Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melaniee93
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-11-13

Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 11:47

He.

Wanneer zijn jullie begonnen met het starten met een nieuw paard?
Hebben jullie eerst een jaar getraind, elkaar leren kennen ect?
Of gelijk op concours gegaan? En hoe zat het met je paard? Was hij/hij gelijk wedstrijd klaar of heeft dat ook nog een hele tijd geduurd?

Ben heel nieuwsgierig. :+


MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:55

Ik kreeg mijn paard op 29 mei 2012 en ons eerste wedstrijdje hebben wij gereden op 3 februari 2013. Een krap jaartje, hebben wij dus getraind, elkaar leren kennen etc..

Ik kwam dan wel echt uit de manegepaarden/pony's en kon helemaal niks, en kreeg een vrij dominant gespannen paard, maar met 3 x per week goede instructie lukte het. Nu zijn wij in 10 maanden naar de L1 + 13 gereden.

Mijn paard was nog nooit op concours geweest en was qua training ook nog niet zo ver (was ongeveer een jaartje onder het zadel?). Maar samen is het ons gelukt! *\o/*

Als ik nu nog een paard zou krijgen, zou ik al vroeg beginnen met starten. Gewoon voor de ervaring van het paard en mijn ervaring.

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:58

Ik startte altijd een nieuw paard in bv de L als ik zelf vond dat hij thuis een nivo hoger liep. Dus eerst alles goed bevestigen. Ik ging nooit als ik er niet zeker van was dat de oefeningen bevestigd waren. Op concours reed ik dan de eerst proef op safe en als het goed voelde reed ik de tweede proef op "bluf" ..... Zo heb ik eigenlijk al mijn paarden gestart. Ik was met name bij jonge dieren ook erg blij met een bok of een kattensprong ( op het voorterrein wel te verstaan, niet tijdens de proef ). Dit was voor mij een teken dat ze fris en vrolijk zijn. Dat doods rondjes lopen had ik niets mee. Ik rij vaak paarden die niet de makkelijkste zijn ....

Mijn "BOKT" naam doet vermoeden dat ik een man ben, maar ben echt een vrouw. Naam is opgedragen aan mijn topper !!!

xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:00

Ik rijd nog geen wedstrijden, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen...
Maar wat bedoel je met rijden op bluf, herman97?

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:01

Pas starten al je paard er klaar voor is en je weet dat je een of twee winstpunten per wedstrijd kunt rijden en hij al veel samen met je gedaan heeft en er vertrouwen is tussen jullie. De eerste wedstrijd was ik twee uur van te voren op die stal zodat mijn hittepetit rustig de omgeving op zich in kon laten werken, grazen en alle vrachtwagens kon zien aankomen en kon wennen aan het rijden in de binnen bak daar wij altijd onoverdekt reden. Ging goed, gelijk winst gereden en dat is gewoon leuk. Dan ben je niet te vroeg en niet te laat gestart.

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:08

xMyrth schreef:
Ik rijd nog geen wedstrijden, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen...
Maar wat bedoel je met rijden op bluf, herman97?



Met rijden op "bluf" bedoel ik ... net alles een beetje extra. Dus bv extra een midden draf eruit rijden extra oprichting vragen en net iets scherper aan je been houden zodat je dus meer risico neemt om fouten te maken. De grens opzoeken zeg maar ....

Mijn "BOKT" naam doet vermoeden dat ik een man ben, maar ben echt een vrouw. Naam is opgedragen aan mijn topper !!!

xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:11

Herman97 schreef:
xMyrth schreef:
Ik rijd nog geen wedstrijden, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen...
Maar wat bedoel je met rijden op bluf, herman97?



Met rijden op "bluf" bedoel ik ... net alles een beetje extra. Dus bv extra een midden draf eruit rijden extra oprichting vragen en net iets scherper aan je been houden zodat je dus meer risico neemt om fouten te maken. De grens opzoeken zeg maar ....


Okee dankjewel :D

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Marieke_1982

Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-13

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:25

Persoonlijk zou ik gaan starten wanneer het paard en jou beide goed klaar zijn voor het niveau waarin je wil gaan starten.
Ook is het belangrijk dat het paard al bekend is met vreemd terrein. Belangrijk is om dit van te voren te oefenen zodat je weet wat je kan verwachten.

** Goodyear Ren ** Oscar x Dillenburg
** Edaula ** Johnson x Sandreo

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:49

Ik vind persoonlijk dat je niet perse hoeft te gaan starten als je winstpuntwaardig bent. Ik ging starten en heb de eerste 2 à 3 (?) wedstrijden geen winstpunten gereden. Ik vind het ook heel leerzaam als je géén winstpunten rijdt. Mijn gedachte erachter is dat het niet vanzelfsprekend is dat je het altijd goed doet, en dat fouten erbij horen. Als gewend bent altijd een winstpunt te rijden en dan een keer geen winstpunt rijd, komt de klap veel harder aan dan dat je al vaker geen winstpuntje hebt gereden.

Ik reed/rijd af en toe ook een proefje die niet winstpuntwaardig is, maar soms ook een proef waarin ik 198 punten scoor. Nu heb ik een echte merrie die nogal wisselvallig is, dat scheelt natuurlijk ook wel heel erg.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:54

ik heb eerst een half jaartje fanatiek thuis gereden. en ben daarna vaak springwedstrijden gaan rijden. ik reed eerst echt op save en ben daarna de grens op gaan zoeken. dingen als hoe schuin kan ik aanrijden. (heel schuin heb ik gemerkt) en hoe hoog kan ik wel niet. (1.35 meter)
gelukkig heb ik een hele save pony. dus het ging goed. ik heb aleen heel rustig gedaan met hogere klasses. ik wou niet te snel.

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:28

Ik denk dat dat echt per paard verschillend is. De vorige heb ik met 3 weken al gestart en met mn huidige paard heeft het ruim een half jaar geduurd. Dat duurde gewoon veel en veel langer voordat we een beetje een combinatie waren. Ik denk dat je dat vanzelf voelt of jullie er klaar voor zijn.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:08

Ik heb eerst een oefenwedstrijdje gereden.
Paard was 3 maanden onder het zadel en 2 maanden bij mij.
Gewoon even lekker tuffen op ander terrein.
En braaf dat ze was! Zo onder de indruk. :')

Eerste officiële wedstrijd heeft nog wel een tijdje geduurd.
Ziekte paard en vervolgens moest ik de juiste knopjes weer even vinden.
Ergens in maart 2012 ben ik gestart. Heb haar in augustus 2009 gekregen.
Dus 2,5 jaar ongeveer.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:27

Wij hadden onze eerste wedstrijd volgens mij binnen 4 weken, mijn paard was toen 4 en het rijdennging gewoon lekker :)

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

tita

Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:31

Paard gekocht sept11 ong 8x onder zadel geweest.
Paard ziek feb tot sept 12

Training okt12
Wedstrijd dec12

En nu L2 startgerechtigd in een jaartje :D

30-11-2015
03-07-2018

Hebbesje

Berichten: 1702
Geregistreerd: 01-03-08
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:35

Met mn eigen nam ik hem na 5 dagen al mee in de M1,gewoon om te zien wat hou zou doen. 2,5 maand later reden we op de Brabantse Kampioenschappen haha. Hij had toen maanden op het land gelopen en niet bereden.

Mijn andere wedstrijdpaard nam ik mee toen we een kleine 2 weken een combi waren in de Z1 Hij was wel gewoon gereden. Het moet immers toch in de ring gebeuren.

Allebei vanaf het begin af aan in de prijzen gelopen.

Niets is onmogelijk voor hen die écht willen.
LUKA(v. Lurioso Gold):PSG
FANTASTIC-STRONA(v. Cassini Boy Jr):Z2

ANDORRA MH(v. Sir Donnerhal):ZZ-Z
CARINA(v. Dutch Dormello):Z2

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:37

Ik vind dat heel erg afhankelijk van het paard, de ruiter en de combinatie.

Heeft de ruiter al ervaring, heeft het paard al ervaring? Het is natuurlijk helemaal iets anders als je een groene driejarige koopt of een crack die al hoog gelopen heeft.

Vraag is mijns inziens te algemeen om te kunnen beantwoorden.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:50

Met mijn huidige paard 8 maanden na aankoop in de M1. Hij was Z geklasseerd maar had een jaar of vier stil gestaan. Het was niet echt een succes we waren nog geen combinatie na enkele wedstrijden gestopt. Daarna weer begonnen ruim een half jaar later. Toen in 1 seizoen de wp voor de m2 bij elkaar gereden. Nu aan het trainen voor de M2, heb hem nu bijna twee jaar in mijn bezit. Het was een lange weg voordat we een combinatie waren, het duurde ruim een jaar. Maar nu klikt het helemaal we trainen rustig door.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:52

Mijn paard heb ik zelf gefokt en rustig aan beleerd.
Echter ben ik wel meteen met 3 maanden onder het zadel op concour gegaan.
Er zat een stuur, rem en 3 versnellingen op.
Meer eigenlijk ook niet.
Nou scheelt het dat er voor de B ook niet veel meer nodig is.
Eerste wedstrijd was voor mij echt gewoon voor de oefening en fun.
Hij scoorde meteen een dikke winstpunt en dat was gewoon de bonus.
Al had ik 160 punten gehad als hij braaf was was dat voor mij genoeg.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:05

Ligt denk aan jou niveau, het niveau van je paard, je leeftijd, enz. Ik was bijvoorbeeld net 13 toen ik begon met het rijden van mijn huidige paard. We hebben eerst 3,5 jaar gereden, wat met rondhobbelen begon. Maar we gingen steeds meer vooruit. Het leuke is dan wel dat we door de klasses heenschieten nu(in 3,5 maand van b naar m1 gereden). En als je snel begint met een nieuw paard zul je dat, waarschijnlijk, minder hebben. :)

Life is like a dressage test. If you're too busy thinking about your last move, the next one won't be any good either.

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:40

Met mn ene paard na ander half jaar. Dit was een ontzettend eigenwijs ding en niet wedstrijd klaar. Wel had ze ervaring met het rijden op andere terreinen.

Met mn andere paard na ongeveer 8, 9 maanden. Het rijden ging eigenlijk zo goed, dat we dachten waarom niet. Ze moet ervaring op doen want ze was nog nooit op ander terrein geweest dan bij ons en de vorige eigenaar. Ze deed het prima! Ze vond het helemaal geweldig. Een paar keer geschrokken maar verder vond ze het zelf ook heel leuk gelukkig!

Goldie45
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:52

Ik denk dat het per paard verschilt! vooral veel oefenen met andere paarden op de manege daaraan kun je goed zien of je paard er klaar voor is

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:54

Ik beschik niet over een eigen paard en rijd ook geen wedstrijden maar ik zou er geen bepaalde tijd aan vastknopen. Wanneer ik vind dat we genoeg aan elkaar gewend zijn en de basis goed onder de knie hebben en een net rondje kunnen rijden zou ik dan gaan starten.

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer begin je te starten met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:45

Ik heb er 3 jaar over gedaan :') Ik ben een streber en heb daardoor ontzettende faalangst.

1 voordeel, mijn paard was in de africhting al M, toen we eens een B proefje reden. Ondanks dat ik niet veel kan starten, gaan we dus wel redelijk vlot.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers