longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 18:48

hallo lieve bokkers,

informatie voor paard:
fjorden merrie
6 jaar

Ik wil gaarg iets waar je goed mee kunt longeren maar wat je ook veilig kunt gebruiken voor te sleeën is er misschien geen kombie? waar je mee kunt sleeën maar ook veilig mee kan sleeën?

ik heb een paard vragen:

1.kun je met een longeertuigje sleeën?

Zelf denk ik van niet want dat trekt het toch met het sleeën naar achter?


2.kun je met een mentuigje ook longeren?
zo ja hoe?

of is het of sleeën of longeren?
dus daar bedoel ik mee dat je echt apparte tuigjes nodig heb.

Bedankt voor een zinvolle reactie!
Groetjes Fleur


BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:00

met je mentuig longeren? nee niet doen..
gewoon longeren je hebt wel gewoon single maar het hele tuig zou ik niet doen, lijkt me niet echt fijn
zitten





Jaa je kan gewoon met je eigen mentuig voor de slee
maar dan zou ik ff kijken of je iets kan bedenken voor het bit inderdaad.. wat dat zou kunnen trekken lijkt mij



succes *\o/*
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 25-11-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bobby #verkocht missyou <'3 ❤ There's a story behind every person. There's a reason why they're the way they are. Think about that before you judge someone.
:¨·.·¨:♡♡
`·. Toeval❤Brownie https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10168510_526406814138586_901301408_n.jpg?oh=4600f8e1ca0236923e0f0757a1eaf460&oe=5348AD0D&__gda__=1397278587_268afd440784410c7c465ec8c91ef8b8
If i only live once, i wanne die with you

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:03

Mentuig kan inderdaad wel, maar wel een goed mentuig, niet iets met touwtjes gaan improviseren. Ik heb geen verstand van mennen, dus hoe je een slee er precies aan vast moet maken durf ik niet te zeggen.

Met een longeersingel gaan sleeën? Nee. Die zal inderdaad naar achteren trekken, en het is voor paarden bovendien veel makkelijker om met hun borst te trekken dan met hun rug/buik.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:04

Hallo,

Ik heb in de winter mijn E merrie ook welleens voor de slee gehad maar ze had nooit ergens voor gehad dus ze snapte het niet maar je kunt van de spullen die je gebruikt voor longenceren ook mee gebruiken als je pony achter de slee zet;)

Je kunt gewoon bij divoza zo'n longenceersingel kopen voor €20,- en dan 2 zachte touwen aan je pony haar bit doen en door de ringen die vlak bij de schoft en die hou je dan vast en kun je mee sturen. Je moet ook 2 zachte touwen aan je longenceersingel doen en dan aan de slee vast knopen en een zacht touw van de ene kant naar de andere kant voor de borst doen anders gaat het trekken.

Maar kijk wel uit dat de touwen niet gaan snijden want dan is het niet prettig voor je paard en je moet wel heel voorzichtig doen!

Groetjes!

Ik hou van me toppertjes Bles , Cidola & Nina !

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 21:51

bedankt voor de reactie en het goede comentaar. maar het zit zo ik wil graag of een longeertuig of een mentuig kopen en niet allebij.
maar wil wel veilig kunnen sleeën.maar ik moet er ook mee kunnen longeren.of is het echt het 1 of het ander?

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:54

myhorsesss schreef:
bedankt voor de reactie en het goede comentaar. maar het zit zo ik wil graag of een longeertuig of een mentuig kopen en niet allebij.
maar wil wel veilig kunnen sleeën.maar ik moet er ook mee kunnen longeren.of is het echt het 1 of het ander?


Je hoeft alleen een longenceersingel te kopen dan ben je al klaar;)

Ik hou van me toppertjes Bles , Cidola & Nina !

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:56

Met een goed borsttuig ben je al een heel eind.

Als jij een longeersingel hebt en een borsttuig met strengen kun je longeren met alleen de longeersingel, en als je wilt sleeën kun je het borsttuig erbij gebruiken. De longeersingel gebruik je dan om de leidsels doorheen te doen. Strengen maak je vast aan een zweng die je aan je slee hebt bevestigd :)

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:00

boerenwerktuig is daar handig voor.
Simpel aan te doen en goedkoper dan heel mentuig.

zoiets:
Afbeelding

ik heb er nog eentje liggen in maatje shet/kleine pony voor de liefhebber.

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:01

Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van mijn vorige fjord waar we mee gingen sleeën ;)
Ik heb daarvoor zijn mentuig gebruikt (niet volledig!)
Het kan zeer zeker met je mentuig, met een longeersingel zou ik het niet doen, die trek je naar achter..

<3 Megan ♡

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:03

Gaat het om een klein kindersleetje? Lijkt me dat die wel aan een longeersingel kan, er is immers nauwelijks kracht voor nodig om die te trekken. Of ruiter op paard/pony, touw aan het zadel een gaan met die banaan. Met een typische fjord en een beetje gezond verstand moet een boel sneeuwpret wel gaan lukken.

RDuijn

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:05

Ik heb vorig jaar met de helft van een twee span tuig gesleet ging wel goed.

Top strand rit gehad

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:12

echt niet gaan sleeën met een longeersingel!! dat kan echt niet.
Als je een mentuig hebt kan je er wel mee sleeën.
Alleen met de schoft en singel van het tuig kan je ook longeren. Ik doe het ook namelijk!

:)

'Het leven is ruiger met een Tuiger!'

Kimberly... 03-03-1988 - 16-07-2014
[ITP] - Mijn knappe toppers op de foto -

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:23

Ik gebruik het borsttuig, strengen en de schoft (en hoofdstel uiteraard)
Wij hadden 2 halstertouwen met zo'n lus waar je vast kan houden, die haal je door de strengen en de knippen van de touwen klik je aan de voorkant vast aan de slee :) ging super goed!
(en erg hard!)

<3 Megan ♡

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:35

Ik heb vorig jaar in de winter voor het eerst met mijn shetlander gesleed. Pony is nu 5 jaar vorig jaar 4. Maar voor dat ik het mentuig voor mijn verjaardag had gekregen heb ik heel leuk lopen improviseren met het tuig.

Sleeën is naar mijn idee ongeveer het zelfde als mennen alleen dan mis je de bomen. Met longeertuig mis je volgens mij het borsttuig en dat is wel belangrijk om te hebben aangezien het paard daar mee trekt. Met het oefenen voor het mennen heb ik toen ik het tuig nog niet had heb ik daar voor een dressuur singel gebruikt en die voor de borst gedaan en op een of andere manier verbonden aan de dressuur singel en over de nek zo dat hij niet naar beneden zakt of weg schuift aan die singel heb ik touwen vast gemaakt en die aan een band vast geknutselt maar dat moet vast ook lukken met een slee ^_^.

Ik heb voor het sleeën een plankje gemaakt met daarin een gat waar het touw van de slee aan vast gemaakt kan worden en aan de zijkanten van het plankje 2 inhammetjes gemaakt waar de strengen aan vast gemaakt kunnen worden. Je kan er ook gewoon 2 spijkertjes aan doen zo dat het er niet af kan glijden. Al ben ik zelf niet niet zo'n voorstander van spijkers :P Als je meer wilt weten of fotootjes wil kan je me een PB sturen ;)

xx

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 17:12

er komt gewoon een kinder sleetje achter.
maar heeft ook iemand foto's hoe het op een pony ligt?hoe het op elkaar is gemaakt?

Fifo
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-11-13

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:17

Als je slim bent koop je gewoon een mentuig. Dat is het veiligste en het fijnste voor de pony. Je kunt het schoftje van een mentuig ook gebruiken om te longeren, maar dan heb je maar 2 ringen. Als ik jou was zou ik een 2e hands tuig kopen op marktplaats.

Voor €75,- heb je al een tuigje en je kunt hem daarna weer verkopen toch?
http://link.marktplaats.nl/740267815

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 17:48

Fifo schreef:
Als je slim bent koop je gewoon een mentuig. Dat is het veiligste en het fijnste voor de pony. Je kunt het schoftje van een mentuig ook gebruiken om te longeren, maar dan heb je maar 2 ringen. Als ik jou was zou ik een 2e hands tuig kopen op marktplaats.

Voor €75,- heb je al een tuigje en je kunt hem daarna weer verkopen toch?
http://link.marktplaats.nl/740267815


ik zie de geen afbeelding van het tuig heb je die wel toevallig.
en ligt een mentuig of longeertuig past dat op alle paarden want ik heb een redelijk smallen fjord dus geen forse fjord maar een sport fjord!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:51

Afbeelding
Een veilig en goede kwaliteit tuig en een kinderslee met daaraan een zweng. Nu zitten er ook nog veiligheidssluitingen tussen de strengen en de zweng om makkelijk en snel uit te kunnen spannen.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:55

ik volg even !

Kerstmuts

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 17:59

Keet schreef:
[ Afbeelding ]
Een veilig en goede kwaliteit tuig en een kinderslee met daaraan een zweng. Nu zitten er ook nog veiligheidssluitingen tussen de strengen en de zweng om makkelijk en snel uit te kunnen spannen.

die is erg mooi gemaakt!
maar kun je dat mentuig dan ook maken dat je er mee kan longeren dat je bijvoorbeeld de broek er afhaalt en bij de borst?
grz fleur

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:02

veerle1807 schreef:
Hallo,

Ik heb in de winter mijn E merrie ook welleens voor de slee gehad maar ze had nooit ergens voor gehad dus ze snapte het niet maar je kunt van de spullen die je gebruikt voor longenceren ook mee gebruiken als je pony achter de slee zet;)

Je kunt gewoon bij divoza zo'n longenceersingel kopen voor €20,- en dan 2 zachte touwen aan je pony haar bit doen en door de ringen die vlak bij de schoft en die hou je dan vast en kun je mee sturen. Je moet ook 2 zachte touwen aan je longenceersingel doen en dan aan de slee vast knopen en een zacht touw van de ene kant naar de andere kant voor de borst doen anders gaat het trekken.

Maar kijk wel uit dat de touwen niet gaan snijden want dan is het niet prettig voor je paard en je moet wel heel voorzichtig doen!

Groetjes!

Dit moet je dus absoluut NIET doen!! Een paardje hoort een slee of wagentje te trekken met zijn/haar borsttuig die vast zit met de strengen aan een slee of wagentje. Als een paard dan trekt, komt de druk op z'n borst zoals het hoort. Mennen met alleen een schoftje dan trekt het paard de longeersingel naar achteren of als je pech hebt komt de druk van het trekken op z'n bit. Dit is dus absoluut niet de bedoeling.
Als je wil sleeën lekker doen met een normaal en compleet mentuig. Wel zo veilig en comfortabel voor zowel je paard als jij zelf.
De foto die eerder al geplaatst is, is een goed voorbeeld. :)

      Live the Life you Love
T&H Stables Miniatuurpaarden http://www.thstables.nl

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:07

myhorsesss schreef:
Keet schreef:
[ Afbeelding ]
Een veilig en goede kwaliteit tuig en een kinderslee met daaraan een zweng. Nu zitten er ook nog veiligheidssluitingen tussen de strengen en de zweng om makkelijk en snel uit te kunnen spannen.

die is erg mooi gemaakt!
maar kun je dat mentuig dan ook maken dat je er mee kan longeren dat je bijvoorbeeld de broek er afhaalt en bij de borst?
grz fleur



waarom wil je persee met singel longeren, het kan wel hoor. alleen vind ik het zeer irritant.
volgensmij is het een heel gepruts om alles van elkaar los te maken

myhorsesss
Berichten: 509
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:08

hebben jullie ook een foto waar jullie met een mentuig longeren. want is er ook geen optie dat je met een mentuig kunt sleeën maar als je de broek en bij de borst die er afhaalt dat je hem dan kunt gebruiken om te longeren(zo als een longeer tuigje)?heeft iemand daar foto's van????

alvast bedankt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:51

Afbeelding
volgensmij is dit met een mensingel.
ik zelf heb geen goede foto's van paardjes met mentuig die worden gelongeerd.
volgensmij kan je ook evenmakkelijk een losse longeersingel kopen, die zijn ongeveer 20 euro

veerle1807
Berichten: 60
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:18

Maydine schreef:
veerle1807 schreef:
Hallo,

Ik heb in de winter mijn E merrie ook welleens voor de slee gehad maar ze had nooit ergens voor gehad dus ze snapte het niet maar je kunt van de spullen die je gebruikt voor longenceren ook mee gebruiken als je pony achter de slee zet;)

Je kunt gewoon bij divoza zo'n longenceersingel kopen voor €20,- en dan 2 zachte touwen aan je pony haar bit doen en door de ringen die vlak bij de schoft en die hou je dan vast en kun je mee sturen. Je moet ook 2 zachte touwen aan je longenceersingel doen en dan aan de slee vast knopen en een zacht touw van de ene kant naar de andere kant voor de borst doen anders gaat het trekken.

Maar kijk wel uit dat de touwen niet gaan snijden want dan is het niet prettig voor je paard en je moet wel heel voorzichtig doen!

Groetjes!

Dit moet je dus absoluut NIET doen!! Een paardje hoort een slee of wagentje te trekken met zijn/haar borsttuig die vast zit met de strengen aan een slee of wagentje. Als een paard dan trekt, komt de druk op z'n borst zoals het hoort. Mennen met alleen een schoftje dan trekt het paard de longeersingel naar achteren of als je pech hebt komt de druk van het trekken op z'n bit. Dit is dus absoluut niet de bedoeling.
Als je wil sleeën lekker doen met een normaal en compleet mentuig. Wel zo veilig en comfortabel voor zowel je paard als jij zelf.
De foto die eerder al geplaatst is, is een goed voorbeeld. :)


Ik heb er een E merrie voor gehad met een longenceersingel wil heel makkelijk;) de pony heeft er ook geen pijn van gehad! Want als je de slee trekt komt nooit in de mond wat je maakt ook nooit de lijnen die je maakt aan het bit vast aan de singel:) en met de singel trekt de pony de slee;) maar je moet ook wel wat voor zijn borst doen want ander gaat het mis;) Ik heb wel een foto dat het kan met longenceersingel;)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... .jpg?lvh=1

Ik hou van me toppertjes Bles , Cidola & Nina !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers