westernzadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 08:30

Hallo,
Ik wil binnen kort voor mijn Arabiertje een westernzadel kopen, omdat we toch veel trainen en we willen graag veder. Nou is mijn vraag wat voor zadel jullie hebben(merk en zo) en misschien een foto? En wat voorn zadel raden jullie mij aan?

Groetjes,
Maureen

CherrenJessy

Berichten: 544
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:48


_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:28

Ik raad je aan om een zadelpasser langs te laten komen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:04

@Maureenppc : het passen van een westernzadel luistert erg nauw als je het goed wilt doen.
Bij een bestaand zadel is het moelijk te zien of het op de rug goed past.
Niemand kan je dus een merk of model noemen wat goed gaat passen.
Zeker bij een arabier (die vaak kort en rond zijn ) is het zeker niet makkelijk.

Laat iemand komen met ruime ervaring en aardig wat zadels op voorraad. Zorg voor een goede inruil/omruil-regeling voor als het na een paar maanden toch niet goed blijkt te passen.

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 16:13

dat snap ik, maar ik wouw gewoon weten welk zadel jullie hebben:)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:17

Ik heb momenteel een handgemaakt vaquero zadel (dat kun je passen met een kale boom, ideaal). Maar ik rijd zelf niet meer met haar en ze is erg afgevallen zodat het zadel niet meer 100% lekker ligt. Het staat te koop. Als het zadel verkocht is moet ik nog even zien wat voor een zadel ik terug koop. Wellicht wordt het dan wel een boomloze.

Foto's staan in mijn onderschrift.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:18

Ik ben bezig met het omscholen van dressuur naar western. Zelf reed ik al boomloos en beviel Barefoot me erg goed,
dus in mijn geval is het een Barefoot Arizona geworden <3 Ben er erg blij mee.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:31

Op mijn Quarter had ik een Billy Cook Pro Reiner, nu een allround zadel van Triple Horn.
Beide zadels zijn door Eveline op mijn paard gepast.

Anoniem

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:34

Vind een barefoot nou niet echt een aanrader als je veel traint...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:41

Waarom niet ??

Anoniem

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:54

Heb zelf een tijdje een barefoot te leen gehad toen ik op zoek was naar een passend zadel, voor buiten rijden perfect maar om mee te trainen vond ik hem niet ideaal. Voor mij niet om in te zitten en voor paard niet om mee getraind te worden. En ts zegt dat ze veel traint :)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:19

TS is 12 en heeft een arabier, dus ik verwacht niet dat het trainen op europees niveau zal zijn. En bij de WRAN kun je met een BareFoot best leuk meekomen.

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 17:28

Ik ga nu eindelijk over stappen naar western. Ik heb een paar lessen gehad en weet al zeker dat ik verder wil gaan. Dus ik dacht ik koop al een zadel. Maar mijn Arabier is aardig dun(te dun!) ze traint veel en wil niet zo veel eten, dus weet niet of ik al een zadel koop(ik wil haar eerst bij gaan voederen zodat ze dikker word). Ik wil namelijk een zadel op maat laten maken (zoals bij Evelien)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:46

Heb je al gekeken hoe duur dat is? Want over het algemeen hangt er wel een prijskaartje aan om je zadel te laten maken. Of bedoel je gewoon dat je haar langs laat komen met wat zadels?

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:31

VivaLaVida schreef:
Heb zelf een tijdje een barefoot te leen gehad toen ik op zoek was naar een passend zadel, voor buiten rijden perfect maar om mee te trainen vond ik hem niet ideaal. Voor mij niet om in te zitten en voor paard niet om mee getraind te worden. En ts zegt dat ze veel traint :)

Ik train ook redelijk veel (alleen niet op wedstrijdniveau) en rijd nu al een jaar met een Barefoot, mijn paard loopt er juist heel fijn onder.
Een Barefoot is echt wel voor intensief rijden hoor, zolang 'ie goed ligt natuurlijk.. ;) Zou niet weten waarom niet.. Wat betreft het er zelf in zitten: dat ligt vaak aan de ruiter zelf, niet aan het zadel.

Anoniem

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:40

IK VIND het geen aanrader als je flink traint. Wat ts aangeeft te doen, al dan niet op niveau.
Ik zeg dus ook niet dat het rotzadels zijn of dat je er niet mee kan mee komen. Ik vind het persoonlijk gewoon geen fijn zadel om veel mee te trainen.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:48

Ik vind Barefoot wel een prima zadel om flink mee te trainen :)

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 22:15

Ik rij liever gewoon een boom zadel:) Evelien komt dan toch gewoon langs met haar vrachtwagen om te passen. Ik bedoel niet dat ik een zadel speciaal voor mijn pony laat maken. Maar Evelien haalt volgens mij de boom eruit:) Ik ben nog niet zo ver met mijn pony met western, maar ik rij het ook voor de lol. Maar ik train wel veel. Als ik het zadel heb, gebruik ik het ook voor buitenritten enzo. Dus voor om te trainen en voor de lol:)

lunaloverrx
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-13

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:18

Ik heb zelf geen westernzadel, maar wel een tip: Als je zon mooi duur ding koopt, koop dan een goede en eentje die echt goed past! Ze zijn duur en ze moeten wel goed liggen natuurlijk!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:04

@Maureenppc: Evelien haalt echt geen boom uit een zadel hoor :) Ze heeft hooguit van een nieuw zadel (te maken) een kale boom/bomen liggen. En dan hebben we dus wel over een nieuw zadel.
De kans dat ze een 2e hands zadel heeft liggen waar ze ook een kale boom van heeft geef ik een zeer kleine kans.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:28

Om het hier nog wat moeilijk te maken moet je ook nog rekening houden dat western zadels veel verschillende zitten kunnen hebben afhankelijk van het merk en het doel waarvoor ze gemaakt zijn.
Een zit kan kort of lang, smal of breed,vlak of hol, glad of stroef, enz zijn.
Ik raad je aan om bij de aankoop van een zadel eerst op zoek te gaan naar een zit die jou past en dan een zadel te zoeken dat, met deze zit past op je paard.