Waar zit de rem van mijn draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Waar zit de rem van mijn draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 11:11

Misschien een beetje suffe vraag, maar inderdaad, ik ben op zoek naar de rem van mijn draver :P
Even wat achtergrondinfo:

Terra is een dravermerrie van 10 jaar, heeft ongeveer 4 jaar op de baan gelopen (zowel voor de sulky als onder de man), daarna heeft ze een veulen gekregen en een jaar later is ze (via een stal waar dravers worden omgeschoold en waar ze maar 2 weken heeft gestaan) aan mij verkocht. Ik heb haar inmiddels bijna een jaar en het is echt een super lief dier, wel een echte merrie, maar heel braaf en ik kan er eigenlijk alles mee.

Het afgelopen jaar hebben we even wat ups en downs gehad, ik heb mijn sleutelbeen gebroken en zij heeft ook met een blessure gestaan door een ongeluk, maar nu kunnen we de training eindelijk weer een beetje op gaan pakken.
Terra is heel leergierig en werkt graag, maar nu loop ik dus tegen een probleem aan: de rem. In de bak is het geen probleem; ze luistert naar stemcommando's als 'ho' en 'rustig' die ik haar aangeleerd heb en ik kan haar goed op mijn zit terugrijden, maar zodra we naar buiten gaan en ze de wind in d'r kop krijgt willen haar oren het wel eens begeven :P Het gaat dan vooral om ritjes die ik samen met anderen doe. Tijdens de stap is er niets aan de hand, maar zodra we gaan draven krijgt denk ik de competitiedrang de overhand en wil ze alleen nog maar HARD. Ik heb verschillende dingen geprobeerd met rijmaatjes: ervoor, erachter, ernaast (dit gaat nog het beste), maar ik heb nog niets gevonden waardoor ik echt lekker ontspannen kan rijden. Ik weet dat je niet moet trekken, hierdoor gaat ze alleen maar harder (en ik wil haar uiteraard geen pijn doen, dit is voor mij dan ook niet de oplossing), maar soms kom ik helemaal verkrampt thuis na een rit door de strijd die we geleverd hebben.

Heeft er iemand de ultieme tip voor mij? En daarbij: wat zijn de commando's die dravers aangeleerd krijgen op de baan? Daar moeten ze op een gegeven moment toch ook stoppen? Wie weet kan ik daar wel iets mee bereiken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tot 9-1-16 bekend als Simone0308
Trots op mijn knappe merrie: [ITP] Draver Terra als volleerd fotomodel!


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:19

Trekken werkt inderdaad niet, maar ophoudingen (los-vast) wil nog wel helpen. Loslaten is namelijk de truc, hoe moeilijk ook :+ Ze is natuurlijk gewend om op het bit te lopen, je zou dan ook kunnen proberen om bitloos te gaan om dat patroon te doorbreken. Eventueel eerst combineren met een teugel aan de neusriem bijvoorbeeld, zodat je beide hebt. Zo heb ik die van mij ook wel gereden met een halstertouw aan het halster. Dat was dan de rem, het bit was mijn stuur. Als ze dan fanatiek werd, pakte ik het halstertouw erbij en stond ze zo stil. :)

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Waar zit de rem van mijn draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:16

Bij die van mij (en ook de andere dravers die ik getraind heb) is 'ho' rustiger/1 gang zachter en constante druk op de lijnen/teugels betekent ook zachter, totdat ze daadwerkelijk zachter gaan en dan laat ik ze los. Als ik harder wil en ze goed aan het bit wil hebben, maak ik ophoudinkjes links-rechts. Dus niet alle dravers gaan zachter op ophoudinkjes en harder op constante druk. Ik heb andersom geleerd.

Je moet haar in ieder geval vóór zijn, ze mag niet onder je kont wegrennen, want dan ben je al te laat. Je moet het leren aanvoelen, wanneer ze een versnelling hoger en haar voor die tijd al corrigeren

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 19:29

Bedankt voor de reacties :)
Heb inderdaad overwogen om haar bitloos te gaan rijden. Heb het ook wel eens geprobeerd met kaptoom, maar daar was ze moeilijk op te sturen. Combineren met bit is dan misschien wel een idee.

Haar aanvoelen lukt wel, ik begin haar steeds meer door te krijgen en merk ook wel wanneer ze gas wil gaan geven. Het punt zit hem op dat moment nog in op de juiste manier reageren :)
Typisch dat het bij jouw draver juist andersom is Judith_W.

Tot 9-1-16 bekend als Simone0308
Trots op mijn knappe merrie: [ITP] Draver Terra als volleerd fotomodel!


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Waar zit de rem van mijn draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:34

Niet alleen bij mijn draver, maar bij alle dravers die ik voor verschillende trainers heb getraind

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

rituals
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

Ik zou gewoon veel overgangen rijden en af en toe mag je best wat strenger zijn in je ophouding. Gehoorzaamheid is enorm belangrijk.

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:34

Hoi!!

Wij hebben nu 5 jaar een draver en hebben in het begin ook moeite gehad met het rustig houden van ons paard.
Wat bij ons heel goed geholpen heeft is zelf heel rustig zijn en veel overgangen rijden. Zo gingen wij in het begin telkens terug naar stap als hij te hard draafde of galoppeerde. Zo leer je hem/ haar dat het niet de bedoeling is om te hard te gaan!
Je moet wel heel veel geduld hebben want dravers zijn nou eenmaal gewend om zo hard mogelijk te gaan, maar uiteindelijk komt je er wel!

En nog een vraagje, wat voor soort bit heb je voor haar?
Wij hadden namelijk eerst een dubbel gebroken D-trens maar dit werkte voor ons paard totaal niet. We zijn toen geswitcht naar een enkel gebroken holle watertrens en daar gaat het al veel beter mee!
Het bit kan dus ook invloed hebben op hoe goed ze reageert op jou hand!

Succes :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers