekeurd, maar beter dan dat we het nu hadden gedaan, dan later en dat we er toen achter waren gekomen.


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:55

xZiva_ schreef:
altijd doen!
sommige mensen houden dingen achter, en zo kun je na je aankoop flink spijt krijgen.
liever wat meer geld uitgeven om te keuren, dan dat je na een jaar met een flinke dierenartsrekening zit! :j

En soms houden mensen niets achter maar weten ze gewoon niet dat hun paard toch wat mankeert, maar één ding wil ik je meegeven, vertrouw niemand die een paard verkoopt. Nooit op anderen afgaan maar zelf door een eigen gekozen da iig een flinke klinische keuring uit laten voeren. Ik was eens te koop op een leuk dier, da begon met keuren en liet het dier wel heel rustig een paar rondjes op de volte lopen. Na mijn opmerking wanneer hij met de keuring begon was het hem duidelijk, op het moment dat het dier wat pittiger moest lopen begon het licht onregelmatig te lopen. Da bleek achteraf toch een bekende te zijn van de verkoper dus eigen da inschakelen en weten wat een klinische keuring inhoud is heel belangrijk. Daar heb je meer aan dan aan een stel vriendinnen die het leuk voor je vinden en misschien niet geheel objectief zijn. Succes met je zoektocht naar je eigen paard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:55

Waarom zou een handelaar slecht zijn?
Niet iedere handelaar is slecht. Je ziet vanzelf hoe de beesten eruit zien.

Ben bij een handelaar geweest waar de beesten er super bij stonden, goed verzorgd en gevoerd, lekker buiten in een grote groep. Maar ben er ook bij een geweest wat met geen pen te beschrijven is. Dierenbescherming was dan ook ingelicht.
En ik sta momenteel bij een handelaar op stal, en hier hebben de paarden het echt super goed hoor.

Maar dat terzijde, ja, sowieso laten keuren. Heeft mij twee kreupele paarden bespaard. Mijn huidige paard heb ik gekocht zonder keuring maar dit is ook niet een traditionele koop geweest.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Tamarrr96
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 22:01

@superassie Ja dat klopt wel, maar ik ben op zoek naar een haflinger en weet dan niet zo goed hoe ik een goede handelaar vind.. hoe kom jij dan aan jouw paardje?

Ik ga sowieso klinisch keuren dan! De prijs valt me erg mee en idd een dierenarts bezoekje zelf kan dan veel duurder uitkomen, röntgenologisch doe ik denk ik niet aangezien ik niet de sport echt in wil en ik blijf wen arme zeventienjarige haha

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:07

Ik heb toen ik mijn eerste pony kocht alleen klinisch laten keuren, mijn paard ook rontgenologisch. Was er 300 euro voor kwijt, voor 20 foto's. Maar zo goedkoop vind je het geloof ik niet veel..

None are so hopelessley enslaved than those who falsely believe they are free

Black_Devil

Berichten: 490
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: land van maas en waal

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:11

ik zou dat wel doen! je weet maar nooit...

ღLukaღ ღPaddyღ

ღConnyღ ღSamღ

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:15

Tamarrr96 schreef:
@superassie Ja dat klopt wel, maar ik ben op zoek naar een haflinger en weet dan niet zo goed hoe ik een goede handelaar vind.. hoe kom jij dan aan jouw paardje?

Ik ga sowieso klinisch keuren dan! De prijs valt me erg mee en idd een dierenarts bezoekje zelf kan dan veel duurder uitkomen, röntgenologisch doe ik denk ik niet aangezien ik niet de sport echt in wil en ik blijf wen arme zeventienjarige haha

Weet niet precies waar je woont, maar er zijn zat Haflingerhandelaren(dat weet ik omdat ik zelf ook een Haflinger zocht). In het noorden zitten er heel veel, in het zuiden maar heel weinig.
Ik heb mijn paard gekocht van het meisje waar ik hem een half jaar voor gereden heb. Hier is van alles over heen gegaan maar uiteindelijk is het goed gekomen en hebben we gewoon nog normaal vriendschappelijk contact, ze kan hem ook altijd opzoeken etc.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Gonda40
Berichten: 121
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: ergens in de Groninger Klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:17

Ja echt wel laten keuren! Sommige mensen zeggen dat ze eerlijk zijn, en dat ie niets heeft, maar pas op.
Niet iedereen is eerlijk. Bel gewoon een dierenarts en vraag wat een klinische keuring kost, dan weet je het.

sunflower82
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:01

Het kost je echt vele malen meer als er iets mis is met dat paard dan dat de keuring kost. Als je niet laat keuren doe dan op zijn minst zelf de buigproeven. Geeft ten minste een beetje een indicatie.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:06

Mijn verzorgpaard werd verkocht en ik heb haar toen overgekocht.. Niemand snapte waarom ik haar wilde laten keuren want ze was nog nooit kreupel of ziek geweest, en aangezien ik haar verzorgde, wist ik ook zeker dat ze niets gemankeerd had. Toch wilde ik haar laten keuren, ze werd afgekeurd tijdens de keuring. Ik heb haar wel gekocht, maar dan voor een symbolisch bedrag. Wat ik dus wil meegeven is dat ook al mankeren ze nooit iets, dat betekent niet dat er niks aan de hand is. Tot nu toe heeft ze bij mij ook nog nooit iets gehad, maar het blijft een verhoogd risico dat ze wel iets gaat krijgen. Ik heb €95 betaald voor een onvolledige klinische keuring (keuring is niet afgemaakt). De volledige keuring zou dus duurder zijn geweest.

cupido2
Berichten: 100
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:10

Door een particuliere verkoper kun je net zo goed belazerd worden. Dus wat dat betreft biedt dat helaas weinig zekerheid (weet ik helaas uit ervaring).

Goed dat je mensen mee neemt die er aardig wat verstand van hebben, maar zij zijn geen artsen en kunnen belangrijke dingen soms niet zien. Ik zou de pony of het paard laten keuren. Zeker klinisch (dit is geloof ik minder dan € 100. Je kunt er ook voor kiezen om röntgenologisch te laten keuren; foto's van rug, benen etc. Dit is een stuk prijziger. Persoonlijk zou ik dat niet heel noodzakelijk vinden, gezien de doeleinden waar jij een pony/paard voor zou willen kopen. Overigens ligt het helemaal aan de aankoopprijs. Als het paard heel duur is, zou ik het wel op de foto laten zetten.

Maargoed, het is natuurlijk helemaal jouw eigen keuze! Denk er goed over na en ik zou hier ook overleggen met je ouders. Succes alvast!

cupido2
Berichten: 100
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden van het land

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:12

Oh enne, altijd door een onafhankelijke dierenarts laten keuren! Niet door de eigen dierenarts van die mensen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:16

Inderdaad iemand mee nemen die net even anders naar de pony kijkt.
Keuren kan zeker verstandig zijn.

Ik zou JUIST bij een fokker gaan kijken. Die verkopen de dieren zonder andere die er ook nog eens geld aan moeten verdienen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:18

altijd laten keuren :-), goed dat er mensen meegaan die al in de paarden meedraaien, vind ik al heel verstandig.

veel succes en ben benieuwd wat er uit gaat komen :-), hoop dat je je droompaard vind ( eerst : succes met de examens alvast )

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:21

cupido2 schreef:
Oh enne, altijd door een onafhankelijke dierenarts laten keuren! Niet door de eigen dierenarts van die mensen.


Toch vind ik dit een apparte opmerking... Zou een dierenarts nou écht Zn lisentie op t spel zetten om 1 van zijn klanten een plezier te doen door een slecht paard goed te keuren?! Ik geloof r niet in.... Zou t ms zelfs als een + zien dat hij dus de zwakheden en sterke punten van t dier kent.

cupido2
Berichten: 100
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:33

girlyggirl schreef:
cupido2 schreef:
Oh enne, altijd door een onafhankelijke dierenarts laten keuren! Niet door de eigen dierenarts van die mensen.


Toch vind ik dit een apparte opmerking... Zou een dierenarts nou écht Zn lisentie op t spel zetten om 1 van zijn klanten een plezier te doen door een slecht paard goed te keuren?! Ik geloof r niet in.... Zou t ms zelfs als een + zien dat hij dus de zwakheden en sterke punten van t dier kent.


Nee daar heb je gelijk in, de meeste artsen zullen dat risico nooit nemen.
Maar zelf hebben wij hier slechte ervaring mee. Pony was waarschijnlijk niet goedgekeurd door eigen DA. Vandaar dat ik voor de zekerheid die tip mee geef.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:43

Ik heb pas het boek van Mark Rashid gelezen. Daar staat in dat zelfs hij (met toch aardig wat paardenkennis) wel eens bedonderd is.

Een verkoper die vertelde dat zijn paard pas gekeurd was en niks mankeerde en als het paard binnen 3 maanden mankementen zou vertonen hij het terug zou nemen. Natuurlijk gaf hij niet thuis toen ze met het (kreupele) paard terugkwamen. (En dit was een mankement dat volgens de dierenarts al langer bij het paard bestond).

En bijvoorbeeld een heel erg luchtzuigend paard (de verkoper heeft hem tijdens de verkoop zo gepresenteerd dat hij op dat moment niet kon luchtzuigen).
(Ik zeg niet dat je geen luchtzuiger kan kopen, maar het is wel zo netjes als dit bij de verkoop vermeld wordt.)

Een doodbraaf paard (volgens de eigenaar), die Mark er toch even flink er af bokte.

Wat tips van Mark:
Zorg dat je een half uur voor de afgesproken tijd ter plaatse bent. Er zijn eigenaren die hun paard nog eerst even flink moe maken of nog even iets inspuiten/kalmerende spullen geven. Ook kun je dan zien hoe het paard in de omgang is met borstelen en opzadelen. Als een paard al opgezadeld klaar staat, heb je dat stukje gemist.
Een verkoper die niets te verbergen heeft zal niet van slag raken doordat jij wat eerder bent. Bij iemand die chagrijnig vraagt waarom je zo vroeg bent, kun je je afvragen waarom hij zo reageert...

Laat eerst de verkoper zelf voorrijden. Je kunt dan goed zien hoe hij gereden wordt en bij een pittig paard minder kans dat je er dan zelf afgebokt wordt.

En inderdaad zeker laten keuren. Ik geloof trouwens ook niet zo dat een plaatselijke dierenarts een paard goedkeurt dat mankementen heeft. Maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren. Dus als je de keuring door je eigen dierenarts kan laten doen zou ik dat vooral doen.

Succes met kopen! :)

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:47

Het boek 'Een paard (ver)kopen' van G. Stibbe leek mij ook wel handig. Ik zie hem nu bij Bol staan voor 6,90.
Heeft iemand dit boek al gelezen? Heb je er wat aan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers