Waarom ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:41

Waarom "rijden" mensen altijd met die korte teugel (wat op zichzelf mag ) maar waarom moeten ze er altijd aan snokken, bijzetteugels, hulpmiddel nodig om hun paard aan de teugel te rijden...
waarom kan je gewoon niet met je zit en je benen werken ?
ik word er zo misselijk van als ik mensen zie rijden met die hulpmiddelen, teugels snok links snok rechts..
je kan ook gewoon met je benen rijden om richtingen uit te gaan en je handen op de plaats houden waar ze horen, boven de schoft of eventuele openingsteugels of 3mm omhoog doen
en met je zit versnellen of vertragen ?
vele denken dat ze kunnen rijden (omdat ze vaak niet beter weten dat had ik ook eerst maar nu sinds 4 jaar geleden niet meer) maar eigenlijk trekken ze gewoon aan hun teugels en gebruiken hun teugels om aan de teugel te lopen..
of ben ik nu zo verkeerd ?
Laatst bijgewerkt door bokker145 op 24-11-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:42

En je doel is...?

Wat zijn openingsteugels?

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:43

BaileyMix schreef:
En je doel is...?

Wat zijn openingsteugels?


teugels maar een beetje naar links of rechts houden

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:44

Ja, ik heb ook wel eens mensen zo zien rijden.
Maar ook genoeg mensen die gewoon netjes rijden, hoor.
En zonder hulpteugels en rossen aan de teugels.
Ik rijd ook vast niet perfect maar daarom neem ik ook nog regelmatig les.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-11-13 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:45


DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:45

wat is precies je ehh.. vraag ? :+

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:49

KimxStarr schreef:
Waarom "rijden" mensen altijd met die korte teugel (wat op zichzelf mag )
Niet iedereen doet dit, en ook niet ALTIJD.

maar waarom moeten ze er altijd aan snokken, bijzetteugels, hulpmiddel nodig om hun paard aan de teugel te rijden...
Niet iedereen snokt, gebruikt hulpteugels etc.

waarom kan je gewoon niet met je zit en je benen werken ?
Dit kan wel, maar soms heb je toch je teugels nodig. Hoe kun je verbinding met de mond van je paard maken zonder je teugels?

ik word er zo misselijk van als ik mensen zie rijden met die hulpmiddelen, teugels snok links snok rechts..

je kan ook gewoon met je benen rijden om richtingen uit te gaan en je handen op de plaats houden waar ze horen, boven de schoft of eventuele openingsteugels of 3mm omhoog doen
Dat kan ja. Maar voor de hogere dressuur oefeningen zijn teugels toch echt wel noodzakelijk. Nogmaals, wat zijn openingsteugels?

en met je zit versnellen of vertragen ?
Dat klopt, maar ik kan me ook niet voorstellen dat er ook maar iemand is die volledig op teugels terugrijdt.

vele denken dat ze kunnen rijden (omdat ze vaak niet beter weten dat had ik ook eerst maar nu sinds 4 jaar geleden niet meer) maar eigenlijk trekken ze gewoon aan hun teugels en gebruiken hun teugels om aan de teugel te lopen..
Gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk rijden ;)


of ben ik nu zo verkeerd ?

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:57

Niet iedereen rijd zo hoor. En niet iedereen die bijzetteugels gebruiken gebruiken ze ook slecht. Ik ben ook niet voor 'luisterd niet ? bijzetteugel!' Ik ben ook meer voor gewoon 1 teugel (of beter, gewoon neckrope oid)
Maar denk eens, rij jij perfect ? Wie weet zit jij vaker dan je denk aan de teugels te zagen, te snokken,... , onbewust. Rij jij altijd zo goed op je zit en benen ? Nee, bijna niemand.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar wat is het doel van dit topic ? Want ik begrijp dat mensen die (correct) met hulpteugels rijden zich nu een beetje aangevallen voelen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:59

ik voel mij niet aangevallen hoor...zet mijn paarden lekker bij aan de longe en rijd altijd met slof.
Op een goede manier.
Maar wat is ''snokken''?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:02

KimxStarr schreef:
Waarom "rijden" mensen altijd met die korte teugel (wat op zichzelf mag ) maar waarom moeten ze er altijd aan snokken, bijzetteugels, hulpmiddel nodig om hun paard aan de teugel te rijden...


Ik weet nog steeds niet wat nou je vraag is, maar ik heb toch al een tip voor je: zoek een betere manege of pensionstal. Wat jij beschrijft is (godzijdank) niet standaard.

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:04

Snokken is constant rukken geven geven aan de teugels.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:05

dit slaat zo ergens op ga weg ofzo als met hulpmiddel rijd betekend niet gelijk dat niet kan rijden ik kan juist goed rijden maar mijn paard moet nog alles leren en wie zegt dat die mensen niet steuren met hun benen dit slaat 10000000xxx nergens op zo triest is dit. en ik tij temisten vrienderlijk mijn paard en ik trek der mijn nooit in de krul ofzo en hulmiddel is alleen voor hulp en jij denkt echt dat iereen zo rijd als jij denkt.
Laatst bijgewerkt door xxpaaardje op 24-11-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:11

Het is raar dat jij alle mensen over één kam scheert die met een hulpteugel rijden. En ook dat als jij een paar mensen ziet die aan de teugels 'snokken', dat meteen iedereen dit doet. Ja, er zijn ruiters die inderdaad door middel van zagen hun paard nageeflijk proberen te krijgen. Maar dat betekent niet dat iedereen dat doet. Ja, ik maak ook ophoudingen om hem nageeflijk te houden, ik houd ook constante druk op de teugels. Ben ik nu een slechte ruiter nu ik dit heb toegegeven? In mijn ogen niet, en ik weet heel zeker dat bijna iedereen op een correcte manier zijn paard rijdt. Je hebt uitzonderingen, maar om daar een heel topic over te openen?

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:31

Wat is je doel met dit topic?
Vind het een beetje apart dat je alle mensen beoordeeld op wat een enkeling doet..
Sommige kunnen correct rijden met bijzetteugels, dan is er toch geen enkel probleem?!
En kijk eens naar jezelf.. Rij jij dan zo perfect?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:10

KimxStarr, ik begrijp wat je bedoelt.
Een aantal jaren geleden was dit ook een van de redenen dat wij op zoek zijn gegaan naar een andere manier om met paarden om te gaan en hebben deze gevonden bij onze huidige trainers.
Volgens mij zijn er twee grote redenen : ten eerste de mensen hebben nooit anders gezien en geleerd en ten tweede hebben zij zich nooit verdiept in de denk- en leefwereld van hun paarden.
Als je dit wel doet zal je op een rustige manier met je paard kunnen omgaan.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:10

Er zijn inderdaad mensen die hulpmiddelen gebruiken , maar meestal hebben ze die dan nodig :) betekend niet dat ze ze goed gebruiken , maar dat blijf je houden denk ik.
en jij hebt de keuze om het niet te doen :)

Xreneee

Berichten: 616
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: Pijnacker

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:22

Ik snap ook je doel niet helemaal,
wat ik wel wil zeggen is dat er paarden zijn die BETER met hulpmiddelen bereden kunnen worden, mits ze goed gebruikt worden uiteraard.

ik zelf heb een paard gedaan die had een beetje rugklachten, dit kon heel goed verholpen worden mits die met hulpmiddelen bereden werd, anders zouden die klachten nog meer worden.
het is dus niet altijd zo dat mensen het doen om het paard mooier te laten lopen, of omdat ze het anders niet kunnen of wat je opties en redenen ook waren, het kan ook beter zijn voor het paard zelf.
uiteraard nogmaals mits het goed gebruikt wordt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:27