Huis kopen of huren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Oretha

Berichten: 3420
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:18

Hoi bokkers,

Ik ben zelf regelmatig wat rond aan het kijken voor huizen om te oriënteren wat ik nou graag wil als ik het huis uit ga.

Nou zit ik heel erg te twijfelen over kopen of huren. Ik ben alleen, dus qua kosten moet ik alles zelf kunnen betalen.

Nou zitten er voor-en nadelen aan kopen en huren.

Het voordeel van huren is dat je geen extra kosten hebt als er iets stuk is in huis, woningbouw draait voor de kosten op. Wanneer je een koophuis hebt en er gaat iets stuk bijvoorbeeld riolering verstopt, verwarming stuk, lekkage etc dan draai je zelf voor de kosten op.
Huren is wel duurder dan kopen daarentegen. Daarnaast zal een koophuis na jaren jouw eigendom worden wanneer het is afbetaald.
Verder vraag ik me af hoeveel je nou achter de hand moet hebben op je spaarreking bij een koophuis? Ik heb namelijk ook totaal geen idee wat voor onvoorziene kosten je kan hebben. Je moet toch wat achter de hand hebben als er wat stuk/kapot gaat?

Ik ben erg benieuwd wat de keuze bij jullie is geweest...kopen of huren en wat de overweging is geweest? Als je een partner hebt maakt het makkelijker om te kopen, maar als je alleen bent is het wel lastiger.
Daarbij vind ik huren wel erg duur, maar weegt dat misschien op tegen onvoorziene kosten die je hebt bij een koophuis?

Brand maar los.....


Roosch

Berichten: 36598
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:38

Als je een partner hebt maakt het het niet makkelijker om te kopen hoor. Als het stuk loopt zit je met de gebakken peren. Juist als je een partner hebt raad ik aan om nog wel eens 3 keer na te denken om een huis te kopen.

Het scheelt dat jij alleen bent, dus een koophuis zou ook een investering van jou alleen zijn. Zou op zich wel een optie zijn om te kopen maar huren is ook niet geheel onaangenaam. Stel dat je de man van je leven ontmoet op 500 km afstand en jij hebt net dat huis gekocht.. Bij een huurhuis kun je toch makkelijker zeggen :evaw: .

Aan beide opties zitten nadelen, maar hou er rekening mee dat je een koophuis niet zomaar verkocht hebt eenmaal gekocht.
Ik zou beide opties eens naast elkaar zetten met bijbehorende nadelen en voordelen.
Succes!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:21

ik heb hetzelfde dillema gehad een jaar of 5 terug. Toen kwam het er op neer dat huren in de randstad zeker 40% duurder is dan kopen destijds! Dat verschil ben ik absoluut niet kwijt aan onvoorziene kosten als verstoppingen en schade oid.

Daarbij bouw je met huren niets voor jezelf op, met kopen wel (al is at ook lang niet meer wat het geweest is!)

DIt zijn de doorslaggevende argumenten voor mij geweest. Ik heb 70% geleend van wat mn plafon was volgens de hypotheekverstrekkers en daar ben ik blij om. Hierdoor heb ik nog ruimte te leven, soms op vakantie te gaan of te gaan shoppen. MAar het is echt niet breed hoor! Ik begrijp niet waarom ik nog zoveel meer had mogen lenen, want had denk ik dan iedere maand krom gelegen om de kosten te kunnen opbrengen.

Ik heb het huis gekocht toen ik vrijgezel was. Ik heb bewust gekozen voor een appartement wat eventueel ook geschikt is om in samen te wonen en een kleine te krijgen, ofwel ik hoef niet perse weg als dit gebeurd. Aan de andere kant vergroot je je markt als je het wilt verkopen. Ik heb het verbouwd waardoor de marktwaarde is gestegen en alles zo neutraal mogelijk gehouden (strak wit gestucte muren, witte keuken, witte badkamer en wc).

Nu, 5 jaar later heb ik een vriend. Hij heeft ook een koophuis, 3 straten verder op. We hebben het wel eens over samenwonen maar gaan hier voorlopig nog echt niet aan! Ik weet zeker dat als ik nu mn huis verkoop ik nog niet mn KK eruit heb, misschien wel het grootste deel van mn verbouwing. Dan is zn huis ineens wel een blok aan je been. Aan de andere kant vind ik dat je absoluut niet uit praktische overweging bij elkaar moet gaan zitten, zolang ik zelf mijn huis kan betalen is er dus nul noodzaak en overleven we het wel :D

A winner is a dreamer who never gives up, Nelson Mandela

[OV] [PG] Carina NMK, frieze merrie 7 jaar

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:14

Roosch schreef:
Als je een partner hebt maakt het het niet makkelijker om te kopen hoor. Als het stuk loopt zit je met de gebakken peren. Juist als je een partner hebt raad ik aan om nog wel eens 3 keer na te denken om een huis te kopen.

Het scheelt dat jij alleen bent, dus een koophuis zou ook een investering van jou alleen zijn. Zou op zich wel een optie zijn om te kopen maar huren is ook niet geheel onaangenaam. Stel dat je de man van je leven ontmoet op 500 km afstand en jij hebt net dat huis gekocht.. Bij een huurhuis kun je toch makkelijker zeggen :evaw: .

Aan beide opties zitten nadelen, maar hou er rekening mee dat je een koophuis niet zomaar verkocht hebt eenmaal gekocht.
Ik zou beide opties eens naast elkaar zetten met bijbehorende nadelen en voordelen.
Succes!


Reden dat mensen denken dat het makkelijker is omdat ze met 2 inkomens meer kunnen lenen en je dus een mooier huis kunt kopen. Alleen is dat niet altijd even slim om te doen... Mijn ouders hebben destijds (wel al ruim 20 jaar geleden hoor :+ ) de hypotheek op alleen het inkomen van mijn vader gedaan, zodat ze zeker wisten dat ze het konden (blijven) betalen. En nu tegenwoordig nu het leven een stuk duurder is geworden zijn ze héél erg blij dat ze dat toen op die manier hebben gedaan, waar mijn moeder 20 jaar geleden een paar uur in de week erbij werkte voor leuke extra dingen (vakanties e.d.) is het nu gewoon echt noodzaak dat ze werkt anders gaan we het behoorlijk krap krijgen. Plus je zit ook gewoon iets 'veiliger' wanneer er 1 van beide z'n/haar baan kwijt raakt.

Ik snap dus ook niet echt goed waarom het perse makkelijker is om te kopen wanneer je een partner hebt.

---

Zelf zit ik (nog) niet in dit dilemma, woon nog gewoon lekker thuis.. Maar zou persoonlijk graag nog even willen sparen (geen idee hoeveel, maar in elk geval tijdens mijn studie toch proberen zo veel mogelijk te sparen) en zodra ik afgestudeerd ben en een baan heb direct willen kopen.

Maar nu ben ik ook geen type die een plek snel zat word o.i.d., daarnaast bouw je inderdaad met een koophuis ook meer op en is op lange termijn huren gewoon een heel stuk duurder.

Ik denk dat het goed is dat je goed duidelijk krijgt voor je zelf over hoe en waar jij jezelf over zo'n 15 (?) jaar ziet... Natuurlijk heb je niks in de hand maar het is wel goed om over na te denken. Is bijvoorbeeld de kans erg groot dat je gaat door groeien op je werk en je dan naar een andere locatie over geplaatst word? Ik noem nu maar wat hoor... maar dat zijn wel zaken om mee te nemen in je besluit of je nu gaat huren of kopen, want met kopen zet je jezelf namelijk wel meer vast aan een plek e.d. dan huren. Maar huren is op de lange termijn weer een stuk duurder. :P

Over kosten e.d. kan ik je niks vertellen aangezien ik ook nog gewoon lekker thuis woon en ook geen flauw idee heb dus. :P

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:28

Waarom het met partner makkelijker is om te kopen.. lijkt mij eigenlijk wel heel simpel. Ik weet niet precies waar jullie wonen en wat de inkomsten zijn van jezelf (of je pa en ma). Maar een huis kopen op 1 salaris is simpelweg niet altijd mogelijk (of het is erg oud, erg klein of heeft erg veel onderhoud nodig).. Daarvoor wordt te weinig te verdiend en heb je dus wel 1,5-2 salarissen nodig om een huis te kunnen kopen..

De prijzen zijn niet voor niks als een baksteen gekelderd de afgelopen paar jaren met al die strakkere maatregelen van de overheid.

- Offline -

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:30

Misschien een optie om te kopen en een kamer te verhuren aan een student oid?

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:34

Ook nog een optie, huren en je huurhuis kunnen overkopen.
Woningbouwvereniging moeten flink wat woningen verkopen, althans hier in de buurt.
Wij hebben destijds flink wat overgenomen van de vorige huurder, zoals keuken en badkamer en vloeren in het hele huis.
Hierdoor wordt het huis getaxeerd zonder al deze dingen en dus flink goedkoper dan vergelijkbare huizen.
In een gemeente hier in de buurt krijg je zelfs 20% korting op de taxatiewaarde.
Kan een overweging waard zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:41

Niet elke wb doet dat (en het ligt er ook aan in welke staat het huis is). De huizen die hier zo goed als verkocht worden zijn minstens 30 jaar oud (en dus onderhoud, kwaaitaalvloer (soms vaak gemaakt aangeboden, maar ja hoe is het verholpen..) wb keuken, enkel glas rondom, wb badkamer. M.a.w. je bent nog zo’n 20k verder voor het verbouwen… En dat wordt niet meer mee gefinancierd.. Prijzen zijn vaak ook vast.

En andere oude huizen slopen ze gewoon en zetten ze nieuwe huur.. (wel duurder natuurlijk :)) )

- Offline -

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:58

Wij hebben de mazzel een luxe keuken, luxe badkamer, hardhoutenvloer beneden en dubbel glas in de woning. Maar die mazzel moet je maar net hebben natuurlijk.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:00

Dan heb je écht mazzel gehad. Een hardhoutenvloer in een huurwoning zou ik niet snel doen. :D

- Offline -

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:09

Vorige huurder heeft er zn 24 jaar gewoond en op eigen kosten keuken, badkamer e.d in laten zetten. Had nergens meer bonnetjes van dus woningbouw kan het dan niet overkopen, dus wij hebben alles overgenomen.
Hij heeft uiteindelijk een koopwoning gekocht en wilde daar dezelfde vloer in laten leggen, maar schrok zo van de prijs dat ie maar voor laminaat is gegaan. :D

Dus in ons geval heel gunstig om deze woning op termijn over te nemen.
Heb ook wel andere huurwoningen bekeken, waar inderdaad opgaat wat jij hiervoor zei.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:12

Voor onderhoud aan een koopwoning wordt geadviseerd om gemiddeld 5-10 % van de waarde van de woning per jaar te reserveren.

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:17

Voor ons is huren nog altijd de beste optie geweest. Helemaal omdat mijn vriend net 1,5 jaar geleden zijn eigen bedrijf is begonnen is kopen voor ons nog even niet weggelegd. Voor ons is het nu helemaal mooi omdat we net verhuisd zijn omdat we simpel weg wat mooiers hebben gevonden. Met een koophuis kan je dat natuurlijk niet. Wij vinden het niet erg, een koophuis komt er voor ons ook echt nog wel.

_Nadia_

Berichten: 2649
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:21

Ik heb geen rust in mijn kont, dus wij huren, en als het ons ergens niet meer bevalt vertrekken we en zoeken we een ander huis, voor ons ideaal.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:29

10%? dat is echt veel!!! Ik heb mijn huis nu 5 jaar en nog nooit iets gehad. Als ik 10% had gespaard per jaar, zou ik nu een nieuwe auto kunnen kopen :D

A winner is a dreamer who never gives up, Nelson Mandela

[OV] [PG] Carina NMK, frieze merrie 7 jaar

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:29

DonCamillo schreef:
Voor onderhoud aan een koopwoning wordt geadviseerd om gemiddeld 5-10 % van de waarde van de woning per jaar te reserveren.


dat is bij een woning van € 239.000 dan al gauw - € 11.950 - € 23.900 (volgens mij spaart een gemiddelde NL'er dat niet en zijn dat ook niet de onderhoudskosten.

Realistischer is 0.05 a 1% per jaar. Dat is € 1.195 - € 2.390 :)

L2+2

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:30

Hier ook voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik stond toen ik 'op straat' kwam te staan al een hele poos op de lijst voor woningzoekenden en kwam dus vrijwel direct in aanmerking voor een huurwoning. Na bij twee volledig uitgewoonde kleine appartementen te hebben gekeken waarvoor ze letterlijk de hoofdprijs vroegen toen maar eens naar de mogelijkheden voor een koophuis gekeken.

In eerste instantie een aantal hele goedkope huisjes bekeken, met 1 slaapkamer. Toen naar de hypotheekshop, waar ik (blijkbaar) een giga bedrag kon lenenen. Omdat ik ook m'n paard, auto en een studieschuld heb, wilde ik niet de max betalen en heb dat allemaal eraf getrokken en toen gekeken wat ik kon lenen. Vervolgens ben ik huizen gaan bekijken die 10.000 euro boven die prijs zaten, omdat je dat er gemiddeld nog vanaf krijgt.

Afijn, heb nu een fijn huisje, centraal gelegen, tuin, carport, 3 slaapkamers, het voldoet eigenlijk aan alle eisen die ik ooit op papier heb gezet. En tja er komen dingen, heb al een nieuwe radiator op laten hangen, cv heeft kuren gehad, wc niet gewerkt etc. Maar alles wat je doet en verbetert is wel een investering in het huis en dus in jezelf :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:36

Die 5 a 10 procent komt eerder ergens anders vandaan gok ik. Waarschijnlijk het bedrag dat je het beste zelf kan betalen bij de aanschaf voor een huis. Eigen geld dus.

Dat is iets dat de overheid ook wil hebben tussen nu en 2020 ongeveer. Wil je dan kopen moet je dus ong. 10 % eigen geld hebben.

Voor onderhoud aan een huis is € 4.000 euro echt ruim genoeg. Schilderwerk komt ook niet elk jaar terug. En het ligt er ook een beetje aan wat voor soort huis je hebt. Nieuwbouw of een herenhuis uit 1700 :D

- Offline -

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:04

In amerika is dat al, vind dat wel een goede! Je moet 10% met eigen geld betalen de rest via hypotheek. Al vrees ik dat de huizenmarkt dan aardig stil komt te liggen :=

A winner is a dreamer who never gives up, Nelson Mandela

[OV] [PG] Carina NMK, frieze merrie 7 jaar


Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:26

Denk het ook. Als starter vanuit een huurwoning duurt het zeker 10 jaar voor we dat bedrag hebben (ook nog starter op banenmarkt dus niet meteen een vetpot). En de huurprijzen worden steeds gekker waardoor meer sparen ook meer uitzondering wordt. Wij zaten nu 3 jaar verder op ongeveer 7000 euro spaargeld. En dan heb ik de mazzel dat mijn vriend 9 jaar ouder is en dus beter verdient.

L2+2

Oretha

Berichten: 3420
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 15:28

minka schreef:
Hier ook voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik stond toen ik 'op straat' kwam te staan al een hele poos op de lijst voor woningzoekenden en kwam dus vrijwel direct in aanmerking voor een huurwoning. Na bij twee volledig uitgewoonde kleine appartementen te hebben gekeken waarvoor ze letterlijk de hoofdprijs vroegen toen maar eens naar de mogelijkheden voor een koophuis gekeken.

In eerste instantie een aantal hele goedkope huisjes bekeken, met 1 slaapkamer. Toen naar de hypotheekshop, waar ik (blijkbaar) een giga bedrag kon lenenen. Omdat ik ook m'n paard, auto en een studieschuld heb, wilde ik niet de max betalen en heb dat allemaal eraf getrokken en toen gekeken wat ik kon lenen. Vervolgens ben ik huizen gaan bekijken die 10.000 euro boven die prijs zaten, omdat je dat er gemiddeld nog vanaf krijgt.

Afijn, heb nu een fijn huisje, centraal gelegen, tuin, carport, 3 slaapkamers, het voldoet eigenlijk aan alle eisen die ik ooit op papier heb gezet. En tja er komen dingen, heb al een nieuwe radiator op laten hangen, cv heeft kuren gehad, wc niet gewerkt etc. Maar alles wat je doet en verbetert is wel een investering in het huis en dus in jezelf :j



Mag ik vragen wat jij toen kwijt bent geweest aan de mankementen die je omschrijft van de CV etc? Ik vind ook heel moeilijk in te schatten wat eventuele kosten zijn van dingen die stuk kan gaan. Wat kost bijv een nieuwe radiator?

Oretha

Berichten: 3420
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 15:29

De reden dat ik denk dat met een partner samen een huis kopen makkelijker is, is dat je meer salaris samen hebt en dus meer over kan houden. Dus bedoel nog niet eens perse dat je dan een duurder huis kan kopen. Maar meer dat je het gewoon wat breder hebt in de maand. Moet mijn paard ook nog onderhouden :)

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:56

Wij zijn eerst gaan huren.
Deels omdat je nooit weet hoe het gaat als je samen gaat wonen en je met een huurhuis makkelijker uit elkaar kan mocht de relatie kapotlopen op het bij elkaar wonen. Deels omdat we beide nog studeren/ net klaar zijn en nog geen vaste baan hebben (wel 2e jaarcontract voor vriend). En omdat je dan ook kan kijken naar wat bij je past qua woonwensen. Toch flink balen als je een appartementje hebt gekocht en een tuintje toch wel heel erg mist.. Of andersom, een grote tuin hebt maar daar nooit gebruik van maakt, of een kleine/ grote keuken of badkamer, wel/geen bad, ruimte voor vaatwasser/wasmachine enz.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:17

Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht op 1 salaris. Ook omdat we graag 2 auto´s voor de deur willen en ik mijn paard heb. Vorige week een nieuwe cv ketel laten plaatsen, kosten een kleine 1300 euro. Nu sparen voor nieuwe kozijnen rondom en de gevel willen nog laten doen. Bij koop van de woning hebben wij een uitgebreid technische onderzoek laten doen, waarvan alles werd onderzocht en wij niet voor onvoorziene kosten kwamen. Ik denk dat je minimaal een potje van een 2/3 duizend euro apart moet hebben voor bijvoorbeeld de cv of iets anders.

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:18

Moet zeggen dat de kosten mij tot nu toe reuze meevallen, had best wat gespaard, maar m'n huisje woonklaar maken en inrichten was een flinke aanslag hierop, had dan ook 0,0 spaargeld meer toen ik erin ging :o

Er was bij de cv iets van een thermodraad kapot en het expansievat, dit koste 100 euro ofzo, nieuwe radiator voor over de hele breedte van de woonkamer was 400 euro. Ik zou als ik jou was zorgen voor een spaarpotje van 1000 euro, voor grote aankopen moet je sowieso sparen (ik in elk geval wel..)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Getty_Maan, Kashmino, Larissa123 en 29 bezoekers