Wat bij te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 18:46

Hoi,

Ik heb een 14 jarige fjord die 6 dagen per week goed getraind wordt en dus ook weer lekker 'slank' is maar ik wil we wat bijvoeren in de winter maar ik weet niet wat. Ik voer nu o.a. 2 dagen per week Speedibeet maar ik wil niet dat ze hiervan te dik wordt en soms krijgt ze ook compact gras tussen de brokken door. Maar ik wil iets hebben wat ik elke dag kan geven zonder dat ze te dik wordt of fris wordt.

Ik dacht eerder aan pavo muesli, is dit aan te raden? Waarom wel en waarom niet?
Ze krijgt al een heleboel hooi (halve plak per dag van een grote baal) maar ik wil dit niet omhoog doen omdat ze daar niet haar 'ding' uithaalt.

Of hebben jullie nog wat anders om bij te voeren?

Dankje. :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:47

Waarom wil je bij gaan voeren? Voor het lekkere, of omdat het nodig is?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:51

Als je paard het goed doet op dit voer dan moet je niks aanpassen.
Don't change a winning team.

Eventueel kun je nog extra hooi bijvoeren in de winter mocht ze wat gaan invallen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 18:52

Ze krijgt al een heleboel hooi en ik vindt dat ze niet haar 'dingen' uit het hooi haalt.
Daarom zoek ik iets wat ze elke dag extra kan krijgen met mate.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:59

Marstall heeft een goeie vitamine korrel marstall force heet deze. Daar zit alles in. En heeft hij eenmineraal blok zou uiuitkijken met muesli etc ivm het suiker. Speetbeet is dacht ik vooral om aam te komen.

Ik voer zelf fibra premium ben hier heel blij mee.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:03

Ze heeft een mineralen blok hoor. ;)

Zit in muesli meer suiker en ongezonde dingen dan in speedibeet, compact gras, brok of wat anders?

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:03

Samblabla schreef:
Ze krijgt al een heleboel hooi en ik vindt dat ze niet haar 'dingen' uit het hooi haalt.
Daarom zoek ik iets wat ze elke dag extra kan krijgen met mate.

Wat haalt ze precies niet uit het hooi? Heb je een hooianalyse laten doen?

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:09

Een simpele basisbrok bijvoeren? Maximaal 1 kg per dag moet voldoende zijn voor een fjord, die worden bij wijze van spreken dik van de lucht. Hooi blijft toch het belangrijkste voer, met een basisbrok erbij weet je dan zeker dat de nodige vitaminen opgenomen worden.

Muesli's e.d. lijken mij niet nodig voor een relatief jong en gezond paard.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:19

Ze krijgt per dag 3 kleine handjes brok en dit wil ik ook niet opvoeren want ik voer haar liever geen brok.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:33

In muesli en speetbeet zit vrij veel suiker. Gras brok op zich niet. Brok vaak wel. In fibra zit minimaal suiker en in marstall force ook.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:38

Je zou een beetje pavo care4life kunnen geven(muesli met heel laag suiker en zetmeel gehalte)aangevuld met vitalcomplete van pavo voor de benodigde vitaminen en mineralen..Ook voor paarden die sober zijn is het erg belangerijk voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen,want tekorten zorgen echt voor problemen en een liksteen alleen vult deze tekorten niet aan..

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:40

Maar wat mist ze en waarom wil je bijvoeren? Ze krijgt al een hoop dingen, waar kom je nu nog tekort?

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:46

O, ze krijgt dus ook al brok? Ook al is het niet veel. Hoezo voer je liever geen brok dan?

Misschien simpel wat voederwortels bijvoeren? Te veel 'frutsels' lijkt me ook niet direct nodig, misschien meer iets om dat wij mensen vinden dat dat goed is voor de afwisseling. Voor de vitamines is het niet nodig om heel veel brok o.i.d. bij te voeren. Goed hooi doet al een hoop.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:12

Ik voer 'zoveel' om te kijken of het aanslaat en of het wat is voor mij en haar. (Voor mij moet het makkelijk te voeren zijn)

Ik voer gewoon niet graag brok imdat ik dit met compact gras moet mengen want ze schrokt haar brokken af en niet fatsoenlijk kauwt en met conpact gras wel maar om steeds compact gras bij de brokken te doen vindt ik niks. En bij haar vorige eigenaar werd ze fris van teveel brok dus dat doe ik liever niet. :)

En mij lijkt een hooi analyse niet nodig want ik heb steeds maar 1 baaltje en steeds van een andere boer.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:15

pleiada schreef:
Je zou een beetje pavo care4life kunnen geven(muesli met heel laag suiker en zetmeel gehalte)aangevuld met vitalcomplete van pavo voor de benodigde vitaminen en mineralen..Ook voor paarden die sober zijn is het erg belangerijk voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen,want tekorten zorgen echt voor problemen en een liksteen alleen vult deze tekorten niet aan..


Maar waarom dan en care4life envitalcompleet. Alleen vitaminekorrel met compactgras is genoeg. Fibra is vitaminevlok met timothee etc ineen dus dat eten ze heel rustig. Zoek anders eens op de website van fibra. Staat een hoop informatie.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:18

Ik voer mijn paard sinds kort naast weinig basisbrok (met laag suiker- en zetmeelgehalte) en voldoende kuil/hooi, 1 PAVO vitaminekoek per dag bij (Summer Fit, maar geschikt voor elk seizoen). Hierin zit weinig energie (dus ze worden er niet te fris van), maar wel alle benodigde vitamines per dag. En hij vindt ze lekker :)
Ik heb eerst de Marstall Force vitaminekorrel gegeven, maar omdat dit zo'n kleine korrel is en de hoeveelheid die je geeft ook vrij weinig is, verspreidde hij die vooral door zijn bak inplaats van alles op te eten :D

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:22

Pas op met summerfit polderpaard is enorm suikerrijk en veroorzaakt vaak.jeuk bij paarden.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:27

callum schreef:
Pas op met summerfit polderpaard is enorm suikerrijk en veroorzaakt vaak.jeuk bij paarden.

Dat wordt vaker gezegd, maar als je de hoeveelheid suikers en zetmeel uitrekent per eenheid die je geeft, geef je met 1 koek per dag echt een kleine hoeveelheid suikers. Natuurlijk, het percentage suikers is hoger dan bij bijvoorbeeld een brok met weinig suiker, maar absoluut gezien geef je veel minder doordat 1 koek maar heel weinig weegt. De jeuk ga ik zeker goed in de gaten houden, bedankt voor de tip +:)+ Tot nu toe nog geen effect gemerkt gelukkig.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 22:26

Oja en de mijne heeft waarschijnlijk lichte zomer exczeem.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:44

Fibra heeft ook een speciale voerversie voor de zomermaanden voor de zomerexceem. Pas dan idd op met suikers. Ik zou alleen een vitaminekorrel voeren met eventueel compactgras

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:20

Ik voer nu 3 kleine schepjes muesli per dag bij en ze is sinds dat ik der voer veel vriendelijker geworden, eerst was ze super humeurig maar nu staan der oortjes vaker omhoog inplaats van 'ik-heb-er-geen-zin-in-mood'.